J
Jenpet Jenpet skrev:
Summan är ca 300 000 kr
Kan ni inte ställa ut en faktura på det ni kan bevisa för att se om hen betalar, annars gå vidare civilrättsligt samtidigt som ni har polisanmält?

• Gilla
Grottulf
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Så är det ju, och den tickar ju dessutom på. Det är väl iallafall 10 år om inte brottet anses ringa.
Sen bör vi nog skilja på preskriptionstid för brottet och preskriptionstid för skulden. De är nog inte nödvändigtvis lika och preskriptionstid för skulden bör dessutom kunna avbrytas.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, man bör nog plocka fram och lämna över allt bevismaterial man har möjlighet att plocka fram själv. Sen har man ju tyvärr generellt inte samma möjligheter som polisen att begära ut upplysningar från t.ex. banken.

Kan kanske också vara en taktik att få fart på utredningen att mata på med nytt bevismaterial. Antar att det väcker ärendet på något sätt.

Visst hänger straffvärdet ihop med summorna, men de fall jag känner till har lett till dagsböter vilket blivit en tummetott. Och det gäller ju inte minst om förövaren saknar inkomst.
Vi har levererat oomtvistliga bevis med förfalskade kontoutdrag, äkta kontoutdrag som kan jämföras med de falska. På dessa kontoutdrag kan man även se att hen har gjort överföringar till sitt egna konto. Allt är så att säga "svart på vitt".

• Gilla
swagmeikster21 och 1 till
  • Laddar…
Jenpet Jenpet skrev:
Vi har inga stora förhoppningar om att få tillbaka pengarna men är av åsikten att hon skall straffas i alla fall.
Här kommer väl en "filosofisk" fundering men ligger det verkligen i föreningens intresse att hon straffas? Är det något en förening bör lägga krut på? Bör inte föreningen enbart engagera sig i åtgärder som syftar till att skulden till föreningen betalas?

• Gilla
swagmeikster21 och 4 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Kan ni inte ställa ut en faktura på det ni kan bevisa för att se om hen betalar, annars gå vidare civilrättsligt samtidigt som ni har polisanmält?
Är det inte ungefär det de har gjort?
Jenpet Jenpet skrev:
Vi har parallellt tagit henne till KFM. De har haft ärendet i 1,5 år. När vi började jaga på den myndigheten dröjde det typ en månad och så fick vi tillbaka ärendet med beskedet att vi kunde få sköta om delgivningen själva för att KFM skulle inte göra fler försök.

H hempularen skrev:
Detta skulle jag tro är rätt väg. Polisutredningen kommer i första hand att leda till åtal och påföljd (om den inte läggs ned). Inte att återställa pengar.

Även om dte blir åtal och kassören fälls. Så är det troligt att ni måste gå via kronofogden för att få tillbaka något.
Man kan, av vad jag satt mig in i möjligt att begära att åklagaren begär "återtag". Då skall det gå direkt till KFM. Sedan betyder ju inte det att hen har några medel.

S Stefan1972 skrev:
Det ska ju dock poängteras att ska man dra det via fogden och personen ifråga bestrider så gäller det ju att man har bevis......Det ska ju finnas underlag till allt och finns det inget sådant så är det troligen stopp. Det låter ju tyvärr som det knappt finns någon slags bokföring överhuvudtaget ?
Jodå, bokföring finns. Det är kontoutdrag från banken som är falska.
Sedan har du rätt i att hen kan bestrida det till KFM och då får vi väl fundera på om vi ska dra det till tinget civilrättsligt.

J Jansson69 skrev:
Mmm... tanken har slagit mig. Dock är det så att han varit utan anställning åren innan hen flyttade men för att par månader sedan begärde jag från KFM utdrag om hen har något pågående case hos KFM, och det hade hen. Det finns samlade skulder (förutom vårat case) på ca 230 000 kr.
KFM driver in ca 15000 kr per månad vilket betyder att hen nu arbetar. Därför ser jag att möjligheterna att få tillbaka våra medel har ökat.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Att påminna om skulden lite då och då är bra, av det skälet som Alfredo påpekar.

De brott som kan bli aktuella är väl trolöshet mot huvudman, urkundsförfalskning och bokföringsbrott. Kombinationen, beloppet, systematiken och att det skett under lång tid gör att det förmodligen kan bedömas som grova brott, med preskription på 5-10 år (om jag har förstått regelverket korrekt).

Att polisen drar benen efter sig är beklagligt. Det du kanske skulle kunna göra är att påtala

1) Det goda bevisläget
2) Samt den grova brottsligheten

och vända dig till Åklagarmyndigheten så kanske du får något att hända.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Här kommer väl en "filosofisk" fundering men ligger det verkligen i föreningens intresse att hon straffas? Är det något en förening bör lägga krut på? Bör inte föreningen enbart engagera sig i åtgärder som syftar till att skulden till föreningen betalas?
Tänkvärd tanke. Dock är det ju så att hen inte (tror jag) kommer att återbetala frivilligt och då måste vi gå den rättsliga vägen för att lyckas med det och då kommer ju straffet innan hen kan betala tillbaka.
Sedan sitter jag på ordföranderollen och känner att jag måste göra vad jag kan för våra medlemmars skull.

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
globaljuggler globaljuggler skrev:
Att påminna om skulden lite då och då är bra, av det skälet som Alfredo påpekar.

De brott som kan bli aktuella är väl trolöshet mot huvudman, urkundsförfalskning och bokföringsbrott. Kombinationen, beloppet, systematiken och att det skett under lång tid gör att det förmodligen kan bedömas som grova brott, med preskription på 5-10 år (om jag har förstått regelverket korrekt).

Att polisen drar benen efter sig är beklagligt. Det du kanske skulle kunna göra är att påtala

1) Det goda bevisläget
2) Samt den grova brottsligheten

och vända dig till Åklagarmyndigheten så kanske du får något att hända.
Ja, när jag varit i kontakt med den polisen som sitter på ärendet så hör jag henne säga att "men... det här är ju klart" och "lågt hängande frukt" samt liknande uttryck. Problemet är att det inte händer något...

• Ledsen
kashieda
  • Laddar…
Jenpet Jenpet skrev:
och då måste vi gå den rättsliga vägen för att lyckas med det och då kommer ju straffet innan hen kan betala tillbaka.
Fast den rättsliga vägen kan var två olika vägar. En straffrättslig som i bästa fall mynnar i att hon straffas för sitt brott. En civilrättslig som i bästa fall mynnar i att hon gäldar sin skuld, eventuellt efter kronofogdens tvångsmedel.

Vägarna kan förvisso sammanfalla men de kan nog även vara rätt åtskilda.

Det är uppenbart att det är i föreningens intresse att få tillbaka sina pengar. Det är för mig inte lika uppenbart att det är i föreningens intresse att hon straffas. Det känns givetvis bra för föreningens funktionärer/medlemmar men gagnar det verkligen föreningen rent krasst?

• Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
C
Jenpet Jenpet skrev:
Allt är så att säga "svart på vitt".
Låter bra. Det jag framför allt tänkte på är om ni dokumenterat samtliga händelser eller bara vad man anser vara ett "tillräckligt graverande" urval?
Sen hade det aldrig varit fel att kunna följa pengarna vidare. Man blir ju ibland förbluffad över vad folk kommer undan med, och det skall ju också idealiskt sett visas att det fanns ett brottsligt uppsåt med överföringarna.

• Gilla
Jenpet
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Det är uppenbart att det är i föreningens intresse att få tillbaka sina pengar.
Första frågan att ställa sig är dock så klart om det finns / kommer att finnas några pengar att hämta?

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Första frågan att ställa sig är dock så klart om det finns / kommer att finnas några pengar att hämta?
Absolut. Men finns det minsta chans borde det inte kosta så mycket att försöka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.