Byggahus.se
E elmont skrev:
Jag har kollat vad jag får ge hos två av mina grossister Hos ena betalar jag 4656:- inkl moms och hos den andra 8693:- inkl moms MED mina rabatter. Så det är inte alls säkert att "hantverkaren" har saltat notan, han kan ha ett helt normalt påslag. Det beror helt på vart man handlar, OCH tro inte att företaget sitter och jagar lägsta pris på varenda pryl dom köper, oftast handlar man där man får bästa servicen och ett bra medelpris på sina inköp.
Intressanta priser du tagit del av.

1. Det är garanterat inte samma paket du fått pris på, om det är samma paket! Har både du och din grossist brutalt dåligt avtal hos den dyrare!

Har jobbat på två av Sveriges största säkerhetsföretag i över 15 år, Bauhaus är svårslagna i pris som alla säger! Bauhaus utpris är i nivå med inköpspriserna.

2. Yale Doorman sälj med ett rekommenderat utpris hos de flesta ”låsföretag”. Frågar man inte, får man antagligen betala det priset!

• Gilla
zapy och 1 till
  • Laddar…
Är priset det viktigaste så frågar man väl?!:thinking:
Jag betalar hellre lite mer får bra service och vet vart jag ska gnälla om det strular...
Men det är jag...

• Gilla
Marie56 och 3 till
  • Laddar…
HenrikEng, det är exakt samma lås. Men det är ju lika hos grossisterna att dom har friheten och sätta sina priser hur dom vill. Och hos den dyraste kan jag säkert få ner priset OM jag går in till en säljare och förhandlar, och hos den som var dyrast på låset handlar jag normalt lite billigare.
Men kärnan i det hela är att man kan inte komma och påstå att det är ockerpriser mad hutlösa påslag när man inte har en aning om vad "hantverkaren" betalar.

• Gilla
Andreas781002 och 6 till
  • Laddar…
C cullberg skrev:
Det är så verkligheten ser ut!

3195kr.....

• B3178E12-43D0-493E-8E02-90132BAE59A2.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Nää kommentaren var att nu hände det igen att hantverkaren saltade räkningen pga lathet och att inte satte kunden först.
mathiash77 skrev:
Nää kommentaren var att nu hände det igen att hantverkaren saltade räkningen pga lathet och att inte satte kunden först.
Så om en hantverkare har priser dyrare än tex bauhaus eller rinkabyrör så är det en lat hantverkare enligt dig ?

• Gilla
lärjungen och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Henrik Nordlander skrev:
Ännu en tråd där konsumenten inte vill betala.
Konsumenten vill nog betala, men kanske hellre lite mindre.
Jag skulle snarare säga: "Ännu en tråd om en hantverkare som hellre får missnöjda kunder och dåligt rykte än kommunicerar med sina kunder."

Visst kan man ta ett högre pris än Baushus, till och med ett mycket högre pris. Jag förstår också att man tackar nej till att kunden köper varan på Bauhaus om man är rädd för garantistrul. Det jag inte förstår är varför inte säger det. Det kan vara så att kunden då tackar nej, men det kan också vara så att kunden tackar ja och sen är nöjd.

Visst kan även kunden fråga, men kunden köper ett lås på 10 år, medan låssmeden säljer och installerar mängder varje år. Att låssmeden inte skulle vara medveten om att låset är klart billigare på många andra ställen har jag mycket svårt att tro.

• Gilla
fia_mstd och 8 till
  • Laddar…
S
useless useless skrev:
Även låssmeden måste väl kunna välja vart han köper saker? Väljer han att köpa där det är dyrare så är det hans problem, inte kundens.
Ehm, du är inte lite ute o cyklar :)
Det är klart det blir kundens problem.

• Gilla
  • Haha
zapy och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Konsumenten vill nog betala, men kanske hellre lite mindre.
Jag skulle snarare säga: "Ännu en tråd om en hantverkare som hellre får missnöjda kunder och dåligt rykte än kommunicerar med sina kunder."

Visst kan man ta ett högre pris än Baushus, till och med ett mycket högre pris. Jag förstår också att man tackar nej till att kunden köper varan på Bauhaus om man är rädd för garantistrul. Det jag inte förstår är varför inte säger det. Det kan vara så att kunden då tackar nej, men det kan också vara så att kunden tackar ja och sen är nöjd.

Visst kan även kunden fråga, men kunden köper ett lås på 10 år, medan låssmeden säljer och installerar mängder varje år. Att låssmeden inte skulle vara medveten om att låset är klart billigare på många andra ställen har jag mycket svårt att tro.
Just att man bara köper ett lås vart 10:e år gör väl att man borde vara ännu noggrannare att ta reda på fakta innan?
Och om låssmeden säljer massvis med lås varje år tyder det på att folk är nöjda och hur ska han då kunna veta att just den här kunden hade andra förväntningar?
Hade var och varannan kund haft åsikter om hans prissättning så är jag säker på att han hade ändrat sitt sätt att arbeta

• Gilla
Andreas781002 och 1 till
  • Laddar…
A
T twoody skrev:
Så om en hantverkare har priser dyrare än tex bauhaus eller rinkabyrör så är det en lat hantverkare enligt dig ?
Det har inte med att priserna är dyrare utan att det faktiskt enligt lag är hantverkarens uppgift att kommunicera bättre än kunden.

Så en hantverkare som inte (i alla fall på årsbasis) jämför återförsäljare på de produkter som hen oftast säljer, för att veta om totalpriserna är snarlika, bryr sig inte om sina kunder.

Med totalpris menar jag:
- Betalningsvillkor
- Lagerhållning
- Avstånd
- Frakt alternativ
- Garanti

Det vill säga alla de delar som påverkar kundens slutpris.

Om en hantverkare köper en produkt som mer sällan är det ju en signal för den samma att kolla upp priset bättre.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
A
Till TS:
I bästa fall kan du begära ett prisavdrag men det är inte säkert.

Du borde helt klart ha frågat om priset, totalkostnaden när du gjorde beställningen.

Som du läser i tråden anser många hantverkare att det är upp till kunden att vara tydlig innan beställning.

Ta det med dig och fråga alltid först så kommer du känna dig mindre lurad i framtiden.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Enplanaren och 3 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det är klart det blir kundens problem.
Kundens "problem" är vad kundens leverantör har för utpriser till kunden. Var kundens leverantör handlar eller har för inpriser är inte kundens problem och angår överhuvudtaget inte kunden.

• Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Det har inte med att priserna är dyrare utan att det faktiskt enligt lag är hantverkarens uppgift att kommunicera bättre än kunden.

Så en hantverkare som inte (i alla fall på årsbasis) jämför återförsäljare på de produkter som hen oftast säljer, för att veta om totalpriserna är snarlika, bryr sig inte om sina kunder.

Med totalpris menar jag:
- Betalningsvillkor
- Lagerhållning
- Avstånd
- Frakt alternativ
- Garanti

Det vill säga alla de delar som påverkar kundens slutpris.

Om en hantverkare köper en produkt som mer sällan är det ju en signal för den samma att kolla upp priset bättre.
Som hantverkare finns det saker som är minst lika viktiga som priset om inte viktigare.
Vi köper där vi kan få saker snabbt och med leverans som funkar, tex stor lastbil med lång kran.
Då kan vi inte hålla på med massa prisjämförelser för då skulle vårat timpris vara så dyrt så då skulle kunder klaga på det istället.

• Gilla
lärjungen och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
Det köper jag helt klart. Jag hade nyligen hantverkare hemma för att lägga om taket. De se just det att de köpte virket på ett visst ställe (minns inte vilket) även om det kunde vara aningen dyrare än Byggmax just för att de visste att de skulle få leverans på en viss plats en viss tid. Inget konstigt i det, bara man är tydlig.

• Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
G Grävkalle skrev:
Just att man bara köper ett lås vart 10:e år gör väl att man borde vara ännu noggrannare att ta reda på fakta innan?
Och om låssmeden säljer massvis med lås varje år tyder det på att folk är nöjda och hur ska han då kunna veta att just den här kunden hade andra förväntningar?
Hade var och varannan kund haft åsikter om hans prissättning så är jag säker på att han hade ändrat sitt sätt att arbeta
Ja, man kan ju tycka att kunden alltid har fel om man vill. Vissa väljer istället att vara proffesionella och tala med kunden för att inte kunden ska få en negativ överraskning. Proaktivitet kallar vi det i min bransch.
Kanske säljer låssmeden mest till företag och myndigheter som inte bryr sig om priset lika mycket?
Kanske är många kunder missnöjda, men vädrar det med vänner och bekanta, eller på forum?
Bevisligen finns det mängder med hantverkare som talar om saker i förväg och får nöjda kunder, så omöljigt behöver det ju inte vara.

• Gilla
Pytt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.