19 186 läst ·
151 svar
19k läst
151 svar
Långsam handläggning av polisen?
Det intressanta är... det vi kunnat följa på kontoutdragen efter det att vi fick tillgång till dem...C cpalm skrev:Låter bra. Det jag framför allt tänkte på är om ni dokumenterat samtliga händelser eller bara vad man anser vara ett "tillräckligt graverande" urval?
Sen hade det aldrig varit fel att kunna följa pengarna vidare. Man blir ju ibland förbluffad över vad folk kommer undan med, och det skall ju också idealiskt sett visas att det fanns ett brottsligt uppsåt med överföringarna.
När hen sålde huset sattes det in ca 300 000 på föreningens konto. Efter det så plockades det ut 10 000 eller 20 000 var och varannan dag i cirka 2 veckor... tills allt var slut igen.
Min tanke är om man ska gå medialt, om man nu skulle lyckas med en sådan sak. Jag har för mig att Uppdrag granskning hade ett reportage just om saktfärdigheten hos polismyndigheten här om dagen. Allt för att få fart på caset.
En annan tanke är om man ska gå till JO men min tilltro till myndigheter har fått sig en "törn" så jag är tveksam till att det kommer att ge någonting.
En annan tanke är om man ska gå till JO men min tilltro till myndigheter har fått sig en "törn" så jag är tveksam till att det kommer att ge någonting.
Jag har gjort tre polisanmälningar i hela mitt liv. Det här är det tredje. De första två blev nerlagda, så det känns lite surt när det här verkar gå "i stå" .Jenpet skrev:
Min tanke är om man ska gå medialt, om man nu skulle lyckas med en sådan sak. Jag har för mig att Uppdrag granskning hade ett reportage just om saktfärdigheten hos polismyndigheten här om dagen. Allt för att få fart på caset.
Det här är inget jag kan leda i bevis förstås men det känns som ett spelberoende. Sett på kontoutdraget... en gång förde hen över 1 krona från föreningen till sig själv, då det fanns 1,70 kronor på kontot. Man tappar hakan av förvåning...Jenpet skrev:
Jag försöker fortfarande få grepp om tidslinjen i det du skriver, flera delar får jag inte riktigt ihop när jag lägger dem bredvid varandra men du kan säkert klargöra dem för mig.Jenpet skrev:
Du nämner bland annat att polisen inte gjort något på över tre år,
Kronofogden haft ert krav i 1,5 år,
delgivningsförsöken gjordes så sent som i augusti/september i år och att ärendet sedan direkt återfördes till er pga att de inte kan lokalisera personen och samtidigt att du vet exakt hur mycket som utmäts i andra mål mot samma person.
På vilket sätt fick du reda på att löneutmätningen i ett annat ärende ligger på ungefär 15 000 kr/mån?
Finns det någon ytterligare process eller handling i ärendet som du inte nämnt tidigare?
Jag frågar inte för att ifrågasätta dig, utan för att få ihop helheten.
Det gäller hur som helst endast avgiftsfordringar. Det är inte så att BRF:er har något allmänt företräde.Isakare skrev:
Sen är ju inte detta en fordran som vilken som helst, utan i praktiken en skadeståndsfordran med 10 års preskriptionstid från skadehändelsen. I princip torde man kunna argumentera att skadan uppstod när den f.d. kassören lämnade sitt uppdrag utan att återställa föreningens medel.globaljuggler skrev:
Nej, jag tar absolut inte illa upp eller missförstårD Danne824 skrev:Jag försöker fortfarande få grepp om tidslinjen i det du skriver, flera delar får jag inte riktigt ihop när jag lägger dem bredvid varandra men du kan säkert klargöra dem för mig.
Du nämner bland annat att polisen inte gjort något på över tre år,
Kronofogden haft ert krav i 1,5 år,
delgivningsförsöken gjordes så sent som i augusti/september i år och att ärendet sedan direkt återfördes till er pga att de inte kan lokalisera personen och samtidigt att du vet exakt hur mycket som utmäts i andra mål mot samma person.
På vilket sätt fick du reda på att löneutmätningen i ett annat ärende ligger på ungefär 15 000 kr/mån?
Finns det någon ytterligare process eller handling i ärendet som du inte nämnt tidigare?
Jag frågar inte för att ifrågasätta dig, utan för att få ihop helheten..
Vi kom helt enkelt inte på att vi kunde köra ett parallellt case med KFM, så det blev till ca 1,5 år efter polisanmälan. Korkat? Ja, kanske men vi (jag) fick helt enkelt inte den tanken tidigare.
Angående att jag fick reda på hen´s utmätning var för att jag helt enkelt googlade på om man kunde få information om någon fanns hos KFM och svaret var att det kunde man, då det tydligen är offentlig handling.
Då det i dagsläget sker en utmätning med en viss summa per månad måste hen ju ha en lön. SKulle personen ha ett kapital skulle de ju ta allt på ett bräde. (min analys)
Jag skickade då en förfrågan till KFM och fick svaret. Det skedde så sent som början av denna höst. En parantes: man kan även få reda på om en person har körkort eller inte, men det är en helt annan historia
Jag kan mycket väl ha missat att delge er information, och det är givetvis inte bra men det är mycket tankar som går runt med mycket detaljer och det blir säkert så att jag missar någonting.
Redigerat:
Hmmm... jag kan för lite om det. Försöker lära mig så mycket jag kan i detta nu. Detta är dock ingen BRF utan en samfällighetsförening. Alla äger sina bostäder. Samfälligheten ansvarar idag bara för en gemensam avloppsstam.Isakare skrev:
Intressant tanke...C cpalm skrev:
Vet inte hur det är med Polismyndigheten men du kan ju testa begära avgörande av ärende enligt paragraf 12 https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...samling/forvaltningslag-2017900_sfs-2017-900/