Hej alla
Detta lååånga inlägg passar kanske inte på Byggahus men frustrationen börjar svämma över och jag känner att jag behöver ventilera detta.
Jag bor i en samfällighetsförening som råder över en gemensam avloppsstam. Tidigare fanns där även en gemensam TV-antenn samt en oljetank då husen tidigare hade oljepannor.
I föreningen finns givetvis en styrelse bestående av en ordförande, kassör samt en sekreterare.

Föreningen hade när jag köpte mitt hus för 25 år sedan en avgift på 700 kr per år, avsett för drift/underhåll av oljehus och TV-antenn men för att ta höjd för ett kommande stambyte har avgiften de senare åren höjts till först 2000 kr och senare till 6000 kr per år.

De senaste 30 åren har en och samma person suttit som kassör och har haft ensam tillgång till föreningens bankkonto. (ja, nu börjar ni nog förstå)

Mellan cirka 2010 till 2020 hyrde jag ut mitt hus men flyttade sedan tillbaka. Efter något år tog jag plats i styrelsen och kom till slutsatsen att detta med ensam tillgång till banken var ett otyg. Jag arbetade fram beslutet att alla i styrelsen skulle ha tillgång till banken och att alla uttag/betalningar skulle godkännas av två styrelsemedlemmar i förening. Ingen skulle ensam kunna utföra en betalning, överföring eller ett uttag.

En kort tid efter detta beslut meddelade kassören att hen skulle sälja huset och flytta, efter drygt 30 år. Hen var trött på huset. Huset såldes snabbt och hen flyttade. Kort därefter skulle föreningen ha en årsstämma och vi i styrelsen ”jagade” på kassören för att få kontoutdrag att presentera på stämman, då hen fortfarande hade ensam tillgång till banken.
Det gick trögt och vi fick först kto-utdrag skickat till oss 30 minuter innan stämman startade.
Allt såg bra ut och stämman hölls.

Det gick också trögt att officiellt byta styrelse pga att lantmäteriet där man registrerar en ny styrelse, hade extremt långa handläggningstider och det måste vara registrerat för vi andra i styrelsen skulle få tillgång till föreningens konto på banken. Efter cirka 4-5 månader fick vi dokumentet så att vi kunde besöka banken och få bankdosor och därmed tillgång till kontot…

Där vid bankbesöket visade det sig (som säkert flera av er misstänkt) att föreningens konto var tömt. De kontoutdrag som kassören skickat oss till stämman var förfalskade och vid ytterligare kontroll visade det sig att de varit förfalskade under ett flertal år tidigare, till många tidigare årsstämmor.

Detta resulterade givetvis i en polisanmälan där vi bifogade de förfalskade kontoutdragen, de äkta kontoutdragen för samma period, samt att man på de äkta utdragen kunde se att det gjorts överföringar från föreningens konto till kassörens privata konto. Att det är kassörens privata konto är bekräftat. Alltså enligt mig en fullgod bevisning.

Detta är givetvis ingen ovanlig händelse. Det har hänt andra föreningar tidigare och det kommer att ske igen.
Vårt problem är att polisen inte har gjort någonting på över tre år.

Vid påstötning till den handläggaren på polisen som har ärendet får vi beskedet att de ligger efter i handläggningen och att det tar den tid det tar med de resurser polisen har. Handläggare har över 1500 fall på sitt bord. Dessutom råder det sekretess, även mot målsägaren. Vi har stött på ett flertal gånger och det är alltid samma svar.

Jag anser inte att denna tidsåtgång är rimlig. Vad kan man göra? Anmäla till JO eller ska vi bara knyta näven i fickan?😠

• Arg
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
swagmeikster21 och 10 till
  • Laddar…
Jenpet Jenpet skrev:
Anmäla till JO
Det är väl inget att tveka ett ögonblick över ens? Jag vet inte exakt vad de tar upp respektive avvisar, men vad har du att förlora? Det bör inte ta längre tid än det tog dig att skriva inlägget ovan.

• Gilla
nexma och 9 till
  • Laddar…
Skicka en betalningsanmodan och därefter till Kronofogden om betalningen uteblir och till sist stämning i tingsrätten, så kan ni låta civilrätten jobba så länge.

• Gilla
  • Älska
nexma och 29 till
  • Laddar…
Att det blir ett brott av det blir ju kanske bara ett straff. Det ger inga pengar tillbaka. Det får man kräva via kronofogden isåfall.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
C
Man skall nog släppa tanken på upprättelse. Har hört samma visa förut - åratal av utredningsarbete och i slutänden visar det sig att man inte gjort ett dugg mer än att lämna över befintligt bevismaterial till åklagaren = är materialet bara ett "smakprov" är risken att det bara är de händelserna som går till åtal. Brottet har förvånansvärt lågt straffvärde, och utmätningsbara tillgångar saknas alltsom oftast.

• Gilla
swagmeikster21 och 1 till
  • Laddar…
J
C cpalm skrev:
Man skall nog släppa tanken på upprättelse. Har hört samma visa förut - åratal av utredningsarbete och i slutänden visar det sig att man inte gjort ett dugg mer än att lämna över befintligt bevismaterial till åklagaren = är materialet bara ett "smakprov" är risken att det bara är de händelserna som går till åtal. Brottet har förvånansvärt lågt straffvärde, och utmätningsbara tillgångar saknas alltsom oftast.
Därav vikten att innan man anmäler ha så mycket bevis mm. som möjligt då polisen inte prioriterar att gräva och leta..
Sedan tror jag att det beror på om hur stora summorna är för har personen i fråga haft kontroll i över 25år så kan summorna bli stora även om det kanske finns en preskriptionstid?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
C
J Jansson69 skrev:
Därav vikten att innan man anmäler ha så mycket bevis mm. som möjligt då polisen inte prioriterar att gräva och leta..
Ja, man bör nog plocka fram och lämna över allt bevismaterial man har möjlighet att plocka fram själv. Sen har man ju tyvärr generellt inte samma möjligheter som polisen att begära ut upplysningar från t.ex. banken.

Kan kanske också vara en taktik att få fart på utredningen att mata på med nytt bevismaterial. Antar att det väcker ärendet på något sätt.

Visst hänger straffvärdet ihop med summorna, men de fall jag känner till har lett till dagsböter vilket blivit en tummetott. Och det gäller ju inte minst om förövaren saknar inkomst.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
globaljuggler globaljuggler skrev:
Skicka en betalningsanmodan och därefter till Kronofogden om betalningen uteblir och till sist stämning i tingsrätten, så kan ni låta civilrätten jobba så länge.
Detta skulle jag tro är rätt väg. Polisutredningen kommer i första hand att leda till åtal och påföljd (om den inte läggs ned). Inte att återställa pengar.

Även om dte blir åtal och kassören fälls. Så är det troligt att ni måste gå via kronofogden för att få tillbaka något.

• Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Det ska ju dock poängteras att ska man dra det via fogden och personen ifråga bestrider så gäller det ju att man har bevis......Det ska ju finnas underlag till allt och finns det inget sådant så är det troligen stopp. Det låter ju tyvärr som det knappt finns någon slags bokföring överhuvudtaget ?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det låter ju tyvärr som det knappt finns någon slags bokföring överhuvudtaget ?
Jag tycker det verkar finnas skaplig bevisning. Hur långt det räcker för att beräkna korrekt skuld vet jag givetvis inte.
Jenpet Jenpet skrev:
vi bifogade de förfalskade kontoutdragen, de äkta kontoutdragen för samma period, samt att man på de äkta utdragen kunde se att det gjorts överföringar från föreningens konto till kassörens privata konto.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
J
C cpalm skrev:
Ja, man bör nog plocka fram och lämna över allt bevismaterial man har möjlighet att plocka fram själv. Sen har man ju tyvärr generellt inte samma möjligheter som polisen att begära ut upplysningar från t.ex. banken.

Kan kanske också vara en taktik att få fart på utredningen att mata på med nytt bevismaterial. Antar att det väcker ärendet på något sätt.

Visst hänger straffvärdet ihop med summorna, men de fall jag känner till har lett till dagsböter vilket blivit en tummetott. Och det gäller ju inte minst om förövaren saknar inkomst.
Tänkte lite mer om hur långt bak i tiden man ska gräva för det lär väl finnas en preskriptionstid?

globaljuggler globaljuggler skrev:
Vi har parallellt tagit henne till KFM. De har haft ärendet i 1,5 år. När vi började jaga på den myndigheten dröjde det typ en månad och så fick vi tillbaka ärendet med beskedet att vi kunde få sköta om delgivningen själva för att KFM skulle inte göra fler försök.
När vi fick handlingarna fick vi även med en "logg" på vad de hade gjort. De hade gjort 3 försök mellan aug och sept i år. Alla tre gångerna mellan kl 14 och kl 16. De hade alltså haft ärendet i över ett år utan att göra någonting...
Nu har jag anlitat en delgivningsbyrå.

• Wow
  • Arg
  • Gilla
  • Ledsen
swagmeikster21 och 10 till
  • Laddar…
C
J Jansson69 skrev:
Tänkte lite mer om hur långt bak i tiden man ska gräva för det lär väl finnas en preskriptionstid?
Så är det ju, och den tickar ju dessutom på. Det är väl iallafall 10 år om inte brottet anses ringa. Men är det något som pågått under lång tid och delar av brottet redan nu är preskriberade är det ju ytterligare en anledning att få fart på utredningen.

• Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Att det blir ett brott av det blir ju kanske bara ett straff. Det ger inga pengar tillbaka. Det får man kräva via kronofogden isåfall.
Absolut. Vi har inga stora förhoppningar om att få tillbaka pengarna men är av åsikten att hon skall straffas i alla fall.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Sedan tror jag att det beror på om hur stora summorna är för har personen i fråga haft kontroll i över 25år så kan summorna bli stora även om det kanske finns en preskriptionstid?
Summan är ca 300 000 kr

• Wow
  • Gilla
swagmeikster21 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.