C Conqvist skrev:
Såsom mailet är formulerat så känns det som en uppenbar risk att de kommer debitera dig. De skriver uttryckligen att de bara innefattar fel i själva laddboxens hårdvara. Jag tänker att de då kan komma att hävda att eventuella felkopplingar/överbelastningar på annat håll i anläggningen inte är ett hårdvarufel i själva laddboxen eller lastbalanseringen. Vem är mejlet från? Är det från tillverkaren av hårdvaran eller från den som faktiskt installerade hos dig?
Tackar för ditt svar.
Ja det är väl det man drar sig dvs att man åker på debiteringen. Givetvis är det viktigt för oss att det funkar som det ska så i värsta fall får vi punga ut med ca 2300 kr till.
Helst vill man ju slippa stå för kostnaden.
Så kanske ska man ha en dialog med företaget vi köpt lösningen av (det är de som skickat mailet) att vår förväntan var att elektrikern kontrollerar att det funkar som förväntat. Om det innebär att man mäter upp att faserna är rätt innan han lämnade för nästa kund tycker jag det lutar åt.
Men om vi bara godkänner förutsättningarna för kanske företaget kan säga att det var redan fel innan eftersom det inte var i deras hårdvara.

Bara en kontrollfråga
Är det verkligen en lastbalanserare eller är det en effektvakt?

Jag läste första inlägget igen och insåg att det faktiskt stod lastbalanserare. Är det en sådan är det absolut nödvändigt att ha full koll på faserna även vid tre faser till bilen.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C Conqvist skrev:
Såsom mailet är formulerat så känns det som en uppenbar risk att de kommer debitera dig. De skriver uttryckligen att de bara innefattar fel i själva laddboxens hårdvara. Jag tänker att de då kan komma att hävda att eventuella felkopplingar/överbelastningar på annat håll i anläggningen inte är ett hårdvarufel i själva laddboxen eller lastbalanseringen. Vem är mejlet från? Är det från tillverkaren av hårdvaran eller från den som faktiskt installerade hos dig?
Tackar för ditt svar.
Ja det är väl det man drar sig dvs att man åker på debiteringen. Givetvis är det viktigt för oss att det funkar som det ska så i värsta fall får vi punga ut med ca 2300 kr till.
Så kanske ska man ha en dialog med företaget vi köpt lösningen av (det är de som skickat mailet) att vår förväntan var att elektrikern kontrollerar att det funkar som förväntat. Om det innebär att man mäter upp att faserna är rätt innan han lämnade för nästa kund tycker jag det lutar åt.
Men om vi bara godkänner förutsättningarna för kanske företaget kan säga att det var redan fel innan eftersom det inte var i deras hårdvara.
pacman42 pacman42 skrev:
Bara en kontrollfråga
Är det verkligen en lastbalanserare eller är det en effektvakt?

Jag läste första inlägget igen och insåg att det faktiskt stod lastbalanserare. Är det en sådan är det absolut nödvändigt att ha full koll på faserna även vid tre faser till bilen.
Ja det där är lite svårt att avgöra. Den är insåld som en lastbalanserare. Men jag påstår att den bara signalerar till laddboxen när det är dags att "lugna sig" då annan last i fastigheten drar iväg. Perific heter fabrikatet och den kopplas in i HAN-porten i elmätaren.
Så jag skulle säga att det snarare är en effektvakt. Denna gizmo gör ju ingenting själv för att omfördela lasten på mina tre faser, vilket jag skulle säga är vad en lastbalanserare borde göra. Men då är jag inte elektriker.

Jag tror att man skall tolka texten från elfirman som att de vill att ni skall förstå att de debiterar för besöket OM felet ex. beror på att ni kört en massa annat i huset, utan att laddaren överhuvudtaget varit inblandad. Men skrivningen är sådan att om man läser det som f---n läser bibeln, så slkull de kunna tycka sig oskyldiga om felet är ex. felmärkta faser i deras inkopplingspunkt.

Men så länge du inte betalar en sådan faktura så har du i praktiken tolkningsföreträde.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Tackar för ditt svar.
Ok, jag uppfattar det som att det är företaget du köpt av du har kontakt med via mail. Du har ju konsumentlagstiftningen i ryggen här. Du bör då formulera dig som att du reklamerar tjänsten som felaktig och att du önskar att de ska avhjälpa felet, om det sen beror på fel i deras hårdvara eller att de inte har utfört installationen fackmannamässigt behöver inte du bekymra dig om. Det förutsätter givetvis att din anläggning var ok innan de började instalera och att det är tydligt vad som ingick i tjänsten.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
A
Här finns information om det conqvist skriver ovan: https://www.konsumentverket.se/varor-och-tjanster-process/reklamera-hantverkare/

H hempularen skrev:
Jag tror att man skall tolka texten från elfirman som att de vill att ni skall förstå att de debiterar för besöket OM felet ex. beror på att ni kört en massa annat i huset, utan att laddaren överhuvudtaget varit inblandad. Men skrivningen är sådan att om man läser det som f---n läser bibeln, så slkull de kunna tycka sig oskyldiga om felet är ex. felmärkta faser i deras inkopplingspunkt.

Men så länge du inte betalar en sådan faktura så har du i praktiken tolkningsföreträde.
Nja. Enligt konsumentverket måste man kunna bevisa att ett fel finns.

Jag citerar:

Tycker hantverkaren att arbetet är felfritt? Eller att felet inte beror på deras arbete? För att du ska kunna kräva något av företaget behöver du kunna bevisa att det finns fel eller att felet beror på deras arbete.

Kan du inte visa felet genom bilder eller liknande kan du ta hjälp av en sakkunnig, till exempel en besiktningsman. Den sakkunnige får bedöma och ge ett utlåtande om arbetet. Se till att få skriftligt underlag från den sakkunnige och spara som bevis.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Ja det där är lite svårt att avgöra. Den är insåld som en lastbalanserare. Men jag påstår att den bara signalerar till laddboxen när det är dags att "lugna sig" då annan last i fastigheten drar iväg. Perific heter fabrikatet och den kopplas in i HAN-porten i elmätaren.
Så jag skulle säga att det snarare är en effektvakt. Denna gizmo gör ju ingenting själv för att omfördela lasten på mina tre faser, vilket jag skulle säga är vad en lastbalanserare borde göra. Men då är jag inte elektriker.
Jä-lar vad dyr den är:
- https://www.evify.se/produkter/lastbalansering-perific-max/

Det är bara en avläsare på HAN-porten i elmätaren, det är elektronik för några tior i den (jag har byggt min egen avläsare för HAN-porten nämligen). Det finn mätare att köpa med åtminstone en siffra mindre på prislappen, men då är de förstås inte integrarade med laddboxarna och då lyfter man ju inget grönt bidrag på dem...

Det förklarar i alla fall varför fasföljden har betydelse när du laddar med en fas. Den har inte koll på vilken fas som är vilken. En kompis som är elektriker sade till mig (när jag upptäckte att fasföljden var fel i mitt hus) att runt 50% av alla lite äldre hus har omkastade eller fellagda fasledare. Att då inte kontrollera detta är ju tjänstefel skulle jag vilja hävda, det är en klåpare som installerat den.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Öh, vad menar du? Fixar denna att balansera mellan faserna? Asså, begreppen är förvillande, men vad jag läst så betyder, i dessa sammanhang:

* Lastbalansering = effektvakt, allt stryps om en fas går över. Syftet är att skydda huvudsäkringarna, inget annat.
* Fasbalansering = justera lasterna på de olika faserna så att de blir lika.

Så, lätt att tro lastbalansering balanserar,,, men finns det bilar/laddare som fixar att strypa varje fas individuellt?

L Lars_P2006 skrev:
Öh, vad menar du? Fixar denna att balansera mellan faserna? Asså, begreppen är förvillande, men vad jag läst så betyder, i dessa sammanhang:

* Lastbalansering = effektvakt, allt stryps om en fas går över. Syftet är att skydda huvudsäkringarna, inget annat.

Så, lätt att tro lastbalansering balanserar,,, men finns det bilar/laddare som fixar att strypa varje fas individuellt?
Nej det finns inte, men det finns laddare som lägger sig med enfasladdning på den minst belastade fasen om detta lönar sig jämfört med att köra tre jämnt belastade faser parallellt (det är nästan aldrig värt det dock). Om man tänker sig att kunden har en LLVP som kör på 13 A på en fas på ett 16 A abonnemang, då är det värt att lägga sig med runt 13A på en annan fas. Då får man snabbare laddning. Detta kallar tillverkarna av laddboxar för lastbalansering. Om de bara stryper trefasladdning, då är det definitivt en effektvakt och inget annat. Man slarvar rejält med språket.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
S
L Lars_P2006 skrev:

Effektvakt = digitalt av på för att skydda säkringar.
pacman42 pacman42 skrev:
Nej det finns inte, men det finns laddare som lägger sig med enfasladdning på den minst belastade fasen om detta lönar sig jämfört med att köra tre jämnt belastade faser parallellt (det är nästan aldrig värt det dock). Om man tänker sig att kunden har en LLVP som kör på 13 A på en fas på ett 16 A abonnemang, då är det värt att lägga sig med runt 13A på en annan fas. Då får man snabbare laddning. Detta kallar tillverkarna av laddboxar för lastbalansering. Om de bara stryper trefasladdning, då är det definitivt en effektvakt och inget annat. Man slarvar rejält med språket.
exakt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Amatör kopplar fel : "att mäta är att veta"
Elektriker kopplar fel: "varför är det felmärkt?"

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Roger Fundin och 21 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Och angående det där mailet hade jag bett om förtydliganden om vad lastbalansering innebär för dom.
Så ni först är överens om hur det borde fungera innan du tar ut någon som eventuellt kostar pengar.

• Gilla
emilvikstrom och 3 till
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Perific heter fabrikatet och den kopplas in i HAN-porten i elmätaren
Men Han porten skickar data vart 10:e sekund så hur tröga säkringar måste man då ha? Kan väl hända mycket på dessa sekunder om nån extra last tillkommer

H Håbbe01 skrev:
Men Han porten skickar data vart 10:e sekund så hur tröga säkringar måste man då ha? Kan väl hända mycket på dessa sekunder om nån extra last tillkommer
Säkringar med typ C är mer än tillräckligt om man inte dubblat lasten. Huvudsäkringar har ofta karaktäristik av typ D.

pacman42 pacman42 skrev:
Säkringar med typ C är mer än tillräckligt om man inte dubblat lasten. Huvudsäkringar har ofta karaktäristik av typ D.
pacman42 pacman42 skrev:
Precis en sån har jag i fjällstugan. Och jag har problemet att enfasladdning hamnar på fel fas. Boxen kan man ställa in för att ändra ordningen men inte kasta om faserna. Lösningen blev att bara tillåta trefas. Garo Entity Pro är det som sitter där. Den matade på med långt över 30 A, lite korkad box som inte ser att den mäter och matar ut på en annan fas. Jag får väl öppna och byta plats på faserna helt enkelt.

• Screenshot_20260412-122415.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.