Byggahus.se

Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?

1. V
    Garagebyggare Nivå 5
    Tycker att räckvidden på SiWay enheten W112 som sitter monterad I K421 MAP är dålig.
    Har en trådlös deckare placerad kanske 8meter därifrån, Inga väggar ivägen och fri sikt, men bara LOW mottagning.

Måste jag placer ut en expansionsenhet SPC W130 för att få bättre täckning?

2. P
    Medlem Nivå 6
    En vän monterade W112 i dagarna och klagade också på mottagningen.

3. V
    Garagebyggare Nivå 5
    Får lite falsklarm från min ena trådlösa deckare.
    I loggen står det Disconnected, och går man in i systemet så står det Sabotage.
    Antar detta beror på att den tappar den trådlösa kontakten?

Vad skall man välja för att återställa? Bortkoppla eller Isolera? Vill ju bara nollställa systemet och starta upp det igen.

4. F
    Medlem Nivå 3
    Hej forumet!
    Efter att en utbyggnad av spc 4320-systemet till att även integrera garaget tänkte jag det vore bra att uppdatera firmware. Tappade vid utbyggnaden (vid behov av systemåterställning) kontakten med spc anywhere och då kan jag lika gärna övergå till spc connect. Jag har några frågor kring det här med uppdatering av firmware:

1. Jag uppgraderar ifrån 3.2.5 till det senaste (3.6.5). finns det några problem med att göra en sådan "stor" uppdatering av systemet? Ska man uppdatera stegvis?

2. Har försökt läsa på lite men som jag förstår så är det att ladda ner firmware-fil, packa upp och lägga på dator, ladda in i webbgränssnittet ( under flik fil mjukvara) och uppgradera, stämmer detta förfarande? Vid sådan stora uppdateringar verkar lite lösenord, språk och användardata förändras men det går väl att ta reda på i instruktionn för gällande firmware? Eller har någon koll på vad som exakt som förändras i systemet?

3. Räcker det att uppgradera firmware i spc-CA eller måste man göra något med MAP och expansionskort också?

Tyvärr finns ingen instruktion på hur uppdatering av firmware ska gå till i den version av manual till spc 4320-3.2.5 jag har, därför lite frågor kring detta...

Det dyker nog upp mer frågor särskilt när det blir dags att ansluta till spc connect osv.

Mång tack på förhand ifrån en vilsen SPC användare;-)

5. B
    Medlem Nivå 9
    3. Du måste sen uppdatera i MAP och expansionsenheter. Annars beter det sig konstigt....

6. V
    Garagebyggare Nivå 5
    Har en fråga jag inte riktigt blir klok på. Under status står det följande: Hindra tillkoppling, tillstånd krävs.
    Vad är detta jag lyckats få in, och hur får jag bort det?
    Och hur gör jag lättast en återställning efter larm?

Sista frågan gäller appen, SPC Connect. När jag försöker göra något, tex en tillkoppling får jag numera upp: Skicka in värde misslyckades (ERROR Blocked)

7. P
    Medlem Nivå 4
    Vad är det du vill ha hjälp med? Jag kör med två dörrcentraler och fyra kortläsare.

8. R
    Medlem Nivå 1
    Har ett problem efter uppdateringen av firmwaren i larmet. En röd lampa lyser på min mindre panel, vid larmet tillkopplat så blinkar den röda lampan. I instruktionsboken står det något med x-bus strömförsörjning men jag har inga extra enheter tillkopplade, ser inga felmeddelanden i den panelen, inte i min stora panel och inte i gränssnittet när man loggar in på larmet. Har provat att starta om det i mjukvaran och även att trycka på reset knappen i larmet men lampan lyser fortfarande. Någon som vet vad det kan vara? *förvirrad*

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2015-04-28 21.47.08.jpg

9. gol
    Medlem Nivå 6
    Blinkar röda lampan eller är den fast röd när larmet inte är aktiverat?

10. R
    Medlem Nivå 1
    Avlarmat: Fast rött sken.
    Larmat: Blinkar rött ca 1 gång per sekund

11. gol
    Medlem Nivå 6
    Den varianten har jag aldrig sätt på mitt system.
    Du har inte fått någon mismatch mellan FW i centralen och MAP:en? Vilka versioner har du i respektive enhet?

12. R
    Medlem Nivå 1
    Jag uppdaterade firmwaren i centralenheten enligt min larmkille så skulle centralenheten automatiskt uppdatera alla anslutna komponenter som manöverpaneler och gsm-enhet automatiskt, men det kanske inte stämmer?

Version 2.09 [13MAR13] har jag på min SPC K420 panel.

13. gol
    Medlem Nivå 6
    Du verkar i alla fall ha rätt FW-version i MAP:en. Verkar som du har något problem med X-buss-kopplingen. Du ser inget fel i systemloggen? Fungerar systemet i övrigt normalt?

14. V
    Medlem Nivå 6
    I SPC Pro:

Centralinställningar > Exp. enheter & Manöverpaneler > välj fliken Manöverpaneler.

Gå in på aktuell MAP, välj flik Visuell indikering, bocka ur "Blinka med röd LED när tillkopplat"

Kan lösa problemet :)

15. R
    Medlem Nivå 1
    Allt fungerar som det gjorde innan uppdateringen och ingenting syns i loggarna, tycker dock att det är lite otydligare på panelen när larmet är tillkopplat och när man kommer hem och ska larma av. Förut blinkade det och det stod något på displayen men nu reagerar den inte lika mycket men den fungerar som den ska. (kanske lite otydlig förklaring).

Skickade ett mail till Siemens Securety systems support och hoppas på svar.