Där står priset tydligt på hyllkanten. Det ligger dessutom i samma region i båda butikerna.

• Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Ja men med tanke på hur ofta man byter lås och att det är en bransch som man kanske inte är så insatt i så är det kanske rimligt att man lägger lite mer energi på att undersöka marknaden innan köp?

• Gilla
Andreas781002 och 2 till
  • Laddar…
TS viste ju vad låset kostar på marknaden.

A
Fairlane Fairlane skrev:
Det är väl en viss skillnad på att köpa en vara (hämta den) och att köpa en tjänst?
Okej.
Jag kan inte tycka det då du bör kolla pris i båda fallen om du har ett intresse om att veta om det är dyrare?
Du lämnar väl inte in bilen på reperation utan att fråga vad de kan tänkas landa på?
Är de då rätt att kalla det för svinigt ?
Prisskillnaden på yale v2n på prisjakt var från 3195-4490 kr för de som valt att vara klickbara på prisjakt. De övriga låg på 5150-5348kr

Många hantverkare nyttjar inte alls byggvaruhus som bauhaus, byggmax, eller övriga lågprishandelvaruhus.

Men om man nu har kollat upp vad det kostar på andra ställen, varför kollar man inte vad det kostar där man väljer att handla?

• Gilla
Enplanaren och 6 till
  • Laddar…
Ingen slår Bauhaus på Yale. jag skulle ha ett hem och gick till min ”vanliga” bygghandel där jag handlar för +1 miljon om året.
Eftersom jag sa att jag skulle ha det till mig själv sa min säkjare att åka till Bauhaus istället. Hans inköpspris var betydligt högre än Bauhaus utpris.

Detta är alltså inte hos Leffes byggvaror & massage utan på en av västra sveriges största kedjor som i princip enbart riktar sig till företag

• Gilla
zapy och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
G Grävkalle skrev:
Du tycker att man ska prisgoogla alla produkter innan man säljer dom så att man inte råkar "lura" kunden eller hur har du tänkt att det ska gå till?
Förväntar du dig att personalen på Ica ska upplysa dig om att Willys säljer mjölken billigare också eller du kollar upp det själv?
En låssmed valde ju att inte sälja Yale Doorman till privatkunder för att han visste att det blev för dyrt.
Jag tror inte man behöver googla alla varor, men det kan vara värt att kolla en vara för 5000 kronor, som man kan misstänka att kunder kan köpa klart billigare själv. Vissa hantverkare vet det, andra vet men låtsas inte om det, men kanske finns det några som är helt totlat överraskade också.

Nej, jag förväntar mig inte att man på Ica ska tala om att mjölken är billigare på Willys, men jag förväntar mig inte heller att Ica inte ska tala om priset för mig innan leverans om de vet att de ligger klart över i pris (nu talar jag inte kronor, utan kanske tusenlappar).

Omvänt, tycker du att låssmeden skulle kunna ta 8000 för Yale Doorman också, för att kunden inte frågade? Var går gränsen?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Fairlane
hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Eftersom jag sa att jag skulle ha det till mig själv sa min säkjare att åka till Bauhaus istället. Hans inköpspris var betydligt högre än Bauhaus utpris.
Det här tycker jag visar en seriös säljare. Man vet rimligen om man är klart dyrare.

• Gilla
TCG
  • Laddar…
Jag har kollat vad jag får ge hos två av mina grossister Hos ena betalar jag 4656:- inkl moms och hos den andra 8693:- inkl moms MED mina rabatter. Så det är inte alls säkert att "hantverkaren" har saltat notan, han kan ha ett helt normalt påslag. Det beror helt på vart man handlar, OCH tro inte att företaget sitter och jagar lägsta pris på varenda pryl dom köper, oftast handlar man där man får bästa servicen och ett bra medelpris på sina inköp.

• Gilla
guggen och 11 till
  • Laddar…
Fairlane
Rkarlsson skrev:
Jag kan inte tycka det då du bör kolla pris i båda fallen om du har ett intresse om att veta om det är dyrare?
Du lämnar väl inte in bilen på reperation utan att fråga vad de kan tänkas landa på?
I fallet att man hämtar/köper en vara så står man i kassan och så talar de om att "Vi vill ha X kronor för varan". Då säjer du "Oj, då får det vara, jag åker och köper den någon annanstans där det kostar hälften"
I fallet att man får ett lås installerat, eller bilen servad så kanske det är intressant att få priset innan, inte efter tjänsten är utförd, för då är det lite sent. När jag lämnar in bilen så brukar de tala om vad priset blir, det är lite av en god sed som jag förstått det.

G Grävkalle skrev:
Gör det då och sluta gnäll
Ja jag frågar innan vad det kostar och har heller inte gnällt på några hantverkspriser vad jag kommer ihåg. Har blivit några inlägg genom åren så helt säker är jag nog inte.

• Gilla
Buzbuz och 1 till
  • Laddar…
Frågan är vem som står för garantin när kunden väljer att köpa sina prylar själv och ringer in en hantverkare för monteringen.
Är själv låssmed och monterar inga lås som kunden själv köpt in just pga. garantibiten.

• Gilla
sandbergarn och 8 till
  • Laddar…
A
Ännu en tråd där konsumenten inte vill betala.

• Wow
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
hsd
En duktig låsfixare är guld värd särskilt om något händer, trasigt lås ,utlåst, lika låsning på flera dörrar osv.

Köp låset själv och montera själv , kan gå bra och kan strula om man inte har helt klart för sig hur det ska monteras, kanske har man inte rätta skruvar eller beslag ,eventuella garantifel kan jäklas om montering inte är godkänt av säljaren

I

A
Fairlane Fairlane skrev:
I fallet att man hämtar/köper en vara så står man i kassan och så talar de om att "Vi vill ha X kronor för varan". Då säjer du "Oj, då får det vara, jag åker och köper den någon annanstans där det kostar hälften"
I fallet att man får ett lås installerat, eller bilen servad så kanske det är intressant att få priset innan, inte efter tjänsten är utförd, för då är det lite sent. När jag lämnar in bilen så brukar de tala om vad priset blir, det är lite av en god sed som jag förstått det.
Fast nu sa inte låssmeden vad det kostar, är det inte av ett egenintresse att fråga då? Att ta för givet att en låssmed tar lika lite som bauhaus är ju fånigt.
Jag har då aldrig varit med om en bilfirma som säger vad de kostar innan man lämnar in. Jag har fått fråga de få gångerna jag valt att lämna bilen. Och en gång var det till Volvo. De gjorde dessutom mer jobb än de blev tillsagda att göra så de fick dra av materialet.

Jag fick bytt ett 3 fasuttag i våras till ett uttag med både 3 fas och vanligt för jag skulle kunna ha robot. Jag ställde såklart frågan till elektrikern vad de kostar och får ett svar, han berättade inte innan. Det kan liknas med att du skall byta lås.

• Gilla
zapy och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.