54 845 läst ·
351 svar
55k läst
351 svar
Låssmed lade på 50% på material
G Grävkalle skrev:
Nää du, om du läser mitt inlägg så tyckte jag att personen får tjäna pengar. Självklart får personen tjäna så mycket pengar den bara kan men det ska vara skäligt:
https://lawline.se/answers/oskaligt-pris-vid-kop-av-tjanst
Så kommunikation i förväg är nyckeln.
Självklart får han ta så mycket betalt han behöver. Men att ta ett överpris med motiveringen "min grossist är dyrare än din butik" är ju bara dumt och visar, som sagt var, att hantverkaren prioriterar sin lathet framför kundens bästa.G Grävkalle skrev:
De kan man kanske tycka.useless skrev:
Men om han nu väljer att göra det så finns det förmodligen en anledning och uppenbarligen fungerar det. Så då finns det ingenting ni kan göra åt det. Life's a bitch...
Nej, som vanligt gäller det att fråga innan och ta in offert om det är ett större jobb. Annars är det svårt att klaga i efterhand.
Men, tyvärr är det ju så att själva principen cementerar uppfattningen att alla hantverkare är ockrare som bara försöker lura sina kunder på pengar.
Men, tyvärr är det ju så att själva principen cementerar uppfattningen att alla hantverkare är ockrare som bara försöker lura sina kunder på pengar.
Jag vill nog påstå att hantverkare inte är mer ockrare än andra tjänsteföretag. Skillnaden är att det ofta rör sig om ganska stora summor för en privatperson och att man genom lågprisvaruhusen har fått en uppfattning om deras inköpspris och då är det lättare att känna sig lurad.useless skrev:
Jämför en snickares vinstmarginaler med tex en tandläkare eller begravningsentreprenör så kan man fundera på vem som ockrar...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 954 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 954 inlägg
Den enkla lösningen är såklart det som din vän gör. Han säljer inte låset till privatpersoner. Han bör ju kunna installera det dock och säga till kunden "Du får ett bättre pris på låset hos Bauhaus. Om du köper det där så kommer jag och installerar nästa veckaP petererlandsson1194 skrev:Låssmeden betalar sannolik mer i inköp från sin grossist än vad du får betala på Bauhaus för ett doorman. De stora byggvaruhusen pressar priserna hos leverantörerna genom att de gör gigantiska inköp jämfört med en "vanlig" grossist.
Har en vän som är låssmed och han säljer helst inte doorman till privatpersoner av just den anledningen, de känner sig lurade efteråt.
Det var nog det dummaste jag läst på länge här. Naturligtvis kan vi kunder göra något år det! Världens enklaste och självklaraste sak egentligen. Man frågar innan vad det kostar och väljer en annan leverantör om man inte är nöjd med villkoren.G Grävkalle skrev:
Jag hämtade ett fönster i veckan.
Och vet ni vad?
Jag frågade efter pris på alla tillverkarna hos beställaren, innan de beställde mitt fönster så jag inte blev överraskad om de skulle kosta 2000 kr mer än typ bygghemma.
Fråga först, inte efter jobbet är gjort. Är man inte nöjd med priset innan jobbet är gjort så kan man inte komma i efterhand och kalla hantverkare för svin.
Och vet ni vad?
Jag frågade efter pris på alla tillverkarna hos beställaren, innan de beställde mitt fönster så jag inte blev överraskad om de skulle kosta 2000 kr mer än typ bygghemma.
Fråga först, inte efter jobbet är gjort. Är man inte nöjd med priset innan jobbet är gjort så kan man inte komma i efterhand och kalla hantverkare för svin.
Jag tycker nog att det är fullt rimligt att anta att hantverkarens inköpspris inte ligger långt över butikspris.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 954 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 954 inlägg
Det är klart att det är bra att fråga om priset först, men det är inte hyggligt att utnyttja att kunden inte frågar.
Som seriös yrkesutövare bör man vara mån om sina kunder och eventuellt avråda från affärer om man vet att det inte är kostnadseffektivt för kunden. Låssmeden kan säga som jag skrev ovan, att kunden kan köpa varan på Bauhaus för att spara några tusenlappar. Kunden kan då svara att det är lite akut som jag tar den extra utgiften, så är allt ur världen.
Som seriös yrkesutövare bör man vara mån om sina kunder och eventuellt avråda från affärer om man vet att det inte är kostnadseffektivt för kunden. Låssmeden kan säga som jag skrev ovan, att kunden kan köpa varan på Bauhaus för att spara några tusenlappar. Kunden kan då svara att det är lite akut som jag tar den extra utgiften, så är allt ur världen.
Du tycker att man ska prisgoogla alla produkter innan man säljer dom så att man inte råkar "lura" kunden eller hur har du tänkt att det ska gå till?Fairlane skrev:
Det är klart att det är bra att fråga om priset först, men det är inte hyggligt att utnyttja att kunden inte frågar.
Förväntar du dig att personalen på Ica ska upplysa dig om att Willys säljer mjölken billigare också eller du kollar upp det själv?