harry73
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Enda moraliska dilemmat jag har är väl att man stöttar typ maffian på Malta eller nåt.
Exakt, och för mig anledningen att avstå
 
  • Gilla
  • Haha
Tubes och 3 till
  • Laddar…
iptv.community regga dig där och sedan under menyn subscription väljer man IPTV subscription och följer instruktionen.
Kostar ca 80euro/år. Detta är RAPID IPTV orginalet!!
 
Jag fick, för några år sedan, erbjudande från en bekant att köpa Dreambox med billiga tv-kanaler. När jag undrade om det var lagligt så så han att det var litet oklart, men att det var helt safe, för det var omöjligt att kolla. Jag avböjde dock erbjudandet.
Några år senare satt killen i fängelse och var dömt att betala stort skadestånd. Om användarna dömdes på något sätt vet jag inte.
Det här fallet är annorlunda än det du frågar om, och äpplen är inte päron, men jag skulle hålla mig väldigt skeptisk till upplägget.
 
Har också noterat att det poppat upp massor av sidor som säljer IP-tv helt öppet, tidigare var detta en ganska ljusskygg verksamhet vilket den säkert fortfarande är, (omöjligt att spåra vilka som ligger bakom sidan)

Tror att det jobbas ganska hårt för att försöka denna verksamhet som omsätter STORA belopp via Bitcoin.
 
harry73
Jag behövde inte googla många sekunder för att hitta flera alternativ till bottenpris.
Verkar väldigt lockande men vill som sagt inte göda kriminella ligor
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
Det gäller att hålla isär sakerna.

Det är möjligt att avkodningen är laglig i det land där den görs, men sen görs det också en distribution av media som de inte har tillstånd av upphovsrättsinnehavaren att distribuera.

Så upphovsbrott är det med största sannolikhet även om själva avkodningen görs nånstans där den är laglig.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 2 till
  • Laddar…
Den gamla "är det för bra för att vara sant"-regeln går att applicera här.

Funkar det bra då? Lite jobnbigt om det börjar buffra när det är nåt mer populärt man vill se.

Det jag undrar mest är egentligen hur de gör för att koda av kanalerna med dagens kryptosystem för att sedan skicka dom vidare. Jag skulle nämligen gärna göra det själv fast bara mellan våningsplanen hemma. ;)
 
martin43 martin43 skrev:
Det jag undrar mest är egentligen hur de gör för att koda av kanalerna med dagens kryptosystem för att sedan skicka dom vidare. Jag skulle nämligen gärna göra det själv fast bara mellan våningsplanen hemma. ;)
Jag kör MythTV hemma, med marksänd TV. Har en "backend" står i källaren som har två dubbeltuner-kort (DVB-T) och så sitter Boxer-kortet i en kortläsare i den. Varje tuner kan ta emot en MUX, men varje MUX innehåller ju flera kanaler, så det kan alltså ta emot mer än 4 kanaler samtidigt (det har vi dock inte behov av eftersom vi har har Boxer Mix). Jag har prestanda-testat att spela in 8 TV-program parallellt.

Sen har jag köpt tre små Intel NUC som kör "frontend" vid våra TV-apparater. Jag nätverksbootade dem förut men när gamla backend kraschade och jag installerade om fanns inte aufs kvar i Debian så jag fick köpa några små SSD-diskar att sätta i (ena av dem bootar nog från en USB-sticka fortfarande). NUC:arna har inbyggd mottagare för fjärrkontroll och HDMI-utgång, det enda jag egentligen saknar från dem är 5.1-ljud.

Vi kan alltså sitta vid varsin TV och titta på tre olika TV-program samtidigt som vi spelar in 4-5 program från andra kanaler. Med ett Boxer-kort. (Fast det som görs då är ju egentligen "cardsharing" inuti backend-datorn, kortet delas mellan de fyra mottagarna.) Dock gör vi inte det så ofta idag, ungarna kollar mer på streamat idag än förr.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Det låter som det är billigare att betala för fler kort istället för att investera i hårdvaran.
 
N Nerre skrev:
Jag kör MythTV hemma.....
Ooohhhh, det gjorde jag också för många år sedan med MythTV. Cardsharing lokalt hemma känns moraliskt OK.
Numera kör jag TVHeadend på servern men strippat ner till bara ett DVBT2 kort och dessutom bara fria kanaler.
Dock saknar jag vissa kanaler men vill inte köpa "paket"....jag hoppas att bolagen kommer med legitima abonnemang med "paket" men inte minst valmöjligheten att prenumerera på kanal X, Y och Z men inte hela paketet - eller - som Spoitfy/Netflix hela skiten för en vettig peng.

Jag är övertygad att de traditionella TV/media-bolagen tvingas dit på sikt (och troligen ganska snart).
 
Bart Bart skrev:
Det låter som det är billigare att betala för fler kort istället för att investera i hårdvaran.
Om du bara vill titta ja. Men om du vill spela in, och slippa hålla reda på nästa säsong börjar osv så är MythTV väldigt smidigt. Jag sätter helt enkelt upp en regel om att "Spela in alla avsnitt av den här serien". Blir det kanalkrock med ett avsnitt kan MythTV välja att spela in reprisen istället, varje avsnitt spelas bara in en gång så om en säsong sänds i repris spelas den inte in om jag redan har spelat in tidigare, det spelar ingen roll vilket klockslag eller på vilken kanal avsnitten sänds, om en serie flyttas från en kanal till en annan så kommer den ändå att spela in den (under förutsättning att det är en kanal som vi har såklart).
 
4integration jocke4u skrev:
.
Dock saknar jag vissa kanaler men vill inte köpa "paket"....jag hoppas att bolagen kommer med legitima abonnemang med "paket" men inte minst valmöjligheten att prenumerera på kanal X, Y och Z men inte hela paketet - eller - som Spoitfy/Netflix hela skiten för en vettig peng.
Boxer har sina Flex 8 och Flex 16 idag, där man i princip väljer 8 eller 16 kanaler fritt. Då slipper man betala för kanaler man inte är intresserad av.
 
MathiasS MathiasS skrev:
iptv leverantörer som kontaktas via messenger och tar betalt via swish blir vanligare. Man menar att det är lagligt då man avkodar videoströmmen utanför eu.

Kanalbolagen har givetvis en annan uppfattning, men hur ser lagen ut egentligen?

150sek för alla kanaler är priset ungefär.
Också varit inne på detta men läste på. Tydligen finns stor risk att man stöder grov kriminalitet med detta. Grovt kriminella har inkomster från många håll, bland annar detta. Det är inte säkert att den man köper av är suspekt men något eller några led bakåt så kan det finnas. Att göra detta med iptv kräver om jag förstår det rätt en hyfsad dataserver ( läs dyr), samt att man har och har köpt alla de kanaler som sänds. Alltså köpt den riktiga vägen, så att man får alla uppdateringar mm. Tänk själv, tiotusen kanaler x snittpriss 100 kronor månaden för att lätt kunna räkna. 1 miljon i månaden. Men så säljer de tiotusen kanaler a 150 kronor i månaden. Vips en halv miljon per månad i inkomst till valfri buse!
Kanske har fel eller tänker fel, men jag fick en tankeställare i alla fall.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det gäller att hålla isär sakerna.

Det är möjligt att avkodningen är laglig i det land där den görs, men sen görs det också en distribution av media som de inte har tillstånd av upphovsrättsinnehavaren att distribuera.

Så upphovsbrott är det med största sannolikhet även om själva avkodningen görs nånstans där den är laglig.
Och distributionen förutsätter du är olaglig i det land den görs? Jämför med mitt bibelinlägg innan...
Tydligen verkar det ju inte vara olagligt i sverige att ta emot strömmen.
 
N Nerre skrev:
Jag kör MythTV hemma, med marksänd TV. Har en "backend" står i källaren som har två dubbeltuner-kort (DVB-T) och så sitter Boxer-kortet i en kortläsare i den. Varje tuner kan ta emot en MUX, men varje MUX innehåller ju flera kanaler, så det kan alltså ta emot mer än 4 kanaler samtidigt (det har vi dock inte behov av eftersom vi har har Boxer Mix). Jag har prestanda-testat att spela in 8 TV-program parallellt.

Sen har jag köpt tre små Intel NUC som kör "frontend" vid våra TV-apparater. Jag nätverksbootade dem förut men när gamla backend kraschade och jag installerade om fanns inte aufs kvar i Debian så jag fick köpa några små SSD-diskar att sätta i (ena av dem bootar nog från en USB-sticka fortfarande). NUC:arna har inbyggd mottagare för fjärrkontroll och HDMI-utgång, det enda jag egentligen saknar från dem är 5.1-ljud.

Vi kan alltså sitta vid varsin TV och titta på tre olika TV-program samtidigt som vi spelar in 4-5 program från andra kanaler. Med ett Boxer-kort. (Fast det som görs då är ju egentligen "cardsharing" inuti backend-datorn, kortet delas mellan de fyra mottagarna.) Dock gör vi inte det så ofta idag, ungarna kollar mer på streamat idag än förr.
För att orka hålla på med det man vara storslukare av tv, rent för mycket som kan strula.
Iptv är nog något på rätt väg, inspelning behövs väl inte längre, alla program går väl i repris istort sett hela tiden på olika kanaler.
 
  • Gilla
Monteras
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.