Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Bla bla bla. Givet kostnaden så är det rimligt att anta att en konsument förstår att det inte står rätt till.
så billigt är det inte
 
C
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Nej, kriterierna är självfallet desamma. Du behöver inte göra dig dum, jag vet att du är klipsk och att du kan följa det här resonemanget utan stödhjul.
Jag tror vi alla här har en bra magkänsla som enkelt kan skilja rätt från fel i sammanhanget, men det jag och andra försöker få fram här är att det inte betyder att det är lika lätt att fånga den distinktionen i lag, på ett rättssäkert sätt.
 
  • Gilla
Düsseldorff och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Och du tänker att EBM då kommer hitta misstänkta brott som spiller över på användarna?
Nej jag tänker bara att det är lite naivt, vilket jag inte känner igen från dig, att säga att "det knappast kan råda någon tvekan om att deras verksamhet är laglig.". Brottslighet har förekommit i mer oväntade organisationer än Spotify skulle jag säga... 😉
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det är alltså företagen som inte kan processa kreditkort.
Men då måste väl den kund som vill betala till ett sådant företag också drabbas. Eller missförstår jag helt?
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Du förstår precis vad jag menar.
Absolut. Alla har vi väl någon gång i forntiden "råkat" slå på TV1000 runt midnatt? Klart jag fattar!
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
F
Alfredo Alfredo skrev:
Absolut. Alla har vi väl någon gång i forntiden "råkat" slå på TV1000 runt midnatt? Klart jag fattar!
I min ungdom så råkade jag (inte sällan) tom programmera inspelning på VHS-videon. LP på 240 minuters band….
 
  • Haha
Bart och 1 till
  • Laddar…
F
M maria01 skrev:
så billigt är det inte
Vad kostar det då?
 
F fsn skrev:
I min ungdom så råkade jag (inte sällan) tom programmera inspelning på VHS-videon. LP på 240 minuters band….
Haha, minns när jag jobbade på Televerket i Sundsvall , nån smart hade tagit med egen fjärrkontroll och ändrat till "kulturkanalen" i skyltfönstret 👍 Blev rubriker i ST minsann 😅😂🤣😁
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Düsseldorff
Alfredo Alfredo skrev:
Nej jag tänker bara att det är lite naivt, vilket jag inte känner igen från dig, att säga att "det knappast kan råda någon tvekan om att deras verksamhet är laglig.". Brottslighet har förekommit i mer oväntade organisationer än Spotify skulle jag säga... 😉
Självklart kan även Spotify begå brott. Men att deras verksamhet i grunden skulle vara brottslig kan nog uteslutas.
 
Düsseldorff
Alfredo Alfredo skrev:
Nej inte innan den dag Ekobrottsmyndigheten gör en gryningsräd mot deras huvudkontor i all fall...
Den dagen den sorgen.
 
Düsseldorff
C cpalm skrev:
Jag tror vi alla här har en bra magkänsla som enkelt kan skilja rätt från fel i sammanhanget, men det jag och andra försöker få fram här är att det inte betyder att det är lika lätt att fånga den distinktionen i lag, på ett rättssäkert sätt.
Det håller jag helt med om.
 
Düsseldorff
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Självklart kan även Spotify begå brott. Men att deras verksamhet i grunden skulle vara brottslig kan nog uteslutas.
Här vill jag omedelbart rätta mig själv. En juridisk person kan inte begå brott. Men anställda hos Spotify skulle kunna begå brott "i tjänsten" så att säga.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Självklart kan även Spotify begå brott. Men att deras verksamhet i grunden skulle vara brottslig kan nog uteslutas.
Deras första version var byggd med illegalt nerladdad musik, men tror inte den var publikt tillgänglig
 
Düsseldorff
A ajn82 skrev:
Deras första version var byggd med illegalt nerladdad musik, men tror inte den var publikt tillgänglig
Ok.
 
F
F fusion skrev:
Haha, minns när jag jobbade på Televerket i Sundsvall , nån smart hade tagit med egen fjärrkontroll och ändrat till "kulturkanalen" i skyltfönstret 👍 Blev rubriker i ST minsann 😅😂🤣😁
Episkt… när vi var barn…. Gissar på att vi var typ 13 eller nåt sånt så tog alla ungar med sig föräldrarnas TV-fjärr och ”parabol”-fjärr och så smög vi runt i villakvarteret och bytte kanal hemma hos folk. Låg dom och sov så drogs TVn igång på hög volym. Sen låg man i buskarna och fnissade när hela huset tändes upp. Vi var snudd på yrkeskriminella…
 
  • Älska
  • Gilla
  • Haha
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.