jag har sagt det för dom flesta som använder iptv gör det inte för svensk sport eller kolla på några svenska program man gör det för det inte finns nåt val att se nyheter och program från hemlandet finns ingen lösning idag att se dom lagligt
 
  • Haha
  • Gilla
Baba_yaga och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag har sagt det för dom flesta som använder iptv gör det inte för svensk sport eller kolla på några svenska program man gör det för det inte finns nåt val att se nyheter och program från hemlandet finns ingen lösning idag att se dom lagligt
Skulle tro att du har rätt, men det är inte där de stora pengarna sitter.
De sitter i sport... så då skaffar sport TV leverantörerna några lobbyister som påverkar politikerna att införa en så bred lagstiftning som möjligt för att få det så enkelt i rätten som möjligt.
Att några som aldrig skulle köpa sport TV blir drabbade är inget de bryr sig om öht.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
S Snikholt skrev:
Sedan får sakerna prövas i god ordning. Vartefter får man prejudikat.
Fast det är ju inte så att domstolarna använder magkänsla eller personliga åsikter för att verka fram prejudikat, utan man får gå till förarbeten, dra paralleller till annan lagstiftning, tillämpa allmänna rättsprinciper, osv. Även om det inte i detalj framgår i själva lagtexten måste fortfarande lagstiftaren bestämt sig för åtminstone vissa grundläggande principer för var gränsen går mellan vad som är brottsligt och vad som inte är det.

Uppsåtsfrågan kanske inte i sig är utmaningen, det är ju en välkänd princip, men uppsåt till vad? Är det själva konsumtionen av verket, dvs. tittandet som skall kriminaliseras eller är det handlingen att tillskansa sig möjligheten att titta, och hur definierar man i så fall det?

Om du vill dra paralleller till narkotikalagstiftning kan du ta kriminalisering av narkotikabruk som exempel. En typisk symbollagstiftning enligt min åsikt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Typ gå mot röd gubbe-nivå vid enstaka händelser.
Ja straffet för det är lågt, till och med obefintligt... 😀
 
S
C cpalm skrev:
Fast det är ju inte så att domstolarna använder magkänsla eller personliga åsikter för att verka fram prejudikat, utan man får gå till förarbeten, dra paralleller till annan lagstiftning, tillämpa allmänna rättsprinciper, osv. Även om det inte i detalj framgår i själva lagtexten måste fortfarande lagstiftaren bestämt sig för åtminstone vissa grundläggande principer för var gränsen går mellan vad som är brottsligt och vad som inte är det.

Uppsåtsfrågan kanske inte i sig är utmaningen, det är ju en välkänd princip, men uppsåt till vad? Är det själva konsumtionen av verket, dvs. tittandet som skall kriminaliseras eller är det handlingen att tillskansa sig möjligheten att titta, och hur definierar man i så fall det?

Om du vill dra paralleller till narkotikalagstiftning kan du ta kriminalisering av narkotikabruk som exempel. En typisk symbollagstiftning enligt min åsikt.
Nej, men om vi säger att det rör sig om i storleken ordningsbot, vad man kan få i straff.

Vem i herrans namn är så dum att man vill dra fallet till rätten?
 
S Snikholt skrev:
Vem i herrans namn är så dum att man vill dra fallet till rätten?
I brottmål är det normalt en åklagare som drar saker till rätten.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Kriminalisera skiten, vad är problemet?
Det är inget problem.

Men det upplevs garanterat som ett problem för de som idag inte betalar för sig. De som riskerar bli kriminella.

Det är generellt så att de som bryter mot en lag och straffas önskar att lagen inte funnits. Det ser iallafall inte jag som ett problem.
 
  • Gilla
Snikholt
  • Laddar…
Att kriminalisera användningen minskar kundbasen och därmed intäkterna för den organiserade kriminaliteten som ligger bakom illegal IPTV. Pengar som i förlängningen riskerar användas för inköp av vapen och ersättningar till mördare.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
O O skrev:
Det är inget problem.
OK. Då har du kanske ett förslag på oproblematisk lagtext?
 
asdf123
C cpalm skrev:
Fast det är ju inte så att domstolarna använder magkänsla eller personliga åsikter för att verka fram prejudikat, utan man får gå till förarbeten, dra paralleller till annan lagstiftning, tillämpa allmänna rättsprinciper, osv. Även om det inte i detalj framgår i själva lagtexten måste fortfarande lagstiftaren bestämt sig för åtminstone vissa grundläggande principer för var gränsen går mellan vad som är brottsligt och vad som inte är det.

Uppsåtsfrågan kanske inte i sig är utmaningen, det är ju en välkänd princip, men uppsåt till vad? Är det själva konsumtionen av verket, dvs. tittandet som skall kriminaliseras eller är det handlingen att tillskansa sig möjligheten att titta, och hur definierar man i så fall det?

Om du vill dra paralleller till narkotikalagstiftning kan du ta kriminalisering av narkotikabruk som exempel. En typisk symbollagstiftning enligt min åsikt.
Vad menar du med definiera? Du har ju själv definierat det precis.
 
Alfredo Alfredo skrev:
OK. Då har du kanske ett förslag på oproblematisk lagtext?
Det finns redan ett förslag som är "inne i maskineriet". Den artikeln tråden handlar om. Mitt förslag är att utgå från det.
 
Düsseldorff
Vilken märklig pseudodiskussion. Att kriminalisera ett beteende där en majoritet av personer som har sagda beteende redan förstår att det är en legal gråzon (och definitivt de som inte har samma beteende), det är rimligt och ligger i linje med hur rättsutvecklingen bör fungera.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Det är inget problem.

Men det upplevs garanterat som ett problem för de som idag inte betalar för sig. De som riskerar bli kriminella.
Fast problemet med förslaget är ju att folk som betalar för sig blir kriminella bara för att firman som de betalar till inte följer vissa regler.

Någon gör en googling för att få se vilka alternativ det finns att se någon viss typ av sändningar. De alternativ som dyker upp och som inte följer lagen lär ju inte skylta med det. Så hur ska en okunnig konsument veta att sidan är olaglig? Ska man alltid utgå från att det billigaste alternativet är kriminellt? Gäller detta även om man söker andra produkter på nätet? Kan ibland vara rejäla prisskillnader på i princip samma saker.
 
L lbgu skrev:
Fast problemet med förslaget är ju att folk som betalar för sig blir kriminella bara för att firman som de betalar till inte följer vissa regler.
Det är jag som en logisk fördel. Precis när det gäller köp av stöldgods.
 
O O skrev:
Det är jag som en logisk fördel.
Då har vi diametralt olika syn på begreppet rättssäkerhet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.