54 845 läst ·
351 svar
55k läst
351 svar
Låssmed lade på 50% på material
Jag tror snarare han beskriver möjlighet att reklamera det trasiga låset och låsöppningen till låssmeden.C cpalm skrev:
Det blir svårt att kräva låssmeden på en gratis låsöppning av en produkt du köpt själv av en annan leverantör och monterat själv.
Du kan däremot kräva din leverantör på de omkostnader som uppstått och hoppas att de betalar.
Redigerat:
Får jag fråga varför du inte köpte det på närmaste bygghandel och monterade det själv?bonkeman skrev:
Hej!
Fick nyligen ett Yale Doorman V2N installerat här hemma. Anlitade den lokala låssmeden som funnits på orten i alla år jag bott här och har gott rykte. I mitt huvud var det referens tillräckligt.
Hans faktura anger pris för låset på 5150:- inkl moms. Det är ett påslag på 50% om man jämför med vilken bygghandel som helst. Visst fattar jag att hantverkare lägger på men detta är ju svinigt. Det handlar alltså inte om det uppkopplade låspaketet mot Verisure larm utan bara grundpaketet.
Är detta rimligt? Ska givetvis prata med honom också så att han inte slagit in det dyra kittet av misstag.
Fler ärliga hantverkare åt folket!hantverkare1 skrev:
Tycker det är konstigt att vissa här tycker låssmeden gjort rätt.
Han är med all säkerhet medveten om att han är mycket dyrare än bauhaus men mörkar såklart.
Jag byter mycket dörrar och fönster och monterar ungefär 2 yale i månaden. Min leverantör har ett inpris på ett yale på ca 3000 plus moms. Dvs 3750kr. jag får köpa det för ca 4000kr inkl moms.
Ca 1000kr dyrare än Bauhaus.
Är alltid ärlig mot kunden när den vill ha ett Yale och säger att antinget köper du det själv för 3000kr på bauhaus eller så köper du det genom mig för 4000kr.
köper du det av mig och nått blir tokigt i framtiden ringer du mig.
köper du det på bauhaus ringer du dom.
För min del har det ingen betydelse sålänge låset finns på plats när jag behöver det.
Nästan alla ber mig fixa låset. Jag tjänar inga pengar på det, min leverantör tjänar knappt något med tanke på lagerhållningakoatnaderna men jag får en nöjd kund.
alltså rekommenderar kunden mig till vänner/grannar osv.
Då tjänar både jag och leverantören pengar.
ALLA ÄR NÖJDA!
Bara genom att vara ärlig.
Naturligtvis har jag påslag på 10-12% på skruv, smygar, foder, plåt osv men det blpr då ungefär samma som vad kunden kan köpa det på byggmax för.
dessutom tar jag lite påslag på fönster och dörrar, även där blir det ungefär samma pris som bygghemma osv samt att jag måste få betalt för tiden för mätning ute hos kund, beställning osv.
Priser på dörrar och fönster är ganska pressat idag och det finns inga enorma rabatter.
Sluta! Lägg ner tråden.
Assa/Yale är i detta fall ett skit-bolag (de har gjort så förr också).
Killen har bara tagit deras rek.pris (vilket inte är olagligt).
Sedan har Assa/Yale mage att skänka bort låstet, till ex Bauhaus, för att hindra anda konkurenter.
Bauhaus etc., har en prisgaranti och ett (tyst) krig har uppstått.
Vem (normal) försäljare vill/kan sälja ett lås, och sedan hålla service, utan att få betalt?
Så snälla! Stoppa denna tråd, den leder tyvärr inte längre.
Ingen har blivit lurad, som i så många andra trrådar. Inte mer än de idioter som säljer skiten och får gnäll för det.
Yale Doorman är bara en negativ belastning för normala företag, hur de än gör.... Men kom igen den dagen det krånglar. DÅ, det är då de kan slå tillbaka. Hoppas du står där då, för då har inte Bauhaus någon service.
Good Luck, och stäng tråden.
Det får bli en ny när folk klagar på att det kostar att göra vid, istället. Då blir det återigen gnäll att det kostar, men vem jobbar GRATIS, eller kan betala löner då?
Snälla, stäng tråden, allt är uttömt här. Fokusera på när folk verkligen blir lurade. Inte att Assa/Yale lurar sina normala kunder/installatörer, bara för att de är lite kåta på goda siffor en stund - som att pissa på sig.
Assa/Yale är i detta fall ett skit-bolag (de har gjort så förr också).
Killen har bara tagit deras rek.pris (vilket inte är olagligt).
Sedan har Assa/Yale mage att skänka bort låstet, till ex Bauhaus, för att hindra anda konkurenter.
Bauhaus etc., har en prisgaranti och ett (tyst) krig har uppstått.
Vem (normal) försäljare vill/kan sälja ett lås, och sedan hålla service, utan att få betalt?
Så snälla! Stoppa denna tråd, den leder tyvärr inte längre.
Ingen har blivit lurad, som i så många andra trrådar. Inte mer än de idioter som säljer skiten och får gnäll för det.
Yale Doorman är bara en negativ belastning för normala företag, hur de än gör.... Men kom igen den dagen det krånglar. DÅ, det är då de kan slå tillbaka. Hoppas du står där då, för då har inte Bauhaus någon service.
Good Luck, och stäng tråden.
Det får bli en ny när folk klagar på att det kostar att göra vid, istället. Då blir det återigen gnäll att det kostar, men vem jobbar GRATIS, eller kan betala löner då?
Snälla, stäng tråden, allt är uttömt här. Fokusera på när folk verkligen blir lurade. Inte att Assa/Yale lurar sina normala kunder/installatörer, bara för att de är lite kåta på goda siffor en stund - som att pissa på sig.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 954 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 954 inlägg
Ett alternativ till att skylla på Assa för att de lurar installatörerna efter att man gjort samma sak mot slutkund är ju att vara lite bättre än Assa och förklara läget innan. Det finns det ju de som gör och jag tror inte de jobbar gratis för det...
Jag ser inget i tråden som antyder att företaget lurat TS.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 954 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 954 inlägg
Ok, lurad kanske är fel ord, men jag förstår att man kan känna sig lurad, det skulle jag och säkert många med mig göra.
Jag förstår att låssmeder är irriterade på att deras inköpspris är högre än Bauhaus utpris, men jag tycker det är en dålig ursäkt för att inte säga något till kunden. Det är inte så svårt att säga "Ja jag kan ordna detta och då får du såklart garanti etc via mig. Dock är mitt inköpspris högre än Bauhaus utpris så jag måste ta X kronor för själva låset"
Att istället klaga på att Assa vill tjäna pengar med fulnetoder är löjligt tycker jag, särskilt när man inte agerar snyggt själv. Är man ärlig får man nöjda kunder.
Jag förstår att låssmeder är irriterade på att deras inköpspris är högre än Bauhaus utpris, men jag tycker det är en dålig ursäkt för att inte säga något till kunden. Det är inte så svårt att säga "Ja jag kan ordna detta och då får du såklart garanti etc via mig. Dock är mitt inköpspris högre än Bauhaus utpris så jag måste ta X kronor för själva låset"
Att istället klaga på att Assa vill tjäna pengar med fulnetoder är löjligt tycker jag, särskilt när man inte agerar snyggt själv. Är man ärlig får man nöjda kunder.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tips på låssmed i södra Stockholm
Fönster & Dörrar -
Sökes(Stockholms + 10 mil) : kopplade fönster med karm från 1930-50 tal.
Köpes, Hyres & Bytes -
Ni med fasader målade i S 0500-N, vad har ni för färg på grunden?
Fasad -
Innedörrskarmar "fabriksmålade" i 0502Y - hur göra med foder och lister?
Färg, Måla & Tapetsera -
Färdigmålade lister i S0500-N?
Färg, Måla & Tapetsera