kisumisu
Det är Gråzon.
Handlar om att det finns inga lagar riktigt.

Det finns för övrigt ännu billigare pirattv.

Men har en känsla att det här kommer täppas till ganska så småningom i framtiden.

Tycker personligen det lite orättvist att det är så hård lag mot nerladdning och användning av cardshare, dvs delning av kort.
Men sedan är streaming ok...är samma sak! Men ändå inte enligt dagens lag.

Tycker också moralen sjunkit, när man nämner ordet cardshare blir man nästan bannad på diverse forum där det sedan pratas fritt fram om olika "ip tv leverantörer".
Jag med min lilla "cardshare" kanske bara delar det inom hushållet, visst är det olagligt men jag tycker dessa "leverantörer" begår större brott dom tjänar en massa pengar på piratverksamhet!

Var tom en codex inom piratkretsarna att dem som sålde kort vidare var riktiga brottslingar och idioter som förstörde forr hobbyister. Men i dagens läge är tonen annan även i dessa kretsar...personligen tycker jag det är samma sak streama eller sälja kort....
 
tommib
harry73 harry73 skrev:
Jag trodde alltid att man inte kunde döma piratebayägarna för upphovsrättsbrott
Det gjorde man inte heller om jag minns rätt. De dömdes för medhjälp till upphovsrättsbrott, något som höjde ögonbryn eftersom det inte fanns någon "huvudbrottsling" som stod åtalad för själva upphovsrättsbrottet. Jag minns det som att det var en stor debatt om huruvida man kunde bli dömd för medhjälp på det sättet.
 
J JohanLun skrev:
Ett problem är ju att material på Youtube teoretiskt kan vara illegalt ditlagt. Givetvis så i likhet med om man köper en ny cykel för 200kr med att man får 200 betaltv kanaler för 50 spänn så kan man misstänka att det inte är lagligt.

Jag undrar om Google tar smällen om jag tittar på Youtube och råkar se en copyrightad film som lagts upp illegalt?

Som konsument finns det nog snåriga situationer där man faktiskt inte vet om man är laglig eller ej...
Skillnaden är väl att om jag som copyright-innehavare hör av mig till U-tuben tar de bort det material jag anser vara mitt. Inte så med t ex streamingtjänster.

Jag måste påpeka att jag har ingen direkt kunskap om detta utan drar slutsatser allt eftersom.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Av det jag kunnat läsa mig till verkar det inte olagligt idag att använda streamingtjänster för t ex TV. Så det är väl i dagsläget en samvetsfråga, som så mycket annat här i världen.
 
kisumisu
Bart Bart skrev:
Skillnaden är väl att om jag som copyright-innehavare hör av mig till U-tuben tar de bort det material jag anser vara mitt. Inte så med t ex streamingtjänster.

Jag måste påpeka att jag har ingen direkt kunskap om detta utan drar slutsatser allt eftersom.
Sedan kan man inte jämföra Youtube med tv streaming.
Det är väl knappast några "hemvideokanaler" man streamar genom dom (alltså dessa ip tv leverantörer).

Dessutom har Youtube redan som idag filter som filtrerar redan automatiskt bort.
Sedan finns det en gråzon även där.
Har själv laddat upp gamla tv program dit!

Dom videorna som torskat, handlar det 99% om musiken i videorna.
Vissa får man alternativet att plocka bort själva musiken och andra så får man tom ett alternativ att låta reklamen pröjsa royaltyn! :ok:

Knappast att en pirattv levernatör lägger upp egen reklam och sedan säger till tv bolagen "Varsågod här har ni för förlorad inkomst". :thinking:

Det som Youtube har gjort är rätt så smart, alla vinner på det. Dem som gjort innehållet, själva google (tror knappast dom går lottlösa på det) och vi som konsumenter gratis är gott! (y)
Lida pin med reklam gör man ju ändå på betal tv i Sverige. Helt okej när det gratis, men inte okej när man ska betala ett abb för reklam tv.
 
Redigerat:
N Nerre skrev:
Jag kör MythTV hemma, med marksänd TV. Har en "backend" står i källaren som har två dubbeltuner-kort (DVB-T) och så sitter Boxer-kortet i en kortläsare i den. Varje tuner kan ta emot en MUX, men varje MUX innehåller ju flera kanaler, så det kan alltså ta emot mer än 4 kanaler samtidigt (det har vi dock inte behov av eftersom vi har har Boxer Mix). Jag har prestanda-testat att spela in 8 TV-program parallellt.

Sen har jag köpt tre små Intel NUC som kör "frontend" vid våra TV-apparater. Jag nätverksbootade dem förut men när gamla backend kraschade och jag installerade om fanns inte aufs kvar i Debian så jag fick köpa några små SSD-diskar att sätta i (ena av dem bootar nog från en USB-sticka fortfarande). NUC:arna har inbyggd mottagare för fjärrkontroll och HDMI-utgång, det enda jag egentligen saknar från dem är 5.1-ljud.

Vi kan alltså sitta vid varsin TV och titta på tre olika TV-program samtidigt som vi spelar in 4-5 program från andra kanaler. Med ett Boxer-kort. (Fast det som görs då är ju egentligen "cardsharing" inuti backend-datorn, kortet delas mellan de fyra mottagarna.) Dock gör vi inte det så ofta idag, ungarna kollar mer på streamat idag än förr.
Trevligt. Men funkar det med den senaste krypteringen/HD-kanalerna?
Jag har satt upp tvheadend på en raspberry med DVB-T2 men utan kortläsare. Funkar bra med Kodi som klient. Men detta var i övergången till ny kryptering, som jag förstod ej gick att sharea, så jag gick ej vidare då.
 
T Treeminder skrev:
Och distributionen förutsätter du är olaglig i det land den görs? Jämför med mitt bibelinlägg innan...
Tydligen verkar det ju inte vara olagligt i sverige att ta emot strömmen.
Det är två saker att beakta här:

1. Såvitt jag vet är lagstiftningen numera ändrad så även den som tar emot en illegal stream begår brott.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6Olko/hundratusentals-svenskar-bryter-mot-lagen--efter-ny-dom

2. Jag har för mig att en aktör som befinner sig i utlandet kan dömas enligt svensk lag om tjänsten riktar sig till svenska medborgare. Detta just eftersom Internet inte har några landsgränser.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 1 till
  • Laddar…
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
För att orka hålla på med det man vara storslukare av tv, rent för mycket som kan strula.
Mitt MythTV-system har väl rullat i ett par års tid nu utan minsta handpåläggning. Det senaste som strulade var sajten jag hämtade TV-tablåerna från så jag fick byta källa.

Sen har ju MythTV också en massa bra plugins.
 
martin43 martin43 skrev:
Trevligt. Men funkar det med den senaste krypteringen/HD-kanalerna?
Jag har satt upp tvheadend på en raspberry med DVB-T2 men utan kortläsare. Funkar bra med Kodi som klient. Men detta var i övergången till ny kryptering, som jag förstod ej gick att sharea, så jag gick ej vidare då.
Jo, det stämmer nog, mina kort klarar inte DVB-T2 så jag har inte börjat rota i det. Jag tror att den nya krypteringen kräver mycket snabbare respons från kortet och det funkar då inte att dela ett kort med fler mottagare. Borde även gälla för godkända boxar. Eller finns det godkända boxar idag som kan spela in en kanal samtidigt som man tittar på en, trots att det bara sitter ett programkort i boxen?

Det är ju lite det som jag upplever problemet är med dagens boxar, man backar nästan till "stenåldern" där det funkar på samma sätt som när VHS-videon var ny.
 
kisumisu
martin43 martin43 skrev:
Trevligt. Men funkar det med den senaste krypteringen/HD-kanalerna?
Jag har satt upp tvheadend på en raspberry med DVB-T2 men utan kortläsare. Funkar bra med Kodi som klient. Men detta var i övergången till ny kryptering, som jag förstod ej gick att sharea, så jag gick ej vidare då.
Varför skulle det ej fungera?

Ip tv har inget med sattelit kryptering osv göra.

Det sitter en (eller flera) som någonstans har en massa mottagare installerat och skickar vidare signalen.

Sitter med flera viasat, canaldigital
l boxar en till varje kanal.

Blir krypteringen ett problem ja då skulle det bli ett problem även för våra tv bolags kunder.

Visst blir det kanske någon försämring men tror inte det blir nån märkbar skillnad om du har rätt saker.

Det kan tom vara så att dem använder kanalbolagens playstream och skickar vidare.

Det går ju t ex screencapta filmer från t ex Netflix om du har hyffsat bra hårdvara och sedan har du dem i valfri okrypterad filformat.

Har själv gjort så med musik från spotify.
Använt datorns ljudkort och spelat in med.
Sedan fått filer som jag kunnat bränna på cd. Kanske inte cd kvalite men blev helt hyffsad kvalite.

Jag vet ej hur dom gör och har inget med det att göra. Men en kryptering stoppar inte proffs. Fanns ju förr i tiden piratkort vem säger att det omöjligt idag, bara för att vi dödliga inte har och inte kan så säger inte det allt.
 
Redigerat:
kisumisu
N Nerre skrev:
Jo, det stämmer nog, mina kort klarar inte DVB-T2 så jag har inte börjat rota i det. Jag tror att den nya krypteringen kräver mycket snabbare respons från kortet och det funkar då inte att dela ett kort med fler mottagare. Borde även gälla för godkända boxar. Eller finns det godkända boxar idag som kan spela in en kanal samtidigt som man tittar på en, trots att det bara sitter ett programkort i boxen?

Det är ju lite det som jag upplever problemet är med dagens boxar, man backar nästan till "stenåldern" där det funkar på samma sätt som när VHS-videon var ny.
Dvb-t2 är bara ett sändningsformat inte kryptering.

Det finns en massa okodade kanaler som sänder över mpeg4.
Kanske inte i Sverige men utomlands.

I Norge gör dom det och i Finland går allt över till mpeg4 DVB-T2 1/2-2020.

Ditt kort klarar av är inte det.
Men om operatören låst kortet till en specifik box eller ca modul blir det problem. Då begränsningen sitter oftast där.

Håller helt med dig att det jobbigt!
Är en av anledningarna varför jag förespråkar fri tv. Tom dessa pirat ip tv är jobbiga en kanal åt gången thats it....
 
kisumisu kisumisu skrev:
Dvb-t2 är bara ett sändningsformat inte kryptering.
Jo, men Boxer sänder inga HD-kanaler på vanlig DVB-T utan bara på T2, därav att jag inte har nån aning om hur det funkar med HD.

Sen handlade det andra om det nyare kryperingssystemet, jag tror det heter VideoGuard, men det är tydligen bara Viasat som kör med det än så länge? Det togs väl fram just för att hindra kortdelning.
 
....nu spårar det nog iväg OT ;)
 
kisumisu
N Nerre skrev:
Jo, men Boxer sänder inga HD-kanaler på vanlig DVB-T utan bara på T2, därav att jag inte har nån aning om hur det funkar med HD.

Sen handlade det andra om det nyare kryperingssystemet, jag tror det heter VideoGuard, men det är tydligen bara Viasat som kör med det än så länge? Det togs väl fram just för att hindra kortdelning.
Det körs väl SVT HD fritt som DVB-T2?

Jag får inte in dessa med min Linuxbox, men det pga motagaren är för gammalmodig.
Så kan det vara för dig med vi behöver nya mottagare helt enkelt.

Däremot kommer dom in i HD kvalitet på en av mina tv och på en billig kinesisk box. Där är inga kort eller abb inblandade!

Ja kortdelning, men inte vidaredistribution.
2 helt skilda saker. Kortet delar med sig av koder i kortdelning ingen bild eller ljud.
Ip tv delar it video/ljudströmmen och inga koder.

Nu är det offtopic som någon redan nämde.
Men kort och gott är IP tv, marksänt totalt olika plattformar!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.