54 845 läst ·
351 svar
55k läst
351 svar
Låssmed lade på 50% på material
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 397 inlägg
Jag förstår inte om denna kommentar är riktad mot exempelvis mig, för ursprungsfrågan är om det är rimligt med detta pris, och då blir det väl just juridiken om det är rimligt som är rätt diskussion?Hemmakatten skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 397 inlägg
Moderering diskuteras inte direkt i forumet, men gör ett undantag och eventuella åsikter får tas i PM.13th Marine skrev:
Min moderatorkommentar var inte alls riktad till någon speciell person. Problemet är att väldigt många trådar ofta hamnar i en tjafsig diskussion mellan hantverkare och konsumenter om prissättning. En sådan diskussion spårar ofta ur och TS fråga glöms bort. Det vill jag undvika här. /moderator
Prisinformationslagen säger inget om kundens skyldighet.
"1.2 Lagens tillämpningsområde
Prisinformationslagen gäller för näringsidkare som i sin yrkesmässiga verksamhet tillhandahåller
produkter till konsumenter. Med näringsidkare avses företag eller enskilda personer som
yrkesmässigt bedriver ekonomisk verksamhet. Med konsument menas en fysisk person som
handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet, det vill säga för privata
ändamål. Prisinformationslagen gäller inte för produkter som säljs på auktion eller vid andra
liknade situationer.
Om det i någon annan lag eller författning finns särskilda bestämmelser om prisinformation till
konsumenter gäller dessa bestämmelser i stället för reglerna i prisinformationslagen. Sådana
särskilda regler finns till exempel för krediter och försäkringar."
"1.2 Lagens tillämpningsområde
Prisinformationslagen gäller för näringsidkare som i sin yrkesmässiga verksamhet tillhandahåller
produkter till konsumenter. Med näringsidkare avses företag eller enskilda personer som
yrkesmässigt bedriver ekonomisk verksamhet. Med konsument menas en fysisk person som
handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet, det vill säga för privata
ändamål. Prisinformationslagen gäller inte för produkter som säljs på auktion eller vid andra
liknade situationer.
Om det i någon annan lag eller författning finns särskilda bestämmelser om prisinformation till
konsumenter gäller dessa bestämmelser i stället för reglerna i prisinformationslagen. Sådana
särskilda regler finns till exempel för krediter och försäkringar."
bonkeman skrev:
På förekommen anledning gör jag då ett krasst försök att enbart besvara TS konkreta fråga. Ja det är ett rimligt pris om du inte avtalat om något annat i förväg. Det finns massvis av produkter på marknaden där de dyrare handlarna vill ha 50 procent mer betalt än de billigare. Det går därför inte att säga att ett pris som enbart är 50 procent över ett lågprisalternativ skulle vara oskäligt på grund av prisnivån.bonkeman skrev:
Jag klickade nyss på en slumpmässigt vald diskmaskin där priset varierade mellan knappt 5 tkr och närmare åtta tkr, även där ett drygt 50 procentigt "prispåslag". Du kan hitta hur många motsvarande exempel som helst.
Vad hamnade hela fakturan på?
bonkeman skrev:
Hej!
Fick nyligen ett Yale Doorman V2N installerat här hemma. Anlitade den lokala låssmeden som funnits på orten i alla år jag bott här och har gott rykte. I mitt huvud var det referens tillräckligt.
Hans faktura anger pris för låset på 5150:- inkl moms. Det är ett påslag på 50% om man jämför med vilken bygghandel som helst. Visst fattar jag att hantverkare lägger på men detta är ju svinigt. Det handlar alltså inte om det uppkopplade låspaketet mot Verisure larm utan bara grundpaketet.
Är detta rimligt? Ska givetvis prata med honom också så att han inte slagit in det dyra kittet av misstag.
Jag säljer själv dessa lås och när jag beställer genom de rätta kanalerna. Mina distributörer så betalar jag mycket över de priser som slutkunder betalar på de stora kedjorna. Så jag tror tyvärr inte hans påslag är så mycket.
Har ringt och bråkat med distributörer och Yale men får bara kalla handen.
Bauhaus och de andra har något specialavtal. Förmodligen slickar Yale dessa där det är mörkt för att de kränger massor.
Fast de som skulle kunna prata sig varma om låset och ge service på dessa skiter de i tyvärr.
Bauhaus och de andra har något specialavtal. Förmodligen slickar Yale dessa där det är mörkt för att de kränger massor.
Fast de som skulle kunna prata sig varma om låset och ge service på dessa skiter de i tyvärr.
Det är lätt att sitta och tycka ”hur svårt ska det vara?!” Om slutkunden får problem med låset under garantiperioden t.ex.? Ska låssmeden ställa sig i kö till kundtjänsten på Bauhaus då? Vem har tid med sånt. Han måste nog handla det mesta hos sin grossist för att få så bra priser som möjligt på allt annat som han kanske inte köper på Bauhaus. Grossisten kanske rent utav kräver att han köper det mesta därifrån för att för över huvudtaget få handla där. Och som sagt, inget krångel vid garantiärenden eller reklamation. För övrigt tar det 15-60 min att installera ett doorman om man är lite händig. Så om man vill ha det billigaste får man göra det själv. Man kan helt enkelt inte ställa de små företagen mot de stora varuhus. Det gäller på många områden. Framförallt elektronik.useless skrev:
Jag kollade också hos en låssmed när jag skulle sätta in ett Yale i våras. Han ville ha ca 6 200 kr för jobbet och låset.
Jag köpte låset själv på Webhallen av alla ställen, som hade nån rea, för 3 100 kr och satte in det själv. Det tog bara en timme typ och då har jag aldrig gjort sånt själv. Men jag fick gå till grannen och låna en kraftig avbitare.
Jag köpte låset själv på Webhallen av alla ställen, som hade nån rea, för 3 100 kr och satte in det själv. Det tog bara en timme typ och då har jag aldrig gjort sånt själv. Men jag fick gå till grannen och låna en kraftig avbitare.
Väldigt lurigt. Det är så tråkigt att man inte ska kunna lita på priserna hantverkare tar för material. Jag har själv råkat ut för det en gång med en elektriker och nu måste jag varje gång fråga kring materialkostnaden innan eftersom man inte kan räkna med att de tar ett pris motsvarande den faktiska kostnaden.bonkeman skrev:
Hej!
Fick nyligen ett Yale Doorman V2N installerat här hemma. Anlitade den lokala låssmeden som funnits på orten i alla år jag bott här och har gott rykte. I mitt huvud var det referens tillräckligt.
Hans faktura anger pris för låset på 5150:- inkl moms. Det är ett påslag på 50% om man jämför med vilken bygghandel som helst. Visst fattar jag att hantverkare lägger på men detta är ju svinigt. Det handlar alltså inte om det uppkopplade låspaketet mot Verisure larm utan bara grundpaketet.
Är detta rimligt? Ska givetvis prata med honom också så att han inte slagit in det dyra kittet av misstag.
Om man inte vet om att rätt många lägger på en massa extra så kan man tro att de tar ut samma pris som om jag skulle köpt materialet som privatperson. Hantverkarna bör kunna få bättre priser förstås från deras grossister än på en vanlig bygghandel, annars skulle de ju kunna köpa på valfri bygghandel om deras grossist inte kan hålla nere priserna. Så där har de lite marginaler som de gärna får ta utöver timkostnaden, utkörningskostnad osv.
Lite offtopic, men det kan nog vara intressant för TS med. Varför köper du inte bara på de stora kedjorna då istället nu när det är mycket dyrare där du köper nu?N Nossebro skrev:Jag säljer själv dessa lås och när jag beställer genom de rätta kanalerna. Mina distributörer så betalar jag mycket över de priser som slutkunder betalar på de stora kedjorna. Så jag tror tyvärr inte hans påslag är så mycket.
Edit: Eller som jag gjorde sist när jag anlitade hantverkare. Då föreslog de att jag kunde beställa en sak själv som kostade några tusenlappar, de kanske inte kunde få bra pris på den via sin grossist eller något. Så jag tog de minuterna det tar att beställa och kan skicka tillbaka ifall den skulle vara fraktskadad eller vad det nu skulle kunna vara. Jag skulle känna mig lurad ifall de inte sa något om priset och det sen visar sig kosta ett par tusen extra via deras grossist.