En sak som jag uppmärksammat det senaste året när jag har haft många kontakter med olika banker och till och med bytt handläggare ett par ggr för att de inte lever upp till mina förväntningar är att dessa beter sig exakt som försäljare som jobbar mot provision så jag vill uppmuntra alla till att aldrig lita till något som inte är avtalat skriftligt.

Aggressiva försäljare som jobbar mot provision har ett enda mål och det är att låsa in så många kunder i långa avtal då det ger dom högre provision, kundnöjdhet bryr dom sig inte om.

Nu ska man såklart inte dra alla över en kam men många försäljare har blivit upplärda att köra denna aggressiva taktik för att det är så man tjänar pengar och lycksökare som bara vill sko sig själva finns tyvärr överallt

• Gilla
Birgitta64
  • Laddar…
Indiana Jones Indiana Jones skrev:
En sak som jag uppmärksammat det senaste året när jag har haft många kontakter med olika banker och till och med bytt handläggare ett par ggr för att de inte lever upp till mina förväntningar är att dessa beter sig exakt som försäljare som jobbar mot provision så jag vill uppmuntra alla till att aldrig lita till något som inte är avtalat skriftligt.

Aggressiva försäljare som jobbar mot provision har ett enda mål och det är att låsa in så många kunder i långa avtal då det ger dom högre provision, kundnöjdhet bryr dom sig inte om.

Nu ska man såklart inte dra alla över en kam men många försäljare har blivit upplärda att köra denna aggressiva taktik för att det är så man tjänar pengar och lycksökare som bara vill sko sig själva finns tyvärr överallt
Instämmer med dig, men det jag utsattes för känns som ett rent bedrägeri. Man vill ju tro gott om andra människor.

B Birgitta64 skrev:
Instämmer med dig, men det jag utsattes för känns som ett rent bedrägeri. Man vill ju tro gott om andra människor.
Jag förstår det och det är det ju helt klart ett bedrägeri om han muntligt lovat dig något som han inte kan hålla. Det kan nog få konsekvenser för honom om du får tag i en inspelning

Tyvärr är du bunden av det skriftliga avtalet du gjort. Med inspelning kan du eventuellt uppmana banken att riva avtalet men det är inget dom måste göra

1.5% känns visserligen som att det är lägre än deras listränta, kan det verkligen bli fråga om en ränteskillnadsersättning då om du skulle bryta avtalet. Det kan vara värt att fråga och be dom räkna ut det och presentera skriftligt och specificerat exakt vad det slulle kosta att bryta avtalet så får dom svettas lite över att potentiellt förlora en kund också

• Gilla
Birgitta64
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Ingen bank i Sverige har negativ inlåningsränta.
Jag erkänner att jag har fel, större delen av 2016 och 2018 var riksbankens utlåningsränta 0.25%, den är tydligen 0.50% nu, vilken givetvis är en positiv ränta och en kostnad för banken.

Indiana Jones Indiana Jones skrev:
Jag förstår det och det är det ju helt klart ett bedrägeri om han muntligt lovat dig något som han inte kan hålla. Det kan nog få konsekvenser för honom om du får tag i en inspelning

Tyvärr är du bunden av det skriftliga avtalet du gjort. Med inspelning kan du eventuellt uppmana banken att riva avtalet men det är inget dom måste göra

1.5% känns visserligen som att det är lägre än deras listränta, kan det verkligen bli fråga om en ränteskillnadsersättning då om du skulle bryta avtalet. Det kan vara värt att fråga och be dom räkna ut det och presentera skriftligt och specificerat exakt vad det slulle kosta att bryta avtalet så får dom svettas lite över att potentiellt förlora en kund också
Förstår nu att det är som du skriver, bra forum det här där man får snabba och bra svar.

M
[QUOTE="Du är ju dum i huvudet, vi på Landshypotek vill inte ha dig som kund mer. Du kan ju vända dig till någon annan bank, lös lånen bara. Och du ska veta att du får betala ränteersättningsskillnaden! Jag blir jätteledsen och lägger på. Kan jag få ett råd, vad gör jag nu?[/QUOTE]

Byt bank snarast möjligt! Jag rekommenderar SHB som också är duktiga på skogsbruk. Det märks att vissa banker har det tufft, men inte för en sekund får man behandla sin kund så (eller någon annan heller för den delen). Känner du ändå att du inte riktigt litar på dem, byt bank av den anledningen. Jag skulle inte binda några lån med Landshypotek. (Tips: gå inte alltid på lägsta pris, dvs. räntan, ibland kan det löna sig att betala lite mer och få den service man önskar). Lycka till.

Låter inte som trådskaparen haft tur med sin bankman.
Jag är kund hos landshypotek, och upplever dem som väldigt mycket bättre än Swedbank. Jag får inte känslan av att de försöker sko sej, utan försöker samarbeta.
Jag tycker mej ha blivit mycket bra bemött, och fått mer hjälp än jag kunnat begära.
Karlstadkontoret är det jag varit i kontakt med.
0.35% effektiv i skillnad mellan in/utlån för tillfället med 1års bindning, vilket jag tycker är ok med tanke på risk, gratis på plats värdering, möjligheter till medlemskap med förmodad utdelning osv.
Tror det finns större skurkar än lh ute o bankjungeln.

//Robert

Robert Danielsson Robert Danielsson skrev:
Låter inte som trådskaparen haft tur med sin bankman.
Jag är kund hos landshypotek, och upplever dem som väldigt mycket bättre än Swedbank. Jag får inte känslan av att de försöker sko sej, utan försöker samarbeta.
Jag tycker mej ha blivit mycket bra bemött, och fått mer hjälp än jag kunnat begära.
Karlstadkontoret är det jag varit i kontakt med.
0.35% effektiv i skillnad mellan in/utlån för tillfället med 1års bindning, vilket jag tycker är ok med tanke på risk, gratis på plats värdering, möjligheter till medlemskap med förmodad utdelning osv.
Tror det finns större skurkar än lh ute o bankjungeln.

//Robert
Det är nu inte en specifik bank som är mer "skurk" än nån annan. Som jag skrev tidigare, rötägg finns hos alla.
Det är MYCKET större skillnad mellan banktjm inom en och samma bank än det är mellan de olika bankerna..
Att generellt säga att bank x är bättre än bank y är bullshit. Bara för man haft tur och hittat en bra banktjm på bank X innebär det inte att alla bank x anställda i hela Sverige är bra.
Ganska många bankasntällda byter dessutom bankarbetsgivare i vart fall EN gång under sin karriär, tror ni de byter personlighet samtidigt?

T Trunk skrev:
Om en bankchef, trots sitt arbetsuppdrag, väljer att inte exponera en kund till sina anställda så bör man ta sig en ordentlig funderare över varför. Kanske är det bankchefen som är största boven i dramat men det behövs ofta två för att dansa tango.

Jag vill förstås gärna tro att det är bankchefen som har en pinne uppkörd någonstans men samtidigt är vi alla människor, inklusive dig. Och med tanke på vad det finns för människor där ute...

Svaret är ”det beror på”. Självklart ska man tåla jävligt mycket innan man ryter ifrån som anställd, men det finns en gräns.

De flesta av oss som skriver här på forumet är anonyma vilket förstås betyder att vi kan vara precis vem som helst.
Tänk en stund på det och sen tänker ni på vilka fullkomligt kompletta idioter ni stött på under erat liv. En av dessa skulle kunna vara TS som av någon anledning vill slänga skit på sin bank. Jag säger absolut inte att så är fallet, jag väljer att lite på TS. Men hur kan jag veta säkert?

Min poäng är helt enkelt att man inte per automatik måste svälja allt med hull och hår bara för att någon skriver något på ett forum.

Jag kan nämna en personlig erfarenhet som exempel som hände för något halvår sedan. Vi hade anhöriga till en patient på besök och kort därefter får vi in en anmälan om att vi inte gett patienten sina mediciner, att vi svälter honom och att vi tvingar patienten att ligga i sängen. Utöver anmälan kommer denna anhörig och skriker i avdelningens dagrum så att alla hör vad vi utsätter patienten för.

Detta trots att jag, ansvarig sjuksköterska och ansvarig läkare förklarat att han han får den medicin som är aktuell i nuvarande läge, att han får äta men att han själv avstår pga illamående (han fick dock näring iv) och att han skulle vara sängliggande ca ett dygn pga ett kirurgiskt ingrepp. Detta förklarades vid minst tre separata tillfällen och trots det var den anhöriga komplett skogstokig...
Det kallas "affekt".....vilket ni inom allmänmedicin borde ha lite koll på....

Lite uppdatering av min tråd här. Har nu blivit uppringd av regionchefen på Landshypotek, fått en ursäkt och en ny bankman. Han var trevlig och löste problemet på ett smidigt sätt. Har fått tillbaka min tro på Landshypotek som en bra bank. Kan således rekommenderas.

• Gilla
Enolf och 10 till
  • Laddar…
R Racernalle skrev:
Det kallas "affekt".....vilket ni inom allmänmedicin borde ha lite koll på....
Jaha? Med tanke på det överdrivna nyttjandet av punkter så antar jag att du vill få fram en poäng med ditt inlägg, vilken då?

Meningen med mitt inlägg var inte att skriva en uppsats om varför människor beter sig som de gör, jag ville bara belysa att 1) människor inte alltid handlar rationellt och 2) det finns de som är spritt språngande galna. Kalla det att handla i affekt eller vad du vill, det ändrar inte något sv det jag skrev.

B Birgitta64 skrev:
Lite uppdatering av min tråd här. Har nu blivit uppringd av regionchefen på Landshypotek, fått en ursäkt och en ny bankman. Han var trevlig och löste problemet på ett smidigt sätt. Har fått tillbaka min tro på Landshypotek som en bra bank. Kan således rekommenderas.
Skönt att det löste sig. Man blir ju lite nyfiken vad som hände med banktjänstemannen.

Z Zodde skrev:
Och?
Banksektorn skall väl få tjäna pengar i linje med t.ex IT, verkstads och läkemedlessektoren, förstår inte poängen?
Dessutom har vi idag rätt många banker att välja bland (till skillnad från INNAN Internet) så man må nog också säga att konkurrensen funkar.

Men läs på om Basle 3 och myndigheternas krav till bankernas kapitaltäckning vettja! ::D
Kapitaltäckningen tas väl inte från vinsterna, kanske minskar det vinsterna men det pratar vi inte om just nu. Att bankmän och kvinnor inte är kundorienterade, finns många signaler om det, signalerar att konkurrensen är begränsad.

Garant Garant skrev:
Kapitaltäckningen tas väl inte från vinsterna, kanske minskar det vinsterna men det pratar vi inte om just nu. Att bankmän och kvinnor inte är kundorienterade, finns många signaler om det, signalerar att konkurrensen är begränsad.
Vart tar bankernas vinster vägen tror du?
Varför delar man ut en minskande andel av vinsten till aktieägarna numera?
Kan det vara att bankerna måste öka det egna kapitalet så att man följer direktiven från myndigheterna...:surprised::surprised:

För fjärde gången, ja det finns rötägg i alla banker och det är dom som blir omskrivna. De över 90% nöjda kunderna uttalar sig sällan även om det ges sporadiska beröm till mycket kundorienterade banktjänstemän, typ den som TS fick kontakt med till slut.

Det var DU som tog upp ämnet "bankernas stora vinster", för övrigt får du nog lägga till ivartall EN nolla efter din siffra på 45 miljarder för en bro till Finland...

Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
T Trunk skrev:
Jaha? Med tanke på det överdrivna nyttjandet av punkter så antar jag att du vill få fram en poäng med ditt inlägg, vilken då?

Meningen med mitt inlägg var inte att skriva en uppsats om varför människor beter sig som de gör, jag ville bara belysa att 1) människor inte alltid handlar rationellt och 2) det finns de som är spritt språngande galna. Kalla det att handla i affekt eller vad du vill, det ändrar inte något sv det jag skrev.

Skönt att det löste sig. Man blir ju lite nyfiken vad som hände med banktjänstemannen.

Ja det stämmer bra!
Beklagar om det var otydligt men min poäng är helt enkelt att jag tycker det är dåligt att kalla en anhörig som uppenbarligen handlar i affekt för "skogstokig". Och då bedömer jag det utifrån din yrkesroll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.