J jonaserik skrev:
Men KFM håller ett krav i ett år. Så ni måste lämna in nytt till dom, innom ett år för att förnya kravet.
Har för mig att det kostar 300 kr varje gång, det är då en kostnad för att hålla ärendet vid liv.
Bara fråga KFM hur det är med förnyelse.
Tack! Det visste jag inte. Det var kanske därför vi fick en tidslimit. Vi fick fram till 30é december på oss att lyckas med en egen delgivning.
...medan KFM tog 1,5 år på sig att göra, typ ingenting.

C
H hempularen skrev:
Men då blir det bara på de poster som de väljer att basera åtalet på.
Ja, det finns ju en risk här att polis/åklagare väljer att bara fokusera på enskilda delar av händelsen. I synnerhet om de bara blivit "serverade" med ett urval av underlag. Men ett skadeståndsanspråk i ett brottsmål är annars standard, inga konstigheter.

• Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
Jenpet Jenpet skrev:
Tack! Det visste jag inte. Det var kanske därför vi fick en tidslimit. Vi fick fram till 30é december på oss att lyckas med en egen delgivning.
...medan KFM tog 1,5 år på sig att göra, typ ingenting.
Hej!

Jag tror ni går fel väg här genom att blanda in KFM redan nu. Även när KFM har delgivit så kan svaranden neka och då behöver ni domstolsprövning för att fastställa skulden. Er skuld är inte exakt fastställd och kanske är även skadestånd aktuellt.

Det finns ingen anledning att vänta på att Kronofogden ska berätta för er att ni behöver ett domstolsbeslut, ni kan öppna en talan direkt i tingsrätten. Tingsrätten sysslar också med delgivning och kanske fixar det bättre än KFM.

Så jag skulle föreslå att ni i samfälligheten lägger lite av era pengar på en jurist och öppnar en stämningsansökan i tingsrätten, prövar fallet där helt enkelt. När det är klart och skulden är fastställd då kommer KFM sköta själva indrivningen.

Detta är civilrättsligt och det är det som är i samfällighetens intresse, polisen kommer bara titta på själva brottet.

S sarrigato skrev:
Så jag skulle föreslå att ni i samfälligheten lägger lite av era pengar på en jurist och öppnar en stämningsansökan i tingsrätten, prövar fallet där helt enkelt. När det är klart och skulden är fastställd då kommer KFM sköta själva indrivningen.
Jag skulle föreslå att ni inte lägger pengar alls på någon jurist. Det kostar för mycket pengar.

C
S sarrigato skrev:
Detta är civilrättsligt och det är det som är i samfällighetens intresse, polisen kommer bara titta på själva brottet.
Samtidigt otroligt mycket enklare/billigare att bara åka snålskjuts på brottsmålet och begära skadestånd. Iallafall i teorin, om man inte behöver lägga massa tid och energi på att försöka få fart på polisutredningen.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Jag skulle föreslå att ni inte lägger pengar alls på någon jurist. Det kostar för mycket pengar.
Rättegångskostnader ska ju ersättas om de vinner, och det borde vara tämligen enkelt att vinna. Bevis finns nog gott om verkar det som.

Men visst, om de inte tror de kommer få pengarna pga att personen är skuldsatt så kanske de inte är värt. Jag skulle ändå säga att lägga 10-20 tusen kan vara en rimlig investering, för rådgivning. Men de kan såklart köra hela fallet själva med.

• Gilla
Jenpet
  • Laddar…
Jenpet Jenpet skrev:
Summan är ca 300 000 kr
Om det finns fullgoda bevis så går det väl att anlita advokat för enskilt åtal så att kassören blir straffad, men det hjälper er förstås inte att få pengarna tillbaka om inget finns att mäta ut. Har kassören redan gjort av med pengarna från husförsäljningen? Hur har egentligen revisorerna arbetat under tiden detta fortgått?

S Stefan1972 skrev:
De följer tyvärr ganska normala arbetssätt bara. De gör inga hejdlösa försök att få tag i folk. Det gör det "normala" typ. Sen får man möjlighet att delge själv eller med hjälp av nån annan.....de anser inte att ansökningssumman räcker till så mycket mer. Det är väl typ en timmes jobb per ansökan. Då ligger de inte och spanar vid bostadshus i flera dygn direkt..........
Appendix Appendix skrev:
Vi bor i ett land dör polisen prioriterar det politikerna säger för stunden (och det den enskilda polisen stör sig på i stunden)

Utredningar läggs ner på löpande band. Ofta utan att nån ens läst igenom nått

Räkna med att om nått händer så blir det när preskriptionstiden närmar sig.
Enligt läran om samhällsfördraget har staten sitt våldsmonopol i utbyte mot att den skyddar medborgarna. Man kan förstås inte räkna med att det ska fungera hundraprocentigt, men någonstans kommer ju respekten för detta våldsmonopol att falla om inte staten sköter sin del. Detta trots att något fördrag inte existerar på papper utan är en statsvetenskaplig teori.

RoTe
Folk har säkert redan skrivit detta men jag är för lat för att läsa hela tråden. Polisen får bara mer och mer pengar och producerar mindre och mindre resultat. För att då inte verka helt jävla efterblivna jagar man enkla "pinnar" vilket är väl och ökänt, den sk pinnjakten. Man inriktar sig på folk man kan sätta dit utan för stora arbetsinsatser. Jag och mina kollegor märker detta så extremt väl då vi ringer polisen för diverse brott, oftast är intresset svalt, men nämner man att man endera har eller har sett narkotika så kommer två enheter direkt för att inkassera ett "ringa nark" vilket är en bra pinne i statistiken på ett genast löst brott.

• Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Enligt läran om samhällsfördraget har staten sitt våldsmonopol i utbyte mot att den skyddar medborgarna. Man kan förstås inte räkna med att det ska fungera hundraprocentigt, men någonstans kommer ju respekten för detta våldsmonopol att falla om inte staten sköter sin del. Detta trots att något fördrag inte existerar på papper utan är en statsvetenskaplig teori.
Och om polisen tycker sig inte har tid då?

Då är det du säger det Churchill skulle kallat ”bara en papperslapp”

RoTe
Appendix Appendix skrev:
Och om polisen tycker sig inte har tid då?

Då är det du säger det Churchill skulle kallat ”bara en papperslapp”
Polisen har inte tid för den vanliga medborgaren, det dom litar på är att denne är för feg för att uträtta något själv, vilket stämmer på svensken till 99%. Den övriga procenten, ja, ni har nog kanske fantasi.

På ämnet långsam polis. Jag hade en gång anledning att ringa till 114 14. Alltså inte brådskande ärende. Hamnade i en telefonkö där en prator upplyste om att förväntad kötid var 74 timmar....

Ärendet var en äldre granne som under promenad hade bivit vittne till en omlastning av ett antal automatvapen mellan två bilar. Men det var "igår". Hon är absolut trovärdig, men jag antog ändå att hon egentligen hade sett något annat. Jag ville inte diskutera i detalj med henne vad hon hade sett, var rädd att "förstöra" vittnesmålet. Så fick hennes tillåtelse att kontakta polisen. Men 74 timmar i telefonkö, aldrig.

Fick ringa 112 istället, och de tog tacksamt hand om tipset. Vet att de kontaktade grannen, men det var nog som jag trodde, att hon hade sett ngt. annat, för jag hörde inget mer om det.

Men egentligen skall man ju inte belasta 112 med en observation som inte är akut färsk, så det är lite skandal att tipsnumret uppenbarligen inte är bemannad.

F FGLIN skrev:
Om det finns fullgoda bevis så går det väl att anlita advokat för enskilt åtal så att kassören blir straffad, men det hjälper er förstås inte att få pengarna tillbaka om inget finns att mäta ut. Har kassören redan gjort av med pengarna från husförsäljningen? Hur har egentligen revisorerna arbetat under tiden detta fortgått?
Ja, jag funderar på att tala med en advokat jag känner. Han är visserligen mera affärsadvokat än en brottmålare, men tanken finns där.

Jag har kollat kassören och de äger inte längre någon bil, vilket de gjorde tidigare. Just det att de inte längre har någon bil gör att jag tror att de har gjort av med alla pengar på ett eller annat sätt.
Radhuset de sålde fick de extremt bra betalt för då det var i slutet av pandemin och alla ville ha ett hus så priserna rusade.
De hade bott där i ca 30 år så jag tänker att de inte var så högt belånade så det borde bli en rejäl slant över.
De har också barn som bor långt ifrån, så en bil har varit nödvändig tidigare för att hälsa på dem.
Revisorerna har blivit lurade precis som vi andra av de falska kontoutdragen.

Mycket möjligt att en advokat med "rätt språk" kan få fart på ärendet.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Mycket möjligt att en advokat med "rätt språk" kan få fart på ärendet.
Ja, det är min tanke. Jag har ju ingenting att förlora. Grejen är nu mera ilska mot Polismyndigheten än själva ärendet i sig.
Jag börjar känna mig som traktens "Ove" och som en rättshaverist...😁 men om det är vad som krävs så får det bli så.
Imorgon mailar jag den Polis som har hand om ärendet, den som skrev att de jobbar så fort de kan, att jag nu tagit kontakt med Åklagarmyndigheten, anmält polisen till JO och kommer att kontakta varenda mediabyrå jag kan komma på med tillägget att det inte är enskilda poliser jag kritiserar, utan myndigheten i sig. Håll tummarna för mig.
Fortsättning följer...😈😄

Redigerat:
  • Gilla
YuGi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.