8 207 läst ·
106 svar
8k läst
106 svar
Läste ni aprilskämtet från MP
Jag vet verkligen inte vad som är bäst, jag är inte någon epidemiolog. Det jag vet däremot är att virus smittar, även över landsgränser. Virus kan även mutera och komma tillbaka i annan form.
Jag måste lita på de som kan. Är det så att det är bättre att vaccinera de i riskgrupp ex över hela världen först, då får jag vänta på min tur.
Att experterna ändrar sig och vi får olika råd, det är besvärligt. Men då det är nytt virus och nytt vaccin lär sig även experterna allt eftersom, ny kunskap kommer fram.
Jag är inte tillräckligt kunnig för att avgöra om förslaget är bra eller dåligt. Men jag är tillräckligt kunnig för att veta att det inte är Mp's förslag utan att olika sätt att distribuera vaccinet diskuteras. Oavsett vad jag tycker om Mp är det inte de som är ett aprilskämt i det här fallet.
Jag måste lita på de som kan. Är det så att det är bättre att vaccinera de i riskgrupp ex över hela världen först, då får jag vänta på min tur.
Att experterna ändrar sig och vi får olika råd, det är besvärligt. Men då det är nytt virus och nytt vaccin lär sig även experterna allt eftersom, ny kunskap kommer fram.
Jag är inte tillräckligt kunnig för att avgöra om förslaget är bra eller dåligt. Men jag är tillräckligt kunnig för att veta att det inte är Mp's förslag utan att olika sätt att distribuera vaccinet diskuteras. Oavsett vad jag tycker om Mp är det inte de som är ett aprilskämt i det här fallet.
Hade allt gått rätt till så hade inte Gibraltar nästan varit färdig idag och England ligger nästan på hälften klara och Albanien har 0.2 vaccinerade av 100.BirgitS skrev:
Vi är ändå en union i Europa. Vi äger dessutom en del av Astra. Men det var kanske en dålig ide det med 1999. =)
Nej jag har läst om det, men det utesluter ju inte att man tycker de som vill ge bort vårt inköpta vaccin är ett skämt ändå.
Jag tror detta är framtidens stora fråga. Vem är vi solidariska med? Oss själva, familjen, släkten, Sverige, EU, hela världen?
Förslaget, oavsett om MP hittade på det eller inte, innebär att Sverige ska skänka vaccin till andra länder. Vaccin som vi först köpt från ett annat land där det tillverkas.
Några alternativ om vaccinet gör bäst nytta i dessa länder vore att vaccinföretaget sålde till dem först, eller skänkte lite själva. Eller använd som påtryckningsmedel för att bekämpa förtrycket i de länder där fördelningen av resurser är allt annat än rättvis. Risken är att Ryssland eller Kina hinner före med mitt förslag, men inte i utbyte mot mer demokrati utan helt tvärt om.
Lättare sagt än gjort, jag är medveten om det.
Förslaget, oavsett om MP hittade på det eller inte, innebär att Sverige ska skänka vaccin till andra länder. Vaccin som vi först köpt från ett annat land där det tillverkas.
Några alternativ om vaccinet gör bäst nytta i dessa länder vore att vaccinföretaget sålde till dem först, eller skänkte lite själva. Eller använd som påtryckningsmedel för att bekämpa förtrycket i de länder där fördelningen av resurser är allt annat än rättvis. Risken är att Ryssland eller Kina hinner före med mitt förslag, men inte i utbyte mot mer demokrati utan helt tvärt om.
Lättare sagt än gjort, jag är medveten om det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
Astra Zeneca gör ingen vinst på sitt vaccin för närvarande så skänka bort vaccin kan de ju inte göra utan någon måste betala för produktionen. Framför allt Kina men även Ryssland skänker vaccin eller säljer väldigt billigt till andra länder för att utöka sitt inflytande i de länderna så tyvärr är det redan så som du befarar.P Pin skrev:Några alternativ om vaccinet gör bäst nytta i dessa länder vore att vaccinföretaget sålde till dem först, eller skänkte lite själva. Eller använd som påtryckningsmedel för att bekämpa förtrycket i de länder där fördelningen av resurser är allt annat än rättvis. Risken är att Ryssland eller Kina hinner före med mitt förslag, men inte i utbyte mot mer demokrati utan helt tvärt om.
Det är bara att inse att under ett år har det kommit fram minst 5 mutationer som är farligare än det ursprungliga viruset.
Ju fler mutationer som kommer ju mer ökar risken att ett vaccin inte kommer fungera eller att alla människor måste vaccineras varje år.
Personligen skänker jag gärna bort doser om det är personer i riskgrupper som vaccineras, inte för att politiker eller korrupta personer får vaccinet. Nu finns dessa personer runt i hela världen och det har inget med Afrika eller Sverige att göra.
Ju fler mutationer som kommer ju mer ökar risken att ett vaccin inte kommer fungera eller att alla människor måste vaccineras varje år.
Personligen skänker jag gärna bort doser om det är personer i riskgrupper som vaccineras, inte för att politiker eller korrupta personer får vaccinet. Nu finns dessa personer runt i hela världen och det har inget med Afrika eller Sverige att göra.
Fast Sverige gör ju inte heller vinst på vaccinet, men vissa vill skänka det vi betalat för. Med det förslaget betalar ju du och jag.BirgitS skrev:
Astra Zeneca gör ingen vinst på sitt vaccin för närvarande så skänka bort vaccin kan de ju inte göra utan någon måste betala för produktionen. Framför allt Kina men även Ryssland skänker vaccin eller säljer väldigt billigt till andra länder för att utöka sitt inflytande i de länderna så tyvärr är det redan så som du befarar.
AZ gör nog en del vinst på annat, vi har redan betalat bra för deras andra mediciner.
Sedär, jag är för långsam med mina förslag. Därför jag inte fått jobb som rådgivare åt Ryssland eller Kina
Jag undrar hur mycket nytta det gör om lilla Sverige skänker bort lite av sina krympande tilldelning av vaccindoser?
Har inget tänkt på att det finns länder som har det sämre än Sverige och Sverige som inte ens har vaccinfabriker längre? Problemet är lite större än så.
Vi ska vara glada att inte engelsmännen lät amerikansk medicinindustrin köpa upp AstraZ.
Nu har ju WHO mfl tänkt på Afrika mfl länder. COVAX !!!
Återigen är norrmännen bättre än oss.
Hur är det med America first? Nja, det är inte så illa som det ser ut. De säljer ju vaccin till Sydamerika.
Hur går det med leveranserna?
Här är det Indien som normalt producerar vacciner till icke rika västländer.
Det är väl ganska typiskt MP att spela på folks känslor och moral och komma med förslag som kostar men saknar verklig betydelse.
Kanske vi eller MP skulle pressa Indien som är en världens största vaccinproducenter och som fått köpa ny produktionsutrusning från EU/Tyskland för att producera Corona-vaccin, så att de tar sitt ansvar och slipar exportförbudet...?
Har inget tänkt på att det finns länder som har det sämre än Sverige och Sverige som inte ens har vaccinfabriker längre? Problemet är lite större än så.
Vi ska vara glada att inte engelsmännen lät amerikansk medicinindustrin köpa upp AstraZ.
Nu har ju WHO mfl tänkt på Afrika mfl länder. COVAX !!!
Återigen är norrmännen bättre än oss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur är det med America first? Nja, det är inte så illa som det ser ut. De säljer ju vaccin till Sydamerika.
Logga in
Skapa konto
Hur går det med leveranserna?
Här är det Indien som normalt producerar vacciner till icke rika västländer.
Logga in
Skapa konto
Det är väl ganska typiskt MP att spela på folks känslor och moral och komma med förslag som kostar men saknar verklig betydelse.
Kanske vi eller MP skulle pressa Indien som är en världens största vaccinproducenter och som fått köpa ny produktionsutrusning från EU/Tyskland för att producera Corona-vaccin, så att de tar sitt ansvar och slipar exportförbudet...?
Redigerat:
Kanske Sverige ska satsa lite extra på DNA vaccin?
En DNA fabrik kan får plats i en container.
Nej, det är inget aprilskämt. Vi har bara inget färdigt vaccin än, men KI jobbar på det.
En DNA fabrik kan får plats i en container.
Nej, det är inget aprilskämt. Vi har bara inget färdigt vaccin än, men KI jobbar på det.
Det är förstås ingen som hellre vill att ens egen unge dör framför någon annan, som du förstår. Det du däremot inte verkar förstå är dock att allt inte är så svartvitt, vi kan idag inte säga vad som är rätt eller fel.M Markarbetaren skrev:
Det vi kan såga däremot är tre saker:
1. En svensk 35-åring har generellt sett betydligt bättre förutsättningar till självisolering och/eller användande av skyddsutrustning jämfört med många andra.
2. En svensk 35-åring har generellt sett betydligt bättre förutsättningar att klara av att bli sjuk.
3. Självklart är man mycket säkrare om man själv får sitt vaccin men zommar man ut och ser helheten så kan även en svensk 35-åring dra nytta av att en afrikan får ett vaccin då det minskar risken för spridning från Afrika till Sverige. Med eller utan en mutation.
Jag tycker det är rätt att de ska få betalt.BirgitS skrev:
Men...
Astra Zenica är en av de största aktörerna i en genomrutten bransch så även om de skänkte bort alla doser så borde de styrande personerna* fortfarande en hög moralskuld att betala.
Dessutom var deras nettoinkomst förra året 30 miljarder dollar så nog skulle de kunna skänka bort vaccinen om de ville.
Men de vill de inte, istället lovar de EU lägre priser om de håller priserna hemligt för andra länder, gissningsvis så att det blir enklare att ta mer än dubbelt så mycket betalt från t.ex. Sydafrika. De menar att EU:s lägre prise är p.g.a. att vi bidrog med forskningsmedel medan t.ex. Sydafrika bara bidrog med försökspersoner. Men jag vettefan...
https://www.bmj.com/content/372/bmj.n281
Som sagt, en genomrutten bransch som är väl medvetna om världens beroende av dem.
Jag gillar folk som ska ”offra sig” och skänka sin dos till nån i tredje världen. Misstänker att det är precis samma människor som skänker en hundring när det är världensbarn-gala på tv4 och sedan somnar med gott samvete.
Man kan diskutera människors lika värde bla. bla., mutationer osv. men jag tror tyvärr inte på samhällsnyttan av att en frisk människa med 85-åriga medellivslängd ska avstå en dos till gagn för att vaccinera nån i ett u-land där majoriteten inte når vuxen ålder av andra skäl ändå.
Detta har inget med egosim att göra, tvärtom. Jag har aldrig skänkt pengar till något projekt utomlands, däremot ger skänker jag 10,000 till barncancerfonden varje år, detta för att jag tror på att lösa ett problem i västvärlden INNAN vi ska rädda resten av världen. Så har det fungerat genom alla tider, eller tror ni vi åkte till Afrika och vaccinerade människor mot polio, mässling osv. innan vi hade utrotat skiten på hemmaplan?
Nån jämförde med om radhuset började brinna. Mellan radhusen har vi något som kallas för landsgränser, tull, gränskontroll vid jämförelse med stater. Kanske kan liknas vid brandcellsisolering? Om grannens hus började brinna? Då sätter man upp ett skydd mot lågorna och sätter sig i beredskap och skyddar sin familj i första hand. Nu med facit i hand så kan vi ju se hur länder har agerat, Sverige var en av dom sista länderna i EU som stängde sina gränser och stoppade folk från andra länder att komma in för att stoppa spridningen av viruset. Hur detta har fungerat kan vi ju fråga oss, blev det bra? I Italien stängde man alla skidorter, i Sverige var det öppet som vanligt under sportlovet. Kan vi se ett resultat av detta idag? Jag ville fullkomligt slänga ut tv’n när jag såg på nyheterna vecka 7 där folk stod i liftköerna och det bara rök från allas utandningsluft. Samtidigt som jag och min familj väljer att inte besöka restaurang ens sedan epedemien startade, vilket skämt!
Man kan diskutera människors lika värde bla. bla., mutationer osv. men jag tror tyvärr inte på samhällsnyttan av att en frisk människa med 85-åriga medellivslängd ska avstå en dos till gagn för att vaccinera nån i ett u-land där majoriteten inte når vuxen ålder av andra skäl ändå.
Detta har inget med egosim att göra, tvärtom. Jag har aldrig skänkt pengar till något projekt utomlands, däremot ger skänker jag 10,000 till barncancerfonden varje år, detta för att jag tror på att lösa ett problem i västvärlden INNAN vi ska rädda resten av världen. Så har det fungerat genom alla tider, eller tror ni vi åkte till Afrika och vaccinerade människor mot polio, mässling osv. innan vi hade utrotat skiten på hemmaplan?
Nån jämförde med om radhuset började brinna. Mellan radhusen har vi något som kallas för landsgränser, tull, gränskontroll vid jämförelse med stater. Kanske kan liknas vid brandcellsisolering? Om grannens hus började brinna? Då sätter man upp ett skydd mot lågorna och sätter sig i beredskap och skyddar sin familj i första hand. Nu med facit i hand så kan vi ju se hur länder har agerat, Sverige var en av dom sista länderna i EU som stängde sina gränser och stoppade folk från andra länder att komma in för att stoppa spridningen av viruset. Hur detta har fungerat kan vi ju fråga oss, blev det bra? I Italien stängde man alla skidorter, i Sverige var det öppet som vanligt under sportlovet. Kan vi se ett resultat av detta idag? Jag ville fullkomligt slänga ut tv’n när jag såg på nyheterna vecka 7 där folk stod i liftköerna och det bara rök från allas utandningsluft. Samtidigt som jag och min familj väljer att inte besöka restaurang ens sedan epedemien startade, vilket skämt!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
Visst, men som många ser det så vinner vi och andra i-länder på det i längden.P Pin skrev:
Obs. jag vet inte vad som är bäst i längden för att det är en mycket komplex fråga.
Det är ju inte riktigt så ett företag kan fungera för då finns det inte kvar nästa år.P Pin skrev:
Det måste förstås till att många länder som ligger tidigt i vaccinationerna måste göra samma sak för att det ska ha betydelse. Och det sker ju och många bäckar små gör en stor å.blackarrow skrev:
Och Covax är ju beroende av att enskilda länder ställer upp, de är väl mer som en förmedlingsorganisation. Att skänka pengar till Covax som sen köper en del av det vaccin som finns är väl i princip samma sak som att köpa vaccin och sen skänka vaccinerna till Covax.blackarrow skrev:
I Indien börjar det nu protesteras mot att det exporteras vaccin innan den egna befolkningen har vaccinerats.blackarrow skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
Mässling är inte utrotat i Europa och ända hjälper européer till med vaccinering mot det i Afrika.M Markarbetaren skrev:
Och du inser inte att om du hjälper grannen att bekämpa branden så minskar risken att branden sprider sig till ditt hus?M Markarbetaren skrev:
Samt att om du hjälper grannen så ökar chansen att grannen hjälper dig när det är du som drabbas. Men om du inte ställer upp och hjälper grannen så kommer grannen att skita i dig och stå och se på när ditt hus brinner ner fast det kunde ha räddats om ni hade varit två som hjälpts åt.
Nej företaget har kvartalskapitalism, regeringen har upp till fyra år på sig innan de ryker om de missköter ekonomin.BirgitS skrev:
Inte heller kan ett företag leverera allt till självkostnadspris, det finns både gungor och karuseller hos AZ.