15 039 läst ·
88 svar
15k läst
88 svar
Kund avbryter jobb pga av slarv, skuldbeläggs ändå
Hantverkaren det handlar är antingen gravt inkompetent eller kriminell. Menar du på riktigt att man skulle låta en sådan person fortsätta arbeta på huset efter det att man kommit på vad för person det handlar om.E Etrompa skrev:
Angående mina alternativ för hantverkaren förklarar jag dem nedan:
Gravt inkompetent: Börja putsa ett hus på vintern när det uppenbart kan bli minusgrader. En hantverkare som sysslar med att putsa hus och inte vet det är gravt inkompetent, går inte att argumentera emot.
Kriminell: Vet man att man inte ska putsa p.g.a. vädret och ändå gör det genom att utnyttja kundens ovetskap så är man enligt mig kriminell.
Personligen nej. Men utifrån vad lagstiftningen säger, så ja. Det jag säger är att det finns en formalia att följa. Båda sidor har skyldigheter, och rättigheter. Och jag skulle nog vilja påstå att det inte är kriminellt att putsa ett hus vid fel tidpunkt. Däremot högst olämpligt. Vad gäller våra takläggare hade jag gärna sparkat ut dom omedelbums. Men då hade vi lidit enorm skada, och fått betala för 2 tak. Och det var inte så lockande. Inte heller att inte ha något tak.L lbgu skrev:Hantverkaren det handlar är antingen gravt inkompetent eller kriminell. Menar du på riktigt att man skulle låta en sådan person fortsätta arbeta på huset efter det att man kommit på vad för person det handlar om.
Angående mina alternativ för hantverkaren förklarar jag dem nedan:
Gravt inkompetent: Börja putsa ett hus på vintern när det uppenbart kan bli minusgrader. En hantverkare som sysslar med att putsa hus och inte vet det är gravt inkompetent, går inte att argumentera emot.
Kriminell: Vet man att man inte ska putsa p.g.a. vädret och ändå gör det genom att utnyttja kundens ovetskap så är man enligt mig kriminell.
Det bästa är naturligtvis att komma överens från början. Och se till att det sker vid rätt tidpunkt på året för bästa resultat. Det hade jag som konsument tagit reda på innan jag hade beställt tjänsten.
Redigerat:
Absolut, det tror jag ingen opponerar sig mot.Nötegårdsgubben skrev:
*Men* det innebär inte att TS har tillräckliga skäl att bryta kontraktet utan att ge hantverkaren möjlighet till rättning.
Nej. Det är kunden som brutit avtalet och som skapat de stora problemen som TS uppger.Nötegårdsgubben skrev:
(Dvs icke-tätade fönster och materialkostnader)
Om TS istället för att bryta avtalet hade krävt att hantverkaren hade rättat problemet hade det istället varit hantverkaren som hade fått stå för de extrakostnaderna som uppstod på grund av att han börjat vid minusgrader. (Antingen genom att sätta upp väderskydd eller temporärt skyddat fönstren i avvaktan på gynsammare väder)
Hade hantverkaren därefter upprepade tillfällen misslyckats med att åtgärda problemet hade det varit hantverkaren som hade fått stå för samtliga kostnader och även riskerat att stå för kostnaderna för någon annan att reparera det som hantverkaren orsakat.
Det hade varit en betydligt mer gynnsam situation för TS.
Det kan ju givetvis vara en intressant filosofisk diskussion, men det har inget med juridik att göra.Nötegårdsgubben skrev:
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Man kan byta både fönster och lägga puts när det är minusgrader ute .Nötegårdsgubben skrev:
Han skulle inte påbörjat ett arbete i minusgrader när arbetet inte kan utföras i minusgrader. Han har fuckat upp. Att kunden tappat förtroendet för honom efter att han visat sin inkompetens är uppenbart och begripligt.
Dina följdfrågor blir meningslösa eftersom det är hantverkaren, inte kunden, som har skapat situationen där man är nu. Det rimliga är alltså att föra diskussionen utifrån hur saker var innan hantverkaren gjorde fel, inte låtsas som om man hamnade där man är nu av en slump och bara har att hantera situationen som den är nu.
olämpligt, ja , men det beror helt på förutsättningarna.
Jag skriver så som svar på ditt inlägg.
Detta blir mitt sista inlägg i denna tråd .
Glöm inte att fakta har inga känslor
Man förväntar sig nåt annat av proffs..pelle plåttak skrev:
Fel kan oftast kunden göra själv..
Fast i detta fall måste det väl anses befogat att hantverkaren förbrukat allt förtroende. I sådana fall behöver man inte erbjuda hantverkaren att rätta till felet.Dowser4711 skrev:
Eller finns det någon anledning att ha förtroende för denne hantverkare. Jag kan inte se något.
Med den inställningen borde Sveriges samlade betongindustri stänga dörren och gå hem de 7 månaderna mellan oktorber-april, eftersom - det kan ju komma minusgrader? Och en enstaka minusgrad är ju alla betongprodukters dödsfiende nr 1.Farstatjej90 skrev:
Jag tycker man kan förvänta sig av proffs att erforderliga åtgärder finns i beredskap. Förväntas minusgrader vid fasadputsning har man en presenning och värmefläkt lätt tillgängligt. Finns ställningen redan på plats vid väggen tar det inte särskilt lång stund att "bygga sig ett växthus"
Nej, det finns ingen anledning att ha förtroende. Att man saknar förtroende för någon innebär inte att du kan stoppa hantverkaren från att använda sin rätt att avhjälpa fel. Det är en rätt hantverkaren har innan hävning eller prisavdrag kan bli aktuellt. Förutsatt att inte annat avtalats då.L lbgu skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Fast konsumenttjänstlagen säger väl ngt. i stil med att om det är uppenbrat att hantverkaren inte har förutsättningar att göra jobbet korrekt, så behöver man inte låta hantverkaren försöka rätta till felet.C cotillion skrev:
Men då behöver det på något sätt vara så uppenbart att man kan bevisa det om frågan skulle hamna i domstol. Och en hantverkare kan ju då ex. erkänna sin oförmåga, men mena att han tänkte ta in någon annan firma för åtgärd. och då är du rökt som kund.
Är det dessa alternativ du ser?M Maijckel skrev:Med den inställningen borde Sveriges samlade betongindustri stänga dörren och gå hem de 7 månaderna mellan oktorber-april, eftersom - det kan ju komma minusgrader? Och en enstaka minusgrad är ju alla betongprodukters dödsfiende nr 1.
Jag tycker man kan förvänta sig av proffs att erforderliga åtgärder finns i beredskap. Förväntas minusgrader vid fasadputsning har man en presenning och värmefläkt lätt tillgängligt. Finns ställningen redan på plats vid väggen tar det inte särskilt lång stund att "bygga sig ett växthus"
Antingen får TS stå ut med att det blir fel eller så ska vi stänga "Sveriges samlade betongindustrin"?
Det finns flera av oss i tråden som ser fler alternativ....
Betong ger en helt annan egenvärme än puts..M Maijckel skrev:Med den inställningen borde Sveriges samlade betongindustri stänga dörren och gå hem de 7 månaderna mellan oktorber-april, eftersom - det kan ju komma minusgrader? Och en enstaka minusgrad är ju alla betongprodukters dödsfiende nr 1.
Dels så gjuter man tjockare och större mängder, medans puts lägger man på normalt Max 10mm åt gången så är väggen kall så har inte putsen en chans att härda utan kyls av omgående..
Ja mur och putsarbeten utan vädertäckning vinterhalvåret är ingen vanlig syn, förutom längst ned i södra Sverige i så fall..
Det jag ser är att TS är på väg att bestrida fakturor på minst sagt tveksamma grunder. Och här sitter ni "flera i tråden" och eldar på TS. En felaktigt bestriden faktura kan kosta betydligt mer än det smakar, ibland t.o.m många gånger mer än att betala och konstatera att man lärt sig en läxa till nästa gång.Farstatjej90 skrev:
Den felaktigt bestridna fakturan blir nämligen skriftligt bevis i en eventuell kommande rättegång, och ställt i det sammanhanget är materialkostnaden hantverkaren vill ha betalt för (20.000kr) en bagatell.
Alltid när dessa trådar om att bestrida fakturor dyker upp drar jag mig till minnes denne stackare
Han fick lära sig den hårda (och dyra) vägen hur den resan kan sluta. (Men jag minns faktiskt inte hur stor skuld "forumexperterna" hade den gången...)
Du skrämmer TS helt i onödan. Det är inte TS som gjort något fel. Gillar du inte forumet borde du väl inte vara här?🤔M Maijckel skrev:Det jag ser är att TS är på väg att bestrida fakturor på minst sagt tveksamma grunder. Och här sitter ni "flera i tråden" och eldar på TS. En felaktigt bestriden faktura kan kosta betydligt mer än det smakar, ibland t.o.m många gånger mer än att betala och konstatera att man lärt sig en läxa till nästa gång.
Den felaktigt bestridna fakturan blir nämligen skriftligt bevis i en eventuell kommande rättegång, och ställt i det sammanhanget är materialkostnaden hantverkaren vill ha betalt för (20.000kr) en bagatell.
Alltid när dessa trådar om att bestrida fakturor dyker upp drar jag mig till minnes denne stackare
Han fick lära sig den hårda (och dyra) vägen hur den resan kan sluta. (Men jag minns faktiskt inte hur stor skuld "forumexperterna" hade den gången...
Tycker du på allvar att TS ska betala för material som antagligen måste rivas bort efter fuskbyggarens fuskbygge.M Maijckel skrev:
Alltid intressant att vissa på olika sätt försvarar skumma hantverkare. Är det frågan om någon missriktad kollegialitet? Själv skulle jag aldrig få för mig att försvarar fifflare i min bransch, helst vill man ju att de ska försvinna från branschen för att de bara ger den dåligt rykte.
TS har sannolikt inte gjort något större fel "ännu"Farstatjej90 skrev:
Men eftersom TS ursprungsfråga handlar om att bestrida fakturor på beställt material och utfört arbete kan du väl berätta hur bestridandet bör formuleras?