Renoverar stugan och ska riva upp golvet i ena rummet. Ser då att golvbjälklaget ligger infällt innanför grundmuren på torpagrunden.
Golvet är felbyggt med plast innanför trossbotten (visst ska det sitta undertill om alls?) och jag behöver ändå komma åt solid mark i grunden för att lyfta tak och riva dåliga väggar.

Självklart blir det det en köldbrygga i hörnet där golvet och väggen möts.
Alternativen som jag ser framför mig är:

1. Bygga upp det på samma sätt, dubblera isoleringen neråt för att inte tapa takhöjd inne och leva med köldbryggan som återstår. Men ser en stor risk för kondensbildning där varmt och kallt möts.

2. Lyfta huset hela vägen runt om och bygga bort köldbryggan, huset är bara 40 kvadrat men det är bygg med en vinkel vilket eventuellt försvårar.

Jag vill gärna tilläggsisolera och iallafall komma upp 20-30cm tjocklek i golvet från dagens 10cm, men frågan är om det uppväger köldbryggan som blir längst stugans fyra utsidor. Tänker att huset i nuläget har kopplade tvåglasfönster från 60 talet, hur mycket värre blir värmeförlusten i genom en solid lekasten på 20cm?

Såhär ser det ut i nuläget.
Renovering av stuga med exponerat golvbjälklag, isolering, och plast undertill; verktyg synligt, visar felbyggt golv och köldbrygga problematik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H HeyJon skrev:
Självklart blir det det en köldbrygga i hörnet där golvet och väggen möts.
Trä har u värde 0,14 så det är inte "så dåligt", bara det håller sig torrt nog.
För att skapa maximal isolering så är nog alternativ 2 bäst, och "nya" grundmuren kan bestå av 190 eller 250 mm leca utan stötfog.

Leca blir oxå kappilärbrytande vid 13-14 cm tjocklek/höjd, så en 190 leca blir bra.

H HeyJon skrev:
huset i nuläget har kopplade tvåglasfönster från 60 talet, hur mycket värre blir värmeförlusten i genom en solid lekasten på 20cm?
20 cm Leca isolerar bättre än tvåglas. Motsvarar 5-10 cm isolering.

Plasten ska sitta på varma sidan, dvs direkt under golvbrädorna, om nu ngn plast behövs i golvet.
(Alternativt kan man lägga plast och helst också en isolermatta direkt på marken för att minska markfukt om man har problem med det i grunden.)

Är det en mullbänksgrund eller en krypgrund?

På alla äldre hus är grunden friliggande från grundmur, syll och väggar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.