M
Den eviga frågan....Tänker nu med krig och höga oljepriser, är det dags att binda räntan eller inte? Eller tror ni att vi får sämre tider och måttlig inflation så räntan sänks istället?

• Gilla
Test och 1 till
  • Laddar…
Är beroende av hur mycket lån som avses, hur belånad man är och de ekonomiska förutsättningarna man har.
Och det går ju även att välja en kombination av rörligt, något bundet på 1-2 år och något på längre tid, finns många alternativ.

• Gilla
NL12345
  • Laddar…
Sämsta är om vi får stagflation, dvs sämre tider OCH inflation pga höga energipriser. Då kan centralbanken inte sänka räntan ens om dåliga tider skulle kräva det, då eldar dom ju på inflationen. Detta scenariumet är det dock lägst chans att det inträffar.

Men sista veckan har räntemarknaden helt vänt från att de förväntade sig en räntesänkning i juni, till att de ser 1-2 höjningar under 2026. Men lugnar det ner sig i mellanöstern så kommer de att ändra sig är min gissning.
Jag har hälften bundet på 1,72% till 2029 och andra halvan rörligt på 2,52% så kommer inte göra något alls.

Goldman S sammanfattning idag 24/3-2026

"OIL SHOCK FUELS INFLATION RISK
Goldman Sachs warns the Iran conflict could reignite U.S. inflation via rising oil prices.Brent is seen at $105 in March and $115 in April if supply is disrupted, with worst-case scenarios nearing record highs. A 10% oil increase could add 0.2 points to headline inflation.Higher fertilizer and metal costs may also lift food prices ~1.5%.Goldman now expects 3.1% inflation by end-2026 and sees a 30% recession risk, with rate cuts still likely but less certain if oil spikes further."

Redigerat:
  • Gilla
Magnus Enochsson1
  • Laddar…
M
I InsidersUnited skrev:
Sämsta är om vi får stagflation, dvs sämre tider OCH inflation pga höga energipriser. Då kan centralbanken inte sänka räntan ens om dåliga tider skulle kräva det, då eldar dom ju på inflationen. Detta scenariumet är det dock lägst chans att det inträffar.

Men sista veckan har räntemarknaden helt vänt från att de förväntade sig en räntesänkning i juni, till att de ser 1-2 höjningar under 2026. Men lugnar det ner sig i mellanöstern så kommer de att ändra sig är min gissning.
Jag har hälften bundet på 1,72% till 2029 och andra halvan rörligt på 2,52% så kommer inte göra något alls.

Goldman S sammanfattning idag 24/3-2026

"OIL SHOCK FUELS INFLATION RISK
Goldman Sachs warns the Iran conflict could reignite U.S. inflation via rising oil prices.Brent is seen at $105 in March and $115 in April if supply is disrupted, with worst-case scenarios nearing record highs. A 10% oil increase could add 0.2 points to headline inflation.Higher fertilizer and metal costs may also lift food prices ~1.5%.Goldman now expects 3.1% inflation by end-2026 and sees a 30% recession risk, with rate cuts still likely but less certain if oil spikes further."
Ja, hade man kunnat binda så lågt som 1,72% då är det ju inget att fundera över....men räntorna är ju högre nu. Våran bundna på 3 år skulle bli 2.89%, och tror den går uppåt.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Jag band 75% av mina bolån på 1 år nu på king 2.85 eller nått sånt i söndags.

Historiskt sett är det mycket sällan bunden ränta har varit fördelaktigt. Att försöka "pricka rätt" är ungefär som att pricka rätt på börsen, dvs att chansen att lyckas är väldigt låg. Så rent statistiskt är rörlig ränta det bästa valet för att minimera räntekostnader. Med det sagt kan det finnas andra anledningar till att binda lån.

• Gilla
emilvikstrom och 7 till
  • Laddar…
C Conqvist skrev:
Historiskt sett är det mycket sällan bunden ränta har varit fördelaktigt. Att försöka "pricka rätt" är ungefär som att pricka rätt på börsen, dvs att chansen att lyckas är väldigt låg. Så rent statistiskt är rörlig ränta det bästa valet för att minimera räntekostnader. Med det sagt kan det finnas andra anledningar till att binda lån.
När vi köpte hus kollade jag för skoj skull lite historik på Swedbank. Då kollade jag om man valt bundet eller rörlig ränta de senaste 30 åren och kört vidare med det valet. Då var det 2 månader som gav en liten vinst på bundet och vill minnas att det var 1år. Övriga tjänade man på rörligt.

Så det är väldigt osannolikt att tjäna på bundet i längden. Ser man även till att investera det man sparar så är det ännu bättre med rörligt.

Enda gången man ska binda är om man inte har råd att betala om räntan går upp. Då har man visserligen lånat för mycket pengar. Men annars är det bättre att ha rörligt och använda sin buffert.

Tyvärr är det som alltid, det är dyrt att vara fattig! Bara den som inte behöver bra ränta får den, övriga tvingas binda dyrt eller kan inte lämna sin bank

• Gilla
emilvikstrom och 5 till
  • Laddar…
Förslagsvis har man disciplin att sätta undan belopp motsvarande normalränta oavsett ränteläge.

Kostnaden att sälja med ett bundet lån är ju också något att beakta… vill det sig illa kan ränteskillnadsersättningen en betydande summa.

Annars kan man ju fråga sig varför man skulle vara bättre än bankens heltidsanställda analytiker på att bedöma marknaden? Dom har ju även ett visst riskpåslag…

Ossian K Olsson
Vi band 100% av lånen i fredags på 2 år. Ca 0,25 procentenheter högre än vad nuvarande rörlig var.

Jag hoppas vi gjorde fel, för gjorde vi rätt kommer vi få ytterligare bekymmer på makronivå.

Men det jag var mest rädd för är den stora utbudschocken av olja och gas och hur det kommer att påverka inflationen. Det är lite för likt invasionen av Ukraina det som händer nu.

• Gilla
emilvikstrom och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
När vi köpte hus kollade jag för skoj skull lite historik på Swedbank. Då kollade jag om man valt bundet eller rörlig ränta de senaste 30 åren och kört vidare med det valet. Då var det 2 månader som gav en liten vinst på bundet och vill minnas att det var 1år. Övriga tjänade man på rörligt.

Så det är väldigt osannolikt att tjäna på bundet i längden. Ser man även till att investera det man sparar så är det ännu bättre med rörligt.

Enda gången man ska binda är om man inte har råd att betala om räntan går upp. Då har man visserligen lånat för mycket pengar. Men annars är det bättre att ha rörligt och använda sin buffert.

Tyvärr är det som alltid, det är dyrt att vara fattig! Bara den som inte behöver bra ränta får den, övriga tvingas binda dyrt eller kan inte lämna sin bank
M MoveMe skrev:
Den eviga frågan....Tänker nu med krig och höga oljepriser, är det dags att binda räntan eller inte? Eller tror ni att vi får sämre tider och måttlig inflation så räntan sänks istället?
Det beror helt på hushållets ekonomiska förutsättningar. Vi valde tex låsa på 3 år när vårt nybygge stod klart sommaren 2025 för att få kostnadskontroll och kunna bygga buffert igen.

M
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Vi band 100% av lånen i fredags på 2 år. Ca 0,25 procentenheter högre än vad nuvarande rörlig var.

Jag hoppas vi gjorde fel, för gjorde vi rätt kommer vi få ytterligare bekymmer på makronivå.

Men det jag var mest rädd för är den stora utbudschocken av olja och gas och hur det kommer att påverka inflationen. Det är lite för likt invasionen av Ukraina det som händer nu.
Det är att vi tycker att det inte känns lika farligt som med Ukraina, för Trump har ju den amerikanska inflationen och stadsskuld att ta hand om, han vill ju ha ned räntan så vi tror att han vill sluta kriget nu. Vi oroar oss för om Iran och Israel kommer fortsätta, men samtidigt, hela världen vill ju få ned olj- och gaspriset (utom Ryssland). Hade det känts som Ukraina hade vi bundit på direkten.

M
J Jojak91 skrev:
Det beror helt på hushållets ekonomiska förutsättningar. Vi valde tex låsa på 3 år när vårt nybygge stod klart sommaren 2025 för att få kostnadskontroll och kunna bygga buffert igen.
Har ni ångrat er? Bra beslut att slippa oroa sig?

M MoveMe skrev:
Det är att vi tycker att det inte känns lika farligt som med Ukraina, för Trump har ju den amerikanska inflationen och stadsskuld att ta hand om, han vill ju ha ned räntan så vi tror att han vill sluta kriget nu.
Logiskt borde det vara så men logik finns inte i Trumps värld - han är inte som Sickan, han har ingen plan hur han skall ta sig ur det han startat.

Vi fär se...

• Gilla
  • Ledsen
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
C Conqvist skrev:
Säg det till de som band sina räntor på 5år 2021 , jag är helt övertygad om att det har varit en riktigt bra affär.

• Gilla
Oxelö7 och 5 till
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Har ni ångrat er? Bra beslut att slippa oroa sig?
Ångrar inget, dock kan vi ju med facit hand konstatera att ett rörligt skulle varit billigare hitintills, man betalar ju alltid en premie för att binda men åt andra sidan sover vi gott om natten, vi vet vår boendekostnad per månad dom kommande åren framåt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.