55 271 läst ·
351 svar
55k läst
351 svar
Låssmed lade på 50% på material
Beror på men 5-20% kanske. Ingen exakt vetenskap... Högre kan säkert motiveras genom dialog i vissa fall om det är specialmaterial som leder till mycket jobb för den som köper in. Kan ju faktureras separat som timkostnad med. Ibland tar det ju vansinnig tid att hitta rätt material om kunden är petig
B Blund skrev:
I ItWasntMe skrev:Folk verkar vilja skriva ihjälsig här.
Det här handlar inte om en tråd med påslag. Som jag tidigare skrev och skickade länk på.
Hos Beijer kostar det 5700 och på Krauta 3200 på kampanj. Trådskaparen har inte svarat
och vi vet inte vad låssmeden köpt sitt trycke. Som jag ser det så är inte 5500 per automatik överpris.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Läskunnigheten är inte så hög ser jag. Jag säger ju att man kan ha ett högre pris, men det är snyggt att tala om det innan.I Ickedickedoa skrev:
Detta är ju ett känt upplägg, precis som alla kundklubbar och bonussystem på vilka affärer som helst. Handla här så får du presenter eller pengar för att handla mer för.P PKL skrev:
Javisst är det känt men det skulle vara intressant att kartlägga i detalj hur det fungerar i det här specifika upplägget.
Hojte skrev:
Hade TS själv inhandlat låset hade kkl gällt men nu köpte han det tillsammans med en tjänst och då gäller ktl13th Marine skrev:
Tja. Vi små företagare som inte kan handla container med varor direkt känner alla till den frustration när man blivit uppringd av någon försäljare eller grossist och får ett kanonerbjudande köper hem varor och lägger på hyllan och upptäcker sedan att någon säljer för under vad vi köpt in det för.
Även om man fulköper från Bauhaus så måste man ju ha någon marginal och då blir det ju dyrare än om man köper som privat kund på Bauhaus iallafall. Ond cirkel.
Även om man fulköper från Bauhaus så måste man ju ha någon marginal och då blir det ju dyrare än om man köper som privat kund på Bauhaus iallafall. Ond cirkel.
Absolut ett sätt.P PKL skrev:Beror på men 5-20% kanske. Ingen exakt vetenskap... Högre kan säkert motiveras genom dialog i vissa fall om det är specialmaterial som leder till mycket jobb för den som köper in. Kan ju faktureras separat som timkostnad med. Ibland tar det ju vansinnig tid att hitta rätt material om kunden är petig
Men ponera att företaget du handlar med har en marginal på 5% 105,26 på varje 100:- det köper.
Det skulle innebära att om du har en lönekostnad på 400:-exkl moms. Skulle behöva ha ett slutpris till kund på nånstans 715 ink moms för att ha en marginal på 30% på enbart lönekostnaden vid 100% debiteringsbar tid.
Sedan sänks marginalen med allt inköpt material under hela det året, och detta företag skulle få dåliga årsresultat och väldigt snabbt hamna i en dålig spiral när någon av de anställda ej kan arbeta 100% debiterbart.
Eller om det är en materialtung bransch så sjunker omgående resultatet.
Detta är naturligtvis inte ett problem så länge du har full beläggning, då kommer resultatet endast att sjunka med materialförsäljningen, men när timmar ej kan faktureras så går det väldigt snabbt neråt i spiralen.
Och de är väldigt få hantverkare som klarar att hålla 100% debiterbart. Och ännu fler kunder som ej vill betala 700-1000/timme.
Stämmer bra det. Själv lägger jag på 15% på materialet om jag köper det och ger 15% rabatt på timpriset. Köper kunden materialet blir det ordinarie pris. Men varje gång kunden själv köpt materialet har det blivit betydligt dyrare för kunden i slutändan.N Nossebro skrev:Tja. Vi små företagare som inte kan handla container med varor direkt känner alla till den frustration när man blivit uppringd av någon försäljare eller grossist och får ett kanonerbjudande köper hem varor och lägger på hyllan och upptäcker sedan att någon säljer för under vad vi köpt in det för.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Jag lämnar in bilen hos en oberoende verkstad där man får ett pris för arbetet man vill ha gjort innan. Upptäcker de något mer som behöver göras så ringer de och säger vad det kostar och om de ska utföra det.Rkarlsson skrev:
Kan tillägga att de är mycket uppskattde hos lokalbefolkningen här...
Yales listpris är 5150kr, så det är faktiskt ingen ockring (och han har absolut inte lagt på 50%).
Och här, tyvärr, så betalar låssmeden mer för låset än Bauhaus etc. säljer det för.
Grossisten i fråga är jättestor i Sverige och köper betydligt mer i pengar av Assa/Yale än Bauhaus och alla de andra ihop - för flera hundratals miljoner, Men lustigt nog får inte de bästa priset på Yale Doorman. Utan det rear man av någon anledning ut till dessa varuhus.
Det känns så jävla ruttet att man vet att man hade köpt det billigare i ett varuhus. Men som flera sagt, helt plötsligt får man problem med ev. reklamationer.
Vi köper inte in det mer, för man hamnar bara i dålig dager. Samt som TS tror, att låskillen lagt på 50%, så tror folk att man gjort det.
Alla låssmeder borde helt sonikt sluta sälja låset.
Och här, tyvärr, så betalar låssmeden mer för låset än Bauhaus etc. säljer det för.
Grossisten i fråga är jättestor i Sverige och köper betydligt mer i pengar av Assa/Yale än Bauhaus och alla de andra ihop - för flera hundratals miljoner, Men lustigt nog får inte de bästa priset på Yale Doorman. Utan det rear man av någon anledning ut till dessa varuhus.
Det känns så jävla ruttet att man vet att man hade köpt det billigare i ett varuhus. Men som flera sagt, helt plötsligt får man problem med ev. reklamationer.
Vi köper inte in det mer, för man hamnar bara i dålig dager. Samt som TS tror, att låskillen lagt på 50%, så tror folk att man gjort det.
Alla låssmeder borde helt sonikt sluta sälja låset.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Hur ser du på §2 i KTjL?P Putte 9497 skrev:
Är det en produkt med en tillhörande tjänst eller vice versa? Jag har inget entydigt svar.
Men låt oss säga att KTjL gäller.
Tycker du näringsidkaren har uppfyllt exempelvis §4 och §6?
Hittar du förresten någonstans att prissättningen är fri om man inte avtalat något innan?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Du låter rätt tvärsäker, har du några som helst källor för att backa upp dina påståenden?B Blund skrev:Jag kan garantera dig att ett lås som du hittar ett rekommenderat pris på +5000:-inkl moms är ej oskäligt enligt konsumenttjänstlagen.
I det konkreta fallet så har handlaren en rörelsemarginal på ca 27% på inköpt lås kontra billigaste INTERNET konsumthandel.
Finns inte en chans i helvete att det kan räknas som oskäligt. Internet är ett helvete för företag som arbetar mot privatkonsumtion.
Siffrorna för exempel.
Säg att låssmeden köper låset för 3000:-exkl moms av sin avtalspart.
Och sedan säljer för 4120:- exkl moms X 1,25 ( 5150:-inkl moms).
Detta ger en marginal på ca 27% på varan som skall täcka rörelsekostnader,garantier och merkostnader.
Sen kan det säkert finnas någon form av årsbonus eller dylikt från leverantören som denna lås smed kan få i efterhand, men det är rent spekulativt och inget som påverkar faktureringsrelationen mellan företaget och slutkunden..
Jag skulle vilja be tvivlare kolla vad ett hjullager till en Audi A4 2011 kostar att köpa på märkeshandel, sedan jämföra det med Bildelar24.se. Där kan ni se definition av orimliga påslag på riktigt...
Skillnaden på reservdelar till en bil är det aldrig någon som diskuterar, och här måste du komma till verkstaden och hämta dina grejer eller lämna din bil. (vissa verkstäder erbjuder säkert frakt hem om du betalar extra..men generellt.)
Hantverkaren kommer hem till dig och säljer sin tjänst och har alla grejer med sig hem till dig.
Visst finns det saker som är oskäliga och jag är definitivt inte någon som försvarar påslag, men en rörelse måste tillåtas ha en marginal som genererar vinst.
Det bästa för alla parter skulle vara att betala en hög timpeng som genererar nog med resultat för hantverkaren så han slipper sälja materialet med högre påslag än 10%. Men de flesta beställare vill hellre betala en billig arbetskostnad än en dyr. Och detta genererar en osund prisbild och snevriden konkurrens till slutkund och detta forums idoga förtret.
Vad du har i inköpspris kvittar i sammanhanget, då kan man köra en biltema och ha ett bolag mellan som har ett betydligt högre utpris som du köper av.
Men visst, där är en tolkningsfråga om vad som kan anses gängse pris, men jag har då inte hört om några fall som faktiskt tolkats i domstol. Men spontant så är lagstiftningen till konsumentens fördel, och då kommer man troligtvis också gå på de prisuppgifter som kunden lätt kan tillskansa sig.
Kan inte heller tycka att Hornbach och Bauhaus är internethandel.
Nu är inte jag någon paragrafryttare men tolka lagen kan man göra på många sätt men frågan är hur rätten skulle tolka det. Nu måste prisbasbeloppet vara 50% för att de ens skulle pröva det13th Marine skrev: