55 274 läst ·
351 svar
55k läst
351 svar
Låssmed lade på 50% på material
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Då rekommenderar jag att du kikar på inlägget tidigare i tråden där jag hänvisar till lagstiftningen.P Putte 9497 skrev:
Har man inte diskuterat pris innan får man inte ta mer betalt än gängse pris.
Husägare
· Oskarshamn
· 33 inlägg
Så om du beställer en altan så måste snickaren åka till ByggMax och handla trallen, Hornbach för reglarna och Jem&fisk för skruven för att det är billigast där?Fairlane skrev:
Konsumenten vill nog betala, men kanske hellre lite mindre.
Jag skulle snarare säga: "Ännu en tråd om en hantverkare som hellre får missnöjda kunder och dåligt rykte än kommunicerar med sina kunder."
Visst kan man ta ett högre pris än Baushus, till och med ett mycket högre pris. Jag förstår också att man tackar nej till att kunden köper varan på Bauhaus om man är rädd för garantistrul. Det jag inte förstår är varför inte säger det. Det kan vara så att kunden då tackar nej, men det kan också vara så att kunden tackar ja och sen är nöjd.
Visst kan även kunden fråga, men kunden köper ett lås på 10 år, medan låssmeden säljer och installerar mängder varje år. Att låssmeden inte skulle vara medveten om att låset är klart billigare på många andra ställen har jag mycket svårt att tro.
Precis så är det, som företagare förväntas man kånka trallen på släpkärra och allt får inte rum första vändan. Det kostar tid och leta billigast men om kunden nu hellre betalar en halvdag på brädgården än effektivt arbete så är det så.I Ickedickedoa skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Inte jag heller.T twoody skrev:
Materialpriset kostar ungefär lika mycket hos både Klasse låssmed som hos Pelles lås. Men handlar man låset av en låssmed från öststaterna kanske de kan pressa ner priset om de tar med sig låset hemifrån. Så alla som tycker att svenska hantverkare är dyra så har ni alternativet.
Jag kan garantera dig att ett lås som du hittar ett rekommenderat pris på +5000:-inkl moms är ej oskäligt enligt konsumenttjänstlagen.13th Marine skrev:
I det konkreta fallet så har handlaren en rörelsemarginal på ca 27% på inköpt lås kontra billigaste INTERNET konsumthandel.
Finns inte en chans i helvete att det kan räknas som oskäligt. Internet är ett helvete för företag som arbetar mot privatkonsumtion.
Siffrorna för exempel.
Säg att låssmeden köper låset för 3000:-exkl moms av sin avtalspart.
Och sedan säljer för 4120:- exkl moms X 1,25 ( 5150:-inkl moms).
Detta ger en marginal på ca 27% på varan som skall täcka rörelsekostnader,garantier och merkostnader.
Sen kan det säkert finnas någon form av årsbonus eller dylikt från leverantören som denna lås smed kan få i efterhand, men det är rent spekulativt och inget som påverkar faktureringsrelationen mellan företaget och slutkunden..
Jag skulle vilja be tvivlare kolla vad ett hjullager till en Audi A4 2011 kostar att köpa på märkeshandel, sedan jämföra det med Bildelar24.se. Där kan ni se definition av orimliga påslag på riktigt...
Skillnaden på reservdelar till en bil är det aldrig någon som diskuterar, och här måste du komma till verkstaden och hämta dina grejer eller lämna din bil. (vissa verkstäder erbjuder säkert frakt hem om du betalar extra..men generellt.)
Hantverkaren kommer hem till dig och säljer sin tjänst och har alla grejer med sig hem till dig.
Visst finns det saker som är oskäliga och jag är definitivt inte någon som försvarar påslag, men en rörelse måste tillåtas ha en marginal som genererar vinst.
Det bästa för alla parter skulle vara att betala en hög timpeng som genererar nog med resultat för hantverkaren så han slipper sälja materialet med högre påslag än 10%. Men de flesta beställare vill hellre betala en billig arbetskostnad än en dyr. Och detta genererar en osund prisbild och snevriden konkurrens till slutkund och detta forums idoga förtret.
Misstänker ett riktigt kartellupplägg här där grossisten har höga listpriser som sedan saltas rejält och sedan kickas tillbaka. Har själv varit med om påslag på 3000 procent för elmaterial. När jag klagade och bestred fakturan så fick jag en ny prislista med helt andra priser. Otroligt att det får fortsätta. Nåt för granskande journalist att gräva i och ta reda på varför materialpriserna är så höga i Sverige. Mycket skattepengar som försvinner när det saltas i offentlig sektor...
Gäller att vara extremt tydlig från början att fantasipriser inte accepteras. En vettig marginal för att hantverkaren köper in och hämtar material betalar jag gärna.
Gäller att vara extremt tydlig från början att fantasipriser inte accepteras. En vettig marginal för att hantverkaren köper in och hämtar material betalar jag gärna.
Folk verkar vilja skriva ihjälsig här.
Det här handlar inte om en tråd med påslag. Som jag tidigare skrev och skickade länk på.
Hos Beijer kostar det 5700 och på Krauta 3200 på kampanj. Trådskaparen har inte svarat
och vi vet inte vad låssmeden köpt sitt trycke. Som jag ser det så är inte 5500 per automatik överpris.
Vill man endast jaga bästapriskompis så får man själv ta sig tiden att köpa in materialet och sen anlita utomstående snickare/låssmed som enbart kommer och monterar. Dvs man har tiden och kunskapen som kund att göra det. Men då får man själv stå för garantin och returer.
Eller så är man en kund som köper in helhetslösningen från sin snickare/låssmed och enbart vill ha ett slutresultat utan inblanding. Får man som firma in det jobbet så ber man sin snickare att åka och köpa trycket där man normalt handlar. Sen åker man till kund och monterar. Sen efter det bär det iväg på nytt jobb,
Man sitter inte som företag och letar upp andra ställen att handla på eftersom tid är pengar. Man handlar, löser uppgiften, sen iväg på nästa.
Det här handlar inte om en tråd med påslag. Som jag tidigare skrev och skickade länk på.
Hos Beijer kostar det 5700 och på Krauta 3200 på kampanj. Trådskaparen har inte svarat
och vi vet inte vad låssmeden köpt sitt trycke. Som jag ser det så är inte 5500 per automatik överpris.
Vill man endast jaga bästapriskompis så får man själv ta sig tiden att köpa in materialet och sen anlita utomstående snickare/låssmed som enbart kommer och monterar. Dvs man har tiden och kunskapen som kund att göra det. Men då får man själv stå för garantin och returer.
Eller så är man en kund som köper in helhetslösningen från sin snickare/låssmed och enbart vill ha ett slutresultat utan inblanding. Får man som firma in det jobbet så ber man sin snickare att åka och köpa trycket där man normalt handlar. Sen åker man till kund och monterar. Sen efter det bär det iväg på nytt jobb,
Man sitter inte som företag och letar upp andra ställen att handla på eftersom tid är pengar. Man handlar, löser uppgiften, sen iväg på nästa.
Redigerat:
Vad anser du då är en vettig marginal ?P PKL skrev:Misstänker ett riktigt kartellupplägg här där grossisten har höga listpriser som sedan saltas rejält och sedan kickas tillbaka. Har själv varit med om påslag på 3000 procent för elmaterial. När jag klagade och bestred fakturan så fick jag en ny prislista med helt andra priser. Otroligt att det får fortsätta. Nåt för granskande journalist att gräva i och ta reda på varför materialpriserna är så höga i Sverige. Mycket skattepengar som försvinner när det saltas i offentlig sektor...
Gäller att vara extremt tydlig från början att fantasipriser inte accepteras. En vettig marginal för att hantverkaren köper in och hämtar material betalar jag gärna.