Jag skrattade länge åt MP’s aprilskämt, riktigt roligt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Vi har landsgränser, vi betalar skatt i landet vi bor i för att skattemedlen ska komma medborgarna till godo, i första hand. Ett eventuellt överskott kan ges till behövande när det egna behoven är tillgodosedda. Nu har vi kört social distansering och allt vad det innebär i 1 års tid. Att vi då ska skänka bort vaccin INNAN alla svenskar har fått sin dos måste tolkas som ett aprilskämt då det är så otroligt korkat att det inte kan vara sant.
Folk ligger på IVA, folk dör, som INTE tillhör riskgrupp, och då vill man skänka...nä det måste vara ett aprilskämt!
Folk ligger på IVA, folk dör, som INTE tillhör riskgrupp, och då vill man skänka...nä det måste vara ett aprilskämt!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 178 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 178 inlägg
Om viruset får härja fritt i vissa länder så kommer det hela tiden att bildas nya varianter som befintliga vaccin är dåliga på att hantera, dvs. Sverige kommer fortsätta att drabbas av en epidemi varje år med åtföljande IVA och död.M Markarbetaren skrev:Vi har landsgränser, vi betalar skatt i landet vi bor i för att skattemedlen ska komma medborgarna till godo, i första hand. Ett eventuellt överskott kan ges till behövande när det egna behoven är tillgodosedda. Nu har vi kört social distansering och allt vad det innebär i 1 års tid. Att vi då ska skänka bort vaccin INNAN alla svenskar har fått sin dos måste tolkas som ett aprilskämt då det är så otroligt korkat att det inte kan vara sant.
Som ett exempel kan man ta att den brasilianska varianten, som det talas om, uppstod troligen därför att det i en stad hade varit så många sjuka i covid att flockimmunitet började uppstå och då fick sådana mutationer som gjorde att folk insjuknade på nytt fritt fram.
Så du vill hellre att din friska 35-åriga son ska riskera att dö för att MP vill att vi ska skänka bort vaccinet till ett annat land? Ledsen men jag köper inte ditt resonemang för det är helt fel tänkt!BirgitS skrev:
Om viruset får härja fritt i vissa länder så kommer det hela tiden att bildas nya varianter som befintliga vaccin är dåliga på att hantera, dvs. Sverige kommer fortsätta att drabbas av en epidemi varje år med åtföljande IVA och död.
Som ett exempel kan man ta att den brasilianska varianten, som det talas om, uppstod troligen därför att det i en stad hade varit så många sjuka i covid att flockimmunitet började uppstå och då fick sådana mutationer som gjorde att folk insjuknade på nytt fritt fram.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 178 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 178 inlägg
Nu är det ju verkligen inget som MP har hittat på utan det har ju tagits upp på många håll i världen av de som vet mycket om hur epidemier och virus fungerar. Så MP kan du strunta i helt utan de har ju bara plockat upp idén någonstans.M Markarbetaren skrev:
Vi kan ju säga så här som ett exempel:
Under ett år är det 10 % av befolkningen som insjuknar, dvs. min hypotetiska son har 10 % risk att bli sjuk.
Om det blir en ny epidemi varje vinterhalvår i 10 år så är det mycket stor risk att den hypotetiska sonen blir sjuk åtminstone en gång.
Är då frågan om jag föredrar att han utsätts för 10 % risk att insjukna eller närmare 100 %?
Vad tror du att de flesta skulle svara på det?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 701 inlägg
Man kan ju också undra varför landen som har produktion ens ska dela med sig
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 178 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 178 inlägg
Precis om varje land är egoistiskt skulle inte någon i Sverige bli vaccinerad innan t.ex. belgarna är helt färdigvaccinerade. Sen skulle det ju kunna bli auktion på vaccinerna också så att de blev orimligt dyra förutom för de allra rikaste i Sverige innan det har gått några år.13th Marine skrev:
Om det börjar brinna i en radhuslänga där du bor och du har en brandsläckare är det smartast att behålla brandsläckaren själv och vänta tills elden når din del på att huset eller är det smartast att ge bort brandsläckaren och släcka elden innan den sprider sig?M Markarbetaren skrev:
Gå åt rätt håll.E Earplugged skrev:
Tillverka tillräckligt många brandsläckare så det räcker till alla. Nu tillverkas det inte tillräckligt och de låter branden bli en katastrof.
Jag skänker min dos till någon stackare i namibia. Men de som vill ha här skall ha sin dos samtidigt som de i namibia får sin dos.
Lite jävlar anama på produktionen nu. Ett par vi känner får sina andra dos förskjuten hela tiden och de är i riskgrupp. Jädrans trams rent ut sagt.
Grattis du har inte förstått att det inte bara är att tillverka?
Fabrikerna går för fullt och de går dygnet runt om de har utbildad personal. Men det är ju "bara" att göra lite mer enligt dig.
NU behöver alla hjälpas åt och en stor del i hjälpandet handlar om egoism genom att förstå att kan grannen släcka sitt hus nu så kommer inte mitt eget hus brinna ner senare.
Fabrikerna går för fullt och de går dygnet runt om de har utbildad personal. Men det är ju "bara" att göra lite mer enligt dig.
NU behöver alla hjälpas åt och en stor del i hjälpandet handlar om egoism genom att förstå att kan grannen släcka sitt hus nu så kommer inte mitt eget hus brinna ner senare.
Tror inte någon vet vad som är rätt eller fel och vi kommer nog aldrig få veta det heller, det jag menar är att det finns olika sätt att hjälpa sig själv på.Rkarlsson skrev:Gå åt rätt håll.
Tillverka tillräckligt många brandsläckare så det räcker till alla. Nu tillverkas det inte tillräckligt och de låter branden bli en katastrof.
Jag skänker min dos till någon stackare i namibia. Men de som vill ha här skall ha sin dos samtidigt som de i namibia får sin dos.
Lite jävlar anama på produktionen nu. Ett par vi känner får sina andra dos förskjuten hela tiden och de är i riskgrupp. Jädrans trams rent ut sagt.
Nej det tror inte jag heller =)E Earplugged skrev:
Men jag tycker att Mp killen är ett skämt. Alla som vill ha i landet bör ha fått innan man ger bort. Men sen är jag av den varianten att föd dig själv innan du föder nästa.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 178 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 178 inlägg
Nu är det som sagt inte deras idé.Rkarlsson skrev:
Ska man följa vad du skriver så skulle inte en enda människa ha blivit vaccinerad i Sverige än däremot väldigt många i Belgien, Nederländerna, Storbritannien, Ryssland, Kina och USA men inte så många andra länder.