14 195 läst ·
121 svar
14k läst
121 svar
Krypgrund full med eternit-skärvor, hur ska jag ta hand om det?
Rulla ut byggplast över de delarna du ska krypa runt i?Z Zoofus skrev:Jag har ett stenhus från 20-talet, med en trä-utbyggnad från 70-talet. Originalhuset har källare, och det är krypgrund under utbyggnaden. Man kan ta sig in under krypgrunden via en liten lucka i källaren.
Jag har varit och undersökt lite där under, och utöver en hel del bråte (bland annat den gamla tjusiga stentrappan som jag tyvärr nog inte kan få ut) så ligger det massor av dessa skärvor (se bild). Jag är rätt säker på att detta är eternit?
Hur ska jag hantera detta? Jag planerar att dra nya vattenledningar via krypgrunden så jag vill ju inte krypa i asbest varje gång jag ska in och jobba. Jag vill också städa ut allt annat skräp och stora stenar där under för bättre framkomlighet.
Vad är ett rimligt tillvägagångssätt här? Eftersom det är skärvor lär det väl finnas risk för damm? Ska allt annat skräp anses vara kontaminerat (inklusive sten och jord), eller kan jag spola av det?
Spraya med lite vatten runtomkring så eventuellt löst damm lägger sig i jorden.
Vet inte riktigt vad jag skall läsa på. Fibrerna lossnar vid bryttillfället och kan kanske singla runt ett tag i samband med detta. Det är inte riktigt som att man pratar halveringstid på eternit.PetterGe skrev:
Otroligt lågbegåvad kommentar. Men det är så det brukar låta när känslorna styr.
Halvmask med gasfilter.PetterGe skrev:
Jag kan tillägga att jag är kemist och har hanterat mycket "förbjudna ämnen" i mina dagar och vet således också att det finns grader i helvetet.
Men med det sagt vill jag så klart ta dina professionella farhågor på allvar.
Så hur hade en professionell och regelriktig asbest-sanering av min bostad gått till? Jag kan köpa att krypgrunden är att se som kontaminerad och bör hanteras försiktigt, det är också min avsikt, men om jag hyrt in dig som asbest-sanerare, hade du alltså rekommenderat att sanera hela huset? Hur går det till? Måste jag köpa helt nya kläder? Kasta soffgrupp/sängar?
Och fram till dess bör jag undvika alla former av besök? Bör jag och min sambo flytta ut tills dess att saneringen är färdig? Jag vet uppenbarligen inte tillräckligt om ämnet för att ta ett genomtänkt beslut, så jag hoppas du kan ge mig rekommendationer för att undvika att försätta oss och alla våra närstående i fara.
Hör att det fattas en del kunskap om eternit och dess farlighet. Eternitplattor är först farliga när man bearbetar dom med slipning , kapning som ger damm som frigörs i luften.Att handskas med bitar är ingen fara överhuvudtaget , inte ens att gnaga på dem om man nu tycker det är kul. Det har skrivits så mycket om asbest och dess egenskaper och då hamnar också eternit som ju är ett fast "betongmaterial" med asbest i samma kategori och har fått en totalt överdriven farlighet. Mycket är farligt om det hanteras felaktigt !!
Det räcker med en asbestfiber för att bygga en cancertumör i lungvävnadenPetterGe skrev:
Japp. Så kan det vara och ändå uppnår de flesta tunnelbaneresenärer pensionsåldern. Trots massiv inandning av asbestfibrer. För att inte tala om alla förarna som jobbade bland all virvlande asbest år ut och år in. Alltså, är din idé rätt i teorin men så uppenbart fel i praktiken.A allan51 skrev:
Du kan ju kontemplera över hur värdefull informationen är från en såhär lättupprörd man.Z Zoofus skrev:Halvmask med gasfilter.
Jag kan tillägga att jag är kemist och har hanterat mycket "förbjudna ämnen" i mina dagar och vet således också att det finns grader i helvetet.
Men med det sagt vill jag så klart ta dina professionella farhågor på allvar.
Så hur hade en professionell och regelriktig asbest-sanering av min bostad gått till? Jag kan köpa att krypgrunden är att se som kontaminerad och bör hanteras försiktigt, det är också min avsikt, men om jag hyrt in dig som asbest-sanerare, hade du alltså rekommenderat att sanera hela huset? Hur går det till? Måste jag köpa helt nya kläder? Kasta soffgrupp/sängar?
Och fram till dess bör jag undvika alla former av besök? Bör jag och min sambo flytta ut tills dess att saneringen är färdig? Jag vet uppenbarligen inte tillräckligt om ämnet för att ta ett genomtänkt beslut, så jag hoppas du kan ge mig rekommendationer för att undvika att försätta oss och alla våra närstående i fara.
https://www.byggahus.se/forum/threa...ur-ska-jag-ta-hand-om-det.578057/post-6682178
Medlem
· Västra Götaland
· 55 inlägg
Vet inte hur mycket du tänkte att krypa runt därnere. Men gör som det har sagts. Ta dig in i grunden ute ifrån.
Sätt ett P3-partikelfilter på din halvmask.
Bär heltäckande kläder som du sedan tar av (utomhus, innan du tar av dig masken) och slänger.
Duscha snarast efteråt.
Alla regler som finns kring asbest har tillkommit med utgångspunkt i yrkesarbetare som utsätts dagligen, många år i rad.
Risken är kopplad till inandning av damm innehållande asbest fiber. Inget damm i luften = ingen risk
Sätt ett P3-partikelfilter på din halvmask.
Bär heltäckande kläder som du sedan tar av (utomhus, innan du tar av dig masken) och slänger.
Duscha snarast efteråt.
Alla regler som finns kring asbest har tillkommit med utgångspunkt i yrkesarbetare som utsätts dagligen, många år i rad.
Risken är kopplad till inandning av damm innehållande asbest fiber. Inget damm i luften = ingen risk
Det ser verkligen ut som eternit. Så kallade "fattiglappar".Z Zoofus skrev:Jag har ett stenhus från 20-talet, med en trä-utbyggnad från 70-talet. Originalhuset har källare, och det är krypgrund under utbyggnaden. Man kan ta sig in under krypgrunden via en liten lucka i källaren.
Jag har varit och undersökt lite där under, och utöver en hel del bråte (bland annat den gamla tjusiga stentrappan som jag tyvärr nog inte kan få ut) så ligger det massor av dessa skärvor (se bild). Jag är rätt säker på att detta är eternit?
Först och främst kan man undra hur de trasiga eternitskivorna hamnat där i din krypgrund från första början.Z Zoofus skrev:Hur ska jag hantera detta? Jag planerar att dra nya vattenledningar via krypgrunden så jag vill ju inte krypa i asbest varje gång jag ska in och jobba. Jag vill också städa ut allt annat skräp och stora stenar där under för bättre framkomlighet.
Vad är ett rimligt tillvägagångssätt här? Eftersom det är skärvor lär det väl finnas risk för damm? Ska allt annat skräp anses vara kontaminerat (inklusive sten och jord), eller kan jag spola av det?
Jag tror att den användes som soptipp när tillbyggnaden byggdes. Alltså har någon haft ett gäng redan trasiga plattor liggandes och tyckt att det var en utmärkt idé att hiva ner de i grunden för sisådär sextio år sedan.
Redan nu kan du andas ut (och in) för den lilla spridningen av asbest har skett utanför grunden. Så någon spridning av massa eternitdamm i grunden har aldrig förekommit. Än minde har de illvilliga obefintliga partiklarna letat sig upp till din soffa😁.
Det enda rimliga tillvägagångssättet är att du kravlar in med en säck och samlar upp det du vill få ut och sedan är det bara att börja gänga och kröka.
Vilken skyddsutrustning? Ja det bestämmer din oro, men tänk på att det är trångt och jäkligt redan som det är, utan rymddräkt.
Eternit är en stenfiber som används lite som glasfiber eller gips och blandas i massan som används i så kallade eternitplattor i det här fallet. Så det är ett jättebra material när det kommer till hållbarhet och brandskydd då det inte brinner. Men det är också ett fibröst material som väldigt lätt sprider sig.Kalle B skrev:
Enda sättet att det inte spridits några asbestfibrer i grunden är om den som hivat in eterniten där lagt dem på plats med samma precision och försiktighet som rymdfysiker monterar ihop kritiska komponenter till en marsfarare. Vilket jag kan garantera dig att personen/erna absolut inte gjort. Har man kastat in dessa för hand så har du spridning av fibrer. Innan ni alla börjar kasta "oroa dig inte" hit och dit så ta du själv och läs på.... Ni pratar om okunskap. Jag pratar om dumhet....Intet skrev:
Det ser verkligen ut som eternit. Så kallade "fattiglappar".
Först och främst kan man undra hur de trasiga eternitskivorna hamnat där i din krypgrund från första början.
Jag tror att den användes som soptipp när tillbyggnaden byggdes. Alltså har någon haft ett gäng redan trasiga plattor liggandes och tyckt att det var en utmärkt idé att hiva ner de i grunden för sisådär sextio år sedan.
Redan nu kan du andas ut (och in) för den lilla spridningen av asbest har skett utanför grunden. Så någon spridning av massa eternitdamm i grunden har aldrig förekommit. Än minde har de illvilliga obefintliga partiklarna letat sig upp till din soffa😁.
Det enda rimliga tillvägagångssättet är att du kravlar in med en säck och samlar upp det du vill få ut och sedan är det bara att börja gänga och kröka.
Vilken skyddsutrustning? Ja det bestämmer din oro, men tänk på att det är trångt och jäkligt redan som det är, utan rymddräkt.