7 047 läst ·
57 svar
7k läst
57 svar
Lampor förstör automatsäkringarna
Håller med. Rätt nya hagerprylar. Bortsett från bristen på jfb, beröringsskydd och lite annat så borde man ju bara komplettera/korrigera bef central, inte byta. Däremot så verkar ju resten av installationen behöva en genomgång.snuttjulle skrev:
Han kanske inte har samvete att på eget initiativ lägga tid/pengar på att räta ut en sned kabel som inte påverkar något funktionellt eller säkerhetsmässigt utan enbart handlar om utseende. Sen undrar även jag varför centralen måste bytas.snuttjulle skrev:
Centralen är ip 21 klassad och sitter bredvid en ovanjord pool. Den ska tåla vatten, så vi byter till en som har högre ip klassning.snuttjulle skrev:
Oj jag måste ha skrivit fel igen. Elektrikern sa inte att det såg bra ut med skarvade kablar utan dosa. Han sa att förutom det så verkar det vara ok. Alltså vi fixar en ny central som är ip klassad, sätter in skarvarna i en kapsling och fixar en jordfelsbrytare så mäter vi och ser om det behövs mer.
Och sneda kablar skiter jag fullständigt i. Jag vill hålla ned kostnaden så mycket som möjligt och endast ha en säkert eldragning. Om det är snyggt eller ej, spelar ingen roll och är ingenting jag vill betala för.
Rätt många som tycker det är onödigt att byta centralen. Spelar det ingen roll med IP klassning när centralen sitter i poolrummet? Kanske är ok eftersom centralen är ny? Förstår inte riktigt ert resonemang så ni får gärna förklara vad ni menar för jag vill jättegärna spara in pengarna på en ny central om detta inte behövs.
Anlednigen han har att byta till en högre klassning på central låter vettig. Och det beslutet är svårt att ta utan att varit på plats. IP klassning väljer man ju efter vad som är förväntat på platsen. Och att alla reagerar på hur kablarna är spikade har mycket att göra med att ser det ut på det där viset så är risken större att även annat är slarvigt gjort. Inget osäkert med det bara kabeln sitter fast som den ska.
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Att den sitter i samma rum som poolen spelar ingen roll. Men avstånd till poolens kant spelar troligen in. För ett vanligt badkar gäller 60cm. Vet inte hur kravet är vid en pool. Det finns även ett minimum mått på 120cm till dusch.
Utöver det så är det lite sunt förnuft som gäller. Det skall vid normaldrift inte vattenbegjutas.
Men att detta var utan jordfelsbrytare är upprörande. Ett extremt allvarligt fel.
Utöver det så är det lite sunt förnuft som gäller. Det skall vid normaldrift inte vattenbegjutas.
Men att detta var utan jordfelsbrytare är upprörande. Ett extremt allvarligt fel.
Ja eftersom det droppar vatten på centralen vid regn så känns det som en vettig idé att lita på elektrikerns förslag då.H hempularen skrev:Att den sitter i samma rum som poolen spelar ingen roll. Men avstånd till poolens kant spelar troligen in. För ett vanligt badkar gäller 60cm. Vet inte hur kravet är vid en pool. Det finns även ett minimum mått på 120cm till dusch.
ja vi har ju badat i poolen hela förra säsongen. Hade inte säkringen gått nu i veckan så hade jag ju aldrig ens tittat närmre. Man förutsätter ju att el görs på korrekt vis
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Jag tycker mig se en annan märklig detalj. Väldigt otydligt. Det ser ut att gå en tråd från jordplinten till den 3 e säkringen från höger. Stämmer det?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 996 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 996 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Jo med ytterligare lite zoom ser jag att det var en synvilla.
Mitt resonemang baseras på att jag inte har en aning om att den sitter så att:S SolenSkiner skrev:
Sitter den utsatt för regn gäller naturligtvis andra krav än de för en "normal" central som "normalt" inte sitter så att det kan regna på den.S SolenSkiner skrev:
Det verkar som att du lika gärna kan behålla allt som det är. Sök bara upp eventuella brister som gör att som du inledde det med lampor som förstör automatsäkringarna. Det blir enklast och billigast för dig så finns sällan någon anledning försöka få fackmässiga och korrekta lösningar.S SolenSkiner skrev:Rätt många som tycker det är onödigt att byta centralen. Spelar det ingen roll med IP klassning när centralen sitter i poolrummet? Kanske är ok eftersom centralen är ny? Förstår inte riktigt ert resonemang så ni får gärna förklara vad ni menar för jag vill jättegärna spara in pengarna på en ny central om detta inte behövs.