K
Visst kan man förstå lite av logiken men den dag Sverige skänker bort min vaccinationsdos till ett annat land kommer min vilja att betala skatt kraftigt att minska.

Det är en farlig väg att gå för ett land och riskerar att kraftigt urholka solidariteten som finns när det t ex gäller att betala skatt. Risken är väl stor att det på lite sikt leder till att fler "ser om sitt eget hus" och skatteplanerar, flyttar pengar utomlands o s v.

/Krille

• Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
E Earplugged skrev:
Om det börjar brinna i en radhuslänga där du bor och du har en brandsläckare är det smartast att behålla brandsläckaren själv och vänta tills elden når din del på att huset eller är det smartast att ge bort brandsläckaren och släcka elden innan den sprider sig?
En mer relevant fråga i det här fallet är väl hur du gör om det brinner i din lägenhet men brinner mer hos grannen.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
T
L lat skrev:
[QUOTE="Stego1, post: 4157564, member Löfven går med på allt för att få behålla makten och sin tillslickade post som statsminister.
Precis som Kristeson tänkt sig agera med Åkesson, var är skillnaden?[/QUOTE]

Skillnaden är att vare sig Moderaterna eller Sverigedemokraterna ligger runt 4%-spärren utan dessa ligger runt 20%.

Som det är nu så leder ett 4%-parti landet vilket är ett skämt i sig, då svetsaren vägrar lämna makten ifrån sig och går med på allt som ett extremistparti(MP) lägger fram.

• Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Rkarlsson skrev:
Om man bara gissar lite. Hur tror du det blivit med vaccinet om inte en viss regering floppade planerade bygget 2009 och sålde ut oss ?
Jag bara killgissar men jag tror vi hade varit klara till midsommar =)
Menar du om det hade funnits en vaccinfabrik i Sverige?
Inom EU delar man på doserna så Sverige hade ju inte varit klart innan de andra EU-länderna. Eller tycker du att Belgien och de andra länderna med vaccinfabriker ska införa exportförbud tills deras egna innevånare har blivit vaccinerade?

Om ett land inför exportförbud på det färdiga vaccinet kan man ju räkna med att andra länder inför exportförbud på något som behöver importeras till tillverkningslinan t.ex. särskilda slangar, reservdelar och någon kemikalie för att se till att exportförbudet upphör. Det har ju redan drabbat Indien för de behöver något som tillverkas i USA.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du om det hade funnits en vaccinfabrik i Sverige?
Inom EU delar man på doserna så Sverige hade ju inte varit klart innan de andra EU-länderna. Eller tycker du att Belgien och de andra länderna med vaccinfabriker ska införa exportförbud tills deras egna innevånare har blivit vaccinerade?

Om ett land inför exportförbud på det färdiga vaccinet kan man ju räkna med att andra länder inför exportförbud på något som behöver importeras till tillverkningslinan t.ex. särskilda slangar, reservdelar och någon kemikalie för att se till att exportförbudet upphör. Det har ju redan drabbat Indien för de behöver något som tillverkas i USA.
Hade inte moderaterna lagt det i papperskorgen hade vi haft en fabrik till.

Spännande tanke att om man haft en fabrik till hade det gått lite fortare?

Så har det införts sanktioner mot uk ännu? Kina? Eller kina är för stort för att vi ska våga?

BirgitS
Rkarlsson skrev:
Så har det införts sanktioner mot uk ännu?
Det har hotats med exportförbud men man vill väl helst komma fram till en lösning för annars kan ju Europa drabbas på något annat sätt, kanske inte går att importera något därifrån som behövs vid vaccintillverkningen eller de vägrar sälja vaccin till EU när de själva har vaccinerat färdigt.

Rkarlsson skrev:
Spännande tanke att om man haft en fabrik till hade det gått lite fortare?
Men vaccinbehovet tidigare år hade ju inte varit större så det kan ju vara så att en fabrik här hade gjort att en fabrik inte hade blivit till någon annanstans. Alla företag vill ju att deras fabriker ska producera något.

B Bigfoot skrev:
En mer relevant fråga i det här fallet är väl hur du gör om det brinner i din lägenhet men brinner mer hos grannen.
I det fallet är det enkelt, det går åt helsike oavsett vad man gör
I det fallet som tråden handlade om är jag mer osäker, om pandemin är global så borde man kanske ha mer samordnade insatser för att inte nya varianter skall blossa upp och vaccinet bli verkningslöst men jag vet lika lite som alla andra vad som är rätt.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
e inte moderaterna lagt det i papperskorgen hade vi haft en fabrik till.
Inte för att jag gillar Moderaterna, men i ett fritt land gör företagen som de vill.
Annars börjar vi närma oss Ryssland/Kina, och det är väl inte önskvärt?

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
T tank77 skrev:
ett extremistparti(MP
Nu kanske vi ska nyansera?
"Extremism (latin: extremus) innebär att en åsikt eller tanke dras till sin yttersta spets utan utrymme för kompromisser eller pragmatism. Det är en ståndpunkt som kan mynna ut i politisk brottslighet. "

Låter inte det mer som en beskrivning av partiet med flest dömda brottslingar i riksdag & kommuner?

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
S
Rkarlsson skrev:
Om Sverige skänker en miljard så är det samma pengar om de hamnar i Afrika eller i Englands fabriker.
Jag skiter fullständigt i vilket hörn i världen det tillverkas, det kan lika gärna tillverkas i Gibraltar så det bara är en båtresa ner.
Men jag står fast vid att vi inte ska skänka våra doser som skall vara tingade hit om de nu är det.
Och att de ens diskuterar sådant när riskgrupperna inte är i närheten av klara i vårt land är att sparka på de som är riktigt rädda och bara väntar.
(ja det är synd om afrika med)
Amen i tabernaklet. I ett flygplan uppmanas du att hjälpa dig själv först innan du hjälper andra. (Avser syrgasmasker). Myndigheterna är tydligen inte nöjda med dödstalen utan vill ha ihjäl fler. Då kan dessa ersättas med migranter som tubbas att rösta på sittande regering, den odugliga. Man fixar snabbmedborgarskap.

• Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
L lat skrev:
"Extremism (latin: extremus) innebär att en åsikt eller tanke dras till sin yttersta spets utan utrymme för kompromisser eller pragmatism. Det är en ståndpunkt som kan mynna ut i politisk brottslighet. "

Låter inte det mer som en beskrivning av partiet med flest dömda brottslingar i riksdag & kommuner?
Ska vi nyansera ytterligare så skulle de du syftar på vara ett mittenparti i stora delar av världen.

Men det spelar ingen roll vem som kom med förslaget eller hur extrema de är om vi håller oss till sakfrågan (förslaget alltså).

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S
L lat skrev:
Inte för att jag gillar Moderaterna, men i ett fritt land gör företagen som de vill.
Kina fungerar väl bra mycket bättre än här. Fri handel m.m. behöver ha tydliga regler. Att släppa saker helt fritt utan styrning resulterar ju bara i problem vilket visat sig mer än en gång de senaste 30 åren. För den som har tappat minnet påminner jag om fastighetskrisen på 90 talet, it-kraschen 00-01 och bankkrisen, Lehman Brothers 07-08. Ett resultat av fri handel utan styrning. Vi skulle behöva lite mera Kina här, vilket vi kommer att få ändå förr eller senare. USA kan dra något gammalt över sig och drömma om svunna tider.

• Wow
LaT
  • Laddar…
S
L lat skrev:

Vad finns det att nyansera i Sverige. Fem nyanser av skitbrunt.

• Haha
Pin
  • Laddar…
BirgitS
S Stego1 skrev:
Kina fungerar väl bra mycket bättre än här.
Fast en förutsättning för det är ju att innevånarna aldrig klagar på myndigheter, statsledning, polis osv. Vill du ha det så att du alltid måste foga dig i alla beslut utan att opponera dig?

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
L lat skrev:
Alltså det var självaste Morgans ide om att bygga en i Sverige, men den planen saltades.

Så fattar inte din liknelse med diktaturländer?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.