OramaC
L LarsNiko skrev:
Du funderar på att byta ”blodsugare” för att din nuvarande är ditt billigaste alternativ? Låter rimligt.
Jo men det är ju så, banker är välgörenhetsorganisationer som inte behöver gå med vinst.
Ja missförstå mig rätt: i dagsläget det billigaste då jag inte gått vidare med att kolla lån på andra banker samt att kolla med andra försäkringsbolag osv.
Ser att det blev luddigt skrivet

[QUOTE="Han säger då: Du är ju dum i huvudet, vi på Landshypotek vill inte ha dig som kund mer. Du kan ju vända dig till någon annan bank, lös lånen bara. Och du ska veta att du får betala ränteersättningsskillnaden! Jag blir jätteledsen och lägger på. Kan jag få ett råd, vad gör jag nu?[/QUOTE]

Det brukar stå i villkoren med vilken löptid lånet automatiskt förlängs vid löptidens slut. Vill man ändra dessa måste man skriftligen meddela banken. Blanketter brukar skickas ut i tid. Om man vill lösa ett bundet lån tidigare får man oftast betala en ränteskillnadsersättning. I det här fallet vill ju Landshypotek att lånet skall lösas i förtid, då skall Landshypotek betala eventuell ränteskillnadsersättning.

• Gilla
Birgitta64
  • Laddar…
M
H Hosseal skrev:
Kan du nämna några sådana appar?
Vill flika in ett litet tips här, om det går bra. Har en sida som heter Google eller nått i den stilen. Där finns en ruta som man kan skriva typ ”app record call” eller liknande. Då verkar det som att denna Google, jag vet inte förnamnet på människan som hittar allt, men iaf., hen verkar hitta det mesta som finns på det där internet.
P.s. Ni som förstår ironi behöver inte citera:ok:

• Haha
l3ff3
  • Laddar…
Marcus_L Marcus_L skrev:
Inlåningsräntan är negativ, utlåningsräntan är positiv, självklart tjänar de pengar.
Ingen bank i Sverige har negativ inlåningsränta.
Räntemarginalen är av naturliga orsaker större ju högre räntan är..

Att bankerna sen gör bra vinster är mer eller mindre ett krav från myndigheterna som skärpt kapitalkraven efter senaste finanskrisen, https://sv.wikipedia.org/wiki/Basel_III

Banktjänstemän är INTE av naturen elaka eller oförskämda.
Självklart finns rötägg i alla företag/organistationer men man ber inte nån söka sigt till en annan bank om det inte skett en hel del extraordinära saker (Som kanske inte kommer fram i denna tråd)

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Kära nån, vilket sätt.
Jag förstår att du blir ledsen. Försök få tag på handläggarens chef. Även om saken inte går att lösa i en handvändning har ju handläggaren varit mycket oförskämd och ev också vilselett dig.
Lycka till!
Det låter inte som ett ok bemötande oavsett sakfrågan. Ett tips är att Telefonsamtal ofta spelas in på banker. Skicka in ett klagomål skriftligt till bankens kontorschef alt kundtjänst och begär att de lyssnar på det samtalet och återkommer med om de anser att det som sades representerar bankens officiella kundbemötande policy.

• Gilla
Igen
  • Laddar…
Jag har också stött på en sån där typ för inte så länge sen, men på en annan bank. Han ringde och berättade att vi inte skulle få det beviljade bolånet trots allt, efter att kontraktet var skrivet. Det här var en fredagskväll, så jag fick vänta till måndagen med att prata med en annan handläggare och då var det inga problem.
Det måste väl vara människor som njuter av sin makt att kunna ställa till det för andra. Kanske haft en dålig dag, men det struntar jag i. Man uppför sig inte så i alla fall!
Men om du nu har ett påskrivet avtal med banken kan de väl inte bara säga upp dig sådär med ett telefonsamtal? Avtal gäller väl åt båda håll.

• Gilla
Igen
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Ingen bank i Sverige har negativ inlåningsränta.
Räntemarginalen är av naturliga orsaker större ju högre räntan är..

Att bankerna sen gör bra vinster är mer eller mindre ett krav från myndigheterna som skärpt kapitalkraven efter senaste finanskrisen, [länk]

Banktjänstemän är INTE av naturen elaka eller oförskämda.
Självklart finns rötägg i alla företag/organistationer men man ber inte nån söka sigt till en annan bank om det inte skett en hel del extraordinära saker (Som kanske inte kommer fram i denna tråd)
Fräcka, ouppfostrade, omdömeslösa och otrevliga personer kan också få jobb på en bank.
Svin kan lyckas väl under en anställningsintervju och under en provanställning. Men sen brakar de loss och visar sin rätta personlighet.

Det är väl mer det förhållningssättet vi håller oss till just här

På SBAB är de alltid korrekta och hjälpsamma.

• Gilla
DaNor och 1 till
  • Laddar…
P Pojkflickan skrev:
text
Om en bankchef, trots sitt arbetsuppdrag, väljer att inte exponera en kund till sina anställda så bör man ta sig en ordentlig funderare över varför. Kanske är det bankchefen som är största boven i dramat men det behövs ofta två för att dansa tango.

Jag vill förstås gärna tro att det är bankchefen som har en pinne uppkörd någonstans men samtidigt är vi alla människor, inklusive dig. Och med tanke på vad det finns för människor där ute...

Rkarlsson skrev:
Men gör det att du har rätt att kalla mig dum i huvudet om jag är jobbig, ljuger, driver med dig?
Svaret är nej.
Svaret är ”det beror på”. Självklart ska man tåla jävligt mycket innan man ryter ifrån som anställd, men det finns en gräns.

De flesta av oss som skriver här på forumet är anonyma vilket förstås betyder att vi kan vara precis vem som helst.
Tänk en stund på det och sen tänker ni på vilka fullkomligt kompletta idioter ni stött på under erat liv. En av dessa skulle kunna vara TS som av någon anledning vill slänga skit på sin bank. Jag säger absolut inte att så är fallet, jag väljer att lite på TS. Men hur kan jag veta säkert?

Min poäng är helt enkelt att man inte per automatik måste svälja allt med hull och hår bara för att någon skriver något på ett forum.

Jag kan nämna en personlig erfarenhet som exempel som hände för något halvår sedan. Vi hade anhöriga till en patient på besök och kort därefter får vi in en anmälan om att vi inte gett patienten sina mediciner, att vi svälter honom och att vi tvingar patienten att ligga i sängen. Utöver anmälan kommer denna anhörig och skriker i avdelningens dagrum så att alla hör vad vi utsätter patienten för.

Detta trots att jag, ansvarig sjuksköterska och ansvarig läkare förklarat att han han får den medicin som är aktuell i nuvarande läge, att han får äta men att han själv avstår pga illamående (han fick dock näring iv) och att han skulle vara sängliggande ca ett dygn pga ett kirurgiskt ingrepp. Detta förklarades vid minst tre separata tillfällen och trots det var den anhöriga komplett skogstokig...

• Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Igen Igen skrev:
Fräcka, ouppfostrade, omdömeslösa och otrevliga personer kan också få jobb på en bank.
Svin kan lyckas väl under en anställningsintervju och under en provanställning. Men sen brakar de loss och visar sin rätta personlighet.

Igen Igen skrev:

Som jag skrev, alla organisationer har rötägg, sannolikt även SBAB även om du inte stött på dom.
Det är inte okej att kalla nån dum i huvudet, däremot är det ok att att be kunden söka sig till annan bank (då jag antar det finns mycket goda skäl till detta)

I min ungdom jobbade jag på bank där ett par en gång kom in på kontoret och var jätteglada, vi trodde de vunnit högsta vinsten på lotto. Vi frågade vad som hänt och svaret vi fick var att äntligen var Palme skjuten.
Min kollega gav kunderna deras papper och bad dem aldrig mer visa sig på kontoret. (underförstått: finn er en annan bank)
Dagen efter kom de slokörade tillbaka, bjöd på fika och bad om ursäkt. De förblev kunder i banken.
Poängen är att en bankanställd INTE ber en kund söka sig nån annan stans utan att ha blivit ordentligt provocerad.
Bankerna lever av nöjda kunder, en anställd som satt i system att förnedra eller bortvisa kunder blir inte långvarig på sin plats.

P
T Trunk skrev:
Om en bankchef, trots sitt arbetsuppdrag, väljer att inte exponera en kund till sina anställda så bör man ta sig en ordentlig funderare över varför. Kanske är det bankchefen som är största boven i dramat men det behövs ofta två för att dansa tango.

Jag vill förstås gärna tro att det är bankchefen som har en pinne uppkörd någonstans men samtidigt är vi alla människor, inklusive dig. Och med tanke på vad det finns för människor där ute...

Svaret är ”det beror på”. Självklart ska man tåla jävligt mycket innan man ryter ifrån som anställd, men det finns en gräns.
Vi håller inte med varandra. Det är en telefonist som kan i de flesta fall vänligen och bestämt avsluta om han är uppjagad och blir oprofessionell.
Självklart finns det jobbiga kunder. Och jag väljer att svara utifrån hur historien är.
Jag vet hur människor är, har kört taxi/färdtjänst i 6 år men aldrig någonsin kallat en kund för idiot eller varit otrevlig. Jag har kastat av folk både fyllerister och pensionärer för att de blivit otrevliga men aldrig sagt att de är dumma i huvudet. Tjänstemän måste vara professionella ändå.

• Gilla
johel572 och 6 till
  • Laddar…
Igen Igen skrev:
Beror också på vem man talar med...

När vi köpte vårt hus så fick jag ha en lång diskussion med min handläggare. Min handläggare ville inte att vi skulle amortera mer än minimum beloppet. För mig så var det lätt provocerande att behöva argumentera för min rättighet att betala tillbaka lånet snabbare. Samma handläggare ville även att jag skulle skicka in bevis på att jag sålt vår nuvarande bostad fastän vi med råge uppnådde inkomstkraven för att kunna behålla båda bostäderna.

Slutade med att jag ringde upp igen dagen efter och fick igenom allt som jag ville ha med en annan handläggare.

Förrutom detta rötägg så har de alltid behandlar mig bra på SBAB.

J john_heden100 skrev:
Det här låter ju nästan för konstigt för att vara sant. Ett par frågor, som jag hoppas att du tar på rätt sätt och inte som påhopp:

1. Brukar du ha problem med att läsa av folks känslor, och tyda reaktioner? Vissa människor jag träffat (ofta just chefer) har en burdus framtoning och säger okänsliga saker för att de tror sig vara pragmatiska. Om du betett dig så under lång tid kan det ju förklara reaktionen (man måste själv vara övertydlig med dessa personer för att budskap ska nå fram).

2. Är du rättshaverist och paragrafryttare? Det faktum att du letar upp exempelvis policydokument och liknande och driver detta i 6 månader säger mig att det inte är en omöjlighet. Även detta beteende kan frambringa den reaktion du beskrivit. Rättshaverister är ett stort problem för många institutioner, då de tar mycket tid och ork att hantera.

Annars låter det verkligen konstigt vad du beskriver, och skulle kanske mest för klaras av någon mental ohälsa hos chefen? Men då borde han ha snappats upp tidigare och inte befordrats.
Tack för dina frågor. De är helt berättigade eftersom man alltid ska analysera repliker ur flera synvinklar.
Svar: Jag har vitsord om att vara en varm, vänlig och resultatinriktad person. Jag är läkare med spex allmänmedicinen och företagshälsovård. Mitt mål i både yrkes- och privatliv har alltid varit att värna om den vanliga, hjälpsökande människan och att vara ärlig, uppriktig, snäll, noggrann och generös. Jag har, som man ska, vinnlagt mig om att inte såra, inte kränka eller skada någon varken människa eller djur. Jag har fått jobba hårt med att uppnå dessa färdigheter, kunskaper och insikter genom terapi, studier, hårda erfarenheter ( ett avlidet barn, ett dödsmärkt och mina egna svåra tumörsjukdomar). Jag anser mig inte förmer än andra, jag är troende och jag lever med sambo och hund. Livet har inte gjort mig fattig, men heller inte rik. Däremot har jag lätt att känna kärlek, nära till känslor generellt. I mitt arbete har jag hanterat många Rättshaverister, som du kallar dem, och lyckats nå samförstånd och godtagbara lösningar för alla parter. Som kvinnlig chef i en mansdominerad värld har jag utsatts för trakasserier, förföljelse, förakt och en mängd projektioner, som inte handlat om mig som person.

Tycker du att det räcker som svar på dina frågor? Det vore bra för oss alla som hittills reagerat på stackars Birgittas situation, om du vill berätta lite om dig själv och varför du ifrågasätter mitt inlägg!!! Säg bara att det inte är för att du är en Rättskaffens Karl!:thinking:

• Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Igen Igen skrev:
Ledsen att göra dig besviken, men han som förstörde min helg genom att fullständigt oprovocerat berätta att vi inte skulle få det här lånet hos dem jobbade på SBAB. Men bortsett från honom har alla där varit väldigt trevliga och professionella.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Som jag skrev, alla organisationer har rötägg, sannolikt även SBAB även om du inte stött på dom.
Det är inte okej att kalla nån dum i huvudet, däremot är det ok att att be kunden söka sig till annan bank (då jag antar det finns mycket goda skäl till detta)

I min ungdom jobbade jag på bank där ett par en gång kom in på kontoret och var jätteglada, vi trodde de vunnit högsta vinsten på lotto. Vi frågade vad som hänt och svaret vi fick var att äntligen var Palme skjuten.
Min kollega gav kunderna deras papper och bad dem aldrig mer visa sig på kontoret. (underförstått: finn er en annan bank)
Dagen efter kom de slokörade tillbaka, bjöd på fika och bad om ursäkt. De förblev kunder i banken.
Poängen är att en bankanställd INTE ber en kund söka sig nån annan stans utan att ha blivit ordentligt provocerad.
Bankerna lever av nöjda kunder, en anställd som satt i system att förnedra eller bortvisa kunder blir inte långvarig på sin plats.
Nu vill jag återigen få höja min röst och fråga: Hur många män är det, som kommenterat Birgittas inlägg och hur många kvinnor? Jag tror, utan att veta, att det är flest män. Män tänker på ett annat sätt än kvinnor. Därom finns belägg forskningsmässigt utan att jag här anser mig behöva skriva ref. Män förstår inte (min egen uppfattning, ej me-too, ej rödstrumpa, ej fruntimmer) att kommunikation är ett samspel mellan olika personer. De intar automatiskt (forskningsbelagt) en position direkt, när de kommer in i rummet: Jag förväntas leda, jag ska leda, jag vill leda etc. Kvinnor däremot intar positionen: Ska jag leda? Vilka ska jag i så fall leda och varför? Hur ska jag åstadkomma det? Därefter kontrollerar hon sig själv noga, så att hon inte verkar alltför tuff, alltför eftergiven , alltför mammig, alltför medlidsam, alltför självhävdande etc...... Män kan vara osäkra, självklart, men då rycker genast andra ev närvarande män in till undsättning och stöttar osv. Det gör ytterst sällan andra kvinnor om det är en kvinna som förväntas leda. Hänger ni med?

Om en kund, patient, vårdtagare, underordnad, anställd, ja alla, som på något sätt är i beroendeställning av dig, är det din förbaskade skyldighet att ta reda på vad hen EGENTLIGEN säger, dvs kanske det hen INTE säger!!! Jag anser att man i maktposition är skyldig till att : "förstå det han förstår". Jag skriver han i mitt citat och inte hen eftersom citatet är ifrån den danske filosofen och teologen Sören Kirkegaards dikt "Om du vill hjälpa någon". Jag utgår ifrån att ALLA, som skriver kommentarer till NÅGON, som söker råd och hjälp i detta forum, är ute efter att just stötta, hjälpa, trösta och inge hopp till NÅGON istället för att ifrågasätta andra! Allt annat är bara självhävdande beteende!!!:mad:

• Gilla
Kickan42 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.