1 014 396 läst ·
5 317 svar
1014k läst
5,3k svar
Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 770 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 770 inlägg
Det ska kopplas i serie(alltså ett eol-motstånd), men det fanns ingen plint ledig för den skarven i mitt fall, så jag lödde fast det med en av kablarna till bho/tr. Tror motståndet var på 2k2.
Det sitter där från fabrik, för annars skulle larmet larma för just sirensabotage.
Det sitter där från fabrik, för annars skulle larmet larma för just sirensabotage.
Tack Fredrik.
Jag var med på tanken om att sätta motstånden i serie efter din professionella beskrivning av PIR-kopplingen men jag fattade inte hur jag skulle få till det med denna siren. Känns ju halvtokigt att Siemens produkter inte till fullo verkar lira med varandra men ok, i övrigt är jag ju galet nöjd!
Ska jag då låta motståndet mellan BHO och TR sitta kvar som det satt i centralen och sedan löda på ett till på en av kablarna till antingen BHO eller TR? Ska även det då vara ett 2k2 så att de blir lika stora? Kan jag tvinna ihop motstånd+kabel istället för att löda eller blir det tokigt då?
Tack!!
// Azkel
Jag var med på tanken om att sätta motstånden i serie efter din professionella beskrivning av PIR-kopplingen men jag fattade inte hur jag skulle få till det med denna siren. Känns ju halvtokigt att Siemens produkter inte till fullo verkar lira med varandra men ok, i övrigt är jag ju galet nöjd!
Ska jag då låta motståndet mellan BHO och TR sitta kvar som det satt i centralen och sedan löda på ett till på en av kablarna till antingen BHO eller TR? Ska även det då vara ett 2k2 så att de blir lika stora? Kan jag tvinna ihop motstånd+kabel istället för att löda eller blir det tokigt då?
Tack!!
// Azkel
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 770 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 770 inlägg
Nej, använd bara det som redan sitter där, men lossa ena benet från antingen tr/bho, och skarva andra benet till andra tråden. Jag hade inte nöjt mig med att tvinna, om kontakten blir dålig går larmet. Skaffa antingen lödkolv eller en liten skruvplint (sockerbit)
Någon som har en bättre lösning?
Lämnar du motståndet där det satt blir det motståndet parallellkopplat med slingan och resistansen stämmer inte=sabotagelarm
Allra helst ska ju motståndet sitta i sirenen, men på motsvarande sätt. Nu finns ju risken att någon öppnar kabeln och kopplar förbi sirenen och sedan klipper kabeln. När motståndet sitter i centralen blir ju resistansen fortfarande 2,2kohm och centralen reagerar inte.
Sitter motståndet i sirenen kopplar man i så fall samtidigt bort motståndet=resistansen ändras och larmet går.
Någon som har en bättre lösning?
Lämnar du motståndet där det satt blir det motståndet parallellkopplat med slingan och resistansen stämmer inte=sabotagelarm
Allra helst ska ju motståndet sitta i sirenen, men på motsvarande sätt. Nu finns ju risken att någon öppnar kabeln och kopplar förbi sirenen och sedan klipper kabeln. När motståndet sitter i centralen blir ju resistansen fortfarande 2,2kohm och centralen reagerar inte.
Sitter motståndet i sirenen kopplar man i så fall samtidigt bort motståndet=resistansen ändras och larmet går.
Redigerat:
Tack Fredrik! Jag satte en sockerbit i centralen precis som du föreslog och det fungerar galant. Tror kanske att det till och med kan finnas plats att sätta sockerbiten ute i sirenen, ska testa ikväll.
SIR 1992 kan jag konstatera (som flera andra före mig) lät mer som en diskret viskning än som ett ilsket tjutande larm. Den står just nu på ton nr 11 (se datasheet) som ska trycka ut 97db men jag vette sjutton...
// Azkel
SIR 1992 kan jag konstatera (som flera andra före mig) lät mer som en diskret viskning än som ett ilsket tjutande larm. Den står just nu på ton nr 11 (se datasheet) som ska trycka ut 97db men jag vette sjutton...
// Azkel
Medlem
· Västernorrland
· 521 inlägg
Håller med! Första gången jag skulle testa den satt jag beredd med händerna över öronen och triggade den med armbågen, men hallå, vem ska bli rädd för den där mobilsignalen!!?Azkel skrev:
Ska försöka sätta dit något mer manligt framöver!
Kan rekommendera denna:
http://www.alarmbutiken.com/eshop/category1/category35/article218.aspx
Dock drar den en hel del ström som man måste ta hänsyn till. Men låter gör den. Av de jag hört kommer den näst efter Inferno.
http://www.alarmbutiken.com/eshop/category1/category35/article218.aspx
Dock drar den en hel del ström som man måste ta hänsyn till. Men låter gör den. Av de jag hört kommer den näst efter Inferno.
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 770 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 770 inlägg
Fint! Låter som du fått det mesta att funka? Själv har jag precis kört mitt larm i "skarpt" läge för första gången, om man inte räknar vanliga dagar på jobbet. Känns bra att ha koll på huset även om man är många mil hemifrån.Azkel skrev:Tack Fredrik! Jag satte en sockerbit i centralen precis som du föreslog och det fungerar galant. Tror kanske att det till och med kan finnas plats att sätta sockerbiten ute i sirenen, ska testa ikväll.
// Azkel
Jo, man får vara väldigt lättskrämd för att reagera på sir1992. Treåringen var inte så impad...
Jag var mindre smart (läs idiot) och missade att beställa magnetkontakter från början. Det gör att jag just nu bara har tre IR's och en siren, inte mycket till helhet med andra ord. Har fått hem MK's dock och ska installera dessa i helgen. Kämpar med min MAP som bara blinkar "SYSTEM ÅTERSTART" hela tiden. Lyckas aldrig komma till "Tillkoppling", har du någon idé om detta? har läst manualen så ögonen blöder men hittar inte varför den visar detta meddelande. (har naturligtvis startat om hela systemet flertal gånger).fredrik.johansson skrev:Fint! Låter som du fått det mesta att funka? Själv har jag precis kört mitt larm i "skarpt" läge för första gången, om man inte räknar vanliga dagar på jobbet. Känns bra att ha koll på huset även om man är många mil hemifrån.
Jo, man får vara väldigt lättskrämd för att reagera på sir1992. Treåringen var inte så impad...
"Alla" i denna tråd verkar ha beskrivit konfigurationen via SPC Pro som en barnlek så jag fattar inte varför jag (som jobbar med IT) får kämpa så för att få till det som jag vill ha det. Har, som ovan nämnt, fortfarande inte lyckats med en Tillkoppling och därmed inte testat larmet i skarpt läge.
Gällande sirenen, jag testade ton 2,3,5 och 6 enligt förslag av VikHe här och fastnade för ton 6. Fortfarande inte så att man gråter av smärtan i öronen men det blev klart bättre än ton 11 som jag hade innan.
// Azkel
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 770 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 770 inlägg
Vill minnas att min också blinkade återstart några gånger. Efter att jag loggat in i webinterfacet och ställt in lite användare och annat så funkade det fint. Fick några felmeddelanden också när jag körde utan batteri och med kapslingen öppen. Antingen fick man "isolera" felen eller åtgärda dem.
Jag har bara kört webbinterfacet, men fick leta ett tag efter inloggningsuppgifterna som i standard är: Engineer (med stort E) och 1111
Defaultadressen är https://192.168.1.100. Glöm inte s i https.
För att komma åt alla inställningarna måste du också klicka på "installatör" längst ner till höger. Annars är du kvar i "programinstallatörsläge" och inte i "fullständigt installatörsläge"
Jag tyckte det har hopplöst att programmera via mapen, så det gav jag upp omgående.
Jag har bara kört webbinterfacet, men fick leta ett tag efter inloggningsuppgifterna som i standard är: Engineer (med stort E) och 1111
Defaultadressen är https://192.168.1.100. Glöm inte s i https.
För att komma åt alla inställningarna måste du också klicka på "installatör" längst ner till höger. Annars är du kvar i "programinstallatörsläge" och inte i "fullständigt installatörsläge"
Jag tyckte det har hopplöst att programmera via mapen, så det gav jag upp omgående.
Tack för tips Fredrik! Har inte kommit åt webinterfacet trots att jag vet att jag har rätt IP och kör med https men tror mer att det beror på att jag kör Firefox med Adblock etc. Ska testa med IE ikväll, kanske funkar bättre.
Känns dock som att det inte borde spela någon roll om jag kommer åt centralen via webinterface eller klienten i form av SPC Pro då, så vitt jag förstått det, samma inställningar är tillgängliga via båda. Har konfat upp användare och in/utgångar och även lärt mig växla mellan "programinstallatörsläge" och "fullständigt installatörsläge" men kommer fortfarande inte fram till ett läge där jag kan koppla till själva larmet.
Den klagar över avsaknad av batteri men det har jag isolerat så det ska inte vara därför som MAP'en blinkar "SYSTEM ÅTERSTART". I övrigt inga "fel" efter att, med din hjälp, fått ordning på sabotaget i sirenen.
Har satt mina IR's som "Larm" under "Typ" (och även dubbel 4k7) men sedan finns det en massa check-boxar som ska konfas. Jag har plöjt hela manualen utan att hitta en beskrivning för just dessa inställningar. Har du någon kunskap om detta?
// Azkel
Känns dock som att det inte borde spela någon roll om jag kommer åt centralen via webinterface eller klienten i form av SPC Pro då, så vitt jag förstått det, samma inställningar är tillgängliga via båda. Har konfat upp användare och in/utgångar och även lärt mig växla mellan "programinstallatörsläge" och "fullständigt installatörsläge" men kommer fortfarande inte fram till ett läge där jag kan koppla till själva larmet.
Den klagar över avsaknad av batteri men det har jag isolerat så det ska inte vara därför som MAP'en blinkar "SYSTEM ÅTERSTART". I övrigt inga "fel" efter att, med din hjälp, fått ordning på sabotaget i sirenen.
Har satt mina IR's som "Larm" under "Typ" (och även dubbel 4k7) men sedan finns det en massa check-boxar som ska konfas. Jag har plöjt hela manualen utan att hitta en beskrivning för just dessa inställningar. Har du någon kunskap om detta?
// Azkel
Tack phl men det har jag tänkt på. Från början hade jag råkat koppla SPC'n direkt från fiberboxen så att min Router som agerar DHCP kom efter och då kom jag inte åt SPC'n med SPC Pro men efter att ha vänt på det hela kommer jag nu åt den med klienten. Dock inte via webinterfacet.phl skrev:
Jag ska testa med annan browser ikväll och se om det funkar bättre.
Inte ska jag väl bocka i någon box i SPC Pro för att "enabla" web-åtkomst?
Misstänker dock att inget av detta kommer lösa mitt problem med MAP'en som blinkar "SYSTEM ÅTERSTART" men det är nog en annan fråga.
// Azkel
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 770 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 770 inlägg
Nej, SPC pro ska väl gå lika bra. Såg att det finns en inställning för webåtkomst, under alternativ/webåtkomst i mapen.
Har du raderat och kollat igenom alla fel och varningar under systemstatus i mapen? Det måste tydligen göras för att kunna lämna installatörsläget. Har du kommit ur det?
Vet inte om man måste ha någon inpasseringssektion och var du lagt dina IR, men ingång ett var förprogrammerad som inpassering/entredörr i mitt fall. Ifall du har någon ingång aktiv utan att ha detektor/magnetkontakt kopplad i den slingan kommer centralenheten tro att den sektionen larmar. Men det borde du ju se under systemstatus.
Har du raderat och kollat igenom alla fel och varningar under systemstatus i mapen? Det måste tydligen göras för att kunna lämna installatörsläget. Har du kommit ur det?
Vet inte om man måste ha någon inpasseringssektion och var du lagt dina IR, men ingång ett var förprogrammerad som inpassering/entredörr i mitt fall. Ifall du har någon ingång aktiv utan att ha detektor/magnetkontakt kopplad i den slingan kommer centralenheten tro att den sektionen larmar. Men det borde du ju se under systemstatus.