4 542 läst ·
156 svar
5k läst
156 svar
Kriminalisering av IPTV-användare dröjer
Fast nu blir du inte automatiskt kriminell bara för att du köper stöldgods. Om man köper en vara från ett företag så är det nog ytterst ovanligt att du kan fällas för det ifall föremålet visade sig vara stulet.O skrev:
Tänk ifall t.ex. en ICA handlare stjäl en lastbil mjölk och sen säljer denna mjölk för 1 kr litern i sin affär. Ska man då som kund kunna fällas för att man borde insett att det var stöldgods man köpte?
Så du menar att man ska kräva av konsumenter att de ska undersöka alla företag de handlar från för att utröna ifall de följer alla lagar och regler. Du borde inse det orimliga med detta.O skrev:
I fallet köp av illegala streamingtjänster (populärt kallat IP-TV) kan nog även den mest ointelligenta inse att det är en olaglig produkt man köper, typ betala med bitcoin till en suspekt mottagare med minimala kontaktuppgifter.L lbgu skrev:
Men i sak så kommer mediabolagen tvingas till reträtt och anpassa sina utbud/tjänster efter det som kunderna vill ha, jmf med Pirate Bay som är det bästa som hänt musikbranschen
TV4 har kört hårt på den här anti IP-TV kampanjen hela veckan, senast hade dom en snyftare med deras VD som berättade hur extremt hårt det här drabbade idrotten. Ren BS, han nämnde aldrig den verkliga orsaken varför TV4 kör det här drevet nu, PROFITEN till TV4:s ägare !
https://www.expressen.se/sport/fotboll/allsvenskan/tv4s-vd-utelamnar-en-avgorande-detalj-om-ip-tv/
Varför det. Är ViaPpays prissättning rimlig? Det ser för mig ut som en fruktansvärt överprissatt tjänst. Att få se på någon TV-kanal en månad borde inte vara så dyrt. En konsument har ofta inte stenkoll på prisbilden. Jag tror mycket väl att någon i god tro kan köpa en billig TV-kanal utan att misstänka att den är olaglig. De som säljer dessa tjänster försöker antagligen få dem att se seriösa ut. Sen att många mycket väl fattar är en annan sak, men det känns fel att fälla oskyldiga för brott de inte ens har en aning att de begått.Düsseldorff skrev:
När det gäller andra produkter kan prisspannet också vara rejält men det betyder ju inte att de billiga är olagliga på något sätt. Eller som jag skrev i tidigare inlägg, ICA handlaren som säljer stulen mjölk för 1 kr litern.
Själv har jag ingen koll på hur betalningen går till, men jag antar att olika sidor kan ha olika alternativ och att en del alternativ kan antagligen se lagliga ut. Om denna lagstiftning blir verklighet så skulle åtminstone jag ifall jag hade en sådan sida se till att betalningsalternativet inte såg direkt kriminellt utMats-S skrev:
Det har inget med det att göra.O skrev:
Idag har jag IP-TV via Telenor. Jag tror att de gör rätt för sig och att allt är lagligt utifrån alla aspekter men jag har egentligen aldrig forskat i det och ska man hårdra det har jag egentligen ingen aning.
Antag att Telenor begår eller börjar begå upphovsrättsbrott. Ska detta då smitta mig så att även jag anses begå brott och straffas? Om det inte handlade om Telenor utan om en mindre känd aktör, gör det någon skillnad? Vem avgör vilka aktörer som är "pålitliga"? Hur underhålls den förteckningen? Vilka krav ska ställas på en privatperson att hålla sig uppdaterad i frågan? Jag skulle kunna fortsätta rätt länge...
Jag ser alltså väldigt många olika aspekter som gör en kriminalisering av "illegal" IPTV tämligen problematisk.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 126 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 126 inlägg
En (1) kanal? Du har aldrig använt de tjänster vi diskuterat va?L lbgu skrev:Varför det. Är ViaPpays prissättning rimlig? Det ser för mig ut som en fruktansvärt överprissatt tjänst. Att få se på någon TV-kanal en månad borde inte vara så dyrt. En konsument har ofta inte stenkoll på prisbilden. Jag tror mycket väl att någon i god tro kan köpa en billig TV-kanal utan att misstänka att den är olaglig. De som säljer dessa tjänster försöker antagligen få dem att se seriösa ut. Sen att många mycket väl fattar är en annan sak, men det känns fel att fälla oskyldiga för brott de inte ens har en aning att de begått.
När det gäller andra produkter kan prisspannet också vara rejält men det betyder ju inte att de billiga är olagliga på något sätt. Eller som jag skrev i tidigare inlägg, ICA handlaren som säljer stulen mjölk för 1 kr litern.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 126 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 126 inlägg
Du kan vara lugn. Det förutsätts såklart att slutanvändaren förstod eller borde ha förstått. Jag har inte läst lagförslaget men om det rekvisitet saknas så kommer HD vara väldigt tydliga.Alfredo skrev:
Det har inget med det att göra.
Idag har jag IP-TV via Telenor. Jag tror att de gör rätt för sig och att allt är lagligt utifrån alla aspekter men jag har egentligen aldrig forskat i det och ska man hårdra det har jag egentligen ingen aning.
Antag att Telenor begår eller börjar begå upphovsrättsbrott. Ska detta då smitta mig så att även jag anses begå brott och straffas? Om det inte handlade om Telenor utan om en mindre känd aktör, gör det någon skillnad? Vem avgör vilka aktörer som är "pålitliga"? Hur underhålls den förteckningen? Vilka krav ska ställas på en privatperson att hålla sig uppdaterad i frågan? Jag skulle kunna fortsätta rätt länge...
Jag ser alltså väldigt många olika aspekter som gör en kriminalisering av "illegal" IPTV tämligen problematisk.
Tycker du exemplet tidigare i tråden ser suspekt ut? Alltså #48.Mats-S skrev: