G gotlund skrev:
Hej,
jag vill att detektorn ska larma kanske 5 gånger under 5 minuter för att larmet ska gå
(det är en sensor på ett plåtskåp som är extremt känslig, därför stor risk för falsklarm pga husdjur)
Om du är bekant med mapping gates så kan du prova dig fram med dem.

É ÉlPontus skrev:
Jag har en fråga som borde vara enkel och grundläggande, men jag hittar inte!

Jag vill ha tidsfördröjning för larm på min entredörr, både vid Tillkoppling och Deltillkoppling (skalskydd). Jag har bara ett område. Så inte larmet löser ut varje gång man kommer hem.

Sen vill jag även kunna larma på med öppen entredörr. Sen blir det pålarmat efter t.ex. 20 s. Alternativt när dörr stängs. Men vid skalskydd behövs ingen timer.

Antar att alla här borde används nåt liknande som ovan?

Jag har tittat i områdesinställningar men får inte till det. Se bild hur jag har nu. Vad saknas?

[bild]

Under rubriken Deltillkoppling tror jag du ska aktivera
Deltillkoppling med in/ut timer
( Kan inte kolla hur jag gjort just nu)

Bara dörren är satt som in/utgångssektion så kan man larma på när dörren är öppen, bara den är stängd när utpasseringstiden går ut. (Är den fortfarande öppen när tiden går ut får man tillkopplingsfel by default)
Vill du att tillkoppling ska ske när dörren stängs kan du använda attributet "sista utgång", men det kan jag inte i detalj.

Redigerat:
É
Tack båda för er hjälp!
Genom att ställa entre-ingången från Larm till In/utpassering funkar tiderna.
Sen för att få timer även vid inpassering skalskydd behövde jag under Områden ta bort "Deltillkoppling, ej in/ut timer" som var aktiverad för mig.
"Deltillkoppling med in/ut timer" aktiverar en nedräkning när man larmar på skalskyddet. Det vill jag inte ha så den låter jag vara avslagen.

• Gilla
Tkosj
  • Laddar…
Har köpt ett SPC 5330 larm och tänkte på sikt även sätta upp lite kameror. Vilka kameror rekommenderas? En separat kameralösning som överhuvudtaget inte är kopplat till larmet eller en integrerad kameralösning? eller både och?

De vanderbilt kameror som jag har sett har både mikrofon och högtalare, så jag antar att man kan kommunicera via larmcentral / appen med en person i huset om man använder dessa kameror?
Kan man det även med andra kameror eller måste man använda vanderbilts egna för att ha denna funktionen?

Jag har några Hikvision kameror liggandes, men har inte provat att koppla in dem ännu. Är de kompatibla? Tror dock inte att mina har mic och högtalare.

É
Jag har en hikvision hittils och den är inte kompatibel. Den sekundära lågupplösta streamen är fel format för SPC. Den primära funkar men man vill ju inte köra på låg upplösning på den bara för att den ska stödja SPC.
Så jag funderar också på om man ska köra nån separat kameralösning istället. Alternativet är att köpa nåt mindre prisvärt som funkar med SPC. Vill man ha till larmcentral I framtiden har man väl inget val.

Hej!

Någon som har någon erfarenhet av den nya "fjärrkontrollen" till SPC som du kan använda för att larma av/på samt som överfallslarm?

Har i dag 6 rörelsedetektorer och 2 magnetkontakter på mitt larm och undrar hur jag enklast delar dessa så att jag får två områden jag kan larma på/av. Någon som har en instruktion för detta??

/A

U4IC U4IC skrev:
Hej!

Någon som har någon erfarenhet av den nya "fjärrkontrollen" till SPC som du kan använda för att larma av/på samt som överfallslarm?

Har i dag 6 rörelsedetektorer och 2 magnetkontakter på mitt larm och undrar hur jag enklast delar dessa så att jag får två områden jag kan larma på/av. Någon som har en instruktion för detta??

/A
Angående hur du delar upp ditt larm i 2 område så går in under Konfiguration-Områden-Lägg till och sedan skapar du ett nytt område och sedan på Konfiguration-Ingångar så kan du välja på vilket område dina sektioner ska vara i.

U4IC U4IC skrev:
Hej!

/A
Jag har testat den nya trådlösa fjärrkontrollen och tycker den funkar bra. Istället för att dela upp ditt system på flera områden är det oftast enklast att använda deltillkopplingsfunktionen istället.

T Tkosj skrev:
Angående hur du delar upp ditt larm i 2 område så går in under Konfiguration-Områden-Lägg till och sedan skapar du ett nytt område och sedan på Konfiguration-Ingångar så kan du välja på vilket område dina sektioner ska vara i.
Tack! Ska kolla båda alternativen i helgen.

Det "jobbiga" med SPC är att när man är klar och får det och fungera bra så måste man testa något nytt!
På to-do list är nu:
* Uppdelning så jag kan larma på skalskydd och källare under natten.
* Fjärrkontroll för av/på larmning och ÖF-larm
* Plocka ut logisk signal vid avlarmning så jag kan styra kamerasystemet.

Redigerat:
  • Gilla
Bagar´n och 2 till
  • Laddar…
Har i helgen bytt mitt 14 år gamla DSC larm som följde med huset till ett nytt SPC 5330. Trodde det skulle vara betydligt klyddigare än det var. Det tog drygt 2 arbetsdagar totalt varav 1 dag gick åt att förlänga kablarna för att de skulle nå fram till den nya SPC plåtlådan.
Totalt 1st centralenhet, 3st MAP, 1st expander, GSM modul samt seway modul. Inkoppling av 12st befintliga IR sensorer och 1st brandvarnare. Allt konfigurerat och app installerad i telefon.

Nu är jag helt biten. Nästa steg blir att få till elektroniska lås till dörrarna, fler magnetkontakter för dörrar och fönster samt kameror.
Vad är enklaste lösningen för elektroniska lås via SPC på en villadörr?

Någon som är sugen på att köpa ett gammalt DSC larm? :-D

S spacemoose skrev:
Har i helgen bytt mitt 14 år gamla DSC larm som följde med huset till ett nytt SPC 5330. Trodde det skulle vara betydligt klyddigare än det var. Det tog drygt 2 arbetsdagar totalt varav 1 dag gick åt att förlänga kablarna för att de skulle nå fram till den nya SPC plåtlådan.
Totalt 1st centralenhet, 3st MAP, 1st expander, GSM modul samt seway modul. Inkoppling av 12st befintliga IR sensorer och 1st brandvarnare. Allt konfigurerat och app installerad i telefon.

Nu är jag helt biten. Nästa steg blir att få till elektroniska lås till dörrarna, fler magnetkontakter för dörrar och fönster samt kameror.
Vad är enklaste lösningen för elektroniska lås via SPC på en villadörr?

Någon som är sugen på att köpa ett gammalt DSC larm? :-D
Borra igenom dörren? eller så monterar du in ett elslutbleck i dörrkarmen.

T Tkosj skrev:
Borra igenom dörren? eller så monterar du in ett elslutbleck i dörrkarmen.
Så det finns inget som motsvarar tex id lock / yale doorman eller liknande som man kan montera?

Såg att min utomhussiren inte var inkopplad i mitt förra larm. Är lite osäker på hur den ska anslutas i spc.
Jag har totalt fyra trådar från utomhussirenen varav tre är skalade och märkta aux+, aux-, Bell-. Den fjärde är inte märkt men är då kanske Bell+? Den är dock inte skalad så kanske inte ens ska användas?
Sirene sitter rätt högt upp så har svårt att nå den för att kontrollera hur den är ansluten.

Är det rimligt att anta att Bell + och Bell - ska in till utesiren + och -? Samt att aux+ och aux- ska in på stroboscope + och -?

Något som kan paja om jag provar? :-)

S spacemoose skrev:
Så det finns inget som motsvarar tex id lock / yale doorman eller liknande som man kan montera?
Dem är ofast standalone vad jag vet, men jag förstod det som att du menade att det ska vara integrerat i spc t.e.x att du kommer hem, taggar in dig och då kopplar du bort larmet. Du kan ju absolut köra på en yale men då får du larma av larmet när du kommer in.

T Tkosj skrev:
Dem är ofast standalone vad jag vet, men jag förstod det som att du menade att det ska vara integrerat i spc t.e.x att du kommer hem, taggar in dig och då kopplar du bort larmet. Du kan ju absolut köra på en yale men då får du larma av larmet när du kommer in.
Jo. Du uppfattade precis rätt. Vill gärna ha ihop med med spc larmet för att styra behörigheter men de elektroniska lås jag hittar till spc är snordyra så tänkte det kanske fanns en plug n play variant med allt inbyggt så som yale doorman. Annars måste man ju ha slutbleck, kortläsare etc etc separat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.