C
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det jag menar är att du med illegal IPTV kan få tillgång till 10000 kanaler, all sport, porr osv för typ 150 i månaden. Det torde vara uppenbart att det är helt orimligt.
Mitt gratiskonto på Spotify ger mig tillgång till över 100 miljoner låtar mot att jag lyssnar på ett och annat reklaminslag. Kan tycka att det också är uppenbart orimligt, men men...
 
  • Gilla
Düsseldorff och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Så i princip kan man säga att jag betalar för TV som jag vet är "illegal". Gör det mig till kriminell?
Ja om bolaget heter något konstigt och du betalar med Swish, annars inte! Vi har snart slipat till de sista detaljerna i lagstiftningen. Det blir bra det här!
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det jag menar är att du med illegal IPTV kan få tillgång till 10000 kanaler, all sport, porr osv för typ 150 i månaden. Det torde vara uppenbart att det är helt orimligt.
F-n vilken koll du har! Är porren något att ha?
 
  • Haha
Saelen och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
eftersom just kredikortsföretagen har dille på att stoppa betalningar från lagliga industrier som tillhandahåller helt lagliga varor och tjänster pga att de inte är förenliga med kreditkortsförtagens etiska ställningstaganden
Då måste jag vara väldigt laglig och etisk (mindre troligt) eller haft tur (mer troligt) för jag känner inte igen att jag drabbats av detta. Sist jag blev nekad ett köp med ett kort, om jag nu minns rätt, var på Benstockens parkering på Arlanda och de kanske inte är så etiska, vad vet jag...
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det har inget med det att göra.

Idag har jag IP-TV via Telenor. Jag tror att de gör rätt för sig och att allt är lagligt utifrån alla aspekter men jag har egentligen aldrig forskat i det och ska man hårdra det har jag egentligen ingen aning.

Antag att Telenor begår eller börjar begå upphovsrättsbrott. Ska detta då smitta mig så att även jag anses begå brott och straffas? Om det inte handlade om Telenor utan om en mindre känd aktör, gör det någon skillnad? Vem avgör vilka aktörer som är "pålitliga"? Hur underhålls den förteckningen? Vilka krav ska ställas på en privatperson att hålla sig uppdaterad i frågan? Jag skulle kunna fortsätta rätt länge...

Jag ser alltså väldigt många olika aspekter som gör en kriminalisering av "illegal" IPTV tämligen problematisk.
Mycket av det du brukar ösa ur dig anser jag vara rena dyngan, men i just detta fall slår du huvudet rakt i spiken.

Det är upp till myndigheterna att lagföra de som tillhandahåller illegala tjänster.
Det blir orimligt att ställa krav på konsumenterna att de skall undersöka om en tjänsteleverantör är på rätt sida lagen. Detta kan ju även ändra sig från dag till annan beroende på materialet som fylls på, eller rättigheter som upphör.

Jag är tämligen säker på att de som drivit på för införandet att kriminalisera nyttjande av illegala tv-tjänster bara greppar efter halmstrån eftersom de inser att det är mer eller mindre omöjligt att komma åt leverantörerna. Egentligen vet de att detta inte är juridiskt hållbart, det är enbart avsett att skrämma svenne-banan till att inte våga köpa tjänsterna.

Jag köper dock argumenten bakom, att detta göder organiserad brottslighet med kapital, det ÄR ett jätteproblem.
Personligen vägrar jag nyttja dessa tjänster o kör istället gammal hederlig nerladdning genom torrents med VPN, juförsig numera en förfinad automatiserad process som i praktiken får det hela att kännas som vilken streamingtjänst som helst, bara sitta med fjärrkontrollen i soffan och bläddra runt bland allt material o klicka på det man vill se.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Düsseldorff
D Dilato skrev:
Så lösningen är att betala skatt på intäkten...
Nej.
 
Düsseldorff
Alfredo Alfredo skrev:
F-n vilken koll du har! Är porren något att ha?
Du förstår precis vad jag menar.
 
Düsseldorff
C cpalm skrev:
Mitt gratiskonto på Spotify ger mig tillgång till över 100 miljoner låtar mot att jag lyssnar på ett och annat reklaminslag. Kan tycka att det också är uppenbart orimligt, men men...
Ja, det är helt orimligt. Spotify är dock en så etablerad aktör att det knappast kan råda någon tvekan om att deras verksamhet är laglig.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Då måste jag vara väldigt laglig och etisk (mindre troligt) eller haft tur (mer troligt) för jag känner inte igen att jag drabbats av detta.
Nej. Du driver väl inte företag? Det är alltså företagen som inte kan processa kreditkort. Inte du som enskild kund som nekas att betala med just ditt individuella kreditkort.

Men om du är intresserad så kan du börja att läsa om "Operation Chockepoint" som sjösattes av Obama och till slut ledde till federal lag (The safer banking act) för att sätta stopp på just de dumheterna.

Men därmed inte sagt att företeelsen som sådan, och internationellt, slog stopp. Det finns fler exempel, det är bara att googla vidare.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Spotify är dock en så etablerad aktör att det knappast kan råda någon tvekan om att deras verksamhet är laglig.
Nej inte innan den dag Ekobrottsmyndigheten gör en gryningsräd mot deras huvudkontor i all fall...
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff
Alfredo Alfredo skrev:
Nej inte innan den dag Ekobrottsmyndigheten gör en gryningsräd mot deras huvudkontor i all fall...
Och du tänker att EBM då kommer hitta misstänkta brott som spiller över på användarna? Ta av dig foliehatten, du brukar inte ha den på dig och den klär dig inte.
 
C
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ja, det är helt orimligt. Spotify är dock en så etablerad aktör att det knappast kan råda någon tvekan om att deras verksamhet är laglig.
OK, ytterligare ett kriterie till listan alltså - väletablerade aktörer är okej. 🙂
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Düsseldorff
C cpalm skrev:
OK, ytterligare ett kriterie till listan alltså - väletablerade aktörer är okej. 🙂
Nej, kriterierna är självfallet desamma. Du behöver inte göra dig dum, jag vet att du är klipsk och att du kan följa det här resonemanget utan stödhjul.
 
F
asdf123 asdf123 skrev:
Nu har du flest kommentarer här. Har du något att tillföra förutom att snikholt inte har en juristexamen och att vänstern lade ned kärnkraften?
Nej, det har jag inte, lär dig räkna. Och för din kännedom, jag skriver vad fan jag vill, oavsett om det tillför dig nåt eller inte och detta gör jag helt utan din tillåtelse. Var det tydlig så det räckte och tillförde det dig något?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Düsseldorff
Ok nu har den här tråden ballar ur helt. Fortsätt! Det är roligt att läsa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.