aspa-hasse aspa-hasse skrev:
Jag tror det beror på hur man är som person. Jag vill absolut äga mitt larm själv. Dels vill jag ha kontroll över det, men det blir också klart billigast över tid. Det finns uppenbarligen folk som väljer Verisure. Jag kan knappt sätta mig in i hur dom tänker så de måste vara väldigt olika mig som person. De kanske vill ha enkelt och bekymmersfritt.

Man kan även ringa en lokal larmfirma och sätta upp ett företagslarm som Siemens SPC eller DSC Neo, kopplat till larmcentral som Avarn. Så har jag gjort och det tycker jag blir bäst. Men då kan du inte ha koppling till Doorman.

Med ett självägt larm får du ofta hela kostnaden up-front och det kanske vissa drar sig för. Jag förstår inte folk som köper mobiltelefoner på avbetalning heller, men det finns det uppenbarligen många som gör.
90 % av befolkningen har ej råd att betala runt 15000 på en gång.

J JohanLun skrev:
Nu vet inte jag hur ni gör med doorman, men jag tycker det är rätt bra att ha det separerat från larmet.
Jag har valt att inte ens försöka att koppla ihop vårt Nimly-lås med larmet. Det skall vara separata system. Däremot kan Nimly-låset signalera till hemautomationen att någon har låst upp, så att det tänds. Men det går inte att låsa upp från hemautomationen.

J JohanLun skrev:
Hur tänker ni kring att ha skalskydd på när ni sover? Både TS och andra? Risk att man drar larmet i tid och otid?
Nä. Jag drog det några mornar i början innan jag fick in vanan att larma av. Min fru som är "uppvuxen" med larm har inte gjort det. :P

C cnordi1 skrev:
Då kan man ju skjuta på konsumtionen i ett år och spara månadskostnaden som skulle ha blivit och så har man det.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
M maria01 skrev:
är det riktiga väktare som kommer ut?
Japp!
Tecknad bild av en säkerhetsvakt i kostym och solglasögon, handen uppsträckt som ett stopptecken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J
C cnordi1 skrev:
Då borde de absolut inte köpa larm på abonnemang.

• Gilla
mankot och 3 till
  • Laddar…
J
lejan lejan skrev:
Vill du ansluta till larmcentral går det också för ca 100 kr/mån men då får du betala ev. utryckning.
Jag tror faktiskt de ändrat så det inte kostar sålänge man har motringning och svarar när de ringer eller återkallar om man drar av misstag.

J JohanLun skrev:
Nu vet inte jag hur ni gör med doorman, men jag tycker det är rätt bra att ha det separerat från larmet.

Många kör ju doorman med bara kod, att då larmet stängs av med samma kod tycker jag är väl vanskligt.

Hur tänker ni kring att ha skalskydd på när ni sover? Både TS och andra? Risk att man drar larmet i tid och otid?
Jag kör allting integrerat (lås, larm, brandlarm, mm) för smidighetens skull.
Skalskyddet kör jag på "delvis på" på natten om jag är hemma.
Då är det fristående garaget larmat, huset får vara olarmat, tänker att jag vaknar om någon forcerar sig in.
Kamerorna är dock aktiva nattetid, och när jag inte är hemma, så jag får notiser om någon har varit på plats.

Verisure stödjer plejd, Philips Hue, Lifx, Nuki, Arlo, Wiz och Yale (works with)…
Dessutom kan man ta bilder och stream:a från sina kameror, som du frågade om.

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
Har haft Garda Larm i ganska många år nu så larmet har betalat sig jämfört med att hyra något larm. Vill minnas att det kostade ca 22 000 kr installerat och klart. Hårdvaran kostade nog runt 7-8000 kr men kände inte att jag hade fått rätt på allt själv så tog den dyra totalkostnaden istället.

Allt har fungerat felfritt under alla åren men nu så släcks 2G/3G nätet och då måste man tydligen byta ut GSM-modulen för att larmet ska kunna kommunicera med larmcentralen. Man fick två val:
-Bara byta GSM-modulen vilket kostade 4500 kr.
-Erbjudande att byta ut hela klabbet för 7-8000 kr. Då skulle man få ett modernare larm med annan app (jag har en app även till mitt äldre larm) och någon extra funktion.

Tyckte detta var riktigt surt då man faktiskt betalat ganska mycket pengar redan för larmet. Däremot så är tryggheten att de kan se ifall branddetektorn går igång och då larma brandkåren värt en liten slant tycker vi. Så det fick bli det billigare alternativet för vår del.
Den största avskräckande effekten är nog inte om man har en ny app eller senaste kameran utan skyltarna utanpå fastigheten.

Med det sagt så anser vi ändå att Garda Larm är ett bra köp om man tänker sig behålla larmet i en hel del år. Gör man inte det så är den nog svår att räkna hem.

slacker slacker skrev:
Frun vill byta ut larmet - Inga konstigheter där, det är ~14 år gammalt, osmart och går inte att få till med tex ett definitivt smartare dörrlås.

Räknar på olika lösningar - Hyrlarm och köplarm.

Jämför det lite som att man skall köpa en bostadsrätt eller ta en hyresrätt. För det är fanken inte billigt!!

Hade Garda på besök och resulterade i detta:

Installation ingår.
37282kr för larmet, 50% betala upfront - Bara för att jag hatar LF finans och övriga ”kreditgivare” och så 388kr per månad i 48 månader gentemot Garda.
(Tillkommer serviceavtal samt larm avtal) så den faktiska månadskostnaden år 1 är 445kr samt 545kr per månad i resterande 36 månader.
Konstigt att säljaren undvek just de punkterna gällande ”serviceavtal” och ”Säkerhetsavtal B”…. 🤔

Larmet inkluderar en Yale Doorman L3S samt lösning för koppling mot larm.

Totalkostnad - Som jag får det till över 48 månader = 44173kr (Duktigt mycket mer cash med LF finans!!)

SEN blir det billigt med endast serviceavtal (645) och säkerhetsavtalet (1199) per år som ger en månadskostnad om 153kr.
(Via finansiering så är avtalet över 72 månader och där är kostnaderna lägre per månad, men självklart dyrare tutti.)

Verisure:
Hyrlarm rent krasst - Lite fördelar med fler sensorer och en extra deckare med kamera till jämfört med Garda - Ett paket helt enkelt.

Installation ingår.
Startavgift 2990kr
Månadsavgift 549kr
Ingen Yale Dorrman med men däremot lösning för att ansluta ett. Dvs, hårdvara.
Totalkostnad 48 månader (Förutsatt att höjning inte sker).

Totalkostnad 48 månader 29342kr
+ Yale Doorman ~5000kr
Så vi säger 34342kr över 48 månader för att matcha Garda.

Sen löper det på med 549kr i månaden. Tar väl ~12 månader till innan kostnaden faktiskt överstiger ett Garda Larm om man bara kikar på mellanskillnaden i månadskostnad.

Så krasst 60 månader har dem kostat ish samma. Sen drar det iväg med Hyrlarm… duktigt!

Skillnaden är att du äger ditt Garda - Men du fortfarande hyr ditt Verisure.
Så man kan ju börja på ny kula med ett nytt larm genom uppsägning osv efter 60ish månader för att hålla sig uppdaterad. Kanske…

Sen har vi Ajax;
Byggde ett larm likvärdigt båda ovan, totalkostnad (men en extra dörrbrytare på grund av paketlösning) inklusive larmcentral i 48 månader = 27152kr.
+ Yale Doorman L3S ~5000kr

Totalpris 32152kr över 48 månader ungefär.

Månadskostnad under de 4åren är där 0kr i månaden då det ligger med i köpet.
Sedan 1290 per år enligt dagens prislista.
(Safeland).

Det finns för och nackdelar med alla - Det jag gillar är att Ajax kan snacka med plejd.
Sen tror jag man kan kolla kameror själv på Ajax men inte på Garda eller Verisure.
Någon som har koll där!?

Ajax blir dyraste käftsmällen - Men billigast på sikt. Utbyggbart (Lär ju inte hända) och man kan fixa allt själv = klapp på axeln och en öl.
Totalt flexibelt och man bara köper ev nya moduler.

Verisure får man stå med mössan i hand och ringa var 24e månad och gnälla på höjda avgifter.

Garda, tja, 48månader innan man kan kalla nått ”sitt” och sen sitter man helt enkelt fast i den båten. Kostnader för ev. uppgraderingar är oklart.

Har inte plejd i villan, men tankarna finns där på diverse saker och det är det som drar mig lite mot Ajax - Trots den initiala kostnaden.
Garda och Verisure går mer mot Homeassistant och egna lösningar om jag förstår det rätt som troligtvis INTE, någonsin, kommer in i det här huset.
Fånigheten i att ”prata” med teknik är för mycket för mig…

Hur skulle du/ni gjort!?

Fattar att man är mer partisk och kanske lutar åt det man har - Söker input, fördelar, nackdelar eller nått som jag inte tänkt på bortsett från den ekonomiska aspekten.

Sen vad tycker ni - Hyra? Köpa?

Förresten - Någon som vet vilka väktare som Ajax verkligen använder i Fjollträsk!?
https://www.securitashome.se/

För att det känns bäst att ha larmet ifrån de som åker på rycken!

Detta är alltså Securitas (de med väktarna) inte Verisure/Securitas direct.

Villabergskuben Villabergskuben skrev:
[länk]

För att det känns bäst att ha larmet ifrån de som åker på rycken!

Detta är alltså Securitas (de med väktarna) inte Verisure/Securitas direct.
är det inte samma ägare? som Verisure/Securitas och hur lång tid garanterar dom att väktaren dycker upp?

J
H henke71 skrev:
Har haft Garda Larm i ganska många år nu så larmet har betalat sig jämfört med att hyra något larm. Vill minnas att det kostade ca 22 000 kr installerat och klart. Hårdvaran kostade nog runt 7-8000 kr men kände inte att jag hade fått rätt på allt själv så tog den dyra totalkostnaden istället.

Allt har fungerat felfritt under alla åren men nu så släcks 2G/3G nätet och då måste man tydligen byta ut GSM-modulen för att larmet ska kunna kommunicera med larmcentralen. Man fick två val:
-Bara byta GSM-modulen vilket kostade 4500 kr.
-Erbjudande att byta ut hela klabbet för 7-8000 kr. Då skulle man få ett modernare larm med annan app (jag har en app även till mitt äldre larm) och någon extra funktion.

Tyckte detta var riktigt surt då man faktiskt betalat ganska mycket pengar redan för larmet. Däremot så är tryggheten att de kan se ifall branddetektorn går igång och då larma brandkåren värt en liten slant tycker vi. Så det fick bli det billigare alternativet för vår del.
Den största avskräckande effekten är nog inte om man har en ny app eller senaste kameran utan skyltarna utanpå fastigheten.

Med det sagt så anser vi ändå att Garda Larm är ett bra köp om man tänker sig behålla larmet i en hel del år. Gör man inte det så är den nog svår att räkna hem.
Jag har för mig de hade samma Visonic larmcentral? Det går att komma billigare undan, modulen kostar har jag för mig nån tusenlapp, men måste ha en nyare "firmware". Det verkar som man kan programmera om, men inte utan utrustning. Jag köpte en central begagnad med rätt firmware MEN man måste isåfall sätta upp allt själv, inkl koppling till larmcentral. Inget bolag lär vara sugen att meka ihop ett hemmaköpt system (jag tänkte det skulle vara lätt, men jag tror jag gett upp).

Jag har istället en UPS vid min router/fiber. Fibern går nedgrävd. Om någon slår av huvudbrytaren så lever min fiber X-antal minuter innan den dör. Då kommer larmet skicka "strömavbrott". Om Tempest sköter sig så bör de ana oråd. Om larmet inte går att kontakta så antar jag att de anser det vara ett "larm" man ska agera på? Förhoppningsvis bryter de upp dörren ganska kort efter tjuvarna (om man antar de gör så) slår av huvudbrytaren då de vet att larm larmar om det. Då kommer även larmet fram. Väktarna lär ändå inte ta tjuvarna på bar gärning.

Jag har lekt med tanken att installera en down-detector också, så jag får ett larm om jag har strömavbrott. Men jag har inte riktigt tiden eller orken att fixa det - då vi i princip alltid är hemma.

M maria01 skrev:
är det inte samma ägare? som Verisure/Securitas och hur lång tid garanterar dom att väktaren dycker upp?
Verisure är Verisure (fd. Securitas Direkt) - de är precis börsnoterade under namnet Verisure. Sedan har du Securitas som är det stora globala bolaget Securitas som också är börsnoterade sedan länge (de tre röda prickarna som logotype) de har ingen koppling till varandra förutom att Verisure köper väktarutryckningarna av Securitas (men larmen går först till deras larmcentral).

slacker slacker skrev:
Frun vill byta ut larmet - Inga konstigheter där, det är ~14 år gammalt, osmart och går inte att få till med tex ett definitivt smartare dörrlås.

Räknar på olika lösningar - Hyrlarm och köplarm.

Jämför det lite som att man skall köpa en bostadsrätt eller ta en hyresrätt. För det är fanken inte billigt!!

Hade Garda på besök och resulterade i detta:

Installation ingår.
37282kr för larmet, 50% betala upfront - Bara för att jag hatar LF finans och övriga ”kreditgivare” och så 388kr per månad i 48 månader gentemot Garda.
(Tillkommer serviceavtal samt larm avtal) så den faktiska månadskostnaden år 1 är 445kr samt 545kr per månad i resterande 36 månader.
Konstigt att säljaren undvek just de punkterna gällande ”serviceavtal” och ”Säkerhetsavtal B”…. 🤔

Larmet inkluderar en Yale Doorman L3S samt lösning för koppling mot larm.

Totalkostnad - Som jag får det till över 48 månader = 44173kr (Duktigt mycket mer cash med LF finans!!)

SEN blir det billigt med endast serviceavtal (645) och säkerhetsavtalet (1199) per år som ger en månadskostnad om 153kr.
(Via finansiering så är avtalet över 72 månader och där är kostnaderna lägre per månad, men självklart dyrare tutti.)

Verisure:
Hyrlarm rent krasst - Lite fördelar med fler sensorer och en extra deckare med kamera till jämfört med Garda - Ett paket helt enkelt.

Installation ingår.
Startavgift 2990kr
Månadsavgift 549kr
Ingen Yale Dorrman med men däremot lösning för att ansluta ett. Dvs, hårdvara.
Totalkostnad 48 månader (Förutsatt att höjning inte sker).

Totalkostnad 48 månader 29342kr
+ Yale Doorman ~5000kr
Så vi säger 34342kr över 48 månader för att matcha Garda.

Sen löper det på med 549kr i månaden. Tar väl ~12 månader till innan kostnaden faktiskt överstiger ett Garda Larm om man bara kikar på mellanskillnaden i månadskostnad.

Så krasst 60 månader har dem kostat ish samma. Sen drar det iväg med Hyrlarm… duktigt!

Skillnaden är att du äger ditt Garda - Men du fortfarande hyr ditt Verisure.
Så man kan ju börja på ny kula med ett nytt larm genom uppsägning osv efter 60ish månader för att hålla sig uppdaterad. Kanske…

Sen har vi Ajax;
Byggde ett larm likvärdigt båda ovan, totalkostnad (men en extra dörrbrytare på grund av paketlösning) inklusive larmcentral i 48 månader = 27152kr.
+ Yale Doorman L3S ~5000kr

Totalpris 32152kr över 48 månader ungefär.

Månadskostnad under de 4åren är där 0kr i månaden då det ligger med i köpet.
Sedan 1290 per år enligt dagens prislista.
(Safeland).

Det finns för och nackdelar med alla - Det jag gillar är att Ajax kan snacka med plejd.
Sen tror jag man kan kolla kameror själv på Ajax men inte på Garda eller Verisure.
Någon som har koll där!?

Ajax blir dyraste käftsmällen - Men billigast på sikt. Utbyggbart (Lär ju inte hända) och man kan fixa allt själv = klapp på axeln och en öl.
Totalt flexibelt och man bara köper ev nya moduler.

Verisure får man stå med mössan i hand och ringa var 24e månad och gnälla på höjda avgifter.

Garda, tja, 48månader innan man kan kalla nått ”sitt” och sen sitter man helt enkelt fast i den båten. Kostnader för ev. uppgraderingar är oklart.

Har inte plejd i villan, men tankarna finns där på diverse saker och det är det som drar mig lite mot Ajax - Trots den initiala kostnaden.
Garda och Verisure går mer mot Homeassistant och egna lösningar om jag förstår det rätt som troligtvis INTE, någonsin, kommer in i det här huset.
Fånigheten i att ”prata” med teknik är för mycket för mig…

Hur skulle du/ni gjort!?

Fattar att man är mer partisk och kanske lutar åt det man har - Söker input, fördelar, nackdelar eller nått som jag inte tänkt på bortsett från den ekonomiska aspekten.

Sen vad tycker ni - Hyra? Köpa?

Förresten - Någon som vet vilka väktare som Ajax verkligen använder i Fjollträsk!?
Hade Verisure förut, men bytte till Sector. Verisure hade orimligt lång servicetid, fick vara utan larm i flera veckor. Lite lägre månadskostnad också, och låg installationskostnad, ingen bindningstid.

Villabergskuben Villabergskuben skrev:
Verisure är Verisure (fd. Securitas Direkt) - de är precis börsnoterade under namnet Verisure. Sedan har du Securitas som är det stora globala bolaget Securitas som också är börsnoterade sedan länge (de tre röda prickarna som logotype) de har ingen koppling till varandra förutom att Verisure köper väktarutryckningarna av Securitas (men larmen går först till deras larmcentral).
men hur lång tid tills väktaren kommer?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.