Byggahus.se
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, man kan ju tycka att kunden alltid har fel om man vill. Vissa väljer istället att vara proffesionella och tala med kunden för att inte kunden ska få en negativ överraskning. Proaktivitet kallar vi det i min bransch.
Kanske säljer låssmeden mest till företag och myndigheter som inte bryr sig om priset lika mycket?
Kanske är många kunder missnöjda, men vädrar det med vänner och bekanta, eller på forum?
Bevisligen finns det mängder med hantverkare som talar om saker i förväg och får nöjda kunder, så omöljigt behöver det ju inte vara.
Ja,eller så kan man tycka att det alltid är någon annans fel. För i dagens samhälle har man ju inget eget ansvar.

• Gilla
Andreas781002 och 6 till
  • Laddar…
G Grävkalle skrev:
Ja,eller så kan man tycka att det alltid är någon annans fel. För i dagens samhälle har man ju inget eget ansvar.
Pratar du om kunden eller hantverkaren nu? ;)

• Gilla
Pytt och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Pratar du om kunden eller hantverkaren nu? ;)
Vad tror du själv?
Jag vet att vissa tycker att hantverkaren ska vara både tankeläsare och psykolog och göra en analys av hela marknaden innan han säljer något för att det är ju ett krav att han måste vara billigast.
I min värld är det mitt eget ansvar att ta reda på vad jag köper och vad det kommer att kosta. Det är en helt annan sak om man får vilseledande svar eller det levererade inte stämmer med vad man kommit överens om, då har man all rätt att vara missnöjd.

• Gilla
MGWL och 5 till
  • Laddar…
Jag menade på att "it goes both ways" och skulle likväl kunna gälla på andra hållet.

Varför har kunden ansvar att fråga vad det kostar men inte hantverkaren ett ansvar för att meddela vad det kostar?

Jag menade på att "it goes both ways" och skulle likväl kunna gälla på andra hållet.

Varför har kunden ansvar att fråga vad det kostar men inte hantverkaren ett ansvar för att meddela vad det kostar?
Ja,man kan vända allt i oändlighet...
Hantverkarens ansvar i min värld är att svara tydligt om man frågar och att stå till det man kommit överens om.
Har det någon betydelse för mig vad något i affären kostar så tittar jag på prislappen eller frågar personalen, annars så tar jag varan utan att titta och är beredd på att betala vad det kostar när jag kommer till kassan.
Det är exakt samma sak med en hantverkstjänst, fråga innan eller var beredd på att betala vad det kostar

• Gilla
Andreas781002 och 3 till
  • Laddar…
Vad som är hantverkarens ansvar i din värld stämmer dessvärre inte med alla andras värld, och speciellt inte lagstiftningen.

• Gilla
fnord och 4 till
  • Laddar…
Vad som är hantverkarens ansvar i din värld stämmer dessvärre inte med alla andras värld, och speciellt inte lagstiftningen.
Du får hemskt gärna visa mig att det är olagligt att sälja något utan att berätta vad det kostar först

G Grävkalle skrev:
Du får hemskt gärna visa mig att det är olagligt att sälja något utan att berätta vad det kostar först
Beror på om det är Konsumentköplagen eller Konsumenttjänstlagen som är applicerbar (beror på hur man tolkar 2 § i KTjL)
Konsumentköplagen:
35 § Om ett bestämt pris inte följer av avtalet, skall köparen betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet, gängse pris vid tiden för köpet samt omständigheterna i övrigt.

Konsumenttjänstlagen:
4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.

6 § Om en tjänst med hänsyn till priset, värdet av föremålet för tjänsten eller andra särskilda omständigheter inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten, skall näringsidkaren avråda honom från att låta utföra tjänsten.

Ska tilläggas att jag inte är jurist och kan ha misstolkat det, mig veterligen är det i domstolen som slutgiltig tolkning av lagen görs.

• Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
Beror på om det är Konsumentköplagen eller Konsumenttjänstlagen som är applicerbar (beror på hur man tolkar 2 § i KTjL)
Konsumentköplagen:
35 § Om ett bestämt pris inte följer av avtalet, skall köparen betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet, gängse pris vid tiden för köpet samt omständigheterna i övrigt.

Konsumenttjänstlagen:
4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.

6 § Om en tjänst med hänsyn till priset, värdet av föremålet för tjänsten eller andra särskilda omständigheter inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten, skall näringsidkaren avråda honom från att låta utföra tjänsten.

Ska tilläggas att jag inte är jurist och kan ha misstolkat det, mig veterligen är det i domstolen som slutgiltig tolkning av lagen görs.
Jag är inte heller jurist men jag kan inte tolka något av detta som ett krav på att berätta vad något kostar.
Och efter vad som framkommit i tråden så är priset för låset inte på något sätt oskäligt.
Att det går att köpa billigare någon annanstans är en helt annan sak

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Förvisso, inget krav att informera, det lagen däremot säger (ifall KKL gäller) så behöver kunden inte betala mer än vad som är gängse pris vid tillfället.

Gängse pris skulle jag argumentera för är 3200-3500kr: [länk]
Ja, men sen är det ju de där med äpplen och päron.
Jag anser att man får utgå ifrån vad den skulle kosta hos andra låssmeder

Det är din tolkning ja, jag är däremot inte så säker att det skulle tolkas så rättsligt.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Nu har ju @bonkeman inte skrivit nåt mer än inlägg #1, han har tex inte hunnit svara på min fråga om totalpriset.

Har han betalat 6000 totalt, låter det rätt ok i mina öron. Har han betalat 8000 är det värre.
Det normala för ett kortare jobb verkar vara minimidebitering 4h, och med det alternativet skulle väl "rätt" pris bli ca 6000 (timtaxa 700), varav 3200 för låset.
Det man i så fall kan opponera sig mot är att låssmeden inte gjort på det sättet, eftersom det blivit billigare efter rot.

Det finns "serviceleverantörer" som hanterar detta.

Jag har haft samma bilverkstad i säkert tio år. Alltid varit nöjd. Aldrig klagat. Tror man kan kalla mig stammis då flera av de anställda känner igen min röst på telefon.

Trotts detta har de numera en rutin, även för mig som stammis, där de helt på eget initiativ presentera en form av offert när jag lämnar in bilen på service. Den vill de ha en kråka på innan "de tar emot jobbet". De är även väldigt noggranna med att ringa och dubbelkolla om något extra dyker upp som behöver åtgärdas.

De är nog inte billigast i stan men jag tror att väldigt få numera blir överraskade över fakturan och att de därmed slipper att bli debatterade på detta forum...

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
bonkeman bonkeman skrev:
Hej!

Fick nyligen ett Yale Doorman V2N installerat här hemma. Anlitade den lokala låssmeden som funnits på orten i alla år jag bott här och har gott rykte. I mitt huvud var det referens tillräckligt.

Hans faktura anger pris för låset på 5150:- inkl moms. Det är ett påslag på 50% om man jämför med vilken bygghandel som helst. Visst fattar jag att hantverkare lägger på men detta är ju svinigt. Det handlar alltså inte om det uppkopplade låspaketet mot Verisure larm utan bara grundpaketet.

Är detta rimligt? Ska givetvis prata med honom också så att han inte slagit in det dyra kittet av misstag.
Det är fullt rimligt då byggvaruhuset i regel har bättre inköpspris. Byggvaruhusen ingår i regel i en större kedja. Du skulle köpt låset själv och sedan köpt installationen av låssmeden. Eller begärt en offert innan.

• Gilla
ItWasntMe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.