Hej, renoverade för 2 år sedan en gammal garageport och satte då upp spårad plywood. Plywooden grundades och målades, och skruvades sen fast. Nu har jag fått sprickor i själva plywooden, se bild. Sprickorna är spridda över hela plywoodskivorna. Jag har tagit bort färg på ett ställe och kan se att sprickorna är i träet, men jag kan inte se om de går igenom skivan eller bara är i yttersta lagret i plywooden. Porten vetter mot öster.

Än så länge bara ett estetiskt problem, men har satt av tid för åtgärd. Frågan är bara vad som blir effektivast:
a) slipa och måla
b) som (a) föregånget av att försöka fylla i sprickorna
c) ta bort plywooden och sätta upp panel istället, alt sätta upp spårad plywood av högre kvalitet.

Någon som har något tips?
Tack på förhand

• 20260628_200851.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
NizzyBrada NizzyBrada skrev:
Frågan är bara vad som blir effektivast:
a) slipa och måla
a)

Använder man färg som är flexibel gör det inte så mycket om det spricker under färgen. Samt det håller ute fukt som kan förvärra sprickorna.

• Gilla
Rolexren och 1 till
  • Laddar…
Antar att du använt en furuplywood, den är känslig för sprickor i ytfaneret. Många dörrtillverkare använder björkplywood eftersom den är hårdare och inte lika känslig. Om du väntar lite och låter den spricka färdigt och sedan målar om den när den är riktigt torr kanske den håller bättre.

• Gilla
NizzyBrada
  • Laddar…
Plywood beter sig tråkigt nog på det sättet. Vet inte ens om linoljefärg klarar det utan att spricka. Om inte så är det bara olja, tjära eller Roslagsmahogny som förmodligen klarar underlaget utan att spricka iom att det inte bildar ngn hård film på ytan. Alla dessa behandlingar måste ha trärent underlag annars är det meningslöst.

• Gilla
NizzyBrada och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Vet inte ens om linoljefärg klarar det utan att spricka.
Eftersom linoljefärg inte är elastisk utan mycket hård spricker den alltid med tiden. Så det är nog inget bra val. Då är rimligen akrylatfärg bättre eftersom den är elastisk och därför inte spricker.

Mnjaeej, där har jag en annan syn på saken.

En väsentlig skillnad mellan linoljefärg och plastfärg (inkl alkyd) är att linoljan tränger/sugs in i träet vilket gör att den inte bildar en film som bara ligger på ytan. Det ger andra egenskaper. Huruvida det är tillräckligt för att fungera på plywood vet jag inte.

Att linoljefärgen torkar och kritar med tiden är känt, men den släpper normalt inte från underlaget utan kan återställas med ett lager linolja, (om det görs innan kritningen gått för långt).

Gammal plastfärg är allt annat än elastisk, och eftersom den endast ligger som en film ovanpå träet så sitter den inte fast utan flagar. Därför måste den skrapas bort omsorgsfullt. Ett bedrövligt drygt, trist, jobbigt och tidsödande arbete som inte behövs med linoljefärg.

• Gilla
Johannesbook och 2 till
  • Laddar…
NizzyBrada NizzyBrada skrev:
Hej, renoverade för 2 år sedan en gammal garageport och satte då upp spårad plywood. Plywooden grundades och målades, och skruvades sen fast. Nu har jag fått sprickor i själva plywooden, se bild. Sprickorna är spridda över hela plywoodskivorna. Jag har tagit bort färg på ett ställe och kan se att sprickorna är i träet, men jag kan inte se om de går igenom skivan eller bara är i yttersta lagret i plywooden. Porten vetter mot öster.

Än så länge bara ett estetiskt problem, men har satt av tid för åtgärd. Frågan är bara vad som blir effektivast:
a) slipa och måla
b) som (a) föregånget av att försöka fylla i sprickorna
c) ta bort plywooden och sätta upp panel istället, alt sätta upp spårad plywood av högre kvalitet.

Någon som har något tips?
Tack på förhand
Hej,

Har också satt spårad plywood på en dörr. Det är länge sedan, men den är fortfarande OK. Dränkte den i linolja/terpentin när den var ny och målade med linoljefärg. Sedan har den underhållits med Biltemas kinesolja några gånger. Du kan pröva med att slipa, olja och måla med samma metoder.

hälsningar

Olle

• Gilla
NizzyBrada
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
En väsentlig skillnad mellan linoljefärg och plastfärg (inkl alkyd) är att linoljan tränger/sugs in i träet
Alkydfärg tränger in i träet den är precis som linoljefärg en färg som till slut spricker. I motsats till akrylatfärg som är vattenbaserad och elastisk.

En av akrylatfärgens största fördelar är just dess höga elasticitet, som gör att färgfilmen kan följa träets naturliga rörelser utan att spricka eller krackelera som linoljefärg och alkydfärg gör. Kort sagt: akrylatfärger är kända för sin höga elasticitet och goda väderbeständighet. Naturligtvis finns det bättre och sämre sorter och metoder som med det mesta. Så det lönar sig att välja hög kvalitet och använda korrekt metod.
Oldboy Oldboy skrev:
Gammal plastfärg är allt annat än elastisk
Vad menar du?

Visst plastfärg(alkydfärg) är inte elastisk. Det är korrekt. Plastfärg (akrylatfärg) däremot är väldigt elastisk.
  • "Plastfärg" är ett begrepp som egentligen bara betyder färg avsedd för att måla på plast med. Analogt med träfärg och metallfärg. Det är en huvudanledning att undvika begreppet när man avser något annat.

• Alkydfärg, epoxifärg, akrylatfärg och vinylfärg är några få exempel på "plastfärger", om man istället menar färg med plast som bindemedel. Fast variationen inom gruppen "plastfärg" är så stor att man inte vet vad som menas med ordet "plastfärg" när någon använder det. Det är en annan anledning att undvika begreppet.

N Nissegandhi skrev:
Antar att du använt en furuplywood, den är känslig för sprickor i ytfaneret. Många dörrtillverkare använder björkplywood eftersom den är hårdare och inte lika känslig. Om du väntar lite och låter den spricka färdigt och sedan målar om den när den är riktigt torr kanske den håller bättre.
Tack för infon. Troligen är det precis så.

O Olle S Andersson skrev:
Hej,

Har också satt spårad plywood på en dörr. Det är länge sedan, men den är fortfarande OK. Dränkte den i linolja/terpentin när den var ny och målade med linoljefärg. Sedan har den underhållits med Biltemas kinesolja några gånger. Du kan pröva med att slipa, olja och måla med samma metoder.

hälsningar

Olle
Tack för tipset!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.