999 497 läst ·
5 284 svar
999k läst
5,3k svar
Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?
https://www.dropbox.com/s/que0577blsryzyo/SPC_Installer_CD_V3_4_5.zip där kan den hittas, eller på bewator.se
Tråkigt att glaskrossfunktionen inte fungerade bara.
Samt att det inte går att få tyst utpassering vid deltillkoppling, även fast detta är valt på respektive MAP.
När dörren öppnas under utpasseringstiden så tutar det i manöverpanelerna.
Ett steg fram och två tillbaka
Blev nedgradering till 3.2.5 igen.
Dock hjälpte det att avinstallera SPC Pro, samt ta bort "Translations" i /../appdata/spc, och sedan installera nya versionen, för att få korrekt översättning av de nya funktionerna i programmet.
Tråkigt att glaskrossfunktionen inte fungerade bara.
Samt att det inte går att få tyst utpassering vid deltillkoppling, även fast detta är valt på respektive MAP.
När dörren öppnas under utpasseringstiden så tutar det i manöverpanelerna.
Ett steg fram och två tillbaka
Blev nedgradering till 3.2.5 igen.
Dock hjälpte det att avinstallera SPC Pro, samt ta bort "Translations" i /../appdata/spc, och sedan installera nya versionen, för att få korrekt översättning av de nya funktionerna i programmet.
Hallå!
Har Spc 4320 med GSM-modul.
Har försökt att få sms-verifiering att fungera. Jag får sms vid både larm och fel, men allt som står är bara "Fj" i alla sms jag får.
Hur får jag sms larm och fel i klartext?
Ni som kan...
Har Spc 4320 med GSM-modul.
Har försökt att få sms-verifiering att fungera. Jag får sms vid både larm och fel, men allt som står är bara "Fj" i alla sms jag får.
Hur får jag sms larm och fel i klartext?
Ni som kan...
Antingen tar du bort "åäö" i anläggningsnamn, sektionstexter osv, samt byter språk till engelska - eller så byter du firmware i GSM-modemet till en specialare som tar bort specialtecken från meddelandena och ersätter med "aao", då klipps inte meddelandena av som de gör nu.
https://www.dropbox.com/s/8abo1zy2bwcqdrc/SPC.pfw
Välj Avancerat > Expanderfirmware uppgradering i SPC Pro, välj sedan den nedladdade filen, skicka till central, välj sedan att uppgradera GSM-modemet.
https://www.dropbox.com/s/8abo1zy2bwcqdrc/SPC.pfw
Välj Avancerat > Expanderfirmware uppgradering i SPC Pro, välj sedan den nedladdade filen, skicka till central, välj sedan att uppgradera GSM-modemet.
probeb skrev:
Glömde testa det, provade uppgrader igen nu, men då vägrade den skicka SMS överhuvudtaget.
Sa "modemfel" när jag försökte skicka test-sms, trots att modemstatus var OK, så jag lessnade och körde tillbaka 3.2.5..
Har du provat skicka kommandon på både svenska och engelska?
Tack, det löste problemet! Underbart med snabba svar 
Roligt att höra!
Probe: skickar du kommandon på engelska eller svenska? Tänkte om det är just "å" i xxxx.FRÅN som sätter stopp.. Borde gå att byta användar/systemspråk till engelska och köra xxxx.USET isåfall.
Probe: skickar du kommandon på engelska eller svenska? Tänkte om det är just "å" i xxxx.FRÅN som sätter stopp.. Borde gå att byta användar/systemspråk till engelska och köra xxxx.USET isåfall.
Hur har ni gjort med brandområdet för att ha det alltid tillkopplat?(måste det vara tillkopplat för att sektionerna ska vara aktiva?) Tycker det blir lite rörigt i MAP:en när man ska larma på. För man måste väl ha ett eget område för brand fortfarande?VikHe skrev:+12V ska anslutas till 1 eller 2, - till 3.
Mellan 4 och 5 är reläet slutet i normalläge och bryter vid larm.
Där kopplar du två trådar, med två st motstånd, precis som vilken detektor som helst.
I princip så har du helt rätt, detektorn ska matas med 12V, och har ett relä för att shunta motstånden på larmslingan.
Dock kommer problemet när detektorn ska återställas, då måste nämligen matningsspänningen till detektorn släppas under några sekunder, och det är där den programmerade utgången kommer in i bilden.
Skapa en mappinggate som aktiveras av "#0" på MAP, ställ in tiden till 4 sekunder.
Använd utgång 3 i centralen för att mata rökdetektorerna, denna är ett växlande relä.
Tilldela utgången funktion "mappinggate" och det nummer som du skapade i första steget.
Så; inte så mycket mer komplicerat än en IR-detektor egentligen![]()