Då jag själv tycker det är trist att TS ofta försvinner från tråden tänker jag fortsätta och berätta hur ”mitt ärende” fortlöper. Dessutom skrev jag i mitt senaste inlägg i denna tråd att ”fortsättning följer”.

Jag skickade en anmälan av Polismyndigheten till JO. Jag fick en kvittens på att de tagit emot den. Jag räknar egentligen inte med att någonting skall hända men det kändes ändå gott i själen att få skrika av sig lite.

Jag följde också förslaget att kontakta Åklagarmyndigheten så jag googlade lite och läste att Södra åklagarkammaren i Stockholm var rätt för de har hand om brott i den kommunen jag bor i.

Tro det eller ej, men efter ett par dagar fick jag svar, vilket jag heller inte förväntat mig. Det var tycker jag, mycket vänligt att denne åklagare bemödade sig att svara på någonting hen inte var inblandad i.
Jag svarade hen med ett tack mail.

Hej!
Du skickade nedan mejl till Södra åklagarkammaren i Stockholm. Ärendet handläggs dock på City åklagarkammare i Stockholm med diarienummer XXxxxxxxx (polisens diarienummer är ZZzzzz).

Vi fick in ärendet från polisen den 4 april 2023. Den 5 juli 2023 skickade en kollega till mig ett direktiv till polisen med vad han ansåg behövde göras i ärendet. Eftersom vi inte fick något svar från polisen skickades den 24 mars 2024 en påminnelse och tre dagar senare kom det in ett besked från polisen att det inte fanns några utredare som kunde arbeta med ärendet.

Fr.o.m. den 1 juli 2024 skickar vi inte längre några ytterligare påminnelser till polisen utan alla ärenden som inte utreds av polisen handläggs enligt en särskild påminnelserutin genom fyra möten mellan chefer från polis och åklagare varje år.

Tyvärr är detta ett av många ärenden som polisen inte har resurser att utreda. Åklagaren kan inte göra mer än vad som framgår ovan. Polisen är en egen myndighet.

Som tillägg kan jag meddela att jag har kollat på ärendet i polisens datasystem. Det som finns inlagt där är endast en balans- och resultatrapport avseende 2018 samt ett foto av en datorskärm som visar ett företagskonto med ett saldo på 294 453,87 kr 2022-06-20. Inget annat. Jag kan också se att det i polisanmälan står: ”Målsägaren” har all dokumentation sparad såsom bokföring och kontoutdrag.” Det finns också en anteckning av polisen daterad 2022-12-20 där det bl.a. står: ”Inhämta kontoutdragen från föreningens konto samt för misstänkt under aktuell period.”

Så det som du skriver om att underlag bifogades polisanmälan verkar inte ha bifogats eller också har det inte registrerats. Om du har underlagen kvar så vore det inte fel om du skickade in dem till polisen. Den som formellt ligger som ansvarig för ärendet är xxx zzz som kan nås på mejladressen xxx.zzz@polisen.se. Ange polisens diarienummer ZZzzzz.

Det finns inget som hindrar er från att försöka få tillbaka pengarna själva, ytterst genom att ansöka om stämning mot personen som det gäller.

Med vänlig hälsning

JJ

• Gilla
  • Wow
  • Älska
Isakare och 7 till
  • Laddar…
Jenpet Jenpet skrev:
Då jag själv tycker det är trist att TS ofta försvinner från tråden tänker jag fortsätta och berätta hur ”mitt ärende” fortlöper. Dessutom skrev jag i mitt senaste inlägg i denna tråd att ”fortsättning följer”.

Jag skickade en anmälan av Polismyndigheten till JO. Jag fick en kvittens på att de tagit emot den. Jag räknar egentligen inte med att någonting skall hända men det kändes ändå gott i själen att få skrika av sig lite.

Jag följde också förslaget att kontakta Åklagarmyndigheten så jag googlade lite och läste att Södra åklagarkammaren i Stockholm var rätt för de har hand om brott i den kommunen jag bor i.

Tro det eller ej, men efter ett par dagar fick jag svar, vilket jag heller inte förväntat mig. Det var tycker jag, mycket vänligt att denne åklagare bemödade sig att svara på någonting hen inte var inblandad i.
Jag svarade hen med ett tack mail.

Hej!
Du skickade nedan mejl till Södra åklagarkammaren i Stockholm. Ärendet handläggs dock på City åklagarkammare i Stockholm med diarienummer XXxxxxxxx (polisens diarienummer är ZZzzzz).

Vi fick in ärendet från polisen den 4 april 2023. Den 5 juli 2023 skickade en kollega till mig ett direktiv till polisen med vad han ansåg behövde göras i ärendet. Eftersom vi inte fick något svar från polisen skickades den 24 mars 2024 en påminnelse och tre dagar senare kom det in ett besked från polisen att det inte fanns några utredare som kunde arbeta med ärendet.

Fr.o.m. den 1 juli 2024 skickar vi inte längre några ytterligare påminnelser till polisen utan alla ärenden som inte utreds av polisen handläggs enligt en särskild påminnelserutin genom fyra möten mellan chefer från polis och åklagare varje år.

Tyvärr är detta ett av många ärenden som polisen inte har resurser att utreda. Åklagaren kan inte göra mer än vad som framgår ovan. Polisen är en egen myndighet.

Som tillägg kan jag meddela att jag har kollat på ärendet i polisens datasystem. Det som finns inlagt där är endast en balans- och resultatrapport avseende 2018 samt ett foto av en datorskärm som visar ett företagskonto med ett saldo på 294 453,87 kr 2022-06-20. Inget annat. Jag kan också se att det i polisanmälan står: ”Målsägaren” har all dokumentation sparad såsom bokföring och kontoutdrag.” Det finns också en anteckning av polisen daterad 2022-12-20 där det bl.a. står: ”Inhämta kontoutdragen från föreningens konto samt för misstänkt under aktuell period.”

Så det som du skriver om att underlag bifogades polisanmälan verkar inte ha bifogats eller också har det inte registrerats. Om du har underlagen kvar så vore det inte fel om du skickade in dem till polisen. Den som formellt ligger som ansvarig för ärendet är xxx zzz som kan nås på mejladressen xxx.zzz@polisen.se. Ange polisens diarienummer ZZzzzz.

Det finns inget som hindrar er från att försöka få tillbaka pengarna själva, ytterst genom att ansöka om stämning mot personen som det gäller.

Med vänlig hälsning

JJ

Vid polisanmälan skickade jag så mycket information att jag var tvungen att dela upp det på flera mail för det annars blev för stort mail, så tydligen har de inte registrerat allt.

• Arg
  • Ledsen
adron och 2 till
  • Laddar…
Jag har nu talat med en god vän som är advokat för att se om jag (föreningen) kan stämma kassören själv utan att gå via en dyr advokatbyrå.
Det går alldeles utmärkt och vi löste det så att föreningen köper en timma eller två av advokaten för att sätta ihop stämningsansökan på ”rätt” sätt. Sedan sköter jag det själv.

Vi hade ju också anlitat en delgivningsbyrå och om de inte skulle lyckas eller om kassören skulle bestrida får vi av KFM typ tre veckor på oss att stämma kassören i domstol, annars lägger KFM ner ärendet. Alltså kommer jag att vänta på utfallet av delgivningen och beroende på resultatet av denna, med hjälp av advokaten stämma kassören och helt enkelt gå förbi polisen.
Detta är planen i dagsläget och jag ger inte upp om det finns någon väg att gå.
Fortsättning följer…

• Gilla
vcx och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Stefan1972 skrev:
Fast kontoutdrag i sig är ju bra men det är ju en dålig grund om det inte finns nån normal bokföring? Om personen bestrider så lär man ju ha alla slags bevis..........fast som det låter så verkar det ju lönlöst ändå om personen har förstått att håller man sig undan och ej blir delgiven så finns det ju ingen fastslagen skuld....
Men då blir det ju en rätt bra väg här.
1. Skriv ihop ett kravbrev, typ en räkning där all skuld är specad (lite halvhyfsat).
Glöm inte sista betalningsdatum, vilken dröjsmålsränta och påminnelseavgift det är, och att skulden kan komma att drivas in om den ej blir betald.

2. Det kommer självklart inga pengar eller svar, så skicka ett påminnelsbrev, men påminnelseavgift.

3 Det händer självklart inget mer nu, så nu skickas kravet till fogden.

4. Fogden meddelar skulden och nu händer en av två saker.
4a den gamla kassören gör ingenting, nu kan fogden börja löneutmäta
4b den gamla kassören bestrider

5 Efter 4b, så vänder man sig till tingsrätten, när de tar upp målet så kallas svaranden till förhandling, så nu gäller det att se till att fogden har en delgivningsman där, då.
Så antingen dyker personen upp och blir delgiven av fogden (och sen blir det rättegång som vanligt), eller så dyker personen inte upp, och förlorar i en tredskodom, och nu är det igen fritt fram för fogden att påbörja utmätning.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är väl inget att tveka ett ögonblick över ens? Jag vet inte exakt vad de tar upp respektive avvisar, men vad har du att förlora? Det bör inte ta längre tid än det tog dig att skriva inlägget ovan.
Polisanmälan och bifoga senaste årsmötesprotokollet - där ju styrelsen inte har fått ansvarsfrihet.
Har föreningen gett ansvarsfrihet till styrelsen, kan ni naturligtvis polisanmäla, men chansen att återfå något är väldigt liten.
Det är viktigt att veta vad en är med och godkänner. Obs att HELA styrelsen ska polisanmälas.

• Wow
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
T Tant62 skrev:
Polisanmälan och bifoga senaste årsmötesprotokollet - där ju styrelsen inte har fått ansvarsfrihet.
Har föreningen gett ansvarsfrihet till styrelsen, kan ni naturligtvis polisanmäla, men chansen att återfå något är väldigt liten.
Det är viktigt att veta vad en är med och godkänner. Obs att HELA styrelsen ska polisanmälas.
Intressant. Varför skall hela styrelsen polisanmälas?

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
T Tant62 skrev:
Styrelsen i övrigt fick ansvarsfrihet, men inte kassören.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och en polisanmälan eller ett riktat krav hänger inte det minsta på utdelad ansvarsfrihet eller inte.

Ansvarsfrihet är mest ett juridiskt förhållande mellan medlemmar (eller ägare) och företrädarna för en organisation eller ett företag.
Att utreda och beivra brott förhindras inte av ansvarsfrihet, inte heller möjligheten att ställa betalningskrav.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Här kommer en uppdatering i ärendet då jag tycker att många TS lämnar sina inlägg oavslutade.

Vi hade skickat kassören till KFM som ett parallellt case till Polisanmälan. Därifrån fick vi tillbaka ärendet med möjligheten att sköta delgivningen själva. Vi anlitade då en av de större delgivningsbyråerna "Deltra Kravek" och vi hade till den 30é december på oss att få kassören delgiven. Då det datumet närmar sig kontaktade jag delgivningsbyrån igår och frågade om status.

De hade lyckats med delgivningen den 6é november och postat delgivningskvittot till föreningen men då Postnord hanterar posten i området kom det givetvis inte fram.

Jag fick det då kvittot mailat till mig och kontaktade KFM och mailade det vidare till dem.
Enligt den jag talade med har kassören inte bestridit ärendet och man har tydligen bara 10 dagar på sig att bestrida.
Det ser ut som vi vann det här.

Utfallet av den här fyra år långa striden har mynnat ut i ett extremt lågt förtroende för våra myndigheter.

Polisen har inte gjort någonting på nästan fyra år trots solklar bevisning.
Polismyndigheten är nu JO-anmäld. Ja, den anmälan har gått igenom.

KFM började med delgivningsförsök efter 1,5 år när vi börjat tjata på dem, och gjorde inom tre veckor tre försök vardagar mellan kl 14-16. Jag funderar på om jag skall JO-anmäla dem också, om jag orkar (jag börjar känna mig som traktens "Ove"😉).

Postnord (som visserligen inte är en myndighet) misslyckas med att dela ut post, vilket kunnat göra att KFM lagt ner ärendet.

Alla dessa misslyckanden rör ett och samma ärende.

Ett stort, stort tack till alla er som stöttat och kommit med goda råd. Det värmde i all uppgivenhet.
/Jens

• Gilla
  • Älska
  • Ledsen
SvanteC och 18 till
  • Laddar…
Jenpet Jenpet skrev:
Ja, den anmälan har gått igenom.
Vad menar du med det? Att anmälan har nått fram eller att JO har "fällt" Polismyndigheten?

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
RoTe
Jenpet Jenpet skrev:
Här kommer en uppdatering i ärendet då jag tycker att många TS lämnar sina inlägg oavslutade.

Vi hade skickat kassören till KFM som ett parallellt case till Polisanmälan. Därifrån fick vi tillbaka ärendet med möjligheten att sköta delgivningen själva. Vi anlitade då en av de större delgivningsbyråerna "Deltra Kravek" och vi hade till den 30é december på oss att få kassören delgiven. Då det datumet närmar sig kontaktade jag delgivningsbyrån igår och frågade om status.

De hade lyckats med delgivningen den 6é november och postat delgivningskvittot till föreningen men då Postnord hanterar posten i området kom det givetvis inte fram.

Jag fick det då kvittot mailat till mig och kontaktade KFM och mailade det vidare till dem.
Enligt den jag talade med har kassören inte bestridit ärendet och man har tydligen bara 10 dagar på sig att bestrida.
Det ser ut som vi vann det här.

Utfallet av den här fyra år långa striden har mynnat ut i ett extremt lågt förtroende för våra myndigheter.

Polisen har inte gjort någonting på nästan fyra år trots solklar bevisning.
Polismyndigheten är nu JO-anmäld. Ja, den anmälan har gått igenom.

KFM började med delgivningsförsök efter 1,5 år när vi börjat tjata på dem, och gjorde inom tre veckor tre försök vardagar mellan kl 14-16. Jag funderar på om jag skall JO-anmäla dem också, om jag orkar (jag börjar känna mig som traktens "Ove"😉).

Postnord (som visserligen inte är en myndighet) misslyckas med att dela ut post, vilket kunnat göra att KFM lagt ner ärendet.

Alla dessa misslyckanden rör ett och samma ärende.

Ett stort, stort tack till alla er som stöttat och kommit med goda råd. Det värmde i all uppgivenhet.
/Jens
Är du chockad att våra myndigheter inte klarar nånting?

Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du med det? Att anmälan har nått fram eller att JO har "fällt" Polismyndigheten?
Jag har faktiskt svårt att svara på det. Jag vet att JO inte avslog min anmälan för jag fick ett mail från den polisinspektören som har hand om vårt ärende:
Hej Jens!
Tack för dina synpunkter. Vi har även hanterat begäran från JO för din kännedom.
...sedan tror jag inte att någonting kommer att hända.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Är du chockad att våra myndigheter inte klarar nånting?
...ja, lite faktiskt. :-)

• Haha
RoTe
  • Laddar…
Lite OT kanske, men i samma ämne.
Vi hade en som förstört sitt radhus, rivit bort stöttor till takstolar för att inreda kallvinden, sen sålt huset.
Upptäcktes av nya boende nått år senare när innertaken började svikta..
När vi kontaktade KFM sa de typ "Ingen ide, han är redan här sen länge"

• Wow
Jenpet
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Lite OT kanske, men i samma ämne.
Vi hade en som förstört sitt radhus, rivit bort stöttor till takstolar för att inreda kallvinden, sen sålt huset.
Upptäcktes av nya boende nått år senare när innertaken började svikta..
När vi kontaktade KFM sa de typ "Ingen ide, han är redan här sen länge"
Ja, jösses... Mmm... det är ju inte alltid värt att "slåss".
I vårt case tog jag ut en rapport från KFM där jag såg vad hen hade i befintligt skuldsaldo och hur mycket de utmäter per månad. Då kunde jag räkna ut att hen skulle vara skuldfri efter typ 1,5 år. Då var det värt det då hen fortfarande har några aktiva år kvar innan pension.

• Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.