999 354 läst ·
5 284 svar
999k läst
5,3k svar
Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?
Ok tack för info. Men vad menas med automatisk återställning då? Att sirenens ljud kommer och går med röken? Och manuell återställning måste du trycka på en knapp för att få det sluta tjuta? Så länge den inte tystnar av misstag antar jag det är ok med automatisk...
Den har ju ingen egen siren så det styrs ju i centralen men detektorn måste återställas om den löst, antingen är det varianten som hör det själv annars måste man bryta strömmen till den kort eller ta ur den ur sockeln. Har själv RTA så jag vet inte status på hur msn återställer i SPC nuförtiden.É ÉlPontus skrev:
Har lite problem med en expansionsenhet. En SPCP332. Får inte kontakt med den alls, dioden där den ska blinka för XBUS kommunikation är släckt och dioden "gräns" på strömförsörjningskortet lyser hela tiden. Gissar att den är trasig. Den är tidigare inte inkopplad så den har aldrig varit konfigurerad. Nån som har nåt tips?
Den trådlösa siway har inbyggd vet jag, men den är då inte trådar, behöver batteri och är säkerligen dyrare för detektor + siway-kortet. Jag kör några trådande DP721RTA i larmet, sen har jag några vanliga på några ställen också som piper själva bara ifall vi är hemma. Sen kan man ju ha separat siren för brand med en sådan där fin röd klassisk klocka ocksåÉ ÉlPontus skrev:
B
Boan
Medlem
· Västra Götaland
· 2 565 inlägg
Boan
Medlem
- Västra Götaland
- 2 565 inlägg
Hej
Någon som har alternativ på bolag förutom
Securitas som kan ta emot larm från SPC? Securitas tar 1400kr/år, och de är inte så
Avancerade med portal eller så utan man ska alltid ringa.
Bor utanför Göteborg så kanske bra med någon lokal ändå.
Någon som har alternativ på bolag förutom
Securitas som kan ta emot larm från SPC? Securitas tar 1400kr/år, och de är inte så
Avancerade med portal eller så utan man ska alltid ringa.
Bor utanför Göteborg så kanske bra med någon lokal ändå.
Hej! Löste det sig med dina konfigurationsbekymmer?S Sandgren84 skrev:Har problem med att lägga till en egen ATS i FlexC.
Har Homey sedan tidigare och skaffade nu en box från lundix för att även kunna få in larmet i just homey.
För att koppla ihop lundix box med SPC så ska man lägga upp en egen ATS.
Problemet är bara att när jag gör mina inställningar och klickar på lägg till ATP till FlexC RCT så står webbläsaren och tuggar ett tag för att sedan visa error: could not connect to panel.
Sedan kan jag inte logga in på larmet på ett par minuter, när det åter tillåter mig att logga in så är inställningarna jag nyss gjorde borta.
Någon som haft nått liknande problem?
Edit:
Verkar vara samma problem när jag ska återställa till en tidigare konfiguration med, SPC slutar svara under ett pr minuter, kan sedan logga in igen men inga ändringar har genomförts...
Tempest security larmcentral, tidigare Falck, svarade att dom kan ta emot larm från SPC när jag frågade i våras. Även från hemmabyggda, men dom rekommenderade att man tar hjälp av en installatör om man inte är säker på hur man gör.B Boan skrev:
Priserna jag fick var 500 kr i startavgift, 948/år + 540 kr/år om dom även ska ta emot bilder.
Agerar enligt instruktionslista vid larm. Utryck vid konstaterat inbrott/skadegörelse 0 kr.
Jag har dock inte provat dom själv än.
Hej!
Sätter upp ett nytt system med SPC4320.
Har 3G modem i med kontantkort laddat med data och sms.
Jag lyckas inte få kontakt med SCPConnect via Ethernet.
Efter att ha bråkat ett antal timmar så satte jag upp en backupATP via modem och den kopplar upp så jag kan regga centralen i spcconnect och styra den via appen.
Dock får jag fortfarande inte igång det via ethernet.
Centralen har för tillfället statisk ip med gateway och dns. Har även provat med DHCP men inte heller det fungerar.
Kopplar jag en annan dator i porten så kommer den åt allt på internet så firewall borde vara ok.
Sniffar jag trafiken i firewall ser jag att den pratar med SPCConnect och får trafik tillbaka.
Jag har provat med SPT kontokod både 0 och samma som den fungerande.
Kan det vara krypteringsnycklar som är fel eller använder den samma för både primär och sekunder ATP?
Andra förslag?
Efter att ha bråkat ett antal timmar så satte jag upp en backupATP via modem och den kopplar upp så jag kan regga centralen i spcconnect och styra den via appen.
Centralen har för tillfället statisk ip med gateway och dns. Har även provat med DHCP men inte heller det fungerar.
Kopplar jag en annan dator i porten så kommer den åt allt på internet så firewall borde vara ok.
Sniffar jag trafiken i firewall ser jag att den pratar med SPCConnect och får trafik tillbaka.
Kan det vara krypteringsnycklar som är fel eller använder den samma för både primär och sekunder ATP?
Andra förslag?
Jag slet mitt hår i många timmar innan lösningen för mig till slut blev att registrera ett installatörskonto och ett företag hos SPC (det är gratis i 6 månader) för att där nollställa krypteringsnyckeln. Det var lite bök, men det fungerade på en gång efteråt!T tgr_se skrev:Hej!
Andra förslag?
[bild]
Kika på inställningen för walktest.
Eller som Rillerock skrev:
Ändra Dip 1.
När du klickat i detektorn så gå till annat rum och låt den starta upp riktigt utan påverkan.
När den sen återgått till normalläge kommer dioden att förbli släckt.
Eller som Rillerock skrev:
Ändra Dip 1.
När du klickat i detektorn så gå till annat rum och låt den starta upp riktigt utan påverkan.
När den sen återgått till normalläge kommer dioden att förbli släckt.
Hejsan!
Har nyligen blivit med hus och här finns ett trådat DSC 832 larm från 2004 som jag funderar på att byta ut till SPC.
DSC larmet har 4-trådars draget till alla rörelsedeckare och varje deckare är ansluten var för sig i larmcentralen. Som jag förstår det så är varje deckare en zon. Totalt är det 11 deckare, 3 larmpaneler, 3 överfallsarlarm och 1 brandlarm inkopplat.
När jag tittar på hur SPC larmet hänger ihop så är det en slinga där alla enheter ligger efter varandra (x-bus). Är det en slinga per zon? Går det att använda befintligt draget kablage och ansluta deckarna till var sin egen zon eller måste man dra om kablaget vid ett byte?
Är det värt att göra ett byte från DSC 832 till SPC 5330 vilket är den central jag har tittat på. Vad blir bättre i funktionen? Uppnår jag bättre säkerhet, högre tillförlitlighet eller liknande?
Huset har idag endast rörelsedeckare men jag vill ha in ett antal magnetkontakter också samt kunna koppla till hemautomation (men det är ett nice to have krav och kan till viss del uppnås genom att slänga in ett TL-150 ip-kort på DSC larmet och läsa av händelser med lite kodning).
Har nyligen blivit med hus och här finns ett trådat DSC 832 larm från 2004 som jag funderar på att byta ut till SPC.
DSC larmet har 4-trådars draget till alla rörelsedeckare och varje deckare är ansluten var för sig i larmcentralen. Som jag förstår det så är varje deckare en zon. Totalt är det 11 deckare, 3 larmpaneler, 3 överfallsarlarm och 1 brandlarm inkopplat.
När jag tittar på hur SPC larmet hänger ihop så är det en slinga där alla enheter ligger efter varandra (x-bus). Är det en slinga per zon? Går det att använda befintligt draget kablage och ansluta deckarna till var sin egen zon eller måste man dra om kablaget vid ett byte?
Är det värt att göra ett byte från DSC 832 till SPC 5330 vilket är den central jag har tittat på. Vad blir bättre i funktionen? Uppnår jag bättre säkerhet, högre tillförlitlighet eller liknande?
Huset har idag endast rörelsedeckare men jag vill ha in ett antal magnetkontakter också samt kunna koppla till hemautomation (men det är ett nice to have krav och kan till viss del uppnås genom att slänga in ett TL-150 ip-kort på DSC larmet och läsa av händelser med lite kodning).