19 247 läst ·
151 svar
19k läst
151 svar
Långsam handläggning av polisen?
Okej, jag hade för mig att Kronofogden lyder under ganska strikta sekretessregler.Jenpet skrev:
Nej, jag tar absolut inte illa upp eller missförstårFråga på, jag lär mig genom era inputs.
Vi kom helt enkelt inte på att vi kunde köra ett parallellt case med KFM, så det blev till ca 1,5 år efter polisanmälan. Korkat? Ja, kanske men vi (jag) fick helt enkelt inte den tanken tidigare.
Angående att jag fick reda på hen´s utmätning var för att jag helt enkelt googlade på om man kunde få information om någon fanns hos KFM och svaret var att det kunde man, då det tydligen är offentlig handling.
Då det i dagsläget sker en utmätning med en viss summa per månad måste hen ju ha en lön. SKulle personen ha ett kapital skulle de ju ta allt på ett bräde. (min analys)
Jag skickade då en förfrågan till KFM och fick svaret. Det skedde så sent som början av denna höst. En parantes: man kan även få reda på om en person har körkort eller inte, men det är en helt annan historia
Jag kan mycket väl ha missat att delge er information, och det är givetvis inte bra men det är mycket tankar som går runt med mycket detaljer och det blir säkert så att jag missar någonting.
Som jag förstått det kan man få ut offentliga uppgifter som om personen har skulder, total skuldsumma och eventuella utslag.
Men uppgift om ett månatligt utmätningsbelopp lämnas, vad jag vet, inte ut till någon annan än den skuldsatte själv eller borgenären i just det specifika målet. Det är sekretessbelagt enligt OSL men jag kan naturligtvis ha fel.
Om Kronofogden faktiskt gör en löneutmätning på 15 000 kr/månad i ett annat mål, hur kan samma person då samtidigt vara “onåbar” vid delgivning i ert ärende?
Det går inte riktigt ihop i mitt huvud, KFM måste ha missat något.
Man kan möjligen hävda att samma principer bakom förvaltningslagen även borde gälla polisen, men en polisanmälan är inte ett förvaltningsärende. Strikt talat är inte § 12 relevant i sammanhanget.H Hazze23 skrev:
TS har väl aldrig skrivit att beloppet uppgavs?D Danne824 skrev:
Eller missförstår jag er?Jenpet skrev:
Så här skriver de själva.
https://kronofogden.se/e-tjanster-och-blanketter/skuldupplysning-om-nagon-annan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det betyder väl i sammanhanget inte något annat än att personen inte svarat på KFM:s "vykort"(?)D Danne824 skrev:
Annars kan vad som helst hända. Jag var en gång kallad som vittne till tingsrätten och två gånger blev rättegången inställd på plats pga. att den tilltalade inte var närvarande.
Andra gången stövlade jag och målsägaren upp på expeditionen och frågade vad som står på? Saknades tydligen kontaktuppgifter... Jaha, då tittar vi här i åtalet då, här står ju både adress och telefonnummer. Åh, vad bra, tack tack. Så ibland är det riktig tomteverkstad...
Jag skulle säga att man måste kasta lite pengar/resurser efter för att straffa samt lite mer för att få tillbaka pengar.Alfredo skrev:
Om man inte gör det så kommer det erodera förtroendet för föreningen och dess styrelse. Men man får ju vara tydlig mot medlemmarna att man faktiskt har en förening att sköta och att det har prioritet.
Jag personligen skulle inte kunna acceptera att man inte gjorde något.
Måste väl bero på föreningens syfte och stadgar. Att lägga resurser enbart för att få någon straffad utan nytta, alltså ekonomisk nytta, känns ytterst tveksamt i många fall. Föreningen har rimligen ett uttalat syfte som antagligen inte är att agera moralens väktare.M merbanan skrev:
Och ja, jag inser att jag kan låta aningen synisk här...
Men visst, görs insatserna helt ideellt utan någon kostnad för föreningen lär väl ingen ha några invändningar.
Medlem
· Västernorrland
· 12 045 inlägg
Fast kontoutdrag i sig är ju bra men det är ju en dålig grund om det inte finns nån normal bokföring? Om personen bestrider så lär man ju ha alla slags bevis..........fast som det låter så verkar det ju lönlöst ändå om personen har förstått att håller man sig undan och ej blir delgiven så finns det ju ingen fastslagen skuld....Jenpet skrev:
Ber man att få ut uppgifterna med en månads mellanrum så lär det gå att uppskatta hur mycket av summan som återbetalas varje månad.D Danne824 skrev:Som jag förstått det kan man få ut offentliga uppgifter som om personen har skulder, total skuldsumma och eventuella utslag.
Men uppgift om ett månatligt utmätningsbelopp lämnas, vad jag vet, inte ut till någon annan än den skuldsatte själv eller borgenären i just det specifika målet. Det är sekretessbelagt enligt OSL men jag kan naturligtvis ha fel.
Exakt min fundering. Under 1,5 år så försökte de tre ggr, och det var under aug-sept i år. Det var efter att vi börjat "tjata".D Danne824 skrev:
D Danne824 skrev:Okej, jag hade för mig att Kronofogden lyder under ganska strikta sekretessregler.
Som jag förstått det kan man få ut offentliga uppgifter som om personen har skulder, total skuldsumma och eventuella utslag.
Om Kronofogden faktiskt gör en löneutmätning på 15 000 kr/månad i ett annat mål, hur kan samma person då samtidigt vara “onåbar” vid delgivning i ert ärende?
Det går inte riktigt ihop i mitt huvud, KFM måste ha missat något.
...jösses!C cpalm skrev:Det betyder väl i sammanhanget inte något annat än att personen inte svarat på KFM:s "vykort"(?)
Annars kan vad som helst hända. Jag var en gång kallad som vittne till tingsrätten och två gånger blev rättegången inställd på plats pga. att den tilltalade inte var närvarande.
Andra gången stövlade jag och målsägaren upp på expeditionen och frågade vad som står på? Saknades tydligen kontaktuppgifter... Jaha, då tittar vi här i åtalet då, här står ju både adress och telefonnummer. Åh, vad bra, tack tack. Så ibland är det riktig tomteverkstad...
Ja, det är lite så jag känner. Om jag är med i styrelsen känner jag att jag behöver slåss för det här. Jag kanske inte lyckas men jag ska "ta mig 17" ha försökt i alla fall.M merbanan skrev:Jag skulle säga att man måste kasta lite pengar/resurser efter för att straffa samt lite mer för att få tillbaka pengar.
Om man inte gör det så kommer det erodera förtroendet för föreningen och dess styrelse. Men man får ju vara tydlig mot medlemmarna att man faktiskt har en förening att sköta och att det har prioritet.
Jag personligen skulle inte kunna acceptera att man inte gjorde något.
Syftet med föreningen idag är att förvalta en gemensam avloppsstam. Den är från 60-talet och behöver bytas i närtid. Bytet kommer att gå på runt eller över miljonen så om det finns chans att få in dessa 300 000 kronor gynnar det föreningen.Alfredo skrev:
Måste väl bero på föreningens syfte och stadgar. Att lägga resurser enbart för att få någon straffad utan nytta, alltså ekonomisk nytta, känns ytterst tveksamt i många fall. Föreningen har rimligen ett uttalat syfte som antagligen inte är att agera moralens väktare.
Och ja, jag inser att jag kan låta aningen synisk här...
Men visst, görs insatserna helt ideellt utan någon kostnad för föreningen lär väl ingen ha några invändningar.
Vi i styrelsen arbetar i princip ideellt och att lämna delgivningen till en delgivningsbyrå gick på 2500 inkl moms.