Jenpet Jenpet skrev:
Nej, inte ännu, men det kommer att ske inom kort. Jag behöver bara ta reda på lite mer hur det fungerar då detta inte är min spetskompetens.
Du kan göra det direkt på webben via länken nedan:

https://www.jo.se/jo-anmalan/formular-for-jo-anmalan/

Där finns även information om vilken typ av ärenden de hanterar, respektive inte hanterar, och annan matnyttig information.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Nu vet jag inte ifall du bara leker med ord
Absolut inte.

L lbgu skrev:
Föreningen har givetvis ingen egen vilja, men för föreningens medlemmar kan det väl vara önskvärt att personen straffas.
Det kan de säkert men nu är detta en samfällighetsförening som jag antar är bildad genom ett anläggningsbeslut hos Lantmäteriet. Det är anläggningsbeslutet som styr vad föreningen får, och inte får, ägna sig åt. Bara för att föreningens medlemmar önskar något är det inte säkert att föreningen får ägna sig åt detta.

Det finns andra här som kan lagstiftningen kring detta mycket bättre och jag ser gärna kommentera från dessa.

Återigen, inom rimliga gränser ser jag det självklart att föreningen ska lägga kraft på att få tillbaka de pengar som har försvunnit. Det är dock inte alls självklart att föreningen ens får ägna sig åt aktiviteter som enbart handlar om att hämnas, alltså att straffa gärningspersonen, även om föreningen samtliga medlemmar inget högre önskar.
 
  • Gilla
  • Arg
och en till och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är anläggningsbeslutet som styr vad föreningen får, och inte får, ägna sig åt. Bara för att föreningens medlemmar önskar något är det inte säkert att föreningen får ägna sig åt detta.
Så du menar att en förening som blir utsatt för ett brott inte får göra en polisanmälan eftersom det inte står i anläggningsbeslutet att föreningen ska ägna sig åt polisanmälningar. Tror du verkligen på det? Det är så absurt att man blir mållös.
 
  • Gilla
  • Älska
swagmeikster21 och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Så du menar att en förening som blir utsatt för ett brott inte får göra en polisanmälan eftersom det inte står i anläggningsbeslutet att föreningen ska ägna sig åt polisanmälningar. Tror du verkligen på det? Det är så absurt att man blir mållös.
Det är klart man får driva detta.
Föreningens uppgift är att ta in medel för att underhålla/reparera det föreningen är skapad för. Om någon förskingrat dessa medel tror jag absolut att föreningen har en skyldighet att försöka få dem tillbaka...😊
 
  • Gilla
merbanan och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Så du menar att en förening som blir utsatt för ett brott inte får göra en polisanmälan eftersom det inte står i anläggningsbeslutet att föreningen ska ägna sig åt polisanmälningar. Tror du verkligen på det? Det är så absurt att man blir mållös.
Är du ens läskunnig? Är det här för svårt att förstå: "Anmäla det ska man såklart göra men börjar det kosta föreningen att driva frågan bör man nog fungera om detta verkligen ligger i föreningens intresse utifrån det syfte föreningen har."

Det är INTE polisanmälan som ifrågasätts!

Däremot är det formellt korrekt att inte använda samfälligheten till att "jaga" syndaren. I detta fallet när TS har medlemmarnas stöd att åtminstone försöka med en delgivning så kan det knappast anses vara något praktiskt problem. Det är ju först om man början fundera på att engagera advokat etc. som det kan bli problematiskt.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Är du ens läskunnig? Är det här för svårt att förstå: "Anmäla det ska man såklart göra men börjar det kosta föreningen att driva frågan bör man nog fungera om detta verkligen ligger i föreningens intresse utifrån det syfte föreningen har."

Det är INTE polisanmälan som ifrågasätts!

Däremot är det formellt korrekt att inte använda samfälligheten till att "jaga" syndaren. I detta fallet när TS har medlemmarnas stöd att åtminstone försöka med en delgivning så kan det knappast anses vara något praktiskt problem. Det är ju först om man början fundera på att engagera advokat etc. som det kan bli problematiskt.
Min tanke också. Innan jag tog in delgivningsbyrån så informerades medlemmarna om kostnaden för denna. Sedan kan jag hålla med dig om att dra på med stora kostnader som en advokat, så kan kanske den kostnaden överstiga eller i alla fall närma sig skulden och då är det en helt annan sak.
Nej, här är mitt mål att få polisen att göra sitt arbete så att vi kan ägna oss åt det vi skall.
 
  • Gilla
Anders Runsten och 4 till
  • Laddar…
Har du testat att kontakta Åklagarmyndigheten? Kombinationen av att det torde vara förhållandevis enkelt att utreda och sannolikt grova brott, kanske får dem intresserade?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
globaljuggler globaljuggler skrev:
Har du testat att kontakta Åklagarmyndigheten? Kombinationen av att det torde vara förhållandevis enkelt att utreda och sannolikt grova brott, kanske får dem intresserade?
Nej, det har jag inte ens tänkt på att man kan gå den vägen...
Tack för tipset!!! Jag skall rota i det, tack!
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Så du menar att en förening som blir utsatt för ett brott inte får göra en polisanmälan
Du är alldeles uppenbart ute för att medvetet missförstå. Det är väldigt svårt att förstå vad du är ute efter. Jag skrev:
Alfredo Alfredo skrev:
Anmäla det ska man såklart göra
Och har till och med upprepat det en gång extra för dig. Ändå förstår du inte sex enkla ord.

Mållös var ordet...
 
Jenpet Jenpet skrev:
Om någon förskingrat dessa medel tror jag absolut att föreningen har en skyldighet att försöka få dem tillbaka...
Ingen har heller ifrågasatt det.
 
  • Gilla
Jenpet
  • Laddar…
Jenpet Jenpet skrev:
Hej alla
Detta lååånga inlägg passar kanske inte på Byggahus men frustrationen börjar svämma över och jag känner att jag behöver ventilera detta.
Jag bor i en samfällighetsförening som råder över en gemensam avloppsstam. Tidigare fanns där även en gemensam TV-antenn samt en oljetank då husen tidigare hade oljepannor.
I föreningen finns givetvis en styrelse bestående av en ordförande, kassör samt en sekreterare.

Föreningen hade när jag köpte mitt hus för 25 år sedan en avgift på 700 kr per år, avsett för drift/underhåll av oljehus och TV-antenn men för att ta höjd för ett kommande stambyte har avgiften de senare åren höjts till först 2000 kr och senare till 6000 kr per år.

De senaste 30 åren har en och samma person suttit som kassör och har haft ensam tillgång till föreningens bankkonto. (ja, nu börjar ni nog förstå)

Mellan cirka 2010 till 2020 hyrde jag ut mitt hus men flyttade sedan tillbaka. Efter något år tog jag plats i styrelsen och kom till slutsatsen att detta med ensam tillgång till banken var ett otyg. Jag arbetade fram beslutet att alla i styrelsen skulle ha tillgång till banken och att alla uttag/betalningar skulle godkännas av två styrelsemedlemmar i förening. Ingen skulle ensam kunna utföra en betalning, överföring eller ett uttag.

En kort tid efter detta beslut meddelade kassören att hen skulle sälja huset och flytta, efter drygt 30 år. Hen var trött på huset. Huset såldes snabbt och hen flyttade. Kort därefter skulle föreningen ha en årsstämma och vi i styrelsen ”jagade” på kassören för att få kontoutdrag att presentera på stämman, då hen fortfarande hade ensam tillgång till banken.
Det gick trögt och vi fick först kto-utdrag skickat till oss 30 minuter innan stämman startade.
Allt såg bra ut och stämman hölls.

Det gick också trögt att officiellt byta styrelse pga att lantmäteriet där man registrerar en ny styrelse, hade extremt långa handläggningstider och det måste vara registrerat för vi andra i styrelsen skulle få tillgång till föreningens konto på banken. Efter cirka 4-5 månader fick vi dokumentet så att vi kunde besöka banken och få bankdosor och därmed tillgång till kontot…

Där vid bankbesöket visade det sig (som säkert flera av er misstänkt) att föreningens konto var tömt. De kontoutdrag som kassören skickat oss till stämman var förfalskade och vid ytterligare kontroll visade det sig att de varit förfalskade under ett flertal år tidigare, till många tidigare årsstämmor.

Detta resulterade givetvis i en polisanmälan där vi bifogade de förfalskade kontoutdragen, de äkta kontoutdragen för samma period, samt att man på de äkta utdragen kunde se att det gjorts överföringar från föreningens konto till kassörens privata konto. Att det är kassörens privata konto är bekräftat. Alltså enligt mig en fullgod bevisning.

Detta är givetvis ingen ovanlig händelse. Det har hänt andra föreningar tidigare och det kommer att ske igen.
Vårt problem är att polisen inte har gjort någonting på över tre år.

Vid påstötning till den handläggaren på polisen som har ärendet får vi beskedet att de ligger efter i handläggningen och att det tar den tid det tar med de resurser polisen har. Handläggare har över 1500 fall på sitt bord. Dessutom råder det sekretess, även mot målsägaren. Vi har stött på ett flertal gånger och det är alltid samma svar.

Jag anser inte att denna tidsåtgång är rimlig. Vad kan man göra? Anmäla till JO eller ska vi bara knyta näven i fickan?😠
för var det tidsatt i förvaltningslagstiftningen max tid med det togs bort i den senaste
det går ju alltid att pröva målet i förvaltningsdomstolarna dock
 
  • Gilla
Jenpet
  • Laddar…
globaljuggler globaljuggler skrev:
Har du testat att kontakta Åklagarmyndigheten? Kombinationen av att det torde vara förhållandevis enkelt att utreda och sannolikt grova brott, kanske får dem intresserade?
Hittat rätt åklagarmyndighet! Mailet går ikväll 😊
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Jenpet Jenpet skrev:
Jodå, bokföring finns. Det är kontoutdrag från banken som är falska.
Sedan har du rätt i att hen kan bestrida det till KFM och då får vi väl fundera på om vi ska dra det till tinget civilrättsligt.
Om bokföring finns, vart har 300000kr försvunnit? Kassören måste ha hittat på kostnader och skapat falska fakturor för att maskera sina uttag?
Det är inte lag på revisor i en samfällighet men att som styrelse under 30 år låta en kassör agera helt ensam utan att ens granska bokföring och verifikationer (t.ex. genom att utse en revisor bland medlemmarna som bläddrar igenom allt på 30 minuter varje år) är under all kritik och snudd på att man lika gärna kan driva in den uppkomna skulden jämt fördelat på styrelsemedlemmarna under dessa 30 år. Om medlemmarna har gett styrelsen ansvarsfrihet i 30 år utan att någon ens tyrkt eller intygat att räkenskaperna är korrekta (förutom kassören själv) kan man iofs nära på driva i skulden från medlemmarna. Ja, kassören har fortfarande begått ett fult brott. Men ansvaret är inte bara kassörens. Nu har ni säkert bättre rutiner på plats. Frågan är hur mycket energi som är värt att lägga, några betalningsförelägganden via KFM är inte så energikrävande. Är det någon som orkar/vågar prata med vederbörande?
 
C
martin43 martin43 skrev:
Om bokföring finns, vart har 300000kr försvunnit?
Som framkommit tidigare i tråden har kontoutdragen förfalskats.
Så kassören har uppenbarligen bara fört över pengar till sitt eget konto utan att bokföra någon transaktion.

Det är flera saker som fallerat här:
1. Kassören har varit behörig att ensam verkställa överföringarna.
2. Ingen annan än kassören har loggat in på banken och kollat.
3. Revisorn har inte stämt av föreningens konton genom att begära att ett engagemangsbesked skickas direkt från banken, vilket är det vedertagna sättet att kontrollera detta.
4. Det har funnits en överlikvid på kontot, dvs. pengar som föreningen inte har behövt ta i anspråk.

Så det är ju som vanligt bristande kontrollrutiner som gjort detta möjligt.

Kassörens plan har säkerligen varit att bara "låna" pengarna ett tag, annars är det ju bara en tidsfråga innan det upptäcks.
Så säkert pressad privatekonomi som man tänkt skall återhämta sig, vilket inte skett. Verkar tyvärr vara ett rätt vanligt mönster.
Kanske spelberoende? Tycker man ofta hör om det i sådana här sammanhang. "Behöver bara satsa lite mer för att vinna tillbaka pengarna".

Är också nyfiken på om man konfronterat personen i fråga? Kan nog vara mer effektivt än den formella vägen.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Kanske spelberoende?
Det där verkar dyka upp lite misstänkt ofta som förklaring till var stulna/förskingrade pengar tagit vägen. Det är säkert ofta sant, men jag undrar om det inte också används som ett sätt att dels få folk att sluta utreda på var pengarna är gömda, dels att få lite medlidande för gärningsmannen.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.