C
H hempularen skrev:
Det där verkar dyka upp lite misstänkt ofta som förklaring till var stulna/förskingrade pengar tagit vägen.
Nu är jag verkligen inte någon kriminolog, men jag tror det helt enkelt beror på att det är en väldigt vanlig bakomliggande orsak till att någon begår "låneförskingring". Inte minst i det demografiska kontext TS beskriver, där missbruk, inkomstbortfall, skuldsättning eller allmän ekonomisk misär inte är en lika trolig orsak.

Och nog är väl hela den kategorin av förskingring på sätt och vis mer ursäktlig. Men den som inte har några avsikter att betala tillbaka pengarna lär anstränga sig lite mer för att dölja sina spår.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jenpet
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Om bokföring finns, vart har 300000kr försvunnit? Kassören måste ha hittat på kostnader och skapat falska fakturor för att maskera sina uttag?
Det är inte lag på revisor i en samfällighet men att som styrelse under 30 år låta en kassör agera helt ensam utan att ens granska bokföring och verifikationer (t.ex. genom att utse en revisor bland medlemmarna som bläddrar igenom allt på 30 minuter varje år) är under all kritik och snudd på att man lika gärna kan driva in den uppkomna skulden jämt fördelat på styrelsemedlemmarna under dessa 30 år. Om medlemmarna har gett styrelsen ansvarsfrihet i 30 år utan att någon ens tyrkt eller intygat att räkenskaperna är korrekta (förutom kassören själv) kan man iofs nära på driva i skulden från medlemmarna. Ja, kassören har fortfarande begått ett fult brott. Men ansvaret är inte bara kassörens. Nu har ni säkert bättre rutiner på plats. Frågan är hur mycket energi som är värt att lägga, några betalningsförelägganden via KFM är inte så energikrävande. Är det någon som orkar/vågar prata med vederbörande?
Bokföring finns. Det är bankkontoutdragen som är förfalskade. Därför fick föreningen intrycket att pengarna fanns på kontot. Tills för ett par år tidigare var inte avgifterna så höga att det inte blev något överskott.
Vi har en revisor vald ur medlemmarna men även hen blev lurad av de falska utdragen.
Däremot håller jag absolut inte med dig om skuldfrågan. Enligt mig är skulden enbart kassörens och ingen annans. Hen gick in för att medvetet lura föreningen och tillskansa sig något som inte var hen´s.
Ja, vi har helt andra rutiner sedan jag kom in i styrelsen.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Som framkommit tidigare i tråden har kontoutdragen förfalskats.
Så kassören har uppenbarligen bara fört över pengar till sitt eget konto utan att bokföra någon transaktion.

Det är flera saker som fallerat här:
1. Kassören har varit behörig att ensam verkställa överföringarna.
2. Ingen annan än kassören har loggat in på banken och kollat.
3. Revisorn har inte stämt av föreningens konton genom att begära att ett engagemangsbesked skickas direkt från banken, vilket är det vedertagna sättet att kontrollera detta.
4. Det har funnits en överlikvid på kontot, dvs. pengar som föreningen inte har behövt ta i anspråk.

Så det är ju som vanligt bristande kontrollrutiner som gjort detta möjligt.

Kassörens plan har säkerligen varit att bara "låna" pengarna ett tag, annars är det ju bara en tidsfråga innan det upptäcks.
Så säkert pressad privatekonomi som man tänkt skall återhämta sig, vilket inte skett. Verkar tyvärr vara ett rätt vanligt mönster.
Kanske spelberoende? Tycker man ofta hör om det i sådana här sammanhang. "Behöver bara satsa lite mer för att vinna tillbaka pengarna".

Är också nyfiken på om man konfronterat personen i fråga? Kan nog vara mer effektivt än den formella vägen.
Delar helt dina tankar om detta. Tror också på någon form av spelmissbruk. Det känns så då hen efter att ha sålt huset satte tillbaka 300 000 kr på föreningens konto men sen tog ut allt igen genom uttag på 10-20000 kr per tillfälle som kunde vara varje dag och ibland 2 ggr/dag.

Ja, vi har försökt att nå henne men hen gör sig oanträffbar.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nu är jag verkligen inte någon kriminolog, men jag tror det helt enkelt beror på att det är en väldigt vanlig bakomliggande orsak till att någon begår "låneförskingring". Inte minst i det demografiska kontext TS beskriver, där missbruk, inkomstbortfall, skuldsättning eller allmän ekonomisk misär inte är en lika trolig orsak.

Och nog är väl hela den kategorin av förskingring på sätt och vis mer ursäktlig. Men den som inte har några avsikter att betala tillbaka pengarna lär anstränga sig lite mer för att dölja sina spår.
Ja, du har rätt i att Hens familj fick ett inkomstbortfall då hens partners målerifirma gick omkull och jag är också inne på tanken att det från början var tänkt som ett lån, för det syns på de riktiga kontoutdragen att överföringarna har skett till hens privata konto. Det är också därför jag är lite missnöjd med polisen arbete... eller ickearbete.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Som sagt ni skall givetvis driva krav för att försöka få tillbaka pengarna. Men spendera inga större summor på advokat och andra åtgtärder. Det är troligen osannolikt att det finns några pengar att få tillbaka.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt ni skall givetvis driva krav för att försöka få tillbaka pengarna. Men spendera inga större summor på advokat och andra åtgtärder. Det är troligen osannolikt att det finns några pengar att få tillbaka.
Tack, och jag håller med dig. Inga dyra advokater.
Dock har jag, när kollade med KFM att hen nu har utmätning vilket betyder att hen har lön. Tidigare var hen arbetslös. Om hen har arbete ökar ju våra möjligheter att få tillbaka slantarna.:-)
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag i.a.f. mailat Åklagarmyndigheten enligt tipset från @globaljuggler.
Jag återkommer med resultatet.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jenpet Jenpet skrev:
Tack, och jag håller med dig. Inga dyra advokater.
Dock har jag, när kollade med KFM att hen nu har utmätning vilket betyder att hen har lön. Tidigare var hen arbetslös. Om hen har arbete ökar ju våra möjligheter att få tillbaka slantarna.:)
Då blir ju frågan hur prioriteringen blir mellan olika fordringsägare. Om hon ex. har en skatteskuld så går den före ev. brottsofferersättningar.
 
  • Gilla
Jenpet
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Då blir ju frågan hur prioriteringen blir mellan olika fordringsägare. Om hon ex. har en skatteskuld så går den före ev. brottsofferersättningar.
Helt riktigt. Dock så har ju hen drygt 200 000 kr hos KFM idag. De mäter ut drygt 15 000 kr per månad vilket betyder att hen är skuldfri om knappt 2 år. Jag antar att vårt krav läggs på de andra skulderna men givetvis finns det en turordning där skatter går först. Jag känner dock att det idag ser ljusare ut än för ett par år sedan när hen inte hade arbete.
Idag mailade jag i.a.f. Åklagarmyndigheten för att stöta på. Jag vete 17 om det fungerar men som så mycket annat är det en chansning :-).
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Jenpet Jenpet skrev:
Bokföring finns. Det är bankkontoutdragen som är förfalskade. Därför fick föreningen intrycket att pengarna fanns på kontot. Tills för ett par år tidigare var inte avgifterna så höga att det inte blev något överskott.
Vi har en revisor vald ur medlemmarna men även hen blev lurad av de falska utdragen.
Däremot håller jag absolut inte med dig om skuldfrågan. Enligt mig är skulden enbart kassörens och ingen annans. Hen gick in för att medvetet lura föreningen och tillskansa sig något som inte var hen´s.
Ja, vi har helt andra rutiner sedan jag kom in i styrelsen.
Förstår. Eftersom avgiften höjdes "för några år sedan" för att finanisera kommande stambyte-vad var målet att bygga upp kassan till inför stambytet? Om den nu var uppe i ca 300000 kr hittils.
 
martin43 martin43 skrev:
Förstår. Eftersom avgiften höjdes "för några år sedan" för att finanisera kommande stambyte-vad var målet att bygga upp kassan till inför stambytet? Om den nu var uppe i ca 300000 kr hittils.
Stämmer. Vi bunkrar upp 166 000 kr per år med dagens avgifter.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi bor i ett land dör polisen prioriterar det politikerna säger för stunden (och det den enskilda polisen stör sig på i stunden)

Utredningar läggs ner på löpande band. Ofta utan att nån ens läst igenom nått

Räkna med att om nått händer så blir det när preskriptionstiden närmar sig.
 
Appendix Appendix skrev:
Vi bor i ett land dör polisen prioriterar det politikerna säger för stunden (och det den enskilda polisen stör sig på i stunden)

Utredningar läggs ner på löpande band. Ofta utan att nån ens läst igenom nått

Räkna med att om nått händer så blir det när preskriptionstiden närmar sig.
...jag är rädd för just det.
 
Men i det här fallet så tror jag att polisdelen är av mindre betydelse för att ni skall få tillbaka pengarna. Även om dte skulle blir fällande dom, så kommer det inte att innebära att ni får tillbaka pengarna. Jag tror (men kolla med ngn som kan detta) att det vore säkrare för er att försöka driva in pengarna via kronofogfen, utan att brottmålet har hunnit klaras av. jag tror visserligen att man kan få hjälp av åklagaren att driva återbetalning som en del av brottmålet. Men då blir det bara på de poster som de väljer att basera åtalet på. Och där finns risk att de väljer att bara åtala för en begränsad del av förskingringen, att de bara utreder tillräckligt många transaktioner som behövs för en fällande dom.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Jenpet Jenpet skrev:
Helt riktigt. Dock så har ju hen drygt 200 000 kr hos KFM idag. De mäter ut drygt 15 000 kr per månad vilket betyder att hen är skuldfri om knappt 2 år. Jag antar att vårt krav läggs på de andra skulderna men givetvis finns det en turordning där skatter går först. Jag känner dock att det idag ser ljusare ut än för ett par år sedan när hen inte hade arbete.
Idag mailade jag i.a.f. Åklagarmyndigheten för att stöta på. Jag vete 17 om det fungerar men som så mycket annat är det en chansning :).
Men KFM håller ett krav i ett år. Så ni måste lämna in nytt till dom, innom ett år för att förnya kravet.
Har för mig att det kostar 300 kr varje gång, det är då en kostnad för att hålla ärendet vid liv.
Bara fråga KFM hur det är med förnyelse.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.