852 387 läst · 5 055 svar
852k läst
5,1k svar
Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?
Jo, det är serienummer som ska anges där, och som du säger så är det bara en dynamisk dns-tjänst i själva verket.
Har du en egen dns-tjänst så går det lika bra att använda den
Du måste ändå öppna port till centralen genom ett eventuellt NAT.
Har du en egen dns-tjänst så går det lika bra att använda den
Du måste ändå öppna port till centralen genom ett eventuellt NAT.
Husägare
· Skåne
· 1 317 inlägg
Se till att ange gatewayadress i ipinställningarna, sen ska du blippa i registrera på portaltjänst eller nåt liknande, och öppna port i brandväggen. Därefter kan du gå till spcsecure och ange ditt serienummer och bli redirectad till larmet. Appen är en barnlek sen.Azkel skrev:Dokumentationen sitter redan! Preussisk ordning råder i skåpet med perfekt klippta tåtar till respektive plint med kardborreband runt dem för att samla ihop och se snyggt ut! Njuta av resultatet? Hell yes!! Har redan dragit igång larmet 3 gånger bara ikväll med mening bara för att konstatera att det fungerar med ett flin som sträcker sig från öra till öra. Frugan skakar på huvudet och ler överseende åt mig...
Appen... ja, där har jag försökt gå in på [länk] och regga "Central S/N" men men den vill inte. Jag har uppfattat detta som en slags DynDNS-tjänst? När ni har reggat era centraler är det då S/N ni använt?
// Azkel
På tal om SBS så kan jag avslöja att mitt modem-problem från sida 8 i denna tråd numera är löst. Felet var att sim-kortet jag testade med var från operatören Tre. Jag kanske borde känt till att Tre bara kör med 3G och 4G, inte GSM, och att modemet bara använder GSM. Byte av operatör och så funkade det direkt. 
Sådär, nu är även Appen igång. Var tvungen att köra http://www.spcsecure.com/ genom IE, den vägrade ladda sidan i Firefox. Det funkade först i IE efter att jag manuellt lagt till URL'en som undantag för https. Var även tvungen att speca DNS i Portalinställningarna. Körde Googles 8.8.8.8. Appen funkar fint men som många andra sagt, man saknar push-funktion vid larm. Måste även påpeka vilken säkerhetsrisk den innebär. Här har jag satt en 5-siffrig pinkod + tag som krav för att komma in i MAP'en (Tillkoppling, Frånkoppling etc) men med en enkel knapptryckning på telefonen så rundas allt detta. Nåja, nu gnäller jag...
Antar att jag är klar, för tillfället i alla fall. Känns lite tråkigt, vad ska jag nu sysselsätta mig med på helgerna...
Nåväl, jag kan ju alltid planera/drömma om dörrkontrollenhet, PP500, motorlås, kameror, rök-deckare, MK's på alla fönster, glaskross-deckare, porttelefon med mera. Tror dock att jag blir ofrivilligt singel om jag lägger mer pengar på detta i nuläget. Jag får göra som frugan, "den här gamla trasan, den har jag haft hur länge som helst, bara du som inte har koll" (sagt om nyinköpta kläder). 
Ska försöka smyghandla en Rasberry PI och labba med händelseloggar och skript med mera så att jag kan få larmen skickade via mail. Jag återkommer i den tråden om jag gör några framsteg.
Jag tar av mig hatten och bugar djupt av tacksamhet för all hjälp jag fått här!!. Det har varit helt avgörande för att detta alls skulle ha varit möjligt.
Mvh / Azkel
Antar att jag är klar, för tillfället i alla fall. Känns lite tråkigt, vad ska jag nu sysselsätta mig med på helgerna...
Ska försöka smyghandla en Rasberry PI och labba med händelseloggar och skript med mera så att jag kan få larmen skickade via mail. Jag återkommer i den tråden om jag gör några framsteg.
Jag tar av mig hatten och bugar djupt av tacksamhet för all hjälp jag fått här!!. Det har varit helt avgörande för att detta alls skulle ha varit möjligt.
Mvh / Azkel
Ja, visst känns det lite olustigt, samt att autentiseringen använder sig av samma PIN som till MAPen...Azkel skrev:
Går ju att aktivera "applås", som gör att du måste slå in en (förslagsvis annan) kod för att komma åt själva appen.
Sen kan man ju börja fundera på hur säkert det egentligen är, var konfigurationsfilerna för appen sparas, är dessa krypterade på något sätt? osv osv...
Nä, man ska inte fundera så mycket, det är inte nyttigt i längden
Husägare
· Skåne
· 1 317 inlägg
Kul att det blev bra!
Ta hand om frugan, det är nog bara att acceptera att alla inte ser skönheten i ett självinstallerat larm!
Hade för övrigt besök av verisure idag, men han fick knalla vidare!
Ta hand om frugan, det är nog bara att acceptera att alla inte ser skönheten i ett självinstallerat larm!
Hade för övrigt besök av verisure idag, men han fick knalla vidare!
VARNING NYBÖRJARFRÅGOR!!!
Jag håller på och bygger ett nytt hus, Eksjöhus Balans, och tänkte sätta in ett "riktigt" larm. Funderar närmast på Siemens SPC 4000 serien. Jag har några enkla frågor.
1. Koppas sensorer, paneler etc. in med nätverkskablar? Alltså, kan jag sätta huvudenheten bredvid routern i huset och sedan använda mig av de befintliga nätverksuttagen som finns i huset?
2. Om det är helt separata kablar: Hur fungerar det då med tomrörsdragning? Ska jag dra typ 10-15 tomrör till ett och samma ställe, där centralenheten sitter? Det blir ju en himla massa tomrör på samma ställe?
3. Är det något särskilt man ska tänka på vid dragning av tomrör eller annat som man ska tänka på innan väggarna sätts upp?
Jag håller på och bygger ett nytt hus, Eksjöhus Balans, och tänkte sätta in ett "riktigt" larm. Funderar närmast på Siemens SPC 4000 serien. Jag har några enkla frågor.
1. Koppas sensorer, paneler etc. in med nätverkskablar? Alltså, kan jag sätta huvudenheten bredvid routern i huset och sedan använda mig av de befintliga nätverksuttagen som finns i huset?
2. Om det är helt separata kablar: Hur fungerar det då med tomrörsdragning? Ska jag dra typ 10-15 tomrör till ett och samma ställe, där centralenheten sitter? Det blir ju en himla massa tomrör på samma ställe?
3. Är det något särskilt man ska tänka på vid dragning av tomrör eller annat som man ska tänka på innan väggarna sätts upp?
Du kan välja att sätta ett komplext lösenord för just webinloggningen/appen. Görs under användarinställningar.VikHe skrev:Ja, visst känns det lite olustigt, samt att autentiseringen använder sig av samma PIN som till MAPen...
Går ju att aktivera "applås", som gör att du måste slå in en (förslagsvis annan) kod för att komma åt själva appen.
Sen kan man ju börja fundera på hur säkert det egentligen är, var konfigurationsfilerna för appen sparas, är dessa krypterade på något sätt? osv osv...
Nä, man ska inte fundera så mycket, det är inte nyttigt i längden![]()
Nej, inte så tillvida att enheterna kommunicerar via ethernet, eller ska kopplas via patchar.Starmac skrev:
Däremot går nätverkskabel som kabeltyp i sig alldeles utmärkt att använda, men inte kopplad via uttag, då detta endast blir en onödig felkälla.
Ja, ett rör till varje enhet/detektor från centralen är det normala.Starmac skrev:2. Om det är helt separata kablar: Hur fungerar det då med tomrörsdragning? Ska jag dra typ 10-15 tomrör till ett och samma ställe, där centralenheten sitter? Det blir ju en himla massa tomrör på samma ställe?
Om du har möjlighet så går det att sprida ut centralutrustning i form av expansionsenheter, i så fall dras detektorerna till närmsta expansionsenhet istället för direkt till centralapparaten. Då räcker det med en kabel mellan expansionsenheten och centralen.
Går även att lösa med hjälp av spridningsplintar.
Det du ska tänka på är väl hur omfattande du vill ha ditt larm, ska det bara vara IR-detektorer, eller vill du ha skalskydd med magnetkontakter och glaskrossdetektorer på varje fönster?
Rör är ganska billiga, och väldigt enkla att dra innan väggarna är igenbyggda.
Desto svårare att komplettera senare, så dra hellre ett rör för mycket än ett för lite
Hej
Tack för svaret. Några följdfrågor på detta
4. Vad är en spridningsplint? Knappast något som man använder vid altanbyggen misstänker jag.
5. Måste huvudenheten placeras bredvid elcentralen? Eller kan jag ha den placeras fritt?
Vad gäller tomrör så tar husföretaget 500kr per rör eller något sådant. Helt hutlöst och man har inget att säga till om.
Tack för svaret. Några följdfrågor på detta
4. Vad är en spridningsplint? Knappast något som man använder vid altanbyggen misstänker jag.
5. Måste huvudenheten placeras bredvid elcentralen? Eller kan jag ha den placeras fritt?
Vad gäller tomrör så tar husföretaget 500kr per rör eller något sådant. Helt hutlöst och man har inget att säga till om.
Husägare
· Skåne
· 1 317 inlägg
Spridningsplint: En kopplingsdosa för larmtrådar, så du kan gå med en tjockare kabelstam (antingen flera tunnare kablar eller en mångtrådig till en mer närbelägen plats om du exempelvis ska koppla tre magnetkontakter, rök, IR + glaskross i andra änden av huset kan nu eventuellt sätta en kopplingdosa där för att slippa dra allt till centralen. Alla trådarna måste dock dras till centralen, jämför med expansionsenhet som är en aktiv larmkomponent dit det räcker att dra en digital busskabel som har ett antal ingångar du kan koppla dina sensorer.
Nej, huvudenheten måste inte sitta vid elcentral, men det är ofta praktiskt, beroende på hur det är draget.
Har du annan central skrubb du vill använda går det utmärkt, bara det finns el och eventuellt nätverkskoppling om du är intresserad av den funktionen (vilket jag gissar att du är...) GSM-täckning är också önskvärt, så sätt den inte i kassavalvet.
Trist med husleverantören. Du får inte dra egna rör heller?
Med lite uppfinningsrikedom och ett långt borr går det ofta att dra i ganska bra i efterhand. Larmkabeln är ganska tunn och går fint att klamra de bitar man inte kan gömma i väggar, bakom lister, under garderober och krypvindar. Sen går det ju att köra trådlöst för hopplösa fall.
Nej, huvudenheten måste inte sitta vid elcentral, men det är ofta praktiskt, beroende på hur det är draget.
Har du annan central skrubb du vill använda går det utmärkt, bara det finns el och eventuellt nätverkskoppling om du är intresserad av den funktionen (vilket jag gissar att du är...) GSM-täckning är också önskvärt, så sätt den inte i kassavalvet.
Trist med husleverantören. Du får inte dra egna rör heller?
Med lite uppfinningsrikedom och ett långt borr går det ofta att dra i ganska bra i efterhand. Larmkabeln är ganska tunn och går fint att klamra de bitar man inte kan gömma i väggar, bakom lister, under garderober och krypvindar. Sen går det ju att köra trådlöst för hopplösa fall.
Hej Fredrik,
Tack för svaret, till och med jag börjar förstå en del saker. Om ni inte misstycker ställer jag en fråga till
6. Jag har en Fibaro HC2 (Z-wave) och en Aeon Labs rörelsesensor. Kan jag använda olika Z-wave sensorer för att starta larmet? Alltså på något sätt be Fibaro HC2 skicka en signal till huvudenheten? Eller fungerar det bara så att larmet kan skicka signaler till Fibaro HC2?
Tack för svaret, till och med jag börjar förstå en del saker. Om ni inte misstycker ställer jag en fråga till
6. Jag har en Fibaro HC2 (Z-wave) och en Aeon Labs rörelsesensor. Kan jag använda olika Z-wave sensorer för att starta larmet? Alltså på något sätt be Fibaro HC2 skicka en signal till huvudenheten? Eller fungerar det bara så att larmet kan skicka signaler till Fibaro HC2?
Redigerat:
Husägare
· Skåne
· 1 317 inlägg
Jag är inte speciellt insatt i z-wave, men jag har mycket svårt att tro att du skulle kunna använda z-waveprodukter till ett siemenslarm. Man kan naturligtvis tänka sig hobbylösningar, exempelvis att koppla en larmsektion till en aktor som styrs av HC2, men jag skulle inte vilja lita på en sån lösning. Det är för många steg som kan krångla och larmet har jag i första hand för att lita på.
Jag har hört att det finns larm som bygger på knx (och ev z-wave?) men då är det specifika produkter för det. Har tyvärr inga tips på produkter.
Att få larmet att snacka med z-wave är ju lättare, exempelvis få en signal när larmet kopplas till eller från eller att få hela husets lampor att blinka i takt med sirenen...
Jag har hört att det finns larm som bygger på knx (och ev z-wave?) men då är det specifika produkter för det. Har tyvärr inga tips på produkter.
Att få larmet att snacka med z-wave är ju lättare, exempelvis få en signal när larmet kopplas till eller från eller att få hela husets lampor att blinka i takt med sirenen...
Husägare
· Skåne
· 1 317 inlägg
Nu är det min tur att ställa frågor:
Jag har nu kört mitt larm utan problem ett tag och tänkte nu sätta upp mina rökdetektorer (Råkade köpa fel sort först och har nu äntligen beställt rätt) två stycken DP721R.
Hittade en installationmanual här: http://firealarmengineers.com/downloads/700_Install_detectors__Multi-lingual_.pdf
Men blir ändå inte riktigt klok på hur jag ska koppla. 2-tråd? 4-tråd? Läste i en annan tråd om programmerade utgångar och återställa detektorn, men hur funkar det här egentligen?
Jag trodde att den skulle kopplas ungefär som en IR, med 12v matning och en larmslinga, men det här verkar ju mer komplicerat än så.
Jag har nu kört mitt larm utan problem ett tag och tänkte nu sätta upp mina rökdetektorer (Råkade köpa fel sort först och har nu äntligen beställt rätt) två stycken DP721R.
Hittade en installationmanual här: http://firealarmengineers.com/downloads/700_Install_detectors__Multi-lingual_.pdf
Men blir ändå inte riktigt klok på hur jag ska koppla. 2-tråd? 4-tråd? Läste i en annan tråd om programmerade utgångar och återställa detektorn, men hur funkar det här egentligen?
Jag trodde att den skulle kopplas ungefär som en IR, med 12v matning och en larmslinga, men det här verkar ju mer komplicerat än så.