M Markarbetaren skrev:
ar du inga barn, vänner osv. som du saknar? Gillar du isoleringen? Du fortsätter gärna leva så några år till och ger bort din dos till nån på andra sidan klotet? För det är ju denna linje du propagerar för i dina inlägg.
Som jag uppfattar Birgit, vilket jag stödjer, är att genom att hjälpa andra hjälper vi oss själva.

Om jag för att minska smittspridning/sjukdom/död behöver en tid avstå ifrån att kunna göra det jag vill så är det ett billigt pris. Däremot så dör folk i fattiga länder pga inte bara covid utan även restriktionerna eftersom de inte kan tex beställa hem en matkasse, då hela deras försörjning försvunnit på riktigt.

Så, att ens antyda att det MP sa var ett "aprilskämt" tyder inte på att man tänker så himla långt.

• Gilla
  • Haha
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Nej diskussionen gällde att det var ett aprilskämt att MP’s kille ville skänka bort vårat vaccin när riskgrupper hade vaccinerats.
Såg att Åkesson snott din formulering om aprilskämtet ;)

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
L lat skrev:
Rätt pinsamt att inte avstå från detta, men med inställningen att"jag & de mina går först" förutsätter man kanske att andra är likadana.
Och hur ska man tolka MP's egna förehavanden annars?
Man målar egna båten med förbjuden bottenfärg, man har uppvärmning med smutsig dieselolja. Rimmar inte det lite illa när man är främsta företrädare för ett parti där ordet Miljö tom. ingår i partinamnet?

Så vem som resonerar "jag och det mina går först" eller "allt jag förespråkar gäller andra men inte mig själv" är ju fritt att tolkas;)

M
A Abies koreana skrev:
Såg att Åkesson snott din formulering om aprilskämtet ;)
Great minds think alike;)

• Wow
LaT
  • Laddar…
M
L lat skrev:
Om jag för att minska smittspridning/sjukdom/död behöver en tid avstå ifrån att kunna göra det jag vill så är det ett billigt pris.
Jättebra initiativ av dig! Själv vill jag ha vaccinet så fort som möjligt för att kunna återgå till ett normalt samhälle i landet jag lever i. Sedan kan vi skänka bort vaccin till andra länder.

BirgitS
M Markarbetaren skrev:
Själv vill jag ha vaccinet så fort som möjligt för att kunna återgå till ett normalt samhälle i landet jag lever i.
Även om det bara innebär att du har ett normalt samhälle fram till i november när en variant som din immunitet inte kan hantera grasserar och landet måste införa en massa restriktioner igen för att inte många ska avlida resp. belasta sjukvården?

M Markarbetaren skrev:
Great minds think alike;)
Kortsiktigt tänkande finns hos många. Men politiker borde tänka långsiktigt för det är deras jobb.

M
BirgitS BirgitS skrev:
Även om det bara innebär att du har ett normalt samhälle fram till i november när en variant som din immunitet inte kan hantera grasserar och landet måste införa en massa restriktioner igen för att inte många ska avlida resp. belasta sjukvården?
Just därför som vi kan stänga våra gränser och införa strikta gränskontroller. Man sätter landet i karantän. Det fungerar ypperligt inom lantbruket när en besättning blir sjuk. Andra länder har detta system, man får inte komma in i landet om man inte kan uppvisa coronatest, giltigt skäl för inresa osv. Detta fungerar ypperligt för mig som lämnade landet senast 2013 för en utlandsresa. På så sätt kan vi minimera risken att få in muterad smitta i landet och när alla är friska så kan vi skänka bort överflödigt vaccin till andra länder.

M
BirgitS BirgitS skrev:
Kortsiktigt tänkande finns hos många. Men politiker borde tänka långsiktigt för det är deras jobb.
Yes, just nu anser 3,84% av befolkningen att MP's strategi kanske lutar mer åt aprilskämtshållet:rofl:

BirgitS
M Markarbetaren skrev:
Just därför som vi kan stänga våra gränser och införa strikta gränskontroller. Man sätter landet i karantän. Det fungerar ypperligt inom lantbruket när en besättning blir sjuk. Andra länder har detta system, man får inte komma in i landet om man inte kan uppvisa coronatest, giltigt skäl för inresa osv. Detta fungerar ypperligt för mig som lämnade landet senast 2013 för en utlandsresa. På så sätt kan vi minimera risken att få in muterad smitta i landet och när alla är friska så kan vi skänka bort överflödigt vaccin till andra länder.
Okej, fast det är ju en restriktion som redan gäller. Om du är inte är svensk medborgare får du inte resa in utan negativt coranatest. Våra grundlagar gör det omöjligt att förbjuda svenska medborgare att resa in. Samtliga inresande ska sitta i karantän i 7 dagar och göra PCR-test under tiden.

Alltså du vill behålla en restriktion och inte återgå till ett normalt samhälle som du skrev förut. Ett normalt samhälle innebär förstås att man kan åka på semester utomlands och sen direkt börja jobba när man kommer hem.

BirgitS
M Markarbetaren skrev:
Yes, just nu anser 3,84% av befolkningen att MP's strategi kanske lutar mer åt aprilskämtshållet:rofl:
Politik får inte diskuteras i tråden men det finns förstås inga vettiga opinionsundersökningar om just detta förslag så det är ju bara ett löjligt påstående.

P
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, fast det är ju en restriktion som redan gäller. Om du är inte är svensk medborgare får du inte resa in utan negativt coranatest. Våra grundlagar gör det omöjligt att förbjuda svenska medborgare att resa in. Samtliga inresande ska sitta i karantän i 7 dagar och göra PCR-test under tiden.

Alltså du vill behålla en restriktion och inte återgå till ett normalt samhälle som du skrev förut. Ett normalt samhälle innebär förstås att man kan åka på semester utomlands och sen direkt börja jobba när man kommer hem.
Jag tycker vi ska behålla stängda gränser och ha passkontroller 100%. Som vi hade förr =)

Vad menar du med att samtliga inresande ska sitta i karantän i 7 dagar? Det stämmer inte.

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
BirgitS BirgitS skrev:

Nej Birgit, det är en REKOMENDATION, inte en restriktion, för svenska medborgare, ganska stor skillnad!
Rekommendationer till dig som reser in i Sverige från utlandet — Folkhälsomyndigheten (folkhalsomyndigheten.se)

Och ja, en behållning av både restriktioner (för utländska medborgare som reser hit) och REKOMENDATIONER (för svenska medborgare som varit på semester) hade fungerat okej för mig.

BirgitS
Rkarlsson skrev:
Jag tycker vi ska behålla stängda gränser och ha passkontroller 100%. Som vi hade förr =)
Vad menar du med att samtliga inresande ska sitta i karantän i 7 dagar? Det stämmer inte.
Det står så här:
Alla som reser in i Sverige (oavsett medborgarskap) rekommenderas att testa sig för covid-19, stanna hemma i minst sju dagar och undvika nära kontakter.
https://www.krisinformation.se/dett...naviruset/coronapandemin-detta-galler-just-nu
Det är väl vad man brukar kalla för karantän, hålla sig isolerad, inte träffa andra osv.

M
BirgitS BirgitS skrev:
Politik får inte diskuteras i tråden men det finns förstås inga vettiga opinionsundersökningar om just detta förslag så det är ju bara ett löjligt påstående.
Precis, att skämta om aprilskämt är tillåtet enligt forumstadgarna, även om det är politiskt nyanserat.

• Gilla
Snailman
  • Laddar…
BirgitS
M Markarbetaren skrev:
Nej Birgit, det är en REKOMENDATION, inte en restriktion, för svenska medborgare, ganska stor skillnad!
Rekommendationer till dig som reser in i Sverige från utlandet — Folkhälsomyndigheten (folkhalsomyndigheten.se)

Och ja, en behållning av både restriktioner (för utländska medborgare som reser hit) och REKOMENDATIONER (för svenska medborgare som varit på semester) hade fungerat okej för mig.
Rekommendationer ska följas och därmed innebär de en restriktion för vad man får göra.
Hårklyveri.

Tillägg:
Det går ju förstås att hitta på ett ändå bättre sätt att minska risken för smittspridning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.