55 269 läst ·
351 svar
55k läst
351 svar
Låssmed lade på 50% på material
vad är listpriset på låset?bonkeman skrev:
Hej!
Fick nyligen ett Yale Doorman V2N installerat här hemma. Anlitade den lokala låssmeden som funnits på orten i alla år jag bott här och har gott rykte. I mitt huvud var det referens tillräckligt.
Hans faktura anger pris för låset på 5150:- inkl moms. Det är ett påslag på 50% om man jämför med vilken bygghandel som helst. Visst fattar jag att hantverkare lägger på men detta är ju svinigt. Det handlar alltså inte om det uppkopplade låspaketet mot Verisure larm utan bara grundpaketet.
Är detta rimligt? Ska givetvis prata med honom också så att han inte slagit in det dyra kittet av misstag.
Är det detta pris du fått? För högt/lågt♂️
Så vad kostade själva installationen då? Det är ju produkter + arbete som bör debiteras i detta fall.bonkeman skrev:
Fick nyligen ett Yale Doorman V2N installerat här hemma. Anlitade den lokala låssmeden som funnits på orten i alla år jag bott här och har gott rykte. I mitt huvud var det referens tillräckligt.
Hans faktura anger pris för låset på 5150:- inkl moms. Det är ett påslag på 50% om man jämför med vilken bygghandel som helst. Visst fattar jag att hantverkare lägger på men detta är ju svinigt. Det handlar alltså inte om det uppkopplade låspaketet mot Verisure larm utan bara grundpaketet.
Är detta rimligt? Ska givetvis prata med honom också så att han inte slagit in det dyra kittet av misstag.
Håller med , låssmeden har som fackman informationsplikt och avrådandeplikt, om det inte görs har inte arbetetFairlane skrev:
Det är klart att det är bra att fråga om priset först, men det är inte hyggligt att utnyttja att kunden inte frågar.
Som seriös yrkesutövare bör man vara mån om sina kunder och eventuellt avråda från affärer om man vet att det inte är kostnadseffektivt för kunden. Låssmeden kan säga som jag skrev ovan, att kunden kan köpa varan på Bauhaus för att spara några tusenlappar. Kunden kan då svara att det är lite akut som jag tar den extra utgiften, så är allt ur världen.
utförts fackmässigt. Detta är ett av grunderna för konsumentlagarna .
Vilken affär man än ska göra så ska män väl fråga om priset. Åtminstone ett ungefärligt
Som låssmed köper man inte låset på andra ställen än hos grossist, eller tillverkaren.
Köper jag hos Bauhaus och sedan monterar hos en kund så ska jag vid reklamation
vända mig till Bauhaus. Jag kan mycket väl säga till en kund att vända sig dit.
Kan montera det också om kunden själv är beredd att ta ev reklamation själv. Han
får dock stå för att själv ha lås till sin dörr under tiden...
Som låssmed köper man inte låset på andra ställen än hos grossist, eller tillverkaren.
Köper jag hos Bauhaus och sedan monterar hos en kund så ska jag vid reklamation
vända mig till Bauhaus. Jag kan mycket väl säga till en kund att vända sig dit.
Kan montera det också om kunden själv är beredd att ta ev reklamation själv. Han
får dock stå för att själv ha lås till sin dörr under tiden...
vad får du ens det till att han har 50% påslag. En enkel googling gör att man ser att spannet går från 3200 till 5500 beroende på inköpsställe ink moms. Svårt för oss och ta ställning om det är överpris eller inte. Som företagare handlar du på de ställen där du har konto. Det går inte att sitta och jämföra konsumentpriser via elgiganten osv osv. Den bistra sanningen är att många gånger betalar man mer som företagare i inköpspris än vad man som privatkonsument gör. Bittert men sant. Jag som företagare får betala 5700 på Beijer tex.
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/beslag/lås/låshus/entrelås-doorman-v2n-yale
Sen är det lika sjukt att har man företagskonto på Krauta, så får du inte ta del av Sisupriserna som en privatkonsument får göra. Ett Krauta lås för 3200 kr i kampanj får jag som företagare inte ta del av. Utan de fakturerar mig priset minus rabatt som står i systemet. Sjukt på alla sätt. Men så ser verkligheten ut.
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/beslag/lås/låshus/entrelås-doorman-v2n-yale
Sen är det lika sjukt att har man företagskonto på Krauta, så får du inte ta del av Sisupriserna som en privatkonsument får göra. Ett Krauta lås för 3200 kr i kampanj får jag som företagare inte ta del av. Utan de fakturerar mig priset minus rabatt som står i systemet. Sjukt på alla sätt. Men så ser verkligheten ut.
Redigerat:
P petererlandsson1194 skrev:Låssmeden betalar sannolik mer i inköp från sin grossist än vad du får betala på Bauhaus för ett doorman. De stora byggvaruhusen pressar priserna hos leverantörerna genom att de gör gigantiska inköp jämfört med en "vanlig" grossist.
Har en vän som är låssmed och han säljer helst inte doorman till privatpersoner av just den anledningen, de känner sig lurade efteråt.
Låssmedernas inköpspris är högre än vad byggvaruhusen säljer för ut till kund.
Jag som företagare betalar 5250 på beijer för samma som du betalar 5700. Så visst skiljer det mellan olika rabattbrevI ItWasntMe skrev:vad får du ens det till att han har 50% påslag. En enkel googling gör att man ser att spannet går från 3200 till 5500 beroende på inköpsställe ink moms. Svårt för oss och ta ställning om det är överpris eller inte. Som företagare handlar du på de ställen där du har konto. Det går inte att sitta och jämföra konsumentpriser via elgiganten osv osv. Den bistra sanningen är att många gånger betalar man mer som företagare i inköpspris än vad man som privatkonsument gör. Bittert men sant. Jag som företagare får betala 5700 på Beijer tex.
[länk]
Sen är det lika sjukt att har man företagskonto på Krauta, så får du inte ta del av Sisupriserna som en privatkonsument får göra. Ett Krauta lås för 3200 kr i kampanj får jag som företagare inte ta del av. Utan de fakturerar mig priset minus rabatt som står i systemet. Sjukt på alla sätt. Men så ser verkligheten ut.
Monterar 1 - 3 Yale i veckan och monteringen tar cirka 1 timma. Vi skall ha betalt för 1 bil och timma plus Yale Doorman. Så priset är cirka låset plus 1000:- till 1500:-. Vi som jobbar som låssmeder lämnar garanti på produkt och montering. Blir det något fel ringer kunden till oss och vi kommer för att rätta till felet. Är fel på låset så byter vi detta utan kostnad för kunden. Har du fel på ett Bauhaus köpt lås så kommer dom inte till dig. Du får själv demontera och åka till Bauhaus som sedan behöver tid för att konstatera om det är garanti eller inte. Där har ni skillnaden på låssmed och gör det själv. Man får alltid vad man har betalat för.
För att få en viss procentsats i rabatter så måste företaget handla för en viss summa varje år. Uppnås inte summan så åker deras rabbatsats ned pch de får betala högre priser. Rabatterna förhandlas oftast 1 år i taget och volymen på delar/material man köper påverkar priserna. En liten låssmed som har ett fåtal kunder har oftast inte någon chans att få bra priser. 5-10% i rabatt kräver ganska stora inköpsvolymer för att komma upp i.useless skrev:
Det svenska systemet är korrupt och grossister har i många årtionden grävt guld ur småföretagens fickor. Först nu då de får lite konkurens av internet bolagen så har priserna gått ned en aning. Dock gör dessa grossister fortfarande enorma vinster som inte står i proportion till vad de erbjuder i tjänster och service.
Samma sak gäller mat marknaden med Ica, Coop, Dagab och e stora..det behövs konkurrens i betydligt högre utsträckning.
Låssmeden får lägga på hur många procent han vill, finns ingenting som reglerar det. Tycker kunden att det blir för dyrt kan han först diskutera detta med låssmeden. Istället för att ha ett dyrt timpris kanske han istället har dyrt material, vad vet jag.mathiash77 skrev:Att köpa produkten för hemleverans kostar 3200 kronor.
Om kunden haft framförhållning borde firman kunna beställt i god tid och haft den på lager 2-3 dagar innan besöket.
Det borde ta 5 min max att beställa och max 1 timme att hämta paketet på närmsta ombud.
Så det betyder att ett skäligt pris inklusive säljarens tid och påslag borde vara 4000-4200kr.
Om nu kunden varit i akut behov av produkten så får man acceptera högre pis för att få produkten direkt...