Är det bara jag som har stora besvär med SPC Connect med Android?
Funkar i stort sett aldrig. Mailade Siemens både SE och DE, men dom hänvisar till installatör (som är jag, och jag förstår inte varför appen inte funkar) eller ÅF. Har inte frågat Låsshop som är ÅF, för jag tror inte dom har kunskap om appen....

Vad göra? Funkar det för er andra?

Vespa skrev:
Är det bara jag som har stora besvär med SPC Connect med Android?
Funkar i stort sett aldrig. Mailade Siemens både SE och DE, men dom hänvisar till installatör (som är jag, och jag förstår inte varför appen inte funkar) eller ÅF. Har inte frågat Låsshop som är ÅF, för jag tror inte dom har kunskap om appen....

Vad göra? Funkar det för er andra?
Hej, jag hade samma problem som du och jag uppdaterade till den senaste firmwaren i centralenheten och bytte app till spc connect så fungerar det tom bättre än tidigare, den är ansluten till siemens molntjänst så du slipper portforwarda i router mm. Fungerar felfritt för mig numera. :-)

rickey skrev:
Hej, jag hade samma problem som du och jag uppdaterade till den senaste firmwaren i centralenheten och bytte app till spc connect så fungerar det tom bättre än tidigare, den är ansluten till siemens molntjänst så du slipper portforwarda i router mm. Fungerar felfritt för mig numera. :-)
Har den senaste firmware pga nyinstallation, och SPC Connect...bedrövligt uselt än så länge. Tack och lov kör jag med dubbla larmsystem några veckor till innan jag går över till SPC. Då måste det bara fungera!

@Vespa
Hur yttrar sig problemet? Kommer det och går eller har du ständigt kommunikationsproblem? Är det mellan appen och molntjänsten det strular, eller mellan larmet och SPC Connect?
Bra om du kan förklara problemet så detaljerat som möjligt så kanske vi kan hjälpa dig.

Hej Gol, jag skulle vilja säga att jag har ständiga kommunikationsproblemen. Har lyckats 1dag av ~25 att använda SPC Connect. Vet inte om det är mellan larmet och SPC Connect eller appen och molnet.
Får hela tiden "ERROR, skicka in värde misslyckades" som svar från appen. Vet inte hur jag kan detaljera mitt svar mera? Appen SPC Connect fungerar i alla fall inte för mig, varken hemma med WiFi eller borta.

Just nu har jag även Tillkopplingsfel på en trådlös deckare, vet ej hur jag får bort eller rättar till detta. Har försökt i MAP och via SPC IP. Kan bara isolera och det avhjälper ju inte själva felet. Eller är jag helt ute och cyklar :)

Redigerat:
Får du även problem i SPC Connects webbgränssnitt? Dvs när du loggar in via en webbläsare istället för att köra appen?

Gå även in direkt på larmet via webbgränsnittet, Välj Status -> FlexC och kolla händelseloggen, nätverksloggarna för både ATS och ATP, ATP logg. Ser du några felmeddelanden i loggarna? Har du några händelser köade? Du kan även passa på att trycka på Manuell test.

Webbgränssnittet funkar perfekt. Ser inga felmeddelande eller konstigheter i loggarna heller.
Tryckte även manuellt test, men inget hände. Står bara: Händelse tillagd i händelsekö, och den kön är tom när jag tittar igen.

Rent logiskt så verkar allt OK mellan ditt larm och molnet. Så då återstår kommunikationen mellan Appen och molnet.

Du har senaste versionen av Appen? Min är v1.1.1#16.
Du loggar in med en användare som har fulla rättigheter i larmet?
Du har inga problem när du surfar på din mobil till andra siter?

Yes senaste version på appen.
Loggar in med samma användare på appen som i larmet. Loggar in med en användare som har full access förutom installatör. Inga problem med vanlig surf. Det roliga är att det funkar 1/25 gånger med appen.

Hur återställer jag tillkopplingsfel i MAP då?

Måste tillägga att loggarna funkar i appen, både systemlogg och sektionsloggar. Se om sektioner är öppna och stängda funkar också. Det går bara inte att göra en tillkoppling.

Redigerat:
Håller med dig om att om det vore fel på användare eller password så borde det inte funka överhuvud taget.
Tycker att du ändå ska kolla användarinställningarna i hela kedjan.

Om du loggar in på SPC Connect och klickar på Connect och därefter väljer Panel Settings. Hur ser dina inställningar ut där?
Kolla att du har rätt inställningar i "Change Panel Connection Details". Dvs den användare som faktiskt loggar in på larmet.
Är "Standard User Authentication Mode" satt till "Automatically authorize user on panel"
Under "Users with Panel Access" i fältet Authorization State ska det stå "Approved". Jag använder en användare med "User Type" Panel Manager.

Vad är det för tillkopplingsfel du inte kan återställa? Ser du något samband med det och Connect-problemen? Annars kanske vi kan vänta med det.

Jag har bara registrerat mig på SPC Connect om vi pratar webgränssnittet. Kan inte minnas jag gjort några andra inställningar. För jag misstänker att du inte pratar om appen ovan då dessa inställningar inte finns där i? Tänkte att om det finns tillkopplingsfel så vill inte appen larma på/av, men jag kanske tänker fel?

Har du ett tillkopplingsfel som förhindrar att du aktiverar larmet så går det varken aktivera från MAP, Webb eller App. Men det är bara Appen du har problem med, eller? Vad är det för typ av tillkopplingsfel du har?

Det är nog tillkopplingsfelet som är boven i dramat!
En trådlös deckare visar LARM, men i loggen finns inget fel och signalen är hög. Men den hindrar tillkoppling av larmet antar jag. Går ej heller via MAP.
Alternativet jag har är isolera, men jag vill kunna återställa. Och det vet jag inte hur jag gör. Letade igenom alla flikar i webgränssnittet, inloggad som installatör, men hittar det inte. Så hur återställer jag en fel-indikering av ett larm?

RilleRock
Vespa skrev:
Det är nog tillkopplingsfelet som är boven i dramat!
En trådlös deckare visar LARM, men i loggen finns inget fel och signalen är hög. Men den hindrar tillkoppling av larmet antar jag. Går ej heller via MAP.
Alternativet jag har är isolera, men jag vill kunna återställa. Och det vet jag inte hur jag gör. Letade igenom alla flikar i webgränssnittet, inloggad som installatör, men hittar det inte. Så hur återställer jag en fel-indikering av ett larm?
Frågan om man vill radera fel skall komma upp automatiskt om felet återställt sig.
Annars står det kvar som ett fel i panelen.
Är map knyten till ett säkert område så den kan larmstyra/återställa detektorer i valt område?

Prova annars göra detektorn strömlös om den hängt sig?
Håller inte på med trådlöst men en tanke iaf.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.