Bra tankar ovan!!!

Just när det kommer till egen admin och batteribyte tycker jag att "göra det själv" är den bästa och enklaste lösningen - Vill inte vara knuten till batterier från leverantörer som kan kosta en förmögenhet. Vill inte heller ringa till en växel för att kunna byta batterier i enheter eller förslita sig på en tekniker.

Tid är guld värd - Byta ett batteri själv spar tid istället för att ringa, boka tider och vänta på tekniker.

En viktig aspekt även det vid val av larm.

Farstatjej90
slacker slacker skrev:
Tack alla för er input!

Beslutet är nu fattat från vår sida - Det blir ett Ajax. Med uppkoppling,.

Tråden spårar tyvärr mot VARFÖR vi väljer att skaffa ett larm och inte gentemot frågeställningen VILKET som var den initiala frågeställningen.

Tråden skapades för att få insikt i användarnas uppfattning viket larm som ansågs bäst ur ett ekonomiskt perspektiv över tid samt med vidare frågeställning gällande funktionalitet, uppkoppling och möjligheter med Yale Doorman eller likande som krav.

Baserat på er input, egen efterforskning så blir det nu ett Ajax baserat på ett par punkter:
- Friköpt
- Valbar koppling mot central utifrån kostnader
- Flexibilitet för utbyggnad
- Funktion gentemot Plejd
- Möjlighet med koppling mot ett smart lås ytterdörr
- Pris individuella enheter

TS förbehåller sig rätten att vidare inte förklara VARFÖR vi vill ha ett larm då detta inte var huvudsyftet med tråden.
Så är det alltid på Byggahus , nån postar en bild på ett staket och undrar om det är snyggast med liggande eller stående och hela tråden fylls av kommentarer
"Hur har du förankrat i marken?"
"Den där skruven tål inte salt luft"
"Har du certifiering för staket?"
"Jordhögen till höger i bild kan du ta med 8 tons grävmaskin det gör alltid jag"
"Du tar den väl inte med maskinen utan skopan?"
Och så vidare...

• Gilla
slothy och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Protexus nämns ovan. Har haft larm från dem (Visonic) i mer än 10 år, först Falck som sen gick över till Tempest. Fakturan på väktartjänsten kom just (årsvis) och kostar 1900.

Oftast är nån hemma (jobbar hemifrån mycket) och vi har inte tillgång till nåt sommarställe längre, så larmet är för det mesta av (även om jag vet att många tarar om att man bör ha det på på natten).

Nåväl. Protexus var väldigt bra till en början, men jag upplever att Visonic-produkten blivit sämre. Att nu (när 3g läggs ned) uppdatera mitt larm skulle kosta ganska mycket och så tillkommer nån månadsavgift för admin om man "byter", tidigare kunde de på distans gå in och konfa mitt larm om jag köpte till en extra sensor - nu går inte det om man inte betalar månadsavgift. Jag tänker de lite granna skjuter sig själv i foten, de som köpt från dem är de som vill äga sitt eget larm, hålla nere rörliga kostnader och ha ett system som är bra men öppet. Visonic har varit otroligt stabilt, men det känns väldigt föråldrat. Produkten man kan byta till (och behålla deccar etc) känns inte proffsig (och rätt dyr). Kanske har de helt andra produkter, men på hemsidan var det iallafall sist jag var in framförallt samma produkter de säljer. Jag har batteribackup på fiber, så jag skiter i mobilbackup till larmet. Det tuffar på per fiber.

Jag har kameror helt fristående från larmet, som bara jag har tillgång till. Larmet har ett par deccar med kamera. Appen funkar rätt kass map kameror och kvaliten på bilden är usel.

Skulle jag köpa ett larm igen skulle jag larma alla dörrar och nån decc i hallen, sen troligen inte kosta på att "larma upp" hela huset. Riktiga proffs tror jag inte går in här, då jag inte har nåt som talar för att jag har nåt av större värde - om de gör det så kan de säker överlista larm och väktare. Pundare går nog in och skiter i om de drar larmet, tar vad de ska och går igen.

Att ha väktare tycker jag kan vara bra, vi har mest pensionärer i grannhusen, de som är yngre är ofta borta samma tillfällen som oss (storhelger osv). Man vill inte be en 80-årig granne gå och kolla till ett hus. Däremot har vi bra fungerande grannsamverkan, så lägger man ut en ping i den gruppen kommer alltid någon att kunna kolla huset exteriört.
Kikat lite mer på Visonic - Trodde aldrig det skulle komma till en sådan aspekt - Design, jiiises vad fula delar och det känns som att det är gammalt bara av att titta på det.... 😆

slacker slacker skrev:
Kikat lite mer på Visonic - Trodde aldrig det skulle komma till en sådan aspekt - Design, jiiises vad fula delar och det känns som att det är gammalt bara av att titta på det.... 😆
Kolla inte på Visonics paneler. IQ-panel skall du väl ha i sådana fall?
Övervakningssystem med larmskylt, smart lås, säkerhetskamera, rörelsedetektor och styrpanel från Proteus med PowerG-teknologi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Solhemsgatan Solhemsgatan skrev:
Instämmer med ovanstående. Inbrott gör dom ändå. Om man har larm till väktare så hinner dom inte dit medans tjuven är kvar. Och om dom gör så får dom bara sitra och se på ändå. Kamerabiten? Nä, jag vill inte vara övervakad i mitt eget hem. Tjuter, ja det är ju bra. Men vem bryr sig egentligen. Så för min del är det inte värt alla pengar.
Vi började med och har lagt krutet på brandlarm, så att man vaknar/reagerar snabbt om det börjar brinna i något utrymme. Är man inte hemma så får man vidta åtgärd efter det. Håller med om att larmoperatör/väktartjänst oftast är meningslöst. Skalskyddet ser jag som en förvarning om att någon har gått in eller befinner sig inne och för att slippa komma upp på natten och springa på en obehörig.

K Kane skrev:
Kolla inte på Visonics paneler. IQ-panel skall du väl ha i sådana fall?
[bild]
Den var ju klart snyggare än dem bilden jag hittade - Nackdel på många touchpaneler från både Garda och Ajax samt Visonic är att dem behöver en nätansluning, dvs kabel. Gillar tanken att bara ha en liten kodpanel om det behovet uppstår. En flashing skärm med lite extra funktioner anser jag lite sådär överflödigt.

Det åkte just iväg en beställning på ett Ajax från Secureus.se - 12710kr för en komplett lösning. Panel, Centralenhet, siren, 2 brand, 3 deccare varav 2 med kamera samt 3 dörrbrytare. Eventuella kompletteringar får ske senare. Och ja - vi har ett ganska litet hus.

• Gilla
Nucky och 2 till
  • Laddar…
@
slacker slacker skrev:
Frun vill byta ut larmet - Inga konstigheter där, det är ~14 år gammalt, osmart och går inte att få till med tex ett definitivt smartare dörrlås.

Räknar på olika lösningar - Hyrlarm och köplarm.

Jämför det lite som att man skall köpa en bostadsrätt eller ta en hyresrätt. För det är fanken inte billigt!!

Hade Garda på besök och resulterade i detta:

Installation ingår.
37282kr för larmet, 50% betala upfront - Bara för att jag hatar LF finans och övriga ”kreditgivare” och så 388kr per månad i 48 månader gentemot Garda.
(Tillkommer serviceavtal samt larm avtal) så den faktiska månadskostnaden år 1 är 445kr samt 545kr per månad i resterande 36 månader.
Konstigt att säljaren undvek just de punkterna gällande ”serviceavtal” och ”Säkerhetsavtal B”…. 🤔

Larmet inkluderar en Yale Doorman L3S samt lösning för koppling mot larm.

Totalkostnad - Som jag får det till över 48 månader = 44173kr (Duktigt mycket mer cash med LF finans!!)

SEN blir det billigt med endast serviceavtal (645) och säkerhetsavtalet (1199) per år som ger en månadskostnad om 153kr.
(Via finansiering så är avtalet över 72 månader och där är kostnaderna lägre per månad, men självklart dyrare tutti.)

Verisure:
Hyrlarm rent krasst - Lite fördelar med fler sensorer och en extra deckare med kamera till jämfört med Garda - Ett paket helt enkelt.

Installation ingår.
Startavgift 2990kr
Månadsavgift 549kr
Ingen Yale Dorrman med men däremot lösning för att ansluta ett. Dvs, hårdvara.
Totalkostnad 48 månader (Förutsatt att höjning inte sker).

Totalkostnad 48 månader 29342kr
+ Yale Doorman ~5000kr
Så vi säger 34342kr över 48 månader för att matcha Garda.

Sen löper det på med 549kr i månaden. Tar väl ~12 månader till innan kostnaden faktiskt överstiger ett Garda Larm om man bara kikar på mellanskillnaden i månadskostnad.

Så krasst 60 månader har dem kostat ish samma. Sen drar det iväg med Hyrlarm… duktigt!

Skillnaden är att du äger ditt Garda - Men du fortfarande hyr ditt Verisure.
Så man kan ju börja på ny kula med ett nytt larm genom uppsägning osv efter 60ish månader för att hålla sig uppdaterad. Kanske…

Sen har vi Ajax;
Byggde ett larm likvärdigt båda ovan, totalkostnad (men en extra dörrbrytare på grund av paketlösning) inklusive larmcentral i 48 månader = 27152kr.
+ Yale Doorman L3S ~5000kr

Totalpris 32152kr över 48 månader ungefär.

Månadskostnad under de 4åren är där 0kr i månaden då det ligger med i köpet.
Sedan 1290 per år enligt dagens prislista.
(Safeland).

Det finns för och nackdelar med alla - Det jag gillar är att Ajax kan snacka med plejd.
Sen tror jag man kan kolla kameror själv på Ajax men inte på Garda eller Verisure.
Någon som har koll där!?

Ajax blir dyraste käftsmällen - Men billigast på sikt. Utbyggbart (Lär ju inte hända) och man kan fixa allt själv = klapp på axeln och en öl.
Totalt flexibelt och man bara köper ev nya moduler.

Verisure får man stå med mössan i hand och ringa var 24e månad och gnälla på höjda avgifter.

Garda, tja, 48månader innan man kan kalla nått ”sitt” och sen sitter man helt enkelt fast i den båten. Kostnader för ev. uppgraderingar är oklart.

Har inte plejd i villan, men tankarna finns där på diverse saker och det är det som drar mig lite mot Ajax - Trots den initiala kostnaden.
Garda och Verisure går mer mot Homeassistant och egna lösningar om jag förstår det rätt som troligtvis INTE, någonsin, kommer in i det här huset.
Fånigheten i att ”prata” med teknik är för mycket för mig…

Hur skulle du/ni gjort!?

Fattar att man är mer partisk och kanske lutar åt det man har - Söker input, fördelar, nackdelar eller nått som jag inte tänkt på bortsett från den ekonomiska aspekten.

Sen vad tycker ni - Hyra? Köpa?

Förresten - Någon som vet vilka väktare som Ajax verkligen använder i Fjollträsk!?
Behöver du ett larm kopplat till larmcentral? För får du inbrott så.kan du vara säker på att väktarna inte kommer dit och avbryter något inbrott. Kanske bäst att köra på med det du har, och komplettera med andra lösningar för de "smarta funktioner" du kanske behöver...

• Gilla
Solhemsgatan och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
slacker slacker skrev:
Frun vill byta ut larmet - Inga konstigheter där, det är ~14 år gammalt, osmart och går inte att få till med tex ett definitivt smartare dörrlås.

Räknar på olika lösningar - Hyrlarm och köplarm.

Jämför det lite som att man skall köpa en bostadsrätt eller ta en hyresrätt. För det är fanken inte billigt!!

Hade Garda på besök och resulterade i detta:

Installation ingår.
37282kr för larmet, 50% betala upfront - Bara för att jag hatar LF finans och övriga ”kreditgivare” och så 388kr per månad i 48 månader gentemot Garda.
(Tillkommer serviceavtal samt larm avtal) så den faktiska månadskostnaden år 1 är 445kr samt 545kr per månad i resterande 36 månader.
Konstigt att säljaren undvek just de punkterna gällande ”serviceavtal” och ”Säkerhetsavtal B”…. 🤔

Larmet inkluderar en Yale Doorman L3S samt lösning för koppling mot larm.

Totalkostnad - Som jag får det till över 48 månader = 44173kr (Duktigt mycket mer cash med LF finans!!)

SEN blir det billigt med endast serviceavtal (645) och säkerhetsavtalet (1199) per år som ger en månadskostnad om 153kr.
(Via finansiering så är avtalet över 72 månader och där är kostnaderna lägre per månad, men självklart dyrare tutti.)

Verisure:
Hyrlarm rent krasst - Lite fördelar med fler sensorer och en extra deckare med kamera till jämfört med Garda - Ett paket helt enkelt.

Installation ingår.
Startavgift 2990kr
Månadsavgift 549kr
Ingen Yale Dorrman med men däremot lösning för att ansluta ett. Dvs, hårdvara.
Totalkostnad 48 månader (Förutsatt att höjning inte sker).

Totalkostnad 48 månader 29342kr
+ Yale Doorman ~5000kr
Så vi säger 34342kr över 48 månader för att matcha Garda.

Sen löper det på med 549kr i månaden. Tar väl ~12 månader till innan kostnaden faktiskt överstiger ett Garda Larm om man bara kikar på mellanskillnaden i månadskostnad.

Så krasst 60 månader har dem kostat ish samma. Sen drar det iväg med Hyrlarm… duktigt!

Skillnaden är att du äger ditt Garda - Men du fortfarande hyr ditt Verisure.
Så man kan ju börja på ny kula med ett nytt larm genom uppsägning osv efter 60ish månader för att hålla sig uppdaterad. Kanske…

Sen har vi Ajax;
Byggde ett larm likvärdigt båda ovan, totalkostnad (men en extra dörrbrytare på grund av paketlösning) inklusive larmcentral i 48 månader = 27152kr.
+ Yale Doorman L3S ~5000kr

Totalpris 32152kr över 48 månader ungefär.

Månadskostnad under de 4åren är där 0kr i månaden då det ligger med i köpet.
Sedan 1290 per år enligt dagens prislista.
(Safeland).

Det finns för och nackdelar med alla - Det jag gillar är att Ajax kan snacka med plejd.
Sen tror jag man kan kolla kameror själv på Ajax men inte på Garda eller Verisure.
Någon som har koll där!?

Ajax blir dyraste käftsmällen - Men billigast på sikt. Utbyggbart (Lär ju inte hända) och man kan fixa allt själv = klapp på axeln och en öl.
Totalt flexibelt och man bara köper ev nya moduler.

Verisure får man stå med mössan i hand och ringa var 24e månad och gnälla på höjda avgifter.

Garda, tja, 48månader innan man kan kalla nått ”sitt” och sen sitter man helt enkelt fast i den båten. Kostnader för ev. uppgraderingar är oklart.

Har inte plejd i villan, men tankarna finns där på diverse saker och det är det som drar mig lite mot Ajax - Trots den initiala kostnaden.
Garda och Verisure går mer mot Homeassistant och egna lösningar om jag förstår det rätt som troligtvis INTE, någonsin, kommer in i det här huset.
Fånigheten i att ”prata” med teknik är för mycket för mig…

Hur skulle du/ni gjort!?

Fattar att man är mer partisk och kanske lutar åt det man har - Söker input, fördelar, nackdelar eller nått som jag inte tänkt på bortsett från den ekonomiska aspekten.

Sen vad tycker ni - Hyra? Köpa?

Förresten - Någon som vet vilka väktare som Ajax verkligen använder i Fjollträsk!?
Ingen som kommenterat om det här
https://tv.aftonbladet.se/video/339783/200-sekunder-falsk-trygghet

Farstatjej90
Alltså detta med om det behövs eller inte behövs larmcentral kanske är diskuterat färdigt nu.
Det är lite tröttsamt när TS är så tydlig och sen släpper vi aldrig det.
Hade nån gjort en tråd om att välja bästa dieselbilen kan jag lova att den fyllts av elbilsägare som skulle förhöra TS om alla förutsättningar... Acceptera och gå vidare som det heter...🤔

• Gilla
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Behöver du ett larm kopplat till larmcentral? För får du inbrott så.kan du vara säker på att väktarna inte kommer dit och avbryter något inbrott. Kanske bäst att köra på med det du har, och komplettera med andra lösningar för de "smarta funktioner" du kanske behöver...
Som tidigare nämnt så räknar jag inte med att väktare hinner fram för att styra av något - Men ofta är vi på annan ort, stugan, vänner, resor osv. Själv jobbar jag som resande tekniker så en hel del borta stundtals.

Men om skillnaden är på 90-120kr i månaden för att ha en uppkoppling. Då anser jag det vara skäligt. Att någon skulle åka hit och kika, även efter ett eventuellt inbrott. Inga vänner som bor riktigt nära och ingen släkt nära heller. Grannar absolut.

500ish kronor i månaden - Nej tack!

Så det blir uppkoppling.

slacker slacker skrev:
Bra tankar ovan!!!

Just när det kommer till egen admin och batteribyte tycker jag att "göra det själv" är den bästa och enklaste lösningen - Vill inte vara knuten till batterier från leverantörer som kan kosta en förmögenhet. Vill inte heller ringa till en växel för att kunna byta batterier i enheter eller förslita sig på en tekniker.

Tid är guld värd - Byta ett batteri själv spar tid istället för att ringa, boka tider och vänta på tekniker.

En viktig aspekt även det vid val av larm.
Då är det tur att du inte valt Verisure, de hade specialbatterier, nu tror jag du byter hela brandvarnaren istället.
Min upplevelse av deras brandlarm kan beskådas här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/glom-inte-att-byta-batterier-i-era-verisure-brandlarm.313550/

• Wow
slacker
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Som tidigare nämnt så räknar jag inte med att väktare hinner fram för att styra av något - Men ofta är vi på annan ort, stugan, vänner, resor osv. Själv jobbar jag som resande tekniker så en hel del borta stundtals.

Men om skillnaden är på 90-120kr i månaden för att ha en uppkoppling. Då anser jag det vara skäligt. Att någon skulle åka hit och kika, även efter ett eventuellt inbrott. Inga vänner som bor riktigt nära och ingen släkt nära heller. Grannar absolut.

500ish kronor i månaden - Nej tack!
Jag köpte ett förbetalt simkort för ca 500kr till vårt larm, skulle vara giltigt i fem år. Förvisso bara 2/3G så det lär väl dö snart.
Ajax tar inget för appen just nu iaf.

• Gilla
slacker
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag köpte ett förbetalt simkort för ca 500kr till vårt larm, skulle vara giltigt i fem år. Förvisso bara 2/3G så det lär väl dö snart.
Ajax tar inget för appen just nu iaf.
Det där med 2G/3G kommer nog att ställa till mycket som man inte tänker på för många. Inte bara just kanske med larm men annan övervakning eller liknande.

Lite OT - Poletten trillade just ned att jag måste nog se över 6 av kamerorna på jaktmarken hur dem står sig framöver…

Lägger till ett förbetalt SIM kort på att fixa listan! Tack!

slacker slacker skrev:
Det där med 2G/3G kommer nog att ställa till mycket som man inte tänker på för många. Inte bara just kanske med larm men annan övervakning eller liknande.

Lite OT - Poletten trillade just ned att jag måste nog se över 6 av kamerorna på jaktmarken hur dem står sig framöver…

Lägger till ett förbetalt SIM kort på att fixa listan! Tack!
Jepp!

Jag tänkte faktiskt på det redan 2020 när vi köpte vårt Ajax, och jag valde 2G då den var billigare, och tänkte att nedsläckningen löser vi när det är aktuellt.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Så är det alltid på Byggahus , nån postar en bild på ett staket och undrar om det är snyggast med liggande eller stående och hela tråden fylls av kommentarer
"Hur har du förankrat i marken?"
"Den där skruven tål inte salt luft"
"Har du certifiering för staket?"
"Jordhögen till höger i bild kan du ta med 8 tons grävmaskin det gör alltid jag"
"Du tar den väl inte med maskinen utan skopan?"
Och så vidare...
Det är väl också lite av charmen med ett levande forum.
Så länge man håller god ton och har positiv och hjälpsam inställning - då kan man ju utveckla sina tankar.
Även inveckla såklart, men också känna sig tryggare i sitt beslut.

• Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.