15 468 läst ·
127 svar
15k läst
127 svar
Långsam handläggning av polisen?
Det finns bokföring som granskas varje år av en revisor. Nej det finns ingen fastslagen skuld och det är därför jag önskar att polisen kunde komma till skott.S Stefan1972 skrev:Fast kontoutdrag i sig är ju bra men det är ju en dålig grund om det inte finns nån normal bokföring? Om personen bestrider så lär man ju ha alla slags bevis..........fast som det låter så verkar det ju lönlöst ändå om personen har förstått att håller man sig undan och ej blir delgiven så finns det ju ingen fastslagen skuld....
Att vi kör ett race via KFM är bara ett parallellt spår som kan misslyckas. Det bästa vore ju om vi kunde få en fällande dom via polis/åklagare.
Det kan väl aldrig vara fel att anmäla ett brott till polisen, borde väl snarare vara en skyldighet (skyddande av brottsling). Sen är det inte bara föreningen som drabbas. Även de personer som är medlemmar blir ju personligt drabbade eftersom de riskerar att få betala mer pengar vid ett avloppsbyte..Alfredo skrev:
Anmäla det ska man såklart göra men börjar det kosta föreningen att driva frågan bör man nog fungera om detta verkligen ligger i föreningens intresse utifrån det syfte föreningen har.L lbgu skrev:
Skyddande av brottsling är något annat än att underlåta att polisanmäla brott.
Vilket sannolikt inte är föreningens problem. Föreningen har ett syfte och dess verksamhet ska handla om det syftet. Syftet är sannolikt inte att bekämpa brott utan här verkar det handla om att hantera avlopp.L lbgu skrev:
De drabbas precis lika mycket vare sig brottslingen straffas eller ej. Återigen, skilj på att agera för att återvinna pengar och att agera för att straffa. Dessa saker kan sammanfalla men de kan även vara två helt olika saker.L lbgu skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
De följer tyvärr ganska normala arbetssätt bara. De gör inga hejdlösa försök att få tag i folk. Det gör det "normala" typ. Sen får man möjlighet att delge själv eller med hjälp av nån annan.....de anser inte att ansökningssumman räcker till så mycket mer. Det är väl typ en timmes jobb per ansökan. Då ligger de inte och spanar vid bostadshus i flera dygn direkt..........D Danne824 skrev:
Med din inställning så kan man undra vilka brott som ska anmälas till polisen. Om inte syftet är att brottslingen ska straffas för sitt brott så faller ju ofta syftet med anmälan. Ett skäl för föreningen att vilja straffa brottslingen kan ju vara för att inte nästa kassör ska få intrycket att det är fritt fram att stjäla kassan. Så det kan även vara i föreningens intresse att kassatjuvar får ett avskräckande straff.Alfredo skrev:
Skriver jag otydligt? Vad är det i "Anmäla det ska man såklart göra" som du inte förstår?L lbgu skrev:
För en förening bör det vara ointressant om brottslingen straffas eller ej. För föreningen är det intressanta att få tillbaka pengarna, vilket en dom i vissa fall förvisso underlättar.L lbgu skrev:
Jag har svårt att föreställa mig att denna typ av verksamhet ryms inom ramen för vad förening som ska hantera avlopp ska syssla med. Att uppfostra medmänniskorna i att brott inte lönar sig känns ganska fjärran från att hantera avlopp.L lbgu skrev:
Jag har samtliga 28 medlemmars starka stöd i att driva detta. Det kostar inte föreningen något.
KFM har ju redan släppt delgivningsärendet och det ligger nu hos DeltraKravek som är en av Sveriges större delgivningsbyråer som jag förstår det. Om det lyckas eller inte får framtiden utvisa.
Det som är kärnfrågan här är vad man kan göra för att få fart på polisen. Jag funderar på att kontakta några tidningar, bomba face book med inlägg och hoppas att få det publikt. Programmet Agenda hade ju ett reportage för någon vecka sedan om just den här typen av ärenden.
Tankarna far runt i huvudet
KFM har ju redan släppt delgivningsärendet och det ligger nu hos DeltraKravek som är en av Sveriges större delgivningsbyråer som jag förstår det. Om det lyckas eller inte får framtiden utvisa.
Det som är kärnfrågan här är vad man kan göra för att få fart på polisen. Jag funderar på att kontakta några tidningar, bomba face book med inlägg och hoppas att få det publikt. Programmet Agenda hade ju ett reportage för någon vecka sedan om just den här typen av ärenden.
Tankarna far runt i huvudet
Nu vet jag inte ifall du bara leker med ord, eller....Alfredo skrev:
Föreningen har givetvis ingen egen vilja, men för föreningens medlemmar kan det väl vara önskvärt att personen straffas. Vore konstigt ifall medlemmarna skulle tycka att någon som stulit 300k från föreningen (vilket även kan drabba dessa personers privatekonomi) inte skulle straffas för tilltaget.