kisumisu kisumisu skrev:
Dem som sänder tv kanske har hackat ner hela systemet, inget system är ju 100% säkert.
Det är egentligen det här scenariot som är det mest troliga,
Nej, tvärtom är det det minst troliga. Helt enkelt eftersom då faller hela systemet om tekniken ändras. Om man betalar för kanalerna kommer man kunna sända dem vidare även om luckan täpps till.

Att man skulle ha lyckats hacka alla kanaler är helt osannolikt. Hacking är inte så enkelt som det ser ut i filmer:)

Istället för att försöka hacka ett system är det mycket mer effektivt att leta rätt på nån som har tillgång till systemet och muta eller hota den personen.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Människor blir dömda för att ladda ned copyrightskyddat material från t ex Piratebay. På vilket sätt skiljer sig att streama TV? Någon annan har knäckt skyddet och distribuerar ut det.
Har du något exempel på detta?
 
Inte i form av domar, men Googla så hittar du nyhetsrapportering om detta. Om det inte räcker har jag inte några bra exempel.
 
Det finns inga domar på grund av att ingen blivit dömd för nedladdning, endast spridning.
 
https://www.svd.se/hd-slar-fast-botesbelopp-for-nedladdad-film

(Fast jag ser att det beror på att det var bittorrent så den samtidigt sprids.)

Men lagstiftningen har ändrats så att det numera är olagligt att ladda ner, om man är (eller kan antas vara) medveten om att det är en piratkopia man laddare ner.

Det sägs att det inte är olagligt att ta emot streamat material eftersom det då inte lagras en kopia, men det argumentet håller egentligen inte för en dator kan inte visar streamat material utan att mellanlagra det i minnet (och då blir det en kopia, om än kortlivad).
 
Artikeln svarar på mitt eget påstående att ingen blivit dömd för enbart nedladdning.
 
J
Man (upphovsrättsindustrin) vill inte riskera att någon som enbart laddat ner blir friad i en rättegång, så istället försöker man klumpa ihop det med torrent så att det inte blir konstaterat som riskfritt för gemene man vilket det väl nu har blivit ändå.
 
Det är väl främst bevisläget som är det svåra. För att du ska kunna åtala en person så måste du bevisa att det är den personen som begått brottet. Och när det gäller nerladdning så krävs det ju i princip ett erkännande eller att de lyckats filma dig när du sitter och laddar ner (väldigt osannolikt). Att det gjorts med din dator säger ju inte att det var du.

Det är ju samma sak med t.ex. fortkörning. De kan inte ge böter om de inte kan bevisa vem som körde bilen. Men det är ju inte mindre olagligt för det.
 
J
N Nerre skrev:
Det är väl främst bevisläget som är det svåra. För att du ska kunna åtala en person så måste du bevisa att det är den personen som begått brottet. Och när det gäller nerladdning så krävs det ju i princip ett erkännande eller att de lyckats filma dig när du sitter och laddar ner (väldigt osannolikt). Att det gjorts med din dator säger ju inte att det var du.

Det är ju samma sak med t.ex. fortkörning. De kan inte ge böter om de inte kan bevisa vem som körde bilen. Men det är ju inte mindre olagligt för det.
Men ingen har ännu åtalats frikänts eller dömts för det, så ingen praxis finns. Vad jag känner till. Däri ligger nog svaret.
 
N Nerre skrev:
Det står antagligen var du ska vara bosatt.

Edit: Punkt 4.3 i användningsvillkoren säger att du bara får titta på sånt som är licensierat på den plats du befinner dig.
[länk]
Men det omvända borde ingen bry sig om så mkt, dvs när jag är på semester utomlands och kör VPN hem för att kunna se t.ex. SVT-program som bara finns i Sverige.
 
J
martin43 martin43 skrev:
Men det omvända borde ingen bry sig om så mkt, dvs när jag är på semester utomlands och kör VPN hem för att kunna se t.ex. SVT-program som bara finns i Sverige.
Tror att du inom EU inte längre behöver VPN. Sedan midsommar om jag minns rätt :-)
 
J Jocke Best skrev:
Men ingen har ännu åtalats frikänts eller dömts för det, så ingen praxis finns. Vad jag känner till. Däri ligger nog svaret.
Som sagt var, åklagaren kan ju inte åtala nån om han inte vet vem han ska åtala.
 
J
N Nerre skrev:
Som sagt var, åklagaren kan ju inte åtala nån om han inte vet vem han ska åtala.
Nä men det går ju inte direkt under allmänt åtal så det kommer ju inte ens till någon åklagare över huvud taget eftersom de advokatbyråer som vanligen begär ut ipadresser för spridning inte ens försöker gå vidare med några anmälningar eller krav på att få ut uppgifter på dessa adresser som skulle ha streamat. Då skulle de behöva sätta upp egna servrar och fejka IPTV etc eller få uppgifter från operatörernas nät först. Åklagare och polis är inte ens inblandade.
 
harry73
Eurojust tog ner ett stort nätverk som opererade i flera länder.

http://eurojust.europa.eu/press/PressReleases/Pages/2019/2019-09-18.aspx

Vi ska såklart inte direkt anta att den italienska maffia är inblandad, men att en åklagare i Neapel är inblandad i utredningen är ändå talande.

OUTCOME OF THE CROSS-BORDER INVESTIGATIONS

  • A complex and very technical investigation into the organised crime group (OCG) was conducted by the Public Prosecutor Office (PPO) of Naples, supported by the Nucleo Speciale Tutela Privacy e Frodi Tecnologiche della Guardia di Finanza di Roma.
 
harry73 harry73 skrev:
Eurojust tog ner ett stort nätverk som opererade i flera länder.

[länk]

Vi ska såklart inte direkt anta att den italienska maffia är inblandad, men att en åklagare i Neapel är inblandad i utredningen är ändå talande.

OUTCOME OF THE CROSS-BORDER INVESTIGATIONS

  • A complex and very technical investigation into the organised crime group (OCG) was conducted by the Public Prosecutor Office (PPO) of Naples, supported by the Nucleo Speciale Tutela Privacy e Frodi Tecnologiche della Guardia di Finanza di Roma.
Precis som med Napster, piratebay osv så är det alltid dom "kriminella" som måste sätta en ny standard innan "mainstream" tvingas att förbättra sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.