999 539 läst ·
5 284 svar
1000k läst
5,3k svar
Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?
Medlem
· Östergötland
· 54 inlägg
Jag fick faktiskt till en lösning precis nu efter kontakt med Lundix då min larminstallatör inte redde ut det.gol skrev:
Problemet med att inställningarna i FlexC inte gick igenom var att jag var inloggad genom spc-connects webbgränssnitt som kommunicerar via FlexC, varje gång jag försökte spara inställningarna så bröts anslutningen via FlexC och med det min anslutning mot larmet och jag fick då felmeddelandet ovan.
Lösningen var att lokalt via spcn:s ip-adress ansluta istället, (vilket förövrigt inte fungerar via chrome utan fick använda explorer) då gick det att lägga upp allt jag behövde i både händelseprofiler och FlexC utan bekymmer.
Medlem
· Östergötland
· 54 inlägg
För att förtydliga mitt problem och lösningen som hjälpte mig i posten ovan.
Problem: Har köpt en SPC bridge av Lundix för att koppla ihop mitt larm med Homey.
Installationen kräver att man lägger upp en egen händelseprofil och ATS under FlexC.
Vid både uppläggningen av profil och ATS så tappade jag kontakten mot mitt SPC-larm och fick felmeddelandet: Error: Could not connect to panel och det gick inte att logga in på nytt i larmet på ett par minuter. När jag återfick kontakten så var inte mina inställningar sparade.
Lösningen: Istället för att göra inställningarna via spc-connects webbgränssnitt så använde jag istället det lokala gränssnittet https://din_spc_ip och webbläsaren internet explorer (fick det inte att fungera via chrome). Kunde då få igenom mina inställningar utan problem med både händelseprofil och ATS i FlexC.
SPC-connect använder FlexC som när jag sparade inställningarna startades om, vilket gjorde att jag tappade anslutningen mot mitt larm och där med även tappade dom ändringarna jag ville spara.
Som Lundix så målande beskrev, via SPC-connect sågar du av den gren du sitter på
Problem: Har köpt en SPC bridge av Lundix för att koppla ihop mitt larm med Homey.
Installationen kräver att man lägger upp en egen händelseprofil och ATS under FlexC.
Vid både uppläggningen av profil och ATS så tappade jag kontakten mot mitt SPC-larm och fick felmeddelandet: Error: Could not connect to panel och det gick inte att logga in på nytt i larmet på ett par minuter. När jag återfick kontakten så var inte mina inställningar sparade.
Lösningen: Istället för att göra inställningarna via spc-connects webbgränssnitt så använde jag istället det lokala gränssnittet https://din_spc_ip och webbläsaren internet explorer (fick det inte att fungera via chrome). Kunde då få igenom mina inställningar utan problem med både händelseprofil och ATS i FlexC.
SPC-connect använder FlexC som när jag sparade inställningarna startades om, vilket gjorde att jag tappade anslutningen mot mitt larm och där med även tappade dom ändringarna jag ville spara.
Som Lundix så målande beskrev, via SPC-connect sågar du av den gren du sitter på
Medlem
· Västragötaland
· 13 inlägg
Hej!
Har införskaffat ett SPC ready2view larm. Testade att koppla in ip-kameran, en ccms2010-ir. Ja kommer in på kameran i webbläsaren men får ingen bild? Gjort allt enligt manual med ActiveX och ett program installerades första gången jag loggade in på den. Använder Internet Explorer.
Försöker alltså inte koppla ihop kameran med larmet än utan vill bara se bild i webbläsaren.
Har införskaffat ett SPC ready2view larm. Testade att koppla in ip-kameran, en ccms2010-ir. Ja kommer in på kameran i webbläsaren men får ingen bild? Gjort allt enligt manual med ActiveX och ett program installerades första gången jag loggade in på den. Använder Internet Explorer.
Försöker alltså inte koppla ihop kameran med larmet än utan vill bara se bild i webbläsaren.
Hej!
Jag verkar ha råkat ut som samma som du user7. SPC Connect visar att centralen är online, och jag får push-notiser i appen. Däremot kan jag inte logga in på centralen varken från SPC Connect (samma meddelande som nedan) eller Appen. Har du råkat ut för detta något mer? Finns någon annan fix än att återställa krypteringsnyckeln? Jag har testat att starta om SPC.
Jag har inte gjort något med min installation vad jag vet. Appen hade slutat fungera häromdagen när jag skulle in och greja.
Jag verkar ha råkat ut som samma som du user7. SPC Connect visar att centralen är online, och jag får push-notiser i appen. Däremot kan jag inte logga in på centralen varken från SPC Connect (samma meddelande som nedan) eller Appen. Har du råkat ut för detta något mer? Finns någon annan fix än att återställa krypteringsnyckeln? Jag har testat att starta om SPC.
Jag har inte gjort något med min installation vad jag vet. Appen hade slutat fungera häromdagen när jag skulle in och greja.
U user7 skrev:Vad härligt att höra om 3.8 RilleRock! Det var länge sedan det kom några nya större funktioner. Kommer att bli svårt att sova nu till sen släpps!
Det har hänt ett par gånger nu att jag tappar kontakten till min installation via spcconnect, framförallt appen men på spcconnect.com så ser jag att den vet om att den är online och kan se events i loggarna men inte gå in och komma åt panelen. Några tips, förra gången har jag för mig att jag gjorde en nya användare för spcconnect och det började fungera igen, jag har dock inte rört några användare nu. Felet:
"SPC Connect was not able to retrieve all information from the Panel. Some of the data has been hidden. This is possibly due to communications being lost with the panel or the User's Panel Connection Details being out of sync (User's pin changed on panel?)."
Uppgraderat från 3.9.0 till 3.9.1. Problemet kvarstår. Har försökt mygla till mig ett företagskonto nu 
N nikbr998 skrev:Hej!
Hej igen!
Jag lyckades lösa problemen utan att nollställa krypteringsnyckeln.
Felet var att jag inte kunde logga in i larmet från SPC connect och Mobilapp. Fick detta meddelande i SPC Connect: "SPC Connect was not able to retrieve all information from the Panel. Some of the data has been hidden. This is possibly due to communications being lost with the panel or the User's Panel Connection Details being out of sync (User's pin changed on panel?)."
Samtidigt fungerade push-notiser bra, och inga indikationer på problem i ATSen.
Återstart av CA hjälpte inte. Igår testade jag dock att koppla ifrån min primära ATP (Ethernet). Väntade sedan på att den sekundära ATPn (mobildata) skulle etableras. Med denna aktiv var det möjligt att logga in från SPC Connect och Mobilapp. När jag sedan återanslöt Ethernetkabeln och den primära ATPn blev aktiv igen fungerade det som vanligt.
Något märkligt synkproblem som alltså gick att fixa utan att nollställa krypteringsnyckeln
Jag lyckades lösa problemen utan att nollställa krypteringsnyckeln.
Felet var att jag inte kunde logga in i larmet från SPC connect och Mobilapp. Fick detta meddelande i SPC Connect: "SPC Connect was not able to retrieve all information from the Panel. Some of the data has been hidden. This is possibly due to communications being lost with the panel or the User's Panel Connection Details being out of sync (User's pin changed on panel?)."
Samtidigt fungerade push-notiser bra, och inga indikationer på problem i ATSen.
Återstart av CA hjälpte inte. Igår testade jag dock att koppla ifrån min primära ATP (Ethernet). Väntade sedan på att den sekundära ATPn (mobildata) skulle etableras. Med denna aktiv var det möjligt att logga in från SPC Connect och Mobilapp. När jag sedan återanslöt Ethernetkabeln och den primära ATPn blev aktiv igen fungerade det som vanligt.
Något märkligt synkproblem som alltså gick att fixa utan att nollställa krypteringsnyckeln
Under Konfiguration > System > System Policy > Ändra kan jag för olika typer av fel välja att aktivera:
Rapportera vid till
Återställ vid till
Begränsad rapportering
Är det någon som kan förklara vad de olika valen innebär?
Jag hittar ingen förklaring i manualen.
(Jag hade slut pengar på kontantkortet, och det syns ju som "Protokollfel [E14]" i modemloggen, men ingen annan stans. Hade önskat att ett felmeddelande dykt upp i appen och på MAP.)
Rapportera vid till
Återställ vid till
Begränsad rapportering
Är det någon som kan förklara vad de olika valen innebär?
Jag hittar ingen förklaring i manualen.
(Jag hade slut pengar på kontantkortet, och det syns ju som "Protokollfel [E14]" i modemloggen, men ingen annan stans. Hade önskat att ett felmeddelande dykt upp i appen och på MAP.)
Tjena, kan du utveckla lite mer om hur du menar? Annars kan du ju välja Attributet dubbel aktivering som gör att IR däckaren måste ”aktiveras” 2 gånger innan den larmar.G gotlund skrev:
Prova att pinga kameran. Och testa med andra webbläsare.K KarlssonFredrik skrev:Hej!
Hej,T Tkosj skrev:
jag vill att detektorn ska larma kanske 5 gånger under 5 minuter för att larmet ska gå
(det är en sensor på ett plåtskåp som är extremt känslig, därför stor risk för falsklarm pga husdjur)
Med så långsam detektering tror jag du får göra någon extern enhet som räknar larmsignalerna från detektorn.G gotlund skrev:
Ett centralenhet vill larma så fort som möjligt och inte efter 5 minuters aktivitet.
Jag har en fråga som borde vara enkel och grundläggande, men jag hittar inte!
Jag vill ha tidsfördröjning för larm på min entredörr, både vid Tillkoppling och Deltillkoppling (skalskydd). Jag har bara ett område. Så inte larmet löser ut varje gång man kommer hem.
Sen vill jag även kunna larma på med öppen entredörr. Sen blir det pålarmat efter t.ex. 20 s. Alternativt när dörr stängs. Men vid skalskydd behövs ingen timer.
Antar att alla här borde används nåt liknande som ovan?
Jag har tittat i områdesinställningar men får inte till det. Se bild hur jag har nu. Vad saknas?
Jag vill ha tidsfördröjning för larm på min entredörr, både vid Tillkoppling och Deltillkoppling (skalskydd). Jag har bara ett område. Så inte larmet löser ut varje gång man kommer hem.
Sen vill jag även kunna larma på med öppen entredörr. Sen blir det pålarmat efter t.ex. 20 s. Alternativt när dörr stängs. Men vid skalskydd behövs ingen timer.
Jag har tittat i områdesinställningar men får inte till det. Se bild hur jag har nu. Vad saknas?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägg sektionen som ”In/ut passering” och då följer den tiden som du lägger i ditt område.É ÉlPontus skrev:Jag har en fråga som borde vara enkel och grundläggande, men jag hittar inte!
[bild]