64 891 läst ·
141 svar
65k läst
141 svar
Lån / Val av ny bindningstid!
Google tillåter inte den funktionen längre i nyare versioner av Android så om du har det är jag intresserad av vilken app du använder? Ingen av dom jag kört funkar längre i och med Googles förändring.O Ormbiten skrev:
Men jag har en äldre mobil ifall behovet skulle uppkomma som jag kan sätta simkortet i värsta fall.
Detta var ett märkligt, och kränkande inlägg. Och för verkligen inte debatten vidare på ett konstruktiv sätt. Här på byggahus brukar vi lita på medlemmars inlägg och inte hoppa på dem. Man är verkligen inte dålig chef eller rättshaverist för att man klagar på ett dåligt bemötande, vilket man bl.a. gör genom att ha välgrundade argument.J john_heden100 skrev:Det här låter ju nästan för konstigt för att vara sant. Ett par frågor, som jag hoppas att du tar på rätt sätt och inte som påhopp:
1. Brukar du ha problem med att läsa av folks känslor, och tyda reaktioner? Vissa människor jag träffat (ofta just chefer) har en burdus framtoning och säger okänsliga saker för att de tror sig vara pragmatiska. Om du betett dig så under lång tid kan det ju förklara reaktionen (man måste själv vara övertydlig med dessa personer för att budskap ska nå fram).
2. Är du rättshaverist och paragrafryttare? Det faktum att du letar upp exempelvis policydokument och liknande och driver detta i 6 månader säger mig att det inte är en omöjlighet. Även detta beteende kan frambringa den reaktion du beskrivit. Rättshaverister är ett stort problem för många institutioner, då de tar mycket tid och ork att hantera.
Annars låter det verkligen konstigt vad du beskriver, och skulle kanske mest för klaras av någon mental ohälsa hos chefen? Men då borde han ha snappats upp tidigare och inte befordrats.
Mr Steed skrev:
Google tillåter inte den funktionen längre i nyare versioner av Android så om du har det är jag intresserad av vilken app du använder? Ingen av dom jag kört funkar längre i och med Googles förändring.
Men jag har en äldre mobil ifall behovet skulle uppkomma som jag kan sätta simkortet i värsta fall.
Sorry... Läste att Google hade spärrat i nya Android efter att jag skrev mitt inlägg. Har en ett år gammal Sony och där fungerar ju ACR appen. Surt att Google har spärrat i nya Android 9...
Hittar du något är jag intresserad. Sorry att jag kidnappat tråden för ett sidospår.O Ormbiten skrev:
Hoppas det stämmer att banken spelar in och lagrar alla samtal då är det ju enklare för TS att bevisa det dåliga bemötandet.
Har jag skrivit att det fungerar i nyare androider? Nej det har jag inte!Mr Steed skrev:
Tanken med inlägget & länken var att bekräfta att det inte fungerar på nyare androider heller.
Däremot verkar det fortfarande fungera i äldre androider.
Överlag har folk svårt att hantera detta med formella avtal i Sverige tycker jag. Det är så himla mycket som sker på god tro, inte minst nu när jag jobbar med många hantverkare märker jag det. De går i försvarsställning när jag föreslår att bra, nu skriver vi ner detta och skriver under. Det är som om jag attacker deras moral när jag tar fram ett papper.
Det handlar inte om att man inte litar på den andra, då blir det ju inte affär ändå. Det handlar om att protokollföra vad som egentligen är överenskommet. Och om du nu är så ärlig och reko som du säger, har du ju inga problem med att skriva under på dina ord.
Det handlar inte om att man inte litar på den andra, då blir det ju inte affär ändå. Det handlar om att protokollföra vad som egentligen är överenskommet. Och om du nu är så ärlig och reko som du säger, har du ju inga problem med att skriva under på dina ord.
Medlem
· Västra götaland
· 10 inlägg
Men du......L LarsNiko skrev:
I den senaste lågkonjunkturen, förmodligen före och efter likaså, vilka företag har stadigt ökat sin vinst? Och år efter år anmält ny rekordvinst trots att deras kunder fått det sämre och sämre ekonomiskt?
Just det: låneinstituten med storbankerna i centrum!
Det är väl ingen som påstått att bankerna INTE får göra vinst, men personligen stör jag mig på att bankerna hela tiden ändrar sin motivering till hur de prissätter, och således inte står för sina marginaler.
När styrräntan är hög-då hänvisar de till det, men när styrräntan är låg-då har den minsann inte alls samma påverkan på låneräntan!?!?
Bankerna har genom åren fått lägre och lägre personalkostnader då deras verksamhet gått över mycket till nätbaserat. Syns det i prissättningen? Knappast!
Investeringar i ny teknologi kostar-jag vet. Men den nyinvesteringen i teknologien är sedan länge betald-syns det i prissättningen? Knappast!
Neeeej bankerna är avskyvärda och huvuddelen av de som jobbar där stöttar uppenbarligen ett sådant förhållningssätt gentemot kunder och medmänniskor. vilket säger en del om dem i min mening.....
Oj, kränkande?Hemmakatten skrev:
Detta var ett märkligt, och kränkande inlägg. Och för verkligen inte debatten vidare på ett konstruktiv sätt. Här på byggahus brukar vi lita på medlemmars inlägg och inte hoppa på dem. Man är verkligen inte dålig chef eller rättshaverist för att man klagar på ett dåligt bemötande, vilket man bl.a. gör genom att ha välgrundade argument.
Jag ber om ursäkt för att jag inte blint litar på alla medlemmars inlägg, som tydligen är kutym här, visste inte det! Jag trodde vi var på internet.
Men hur som helst, jag skrev mitt inlägg som en genuin undran, därav inledningen (som du kanske missade?).
Det som beskrivs i inlägget jag svarade på är så otroligt konstigt, så jag tycker verkligen inte att mina frågor är obefogade. Jag anklagar inte, och hade inte heller tänkt argumentera för det ena eller andra om jag fått ett svar. Jag ville bara röja eventuella tvivel.
Varför skulle en banktjänsteman utan någon som helst giltig anledning be en kund att byta bank på detta sätt? Som jag ser det måste kunden ha betett sig på ett oönskat sätt under lång tid, eller också är det något som slagit ordentligt slint hos banktjänstemannen (statistiskt sett tror jag sannolikheten är högre att kunden betett sig illa, men det är magkänsla). Vi har ju bara hört EN sida av detta, men tydligen ska man ju lita blint på det som medlemmar här skriver, eller hur var det?
Jag har själv irriterat en banktjänsteman genom att förhandla ränta tuffare än brukligt, så jag är inte helt obekant med detta scenario. Dock blev jag inte ombedd att byta bank eller liknande, bara en brysk kommentar om att "Vi på Handelsbanken brukar inte förhandla om hundradelars procent, vi håller oss till tiondelarna, ok?"
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 014 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 014 inlägg
Det är bl.a. när jag läser om sådant här det känns så otroligt skönt att vara skuldfri och helt oberoende av banker. Visst jag har ett par sparkonton men inte en chans att de skulle vara hos någon annan än det som kallas "nischbanker". Hellre kund hos en "nischbank" som åtminstone ger någon form av ränta än storbanker som ger absolut noll. Den enda av storbankerna jag känner någon form av förtroende för är Handelsbanken fast det kanske mest är för att de har kvar kontanthanteringen på alla sina kontor.
Redigerat:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
1. Installera appen ACR om det är en Android.
2. Lev i försäkran om att du ALDRIG mer hamnar i "ord mot ord"-situation efter ett telefonsamtal igen och att du alltid kan bevisa vad som sagts.
Ja, det är HELT enligt rådande lagstiftning.
2. Lev i försäkran om att du ALDRIG mer hamnar i "ord mot ord"-situation efter ett telefonsamtal igen och att du alltid kan bevisa vad som sagts.
Ja, det är HELT enligt rådande lagstiftning.
Jag har också enormt växlande erfarenheter av den bankens personal.
Först enormt bra kontakter med banken. Sedans separation och ägare till två mindre lantbruksfastigheter samt behov av att lösa ut ett ex från en tredje fastighet.
Beskedet från banken före semestern var att flytta bort allt (inkl många ton byggmaterial) för att få ut fastighet 2 till försäljning så fort det bara gick.
Sedan när jag lagt semestern på att helt tömma fastigheten meddelar kontorschefen att det bara var att glömma att ta över lånen på fastighet 3, fastighet 3 skulle ut till försäljning och jag skulle framledes bo i fastighet 2.
Försäljning av fastighet 1 nämndes ens aldrig som ett alternativ (.....om han ens hade brytt sig att kolla upp vad man ägde)
Jag funderade på om polisanmälan var en väg framåt men bokade ett möte där jag skulle få det definitiva "nejet". En ekonomiskt kunnig kompis hjälpte mig att sammanställa en kalkyl, kontorschefen vek ner sig, fastighet 2 såldes och jag fick bo kvar.
Två personer på kontoret bad sedan om ursäkt för sin chef och efter det har relationen vart lika bra som innan.
Vissa verkar inte ha en känsla för att de arbetar med människor, för dem är det bara siffror och snabba ogenomtänkta svar.
Först enormt bra kontakter med banken. Sedans separation och ägare till två mindre lantbruksfastigheter samt behov av att lösa ut ett ex från en tredje fastighet.
Beskedet från banken före semestern var att flytta bort allt (inkl många ton byggmaterial) för att få ut fastighet 2 till försäljning så fort det bara gick.
Sedan när jag lagt semestern på att helt tömma fastigheten meddelar kontorschefen att det bara var att glömma att ta över lånen på fastighet 3, fastighet 3 skulle ut till försäljning och jag skulle framledes bo i fastighet 2.
Försäljning av fastighet 1 nämndes ens aldrig som ett alternativ (.....om han ens hade brytt sig att kolla upp vad man ägde)
Jag funderade på om polisanmälan var en väg framåt men bokade ett möte där jag skulle få det definitiva "nejet". En ekonomiskt kunnig kompis hjälpte mig att sammanställa en kalkyl, kontorschefen vek ner sig, fastighet 2 såldes och jag fick bo kvar.
Två personer på kontoret bad sedan om ursäkt för sin chef och efter det har relationen vart lika bra som innan.
Vissa verkar inte ha en känsla för att de arbetar med människor, för dem är det bara siffror och snabba ogenomtänkta svar.