64 891 läst ·
141 svar
65k läst
141 svar
Lån / Val av ny bindningstid!
Tack för att du tog mina frågor på rätt sätt, jag kände lite vånda! Det låter ju verkligen inte som att du har några problem att uttrycka dina tankar och känslor på ett sätt som inte ska såra någon annan, så det verkar högst osannolikt att du trampat någon på tårna omedvetet under en längre tid. Dock, för vissa räcker det med en enda kommentar för att de ska göra sig ovän med en för resten av livet, så inget kan uteslutas.P Pojkflickan skrev:Tack för dina frågor. De är helt berättigade eftersom man alltid ska analysera repliker ur flera synvinklar.
Svar: Jag har vitsord om att vara en varm, vänlig och resultatinriktad person. Jag är läkare med spex allmänmedicinen och företagshälsovård. Mitt mål i både yrkes- och privatliv har alltid varit att värna om den vanliga, hjälpsökande människan och att vara ärlig, uppriktig, snäll, noggrann och generös. Jag har, som man ska, vinnlagt mig om att inte såra, inte kränka eller skada någon varken människa eller djur. Jag har fått jobba hårt med att uppnå dessa färdigheter, kunskaper och insikter genom terapi, studier, hårda erfarenheter ( ett avlidet barn, ett dödsmärkt och mina egna svåra tumörsjukdomar). Jag anser mig inte förmer än andra, jag är troende och jag lever med sambo och hund. Livet har inte gjort mig fattig, men heller inte rik. Däremot har jag lätt att känna kärlek, nära till känslor generellt. I mitt arbete har jag hanterat många Rättshaverister, som du kallar dem, och lyckats nå samförstånd och godtagbara lösningar för alla parter. Som kvinnlig chef i en mansdominerad värld har jag utsatts för trakasserier, förföljelse, förakt och en mängd projektioner, som inte handlat om mig som person.
Tycker du att det räcker som svar på dina frågor? Det vore bra för oss alla som hittills reagerat på stackars Birgittas situation, om du vill berätta lite om dig själv och varför du ifrågasätter mitt inlägg!!! Säg bara att det inte är för att du är en Rättskaffens Karl!![]()
Du verkar ju heller inte falla inom ramarna för rättshaverist, så det som återstår är ju något som skett utanför din makt (möjligtvis i banktjänstemannens privatliv/arbetsliv). Missbruk? Stress? Man blir ju nyfiken.
P Pojkflickan skrev:Till Birgitta och alla, som hittills svarat : Ja, jag blir både förbannad, ledsen, skakad och till sist stridslysten!! Själv har jag råkat ut för en liknande händelse på Swedbank. Min personlige bankman, som jag under ett år haft upprepade kontakter med mailledes, telefonledes och vid personliga avstämningsmöten för uppföljning av sparande/investeringar/lån, möter mig vid ett personligt möte med, "Nu när jag har blivit kontorschef (2 dagar) kommer vi inte att träffas mer" + "Jag vill inte att mina anställda ska behöva drabbas av dig"+ "Om du vill ha personlig service i fortsättningen tycker jag att du ska byta bank"!!! Jag satt helt förbluffad, när han gick på, ståendes upp, med hög röst viftandes med utskriften av mitt senaste mail, där jag, som vanligt, skrivit en agenda för vad jag ville ta upp på mötet. När tårarna, tyst började rinna nerför mina kinder, skrek han "Ja, jag hade väntat mig en scen från din sida, men se, det kommer du ingen vart med"! Jag reste mig, fortfarande med tårarna rinnande, tog honom i handen och gratulerade honom till chefstjänsten och sa "Jag har alltid glatt mig inför våra möten, som jag uppfattat som trevliga, med god stämning och jag har alltid följt dina råd". Så gick jag.
Jag är förtidspensionerad pga hjärntumör, är akademiker och har själv varit chef inom långt större verksamheter är ett lokalkontor i en mindre stad, så jag blev förbannad, när chocken var över. Jag har aldrig misskött min ekonomi, följt alla hans råd, visat honom respekt osv. Jag har gjort alla saker, som hittills föreslagits, min dotter är bolagsjurist, min svärson egen företagare, jag har hämtat in synpunkter från bekanta och vänner, men Den Vanliga Människan vinner aldrig!Jag kontaktade rätt person i Swedbanks koncernledning, gav hen utskrifter av alla mina mail, ljudfiler, relevanta utdrag ur deras egna policydokument, min utförliga beskrivning av händelseförloppet etc, men hen har inte ens givit mig någon ursäkt från banken utan ett delegerat "vi beklagar". Idag ett halvår senare är jag äntligen så färdig med detta att jag byter bank. Som min sambo uttrycker sig: Var det värt allt detta?" Ja, det var det faktiskt! Jag hoppas att den lille jäveln får brinna i sitt eget helvete!!!
Dessutom förlorade jag pengar på kuppen, men min självrespekt krävde allt bråk.
Sens moral: Om du inte orkar kriga, inte har råd att förlora mer och mer pengar på dumheter, byt bank! Se till att du får en trevlig personlig bankperson av eget kön, som förstår din situation och lotsar dig rätt i systemet, så att du kan känna dig fullständigt trygg!![]()
Oj oj, och jag trodde jag hade problem idag när en idiot vägrade använda blinkers när han svängde och jag hängde mig på tutan. Till mitt försvar så var jag på väg hem för att äta lunch och mitt humör när jag är hungrig är inte att leka med.P Pojkflickan skrev:Nu vill jag återigen få höja min röst och fråga: Hur många män är det, som kommenterat Birgittas inlägg och hur många kvinnor? Jag tror, utan att veta, att det är flest män. Män tänker på ett annat sätt än kvinnor. Därom finns belägg forskningsmässigt utan att jag här anser mig behöva skriva ref. Män förstår inte (min egen uppfattning, ej me-too, ej rödstrumpa, ej fruntimmer) att kommunikation är ett samspel mellan olika personer. De intar automatiskt (forskningsbelagt) en position direkt, när de kommer in i rummet: Jag förväntas leda, jag ska leda, jag vill leda etc. Kvinnor däremot intar positionen: Ska jag leda? Vilka ska jag i så fall leda och varför? Hur ska jag åstadkomma det? Därefter kontrollerar hon sig själv noga, så att hon inte verkar alltför tuff, alltför eftergiven , alltför mammig, alltför medlidsam, alltför självhävdande etc...... Män kan vara osäkra, självklart, men då rycker genast andra ev närvarande män in till undsättning och stöttar osv. Det gör ytterst sällan andra kvinnor om det är en kvinna som förväntas leda. Hänger ni med?
Om en kund, patient, vårdtagare, underordnad, anställd, ja alla, som på något sätt är i beroendeställning av dig, är det din förbaskade skyldighet att ta reda på vad hen EGENTLIGEN säger, dvs kanske det hen INTE säger!!! Jag anser att man i maktposition är skyldig till att : "förstå det han förstår". Jag skriver han i mitt citat och inte hen eftersom citatet är ifrån den danske filosofen och teologen Sören Kirkegaards dikt "Om du vill hjälpa någon". Jag utgår ifrån att ALLA, som skriver kommentarer till NÅGON, som söker råd och hjälp i detta forum, är ute efter att just stötta, hjälpa, trösta och inge hopp till NÅGON istället för att ifrågasätta andra! Allt annat är bara självhävdande beteende!!!![]()
Gäller detta med inspelning även när bankmannen har ett eget telefonnummer som man ringer?F Fagerfjäll skrev:
Detta var ju Landshypotek och telefonnumret gick direkt till kundansvarig.F Fagerfjäll skrev:
Det brukar stå i villkoren med vilken löptid lånet automatiskt förlängs vid löptidens slut. Vill man ändra dessa måste man skriftligen meddela banken. Blanketter brukar skickas ut i tid. Om man vill lösa ett bundet lån tidigare får man oftast betala en ränteskillnadsersättning. I det här fallet vill ju Landshypotek att lånet skall lösas i förtid, då skall Landshypotek betala eventuell ränteskillnadsersättning.[/QUOTE]N NilsOscar skrev:
Först lurar han mig att skriva på bundet på två år och sedan vid telefonsamtalet säger han att banken inte vill ha mig som kund längre. Har jag då möjlighet att komma undan ränteskillnadsersättningen som jag anser att jag blivit pålurad?
Först lurar han mig att skriva på bundet på två år och sedan vid telefonsamtalet säger han att banken inte vill ha mig som kund längre. Har jag då möjlighet att komma undan ränteskillnadsersättningen som jag anser att jag blivit pålurad?[/QUOTE]B Birgitta64 skrev:Det brukar stå i villkoren med vilken löptid lånet automatiskt förlängs vid löptidens slut. Vill man ändra dessa måste man skriftligen meddela banken. Blanketter brukar skickas ut i tid. Om man vill lösa ett bundet lån tidigare får man oftast betala en ränteskillnadsersättning. I det här fallet vill ju Landshypotek att lånet skall lösas i förtid, då skall Landshypotek betala eventuell ränteskillnadsersättning.
Tack, detta ska jag tänka på, klagomålsansvarig lovade att någon från banken skulle höra av sig till mig.
Banken betalar väl ALDRIG ut ränteskillnadsersättning om räntan stigit till en nivå över vad ett bundet lån redan har?
Det borde vara så, men jag tvivlar, snälla berätta att jag har fel!
Det borde vara så, men jag tvivlar, snälla berätta att jag har fel!
Tidigare var det så när det kunde skilja flera % mellan bundna lånet och aktuell dagsränta.L Limpan4all skrev:
Idag torde skillnaderna vara så små så de äts upp av bakoens omkostnader för att lösa ett lån i förtid.
Det stämmer INTE att ALLA bankens samtal spelas in. Ej heller att de måste sparas i 10år.F Fagerfjäll skrev:
Samtal rörande affärstransaktioner typ köp/sälj av finansiella instrument har spelats in sen urminnes tider.
Vad som utöver detta spelas in varierar lite från bank till bank, normalt upplyses man INNAN samtalet startar hurvida inspelning sker.
Från SHBs hemsida:
"Vi kan också komma att spela in och kontrollera dina telefonsamtal med oss. Vid värdepappersaffärer via telefon måste vi enligt lag göra det, men vi spelar också in telefonsamtal för att kunna verifiera ett avtal eller ett samtal med dig samt i utbildningssyfte."
Redigerat:
På Android 8 fungerade det perfekt, med ex v ACR, men på nian blir din röst bra men den andres går in via överhörning, så har du handsfree i örat hör man inget, om du inte håller telefonen för nära örat så kan man höra en andre om denne talar tydligt.M Mats_R skrev:
P Pojkflickan skrev:Tack för dina frågor. De är helt berättigade eftersom man alltid ska analysera repliker ur flera synvinklar.
Svar: Jag har vitsord om att vara en varm, vänlig och resultatinriktad person. Jag är läkare med spex allmänmedicinen och företagshälsovård. Mitt mål i både yrkes- och privatliv har alltid varit att värna om den vanliga, hjälpsökande människan och att vara ärlig, uppriktig, snäll, noggrann och generös. Jag har, som man ska, vinnlagt mig om att inte såra, inte kränka eller skada någon varken människa eller djur. Jag har fått jobba hårt med att uppnå dessa färdigheter, kunskaper och insikter genom terapi, studier, hårda erfarenheter ( ett avlidet barn, ett dödsmärkt och mina egna svåra tumörsjukdomar). Jag anser mig inte förmer än andra, jag är troende och jag lever med sambo och hund. Livet har inte gjort mig fattig, men heller inte rik. Däremot har jag lätt att känna kärlek, nära till känslor generellt. I mitt arbete har jag hanterat många Rättshaverister, som du kallar dem, och lyckats nå samförstånd och godtagbara lösningar för alla parter. Som kvinnlig chef i en mansdominerad värld har jag utsatts för trakasserier, förföljelse, förakt och en mängd projektioner, som inte handlat om mig som person.
Tycker du att det räcker som svar på dina frågor? Det vore bra för oss alla som hittills reagerat på stackars Birgittas situation, om du vill berätta lite om dig själv och varför du ifrågasätter mitt inlägg!!! Säg bara att det inte är för att du är en Rättskaffens Karl!![]()
Nu lägger jag mig i, så fint och klokt skrivet av digP Pojkflickan skrev:Tack för dina frågor. De är helt berättigade eftersom man alltid ska analysera repliker ur flera synvinklar.
P Pojkflickan skrev:Tack för dina frågor. De är helt berättigade eftersom man alltid ska analysera repliker ur flera synvinklar.
Tycker du att det räcker som svar på dina frågor? Det vore bra för oss alla som hittills reagerat på stackars Birgittas situation, om du vill berätta lite om dig själv och varför du ifrågasätter mitt inlägg!!! Säg bara att det inte är för att du är en Rättskaffens
Återkommer med info när banken hört av sig, självklart ska jag berätta!M Markarbetaren skrev:Låter nästan lite otroligt för att vara sant, men vi får väl lita på att Landshypotek kallar sina kunder för dumma i huvudet. Beträffande träffa avtal osv. så har jag dom senaste 15 åren aldrig besökt en bank för detta, låter väldigt 90-tal, ”åka till banken”, samma sak att ringa. Men det kanske är en generationsfråga. Jag mailar banken, då har man svart på vitt vad som skrivits och ingen kan lura nån annan utan efterräkningar. SEB försökte sig på detta när dom frångick mitt önskemål om bindningstid på ett nytecknat lån 2002. Men det gick naturligtvis att ändra efter påpekande att jag hade kopia på inskickat önskemål på vad jag hade skrivit under.
Som dom flesta påpekat så har naturligtvis banken ditt samtal inspelat om man kan ingå avtal via telefon. Bara att begära ut och använda som bevisning och sedan kan kundmottagaren se sig om efter ett annat jobb. Ska bli spännande att följa, ser fram emot en fortsättning i detta.
Bankerna gör bara ca.45 miljarder i vinst., räcker väl till att bygga en bro till Finland eller något sådant.Z Zodde skrev:Ingen bank i Sverige har negativ inlåningsränta.
Räntemarginalen är av naturliga orsaker större ju högre räntan är..
Att bankerna sen gör bra vinster är mer eller mindre ett krav från myndigheterna som skärpt kapitalkraven efter senaste finanskrisen, [länk]
Banktjänstemän är INTE av naturen elaka eller oförskämda.
Självklart finns rötägg i alla företag/organistationer men man ber inte nån söka sigt till en annan bank om det inte skett en hel del extraordinära saker (Som kanske inte kommer fram i denna tråd)
Och?Garant skrev:
Banksektorn skall väl få tjäna pengar i linje med t.ex IT, verkstads och läkemedlessektoren, förstår inte poängen?
Dessutom har vi idag rätt många banker att välja bland (till skillnad från INNAN Internet) så man må nog också säga att konkurrensen funkar.
Men läs på om Basle 3 och myndigheternas krav till bankernas kapitaltäckning vettja! :